klawatski schreef:Als je zo ervaren bent met het inrijden en trainen van jonge paarden vind ik het zeer raar dat je met zo'n verhaal komt??!Je snapt dan toch zelf ook wel dat zo'n dier van drie jaar na 10 keer een ruiter op zn rug nog niet in balans is en dat er nog geen stuur op zit,zul je toch met beleid moeten oplossen en er de tijd voor nemen en zeker niet zoals sommige grapjassen hierboven adviseren door even te laten voelen waar je hand is door omhoog te snukken dus...maar ja mijn probleem niet als je dan straks een paard hebt dat bang is van het bit is natuurlijk dan ook de schuld van dat dier!!
Als je alles goed gelezen hebt, dan zul je zien en begrijpen dat TS niet verwacht dat het paardje meteen alles begrijpt, maar vind jij het niet een beetje lomp en gevaarlijk van het dier dat hij zich zelf gewoon tegen de bakrand aan gooit om maar even weg te zijn van de hulpen?
Je kan helaas niet alles op een ubervriendelijke manier oplossen bij jonge dieren. Ze moetn goed begeleid worden in alles en moeten zeer zeker weten wat wel en niet mag. Van af en toe een flinke ophouden wordt ie heus niet bang van het bit hoor!

, dan al echt nageeflijk willen krijgen, dat doen dit soort paarden meestal toch wel makkelijk. Op het moment dat ze erachter kroop maakte ik een kleine ophouding naar boven (even heel oncharmant gezegd een keertje zachtjes 'ophijsen' met hand naar voren en omhoog) om het er vervolgens weer vanachteruit tegen aan te rijden
)
!
Ik weet zelf wat ik wel en niet kan en dat is voldoende voor mij.