VValar schreef:Door een goede tik (en een keer een goede aanpak) zal je paard echt niet plotseling veranderen in een wild, onhandelbaar paard. Aan de hand van de trainingmethode van jouw nieuwe instructrice klinkt het mij in de oren alsof jouw paard ver-schrik-kelijk lui is. Eens een keer goed voorwaarts rijden is misschien heel goed. Je bent vaak te lief voor je paard. Dit betekend natuurlijk niet dat je je paard helemaal in elkaar moet meppen. Maar op een eerlijke, concequente manier voorwaarts rijden. Been is reactie, blijft deze reactie uit dan is het best wel eens goed om een flinke schop en/of tik met de zweep te geven. Zo weet jouw paard ook tenminste waar hij aan toe is. Je bent waarschijnlijk te goed voor hem geweest (en ik ken het probleem want doe dat zelf ook) en daarom neemt hij je nu in de maling.
Ik zou het gewoon aankijken. Als jij er een heel slecht gevoel bij hebt wanneer je haar ziet rijden kun je altijd nog vriendelijk verzoeken om dit op een andere manier op te lossen. Veel overgangen rijden! Succes!
Ik denk eigenlijk dat dit een trainingsmethode is die ze bij bijna iedereen toepast : ze heeft Ignis een kwartiertje hoop en al zien lopen en ik heb het zo een beetje aan haar uitgelegd.
Ik geef toe dat ik soms echt te braaf ben geweest in het verleden, nu durf ik echt al op mijn strepen te staan : hij nam me vroeger met alles in maling : bijten, tegen me aanschuren, niet willen aandraven of zo,...hij is ook een heel sterk en groot paard. Maar sinds ik op mijn strepen sta, is ferm gebeterd sinds ik op n nieuwe stal sta, is hij ook heel erg veranderd : hij is echt liever voor mij, luistert ook al beter...gisteren bijvoorbeeld beet hij me in mn arm daar heb ik hem dan ook meteen voor gestraft. vroeger had ik dat niet durven doen denk ik...
Hij was ook Ver-schrik-kelijk lui...nu is hij nog lui maar toch al beter. Nu is hij sloom...
Ik word tijdens het rijden vaak kwaad : reageert hij niet dan geef ik hem echt een ferme tik met de zweep, maar zoals zij het wilde doen, daar voel ik me niet goed bij. Dat vind ik niet meer corrigeren.
Hij was echt op gegeven moment zo snel door de bak aant galloperen dat ik hem amper kon houden en nog moest ik blijven slaan met die zweep...wat leer je daar dan uit!?
Ik heb ook via Pb nog een berichtje gekregen van een dame die Ignis van zijn eerste eigenaars kende :
- Code
Leuk om te horen dat hij een goede thuis heeft gevonden, met een baasje die 2x nadenkt voordat ze wat doet.
Over jouw topic: een paard een aframmeling geven (want daar komt het volgens mij op neer) is nooit een goede oplossing. Probeer zoveel mogelijk tempowisselingen te rijden, zorg dat de achterhand geactiveerd wordt.
Ignis is een paardje waarvan ik weet dat ze heel netjes kan lopen, maar pas er op dat ze niet jouw hulpen gaat ontwijken om sneller te gaan en haar eigen tempo aangaat houden.
Dus hij kan wel degelijk netjes lopen!
Citaat:
Bij een overgang van stap naar draf been geven en als hij niet onmiddelijk reageert een tikje van de zweep. Bij de volgende overgang van stap naar draf been en onmiddelijk een tikje van de zweep geven zodat hij attent word op je been.
Je moet ook veel tempowisselingen rijden, bv. arbeidsdraf middendraf en in dat opvangen ook weer goed de achterhand erbij houden, desnoods weer een tikje van de zweep.
Schijnovergangen is ook goed, dus van draf doen of je naar stap gaat rijden en vlak voor hij in stap is terug goed doordraven.
Hij moet echt attent op je been worden, en dat krijg door als hij niet op je been reageert terug been geven een een tik met de zweep.
Blijven volhouden tot hij attent word ook al duurt een tijdje. En je kan beter een half uur intensief rijden dan een uur luieren.
Ik hoop dat ik je toch wat heb kunnen helpen zo.