Slimme driejarige heeft 'leuk' grapje bedacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kris

Re: Slimme driejarige heeft 'leuk' grapje bedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 06:02

klawatski schreef:
Als je zo ervaren bent met het inrijden en trainen van jonge paarden vind ik het zeer raar dat je met zo'n verhaal komt??!Je snapt dan toch zelf ook wel dat zo'n dier van drie jaar na 10 keer een ruiter op zn rug nog niet in balans is en dat er nog geen stuur op zit,zul je toch met beleid moeten oplossen en er de tijd voor nemen en zeker niet zoals sommige grapjassen hierboven adviseren door even te laten voelen waar je hand is door omhoog te snukken dus...maar ja mijn probleem niet als je dan straks een paard hebt dat bang is van het bit is natuurlijk dan ook de schuld van dat dier!!

Als je alles goed gelezen hebt, dan zul je zien en begrijpen dat TS niet verwacht dat het paardje meteen alles begrijpt, maar vind jij het niet een beetje lomp en gevaarlijk van het dier dat hij zich zelf gewoon tegen de bakrand aan gooit om maar even weg te zijn van de hulpen?
Je kan helaas niet alles op een ubervriendelijke manier oplossen bij jonge dieren. Ze moetn goed begeleid worden in alles en moeten zeer zeker weten wat wel en niet mag. Van af en toe een flinke ophouden wordt ie heus niet bang van het bit hoor!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 07:48

Ik heb er ook zo een onder het zadel gehad die helemaal achter de teugel kroop. Gestopt met longeren met touwtjes en onder het zadel ook fijn voorwaarts houden naar je hand toe, liever ietwat tégen je hand (zodat ze leert wat aanspanning aan te nemen), zeg maar 'standaard manege paard houding' Clown , dan al echt nageeflijk willen krijgen, dat doen dit soort paarden meestal toch wel makkelijk. Op het moment dat ze erachter kroop maakte ik een kleine ophouding naar boven (even heel oncharmant gezegd een keertje zachtjes 'ophijsen' met hand naar voren en omhoog) om het er vervolgens weer vanachteruit tegen aan te rijden (je kunt niet altijd volgens het boekje rijden hè, zo lang het maar eerlijk blijft t.o.v het dier Ja)

Verder stap ik altijd zo snel mogelijk op zonder te longeren, zodra ze geen gekke sprongen meer maken aan de lijn en de eerste rondjes rustig stappen ga ik ze niet meer onnodig moe longeren. Zo kun je ze 20min onder het zadel fris houden en zul je minder van dit soort fratsen krijgen.

'T is trouwens wel een slimmerd hoor, geweldig Haha! !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 08:04

Laat maar Kris, ik hoef me niet zo nodig te verdedigen voor een onbekende Bokker verder Lachen Ik weet zelf wat ik wel en niet kan en dat is voldoende voor mij.

@klawatski:
Bokt is ook een medium om gewoon eens met andere ruiters door te spreken hoe zij dit nu op zouden lossen, zonder dat het gelijk een groot probleem moet zijn wat je zelf niet meer opgelost krijgt. Dit is gewoon een probleempje dat ik tegenkom met dit kereltje, 5 minuten op 20-30 minuutjes heel fijn rijden met grote vooruitgang.
Ik had ook foto's op HAW kunnen plaatsen 'Kijk eens wat een vooruitgang mijn driejarige boekt en hoe lekker hij aan het lopen is.' Dat is leuk, maar heeft voor mij weinig toegevoegde waarde. Ik bespreek liever dan de minpuntjes om dat nog op te kunnen lossen. Je kunt altijd blijven leren van andere ruiters, al is het maar doordat iemand iets zegt waar je zelf net even niet aan gedacht had.

Citaat:
is natuurlijk dan ook de schuld van dat dier!!

Betreffende deze opmerking: dat vind ik een bijzonder minne opmerking die meer over jou zegt dan over mij.
Als je goed gelezen hebt, kun je wel opmaken uit mijn berichten dat ik best kan lachen met de slimheid en gevoel voor humor van dit paard en dat dit geen topic is a la 'Wat is mijn paard toch een kütbok'.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:09

Gisteravond nog les gehad met mijn 5 jarige en die begon ook vreselijk te wringen na 3 kwartier arbeid: te diep, achter de teugel kruipen, taktverlies, ritmeverlies...Geweldig, denk je dan, daar gaan we weer, kunnen we weer van voor af aan beginnen. Waarom hij het deed? Hij snapte het gewoon niet meer, hij had zoveel nieuwe dingen geleerd in de les (travers, achterwaarts). Geestelijk was hij gewoon moe, kon het niet meer verwerken en op een juiste plaats zetten. Lange teugel gegeven en uitgestapt. Klaar.
Ik denk nu na het lezen van de reacties en jouw ervaringen dat het af en toe gewoon even te snel gaat, geestelijk dan, want fysiek zal hij best nog wel een half uurtje kunnen stieren. Dus ik ga eigenlijk mee met wat de anderen al hebben gezegd, niet te lang rijden. Als hij braaf linksom en rechtsom heeft gedaan wat hij moest doen: klaar en stoppen voor het gekl... weer begint.
Je hoeft er dus geen groentje voor te hebben, ook de al wat gevorderde kleuters kunnen behoorlijk protesteren.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:11

En als je je handen als het ware boven zijn oren houdt en dan een korte felle ophouding naar boven geeft? Dit werkt in ieder geval goed bij jonge paarden die zich opkrullen, maar misschien niet bij paarden die gaan hangen..zeker niet omdat je daarvoor je lichaam naar voren moet brengen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 08:14

Ik ga vanaf vandaag korter met hem werken *LOL*
(ik hoop dat het met jouw 5-jarige snel weer opgelost is Lachen )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 08:16

livvy schreef:
En als je je handen als het ware boven zijn oren houdt en dan een korte felle ophouding naar boven geeft? Dit werkt in ieder geval goed bij jonge paarden die zich opkrullen, maar misschien niet bij paarden die gaan hangen..zeker niet omdat je daarvoor je lichaam naar voren moet brengen.

Ik denk niet dat het veel verschilt van de gewone ophouding, omdat hij met zijn neus tussen zijn knieen (of lager in dezelfde verticale lijn) loopt (je zou bijna denken dat ik LDR wil trainen Clown ) en zijn oren dus niet ver voor de schoft blijven, maar ik kan het altijd eens proberen of het iets geeft als ik mijn handen verder naar voren zet bij de ophouding. Knipoog

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:21

Bij een hangerd werkt het omhoog brengen van je hand nog wel, bij een bolletje/opkruller wat minder.
Met mijn 5 jarige gaat het wel goed komen, volgende keer wat minder lang rijden. Ik had gewoon moeten stoppen toen het nog goed ging. Mijn fout.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:22

Succes met je LDRslimmerik, en zodra hij wat sterker wordt lossen dit soort problemen zich meestal vanzelf op!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:25

Lastig verhaal. Heb je hem al eens met de dubbele longe gewerkt? Ik vind dat vaak wel een prettige manier om de rem op jonge paarden te zetten. Verder zou ik ook kiezen voor korter werken hij geeft duidelijk aan dat hij er moeite mee heeft. Voor een driejarige vind ik in het begin vaak 15 minuten wel genoeg eventueel kun je als je hem langer wilt laten werken eerst wat rijden en voordat hij lastig wordt hem nog wat aan de longe verder werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:29

Zoals Ilindra al adviseerde zou je idd ook een sidepull gaan gebruiken, eventueel in combinatie met je gewone hoofdstel, en proberen je paard te flexen, zodat er ten allen tijde een stuur op blijft zitten.

Kijk even in dit artikel:

http://www.downunderhorsemanship.com/ar ... tness.html

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 08:33

Ik ben zelf niet zo handig met de dubbele longe dus ik wil er graag eerst wat meer vaardigheid mee opdoen met een ervaren beestje voordat ik zo'n jonkie verpest door mijn eigen geklungel.
Eerst rijden en dan nog wat aan de longe is idd ook een idee - dan heeft hij toch zijn werk gehad zonder geestelijk te veel in de knoop te komen. Longewerk is gesneden koek voor hem.
Enfin, eens zien wat hij vandaag doet.

Cassidy, ik ga het artikel lezen!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:37

klawatski schreef:
niet zoals sommige grapjassen hierboven adviseren door even te laten voelen waar je hand is door omhoog te snukken dus...maar ja mijn probleem niet als je dan straks een paard hebt dat bang is van het bit is natuurlijk dan ook de schuld van dat dier!!

Ja joh, gewoon geen gel*l trek hem in de krul en anders schop je er even lekke in met en scherpe sporen.......
Ik heb het vermoeden dat Urielle heel goed weet waar ze mee bezig is maar ze stuit op een probleem. Iets wat heel erg logisch is als je een jong paard aan het inrijden bent. Ze vraagt gewoon aan andere mensen wat eventuele oplossingen zouden zijn. Heel goed.
En dat "omhoog snukken van je hand" is niets meer dan een ophouding maar nu neem je je hand iets mee naar boven.

@Urielle: ik durf zelf niet de stap te nemen om een jong paard te gaan rijden maar ik vind het altijd wel grappig om te zien of te horen hoe ze kunnen puberen Knipoog
Voor degene die erop zit is het natuurlijk wel iets minder Haha!

*sorry maar ik word erg moe van mensen die denken dat paarden zomaar alles voor je doen als je erop zit. En dat alles altijd zomaar goed gaat*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:44

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 08:53

dank je wel, heb ik nog wat te doen vandaag! Haha!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:55

Ik heb al veel goeie tips gelezen maar wat bij mij naar boven komt is: Oke.. Jou paard wil hard gaan draven en met zijn neus tussen zijn voorbenen? Laat hem nog harder gaan! Desnoods kompleet stuurloos die bak door (goed blijven zitten!!) Gallopeer maar aan en ga hard, harder, harder. Zo min mogelijk druk op de teugels (met andere worden: even niet op de rem willen zetten).

Ik bedoel hiermee eigenlijk te zeggen dat je iets moet doen wat hij niet verwacht.

Uiteraard moet je voorkomen dat je geen aanrijding met de bakrand krijgt maar ik zou denk ik best wel even heeel goed met mijn buitenbeen doorkomen op het moment dat hij ook maar iets naar de bakrand toe gaat.

Bewaar uiteraard je rust en geduld!

Succes!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:54

IK vind de tip van Creool heel goed en waarschijnlijk ook wel effectief maar voer hem alsjeblieft niet uit.
Straks breek je nog je nek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:58

Creools advies zou ik niet bij een jong dier toepassen...kan bij een wat ouder dier dat geleerd heeft door te rennen onder het werk uit te komen, maar niet bij een dier wat net 10 keer onder het zadel is geweest.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:47

Ik zou toch proberen het hoofd eerst hogerin te stellen, tot je meer controle krijgt. Jonge paaden zijn natuurlijk al wat schever als wat verder gevorderde paarden, staan nog niet zo goed aan de hulpen. Kijk dat voorwaarts neerwaarts effect komt er wel, maar vind persoonlijk belangrijk dat ze hun balans eerst wat meer gaan vinden, dat jij als ruiter wat controle kunt krijgen.

Ook zou ik proberen binnenhoefslag te rijden, zeker als je zijn hoofd wat hoger houd moet hij ook makkelijker te sturen zijn.

Succes

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:16

Ik zou het dier omhoog hijsen met het hoofd en dan een flinke schop totdat hij het bit weer aanneemt, dan gelijk rustig zitten.

Eerst omhoog hijsen is essentieel, want de schop geven terwijl die kop over de grond gaat is niet altijd even veilig...

Omhoog hijsen doe ik door ophoudingen omhoog te maken, desnoods een sterrenkijker ervan maken. Kan niet precies zeggen hoe, ik probeer het wel eens uit te leggen maar niemand snapt die uitleg.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:20

@Venetia: ik snap je helemaal!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 14:36

Bets schreef:
Ik zou toch proberen het hoofd eerst hogerin te stellen, tot je meer controle krijgt.

Dank je wel Lachen
Dat wil ik dus ook heel graag maar dit paard heeft totaal de drang niet om omhoog te komen met zijn hoofd. Begint mooi nageeflijk en iets te diep en eindigt met zijn neus door het zand. Hoger instellen krijg ik gewoon echt nog niet voor elkaar bij hem, hoe graag ik het ook wil.

Ik wil dus echt even duidelijk stellen naar alle mensen in het topic: ik ben totaal niet bezig dit paard nageeflijk te rijden. Ik rij hem met een stille hand in open verbinding gewoon maar wat naar voren, het diep lopen zoekt hij zelf.

nO0rtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:37

het lijkt me niet echt leuk, als mijn paard dat zou doen (niet dat ik een paard heb ofzo....).
ik zeg hetzelfde als Venetia. (ik heb geen zin om het helemaal te typen als het er al staat Lachen )

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:41

Ja maar dan zou ik hem toch echt gaan liften, dat wil zeggen, dan probeer ik tijdelijk mijn handen heel hoog te zetten, zodat hij niet kan zakken en dus ook niet op kan krullen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:01

Bij paarden die gaan hangen moest ik altijd 1 van mijn twee handen omhoog halen (even kijken bij welke je de beste reactie krijgt). Als ze door mijn hand heen gaan lopen kan je misschien eens proberen om hem tegen de bakrand stil te zetten, zodat je niet een gevecht in zijn mond aan hoeft te gaan. Toch heb je dan het laatste woord. Dit kan natuurlijk niet als je denkt dat het er dan gevaarlijk van wordt. Succes ermee