wat vinden jullie van een pessoabit??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: wat vinden jullie van een pessoabit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:39

Zou niet weten hoe ik een blije pony moet straffen en hoe ik hem dit zou moeten afleren....zucht in de berm stappen en als ie gaat galloperen terug nemen en dan weet stappen.....ja dat doe je 1-3 keer en dan ben je het zat dan rukt ie teugels uit je handen of hij staat zonder pardoes stil....gaat achterwaarts lopen ....vreselijk hard schrapen maar dan wel bv in een modderplas...................gooit zich tegen een boom aan......... steigern en steeds hoger tot ie zich laat omvalllen.......ik kan nog wel door gaan misschien moet ik een boekje schrijven...
Dus ik draaf dan liever ff of een hang-galopje maar ook dan heeft ie streken.........

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:44

tja, iets wat ie al jaren mag is niet met 1 a 2 keer opgelost, daar zul je meer tijd in moeten steken. maar als jij ermee kan leven..

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:46

Runningkawa 50.000 namen onthouden is onmogelijk. Heel veel namen van bokt zeggen mij ook niets maar een aantal toch wel en dat zal bij jou ook wel het geval zijn.

Ben het overigens wel met je eens. Dat een pony in de bak Z loopt zegt niets.

Misschien is de ruiter in de bak wel consequent. Als je dat vervolgens buiten niet bent en hem zijn eigen tempo laat bepalen heeft de pony dat snel genoeg door.

Binnen moet ik luisteren naar baasje maar buiten kan ik lekker mijn eigen gang gaan.

Als je er naast gaat lopen bijt hij in je jas?? Dat zou ik toch echt niet accepteren.

Waarom geef je trouwens een tik als hij gaat briessen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:49

Sommige namen ken ik ook, zoals die van Klomp Haha!

Ook hier weer met Klomp eens
Je leert het niet 1, 2, 3 af.
Maar eigenlijk is wel het paard de dupe, die krijgt nu een bit in dat pijn doet (deed het geen pijn rende hij ook daar wel doorheen)

Als ik hoor wat hij allemaal mag...vind ik het niet gek dat hij dit doet...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:53

ooo als ie gaat stappen en briessen dan komt het volgende: piaffe (echt een piaffe) en dan bok steiger op de plek wordt ie gewoon raar...dus meestal geef ik een tikje dat ie door moet stappen........hij is buiten vreselijk heet en dat leer je hem echt niet af.
En als ie ineens achterwaarts gaat lopen dan doe ik mijn handen naar voren en dan is ie gelijk weg.........neem ik hem weer terug.

Let wel de pony is slim als er een drukke weg benader met veel verkeer is ie ff zeer braaf maar in de polder.........
Overigens een 1 uur op het harde stappen lukt ook niet meneer schrikt dan wel een keer van zijn eigen schaduw of iets anders en belandt altijd in de berm......

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:54

WAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH pijn laat me niet lachen ik heb M-gesprongen met dat Beessie en geloof me jij gaat echt niet m-springen met een gewoon trensje op hem

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:55

runningkawa in jouw profiel staat een leuk paard met stang en trens gelukkig doet zo'n bit niet pijn

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:57

tita schreef:
Zou niet weten hoe ik een blije pony moet straffen en hoe ik hem dit zou moeten afleren....zucht in de berm stappen en als ie gaat galloperen terug nemen en dan weet stappen.....ja dat doe je 1-3 keer en dan ben je het zat dan rukt ie teugels uit je handen of hij staat zonder pardoes stil....gaat achterwaarts lopen ....vreselijk hard schrapen maar dan wel bv in een modderplas...................gooit zich tegen een boom aan......... steigern en steeds hoger tot ie zich laat omvalllen.......ik kan nog wel door gaan misschien moet ik een boekje schrijven...
Dus ik draaf dan liever ff of een hang-galopje maar ook dan heeft ie streken.........

mij eerste pony wilde ook altyd zodra hij gras zag in galop en dan werd t dribbelen... tis er nooiit helemaal uit gegaan temperement telt ook mee (had ie aangeleerd bij vorige eigenaren die er meestrandracen deden en op elk stuk gras galopperde onervaren ruitertjes waren dat)
maar wel n stuk minder....
oplossing bij mij was de teugels meer ontspannen (ja eerst vloog ie dan weg ,nou was hij heel licht op de hand dus zo terug uiteindelijk ging t steeds langere stukken goed en dan echt beloonde ik m tot aan jeruzalem... en tuurlijk bleef ie t proberen 1 ophouding weer ontspannen en t ging weer goed heeft mij ook 5 jaar gekost en hij bleef een hittepetit maar t ging echt steeds steeds beter ( behalve op 1 pad waar ie altyd mocht galoperen) doe ik dus nooit meer stees op t zelfde stuk in galop

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:58

tita schreef:
runningkawa in jouw profiel staat een leuk paard met stang en trens gelukkig doet zo'n bit niet pijn

deze wordt prima gebruikt dus ik snap je punt hier niet helemaal?????

bovendien snap ik je eerdere punt ook niet...je vraagt, wij geven antwoord..en vervolgens is het allemaal niet zo...

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:00

pfoeh hee thoeft niet personal te worden toch???

maar goed ik herken mijn eerste pony din dievan jou tita ook dat achterwaarts omghoog enzo was ook ergheet maar toch na een paar jaar werd t minder wel met martingaal trouwens hoop dat t bij jou ook gaat lukken..

*OFF ik ga sjoppen bye*

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:00

In dit geval gaat het niet om een stukje berm maar altijd de berm en nou om de rest van zijn leven niet meer te draven en galloperen in de berm vind ik ook niks.

Tja buitenrijden is iets wat voor hem heel leuk is doe het ong 2-3 keer per maand dus eigenlijk niet zoveel...

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:02

@tita misschien ietsvaker gaan doen??? ennietaanvallend bedoeld hoor maar kan t zo zijn dat je pony jou spanning voelt als jij de berm nadert??? en hij dan denkt jippie??
succes ermee...
*echt sjoppen*

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:04

klomp schreef:
tita schreef:

deze wordt prima gebruikt dus ik snap je punt hier niet helemaal?????

bovendien snap ik je eerdere punt ook niet...je vraagt, wij geven antwoord..en vervolgens is het allemaal niet zo...

Ze had het over een scherp bit wat pijn doet....Maar ik omdat ik M-gesprongen heb en Z- dres mag starten kan ik wel met een scherp-bit omgaan.
Ik rij hem ook altijd op de pessoa gewone bit (niet op de onderste ringetjes)

Ik ben niet de TS ik vertelde mijn ervaring en ik vroeg niet altijd om advies......

Bovendien leer Prince dit gedrag echt niet ff af (is al 23)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:05

avanti4ever schreef:
@tita misschien ietsvaker gaan doen??? ennietaanvallend bedoeld hoor maar kan t zo zijn dat je pony jou spanning voelt als jij de berm nadert??? en hij dan denkt jippie??
succes ermee...
*echt sjoppen*

Spanning nee hoor helemaal niet (niet bij mij) vaker doen hmmmmm nee dankje zo leuk vind ik buitenrijden nou ook niet.

Het is een Welsh met 33% arabisch bloed is gewoon buiten een wild-ding

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:09

niet alle M en Z ruiters kunnen ermee omgaan hoor, dat is wel een verwachting, maar niet altijd aanneemlijk Knipoog

ik heb toevallig ook zo'n oudje onder mijn billen gehad die zo stierde buiten, hier heb ik heel wat werk mee gehad (lees maanden) maar dit is toch echt nu een heerlijk ponytje hoor...ligt meer aan jou als aan de pony..tis de doorzettingsvermogen, duidelijkheid en ervaring die dit mogelijk maakt Knipoog

bovendien kan het ras opzich wel ietsje meespelen en dan vooral karakter, maar dan nog behoor jij de baas te zijn, in de bak maar ook buiten Knipoog

heb zelf jaren een arabische volbloedhengst gehad wat echt een draak was, maar luisteren moest ie!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:14

En dat bit heb ik niet in met springen
niet in met een buitenrit
En ook niet nodig om hem op de rem te trekken in de dressuur.

En mijn paard loopt op het wedstrijd terrein te snurken met de staart erop in een soort passage.
ook dan een gewone trens. (Vader engels volbloed renpaard, moeder stamt af van de shagya arabieren, dus iets meer dan 33% bloed Lachen

Dus dat argument raakt nog kant nog wal.

Overigens is dat het enige paard waarop ik met uitzondering een ander bit heb gereden dan een trens.

Alle handelspaarden, gewoon op trens.
Dat waren allemaal springstallen, dus springen, gewoon op trens
Buitenritten, gewoon op trens.
Verpeste paarden die je weer op het rechte spoor moet zetten, gewoon op trens.

Dus wat wil je nu zeggen over de S&T na alles uitgereden te hebben tot en met de M2?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:16

Wat bit betreft ik kan hem bijna geen pijn doen hij is zo slim hij doet mij dan wel pijn maar ik snap wat je bedoelt......De TS wilde dit bit gebruiken voor iets.....(weet niet meer wat) ik heb het vroeger wel allemaal geprobeerd met een gewoon bit maar springen was levens-gevaarlijk maar omdat springen stukken beter ging met zo'n bit ben ik er ook maar mee gaan buitenrijden...werkt stukken beter want mijn eigen graf graven voel ik me nog iets te jong voor (30 lengtes jong)

Eerlijk is eerlijk dit bit kan een martelwerktuig zijn voor een beestje als je er niet goed mee kom kan gaan...En bit is eigenlijk niet bedoelt voor dressuur.

het karatker hmmmmmmm ook leuk om te weten Prince is afgekeurd als dekhengst op 2 punten.

Een daarvan was een 3 voor zijn karakter Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:19

Hi ik ben de M2 allang uit maar ik ga met deze man verlopig nog geen Z-starten misschien wel nooit (januari komt er een ostopaat en dan zie ik wel verder).
Prince loopt fijn op S&T maar ik rij er niet mee....heb wel 2 keer gedaan om te kijken hoe hij het zou doen...met een gewoon bit ben ik zeker 45 min bezig om hem los te krijgen........(vandaar die ostopaat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:21

Prima dat je de M2 uit bent,
dan hoor je ook te weten dat S&T voor verfijning is, puntjes op de i te zetten.
Niet om hem in het gareel te trekken Haha!
Iemand die daar wel de S&T voor gebruikt moeten ze ook van het paard afsleuren Bloos

Osteopaat is een goede keuze als het losrijden zolang duurt Ja

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:24

ik hoop het dat het een goede keuze is ik ben beetje nuchter daar onder.
Omdat ik zo'n moeilijke pony heb dacht ik altijd dat ie niet wilde werken..........en schaam me ook wel een beetje dat ik nu pas otopaat laat komen...............hopelijk heeft ie niet veel pijn gehad (heb hem al 13 jaar )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:25

Osteopaat is geen zweef iets Lachen
Dat scheelt Lachen Maar gewoon iemand met een degelijk opleiding

Ik hoop het ook dat hij geen pijn heeft gehad.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon het karakter zijn en dan moet je hem aanpakken.
Het kan ook pijn zijn en wat je dan moet doen hoor je wel van de osteopaat.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:27

Ik heb mijn paard ook een tijdje op een pessoabitje gereden..
Ben eerst op de onderste ring begonnen, omdat hij veelste dominant en sterk was.. Shockerend hea bokt? Knipoog

En toen ben ik na een aantal maanden over gegaan op een simpel dubbel gebroken bitje en hij snapte het gelijk en dat heeft hem (en mij) veel pijn en tegenzin gekost..

Dus ik vind dat het pessoa bit best gebruikt kan worden, mits het goed gebruikt word.. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je paard erin trekt.
Maar dat je het paard helpt te begrijpen wat je wilt zonder dat je daar een harde hand voor nodig hebt.

In mijn geval heeft het geholpen..

Succes!!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:28

FF om af te ronden.

Ik ben niet de TS en ik rij niet met een Pessoa-bit om mijn pony in de krul te trekken maar voor eigen veiligheid.
Verder vind ik sommige streken wel leuk........dus waarschijnlijk ben ik te laks met afleren.
Natuurlijk kunnen we niet alles afleren en een opgewonden pony is opgewonden en blijft opgewonden das het aard van het beestje.
Zo blij als ie buiten is zal ie in de bak met dressuur echt niet doen...(bokken in de bak pffffff daar is ie te lui voor).

Zo lang ie redelijk luistert mag ie best druk doen zit niet lekker voor mij maar ja als ik met 30 graden ga rijden dan kan ik trouwens er wel lekker onder uitzitten dan is die berm niet intressant

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:55

Ik snap het probleem niet om Tita, als ik terug lees, zie ik er nog 2 die buiten met de Pessoa bit rijden, en daar wordt ook niet zo tegen ingegaan.

Laat dat kind toch.. Slapen

En ik ben er niet zo mee eens dat een Pessoa bit een pijn bit is.
Er zijn veel verschikkelijk bitten (denk aan die met gaten, rondgedraaiede mondstukken, 2 mondstukken aan 1 bit) ik heb er ontzettend veel gezien en ja mensen rijden ermee. Dan vind ik de Pessoa nog niet eens zo heel erg..Hij werkt trouwens niet super in op de mond, maar verdeeld het ook achter de oren (hefboomwerkeing), soms is dit zelfs beter dan een gewoon trensje, zo is de boodschap misschien wat duidelijker.. (STOP!!)

Ik heb er in iedere geval geen spijt dat ik mijn pony ermee reed, dat ging echt super goed. Ze wer absoluut niet sterker, werd juist zachter in haar mond en absoluut niet bang voor het bit, dus geen pijn Knipoog Ze werd soepeler, leniger en geduldiger, eindelijk ging ze opletten.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:17

Ik snap dat er best veel mensen zijn die tegen een pessoa en andere scherpere bitten zijn.
Zelf ben ik ook van mening dat alles op een trens te rijden meot zijn.
Helaas vind ik mijn eigen veiligheid in het springparcours belangrijker en dan gaat dat pessoa er echt wel in!