Hoe zie je dat een paard zijn achterhand gebruikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HappyH

Re: Hoe zie je dat een paard zijn achterhand gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:23

Jennyxx schreef:

Ben wel een beetje in de war geraakt van het dikgedrukte in de bovenstaande quote (en boek). Het achterbeen treedt zichtbaar verder onder, maar de passen worden kleiner. Huh?

ps wat ik geleerd heb is dat de binnenhand ook beter van de hals op een volte dan tegen de hals, want anders gaat het hoofd kantelen, je hand/arm is anders stugger en je lichaam draait dan minder goed mee

De passen hebben als het ware meer "veerkracht" en zetten de drang naar voren om in naar voren en omhoog. Kun je daar iets mee? De passen worden kleiner en meer gedragen. Terwijl de passen normaal gesproken meer stuwen.

Dat van de binnenhand ben ik niet met je eens, tenminste als het paard normaal is opgeleid.
Je lichaamsdelen zouden onafhankelijk van elkaar moeten kunnen bewegen en meebewegen met de bewegingen van het paard.
Zelf ben ik er een voorstander van om de binnenhand in de wending passief te houden (wel contact). Ik drijf met het binnenbeen en begrens met de buitenteugel.

Sonador

Re: Hoe zie je dat een paard zijn achterhand gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 05:05

EvaSuzanne schreef:
Mij is het vroeger uitgelegd met een zweep: die je helemaal doorbuigt tot (bijna) een cirkel. Door de buiging wordt je paard horizontaal korter zeg maar, dus verzameld. Dus aan de voorkant hals laten zakken/ontspannen naar beneden, en aan de achterkant de kont eronder. De punten van de zweep komen dus naar elkaar toe zodat je meer draagkracht krijgt op het punt waar je erop zit.

OMG beetje moeilijk uitleggen als je de zweep niet daadwerkelijk kan laten zien haha. Het verhaal leek toen heel logisch. Je kijkt dus in dit verhaal naar de zweep als naar de bovenlijn van het paard.

Dus je mag eigenlijk wel voelen dat een paard zijn rug bol zet (qreu gezegt)?