Bit vastpakken; holte in kiezen vijlen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Bit vastpakken; holte in kiezen vijlen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:24

Een bitseat....
Is er bij mij haflinger ook ingevijld, maar om de donder dat ze het bit nog vast kan pakken.
De tandarts die dit gedaan heeft deed dit ook standaard. Heb inmiddels een andere

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 00:27

Over bitseat.
Dit is een afronding van de eerste kiezen; de 1e premolaren. Als het netjes wordt gedaan is de afronding zowel onder als boven, links en rechts gelijk.
Zonder bit in de mond is de mondholte geheel gevuld door de tong. Wij doen er een bit in en het gevolg is ruimtegebrek.
Om nu te zorgen dat de tong niet beschadigd, wordt een lichte afronding gemaakt op de eerste kiezen en worden de hengstentanden ingekort en afgerond om de zelfde reden.
De radius die gemaakt wordt is slechts enkele milimeters groot en heeft geen negatieve invloed op het kauwvermogen van het totale gebit.
Een bitseat voorkomt tevens de ontwikkeling van haken op de eerste kiezen, zodat na een jaar als het gebit weer nagekeken moet worden er een goed functionerende kauwbeweging is en een bitseat draagt dus bij aan de juiste slijting van het kauwvlak.
Dit heeft dus niets te maken met het vastpakken van het bit. Vastpakken is een rijtechnische fout en een reactie van je paard op de pijn die je met het bit aanbrengt op de tong, lagen en het harde gehemelte aan de bovenkant. Vastpakken en vluchten is een typische reactie op pijn.
Het bit komt normaal gesproken nooit tussen de kiezen. Bij jou wel? dan heb je een veel te harde hand en zal je daaraan moeten werken.

DuchesS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 15:08

Albert schreef:
Bij jou wel? dan heb je een veel te harde hand en zal je daaraan moeten werken.

Nee, bij mij niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:17

Albert schreef:

Het bit komt normaal gesproken nooit tussen de kiezen. Bij jou wel? dan heb je een veel te harde hand en zal je daaraan moeten werken.

maar ik ken paarden die als ze een bit in hebben en gewoon losse teugels hebben (bijv stilstaan of iets) behoorlijk op het bit staan te kauwen... Dan komt het toch wel tussen de kiezen neem ik aan?