nieuwe prive instructrice : is dit wel de juiste methode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

Re: nieuwe prive instructrice : is dit wel de juiste methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 13:18

Ze heeft mij haar aangeraden omdat ze
1/ uit de buurt was ( want heel veel goeie instructeurs vind je in mijn omgeving niet) wel heel veel meisjes die hun A & B brevet gehaald hebben en nu gaan les geven, maar dat zou ik nu zelf ook nog wel kunnen Bloos
2/ omdat ze dezelfde opleiding gevolgd had en hieruit dus concludeerde ( vermoed ik ) dat ze dezelfde werkwijze als haarzelf toepaste...

Ik heb haar een mail gestuurd en zal haar antwoord hier zeker plaatsen.

edit : dit is wat nog bij in de mail stond met de telefoonnummer van deze nieuwe instructrice :

Kelly is een heel goede ruiter die momenteel bij Harry Theeuwissen werkt en daar dus verder wordt opgeleid. Je zal zelf moeten zien met wie het het beste klikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:33

Ik wil dit even volgen... goed dat je om raad hebt gevraagd.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:39

Goede ruiter is niet altijd goede instructeur. Andersom net zo goed!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 15:01

ja blijkbaar niet!
Nog altijd geen antwoordje van mijn ex instructrice... ben echt benieuwd naar haar reactie!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:38

Ik kan er niet over oordelen of deze methode voor jou en je paard goed is. Heb je nooit irl gezien Knipoog.
Maar uit jouw tekst maak ik op dat jij je er zelf niet prettig bij voelt. En dan zou ik er niet mee doorgaan.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:08

Ik kan snappen wat jou instructrice bedoelt.
Ik kan ook snappen wat jou gevoel erbij is.
En het doet je constant in een 2strijd voelen.
Ik ben namelijk ook in het bezit van een luie pony.
Toch kan ik nu niet meer spreken van een luie pony.
Mijn eerste 2 lesjes met mijn nieuwe instructie waren niet hetzelfde maar ik moest hem toch ook een keer vooruit trappen om het zo maar te zeggen .
Eigenlijk eerder een schrik reactie uitlokken die die niet verwachte.
Ik met mijn beentjes kreeg hem niet vooruit.
Toen ging men instructie erop en ja hij kreeg een erge lel vanachter op zijn kont.
Hij is de volgende 3 weken zeer goed voor het been geweest.
Tis soms zelf een keertje kunnen kijken hoe iemand ervaren het aanpakt.
Soms is 1 harde lel voor reactie beter dan 10 zachte.
En nog geen reactie.
Ondertussen ben ik een jaar verder met lessen en hij is zeer voorwaarts geworden.
En neen ik hoef hem geen lellen te verkopen.
Maar tis niet altijd een prettig gezicht om te zien hoe iemand jou paard eens vooruit trapt.
Ik zou niet extra gaan voeren bij paarden of pony's die lui zijn gaat het zeker geen voorwaartser effect hebben.
Geloof me ben uiteindelijk tot 2 kilo sportbrok +1kilo haver per dag gegaan.
Voor een pony die sober moet gevoerd worden.
En het hielp allemaal niks.
Hij werd er alleen maar dikker van en dat is ook niet gezond.Ik merkte wel hoe soberder ik ging voeren hoe voorwaartser hij werd.
Puur omdat zijn eiwit dosering helemaal niet goed zat.

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:24

Worteltje: Heb je de hele topic gelezen? Deze instructrice wilde iets anders dan alleen een flinke pets op de kont!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 19:20

Ben net terug van het rijden : ik heb in de buitenbak gereden : veeeeel overgangen gemaakt, zonder sporen gereden, mijn flapperbenen stil proberen te houden...al bij al ging het goed. Hij was tamelijk actief.

Nog steeds geen antwoordje van mn ex instructrice.
Kan de nieuwe, nu ook al ex Haha! , instructrice niet bereiken...

@ worteltje : een keer vooruit trappen of een schrikreactie uitlokken is toch net iets anders dan wat deze dame probeerde te doen! Ik ga hem zeker niet meer beginnen voeren, omdat het ook eentje is die snel een dikke buik krijgt. Een beetje muesli ( zoals hier is gezegd) na het rijden ga ik wel n keertje proberen.
Ik heb mezelf voorgenomen dat paardrijden voor mn plezier is en dat ik uit zo'n lessen geen plezier meer haal.
Dit was nu nog maar een kwartiertje ( ze was namelijk 3 kwartier te laat) wat gaat het dan bj een uur zijn??

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:19

Goed dat je zonder sporen had gereden. Haha! En zie je hij was toch tamelijk aktief. Wat je ook kan proberen is om op de lange zijde te proberen om hem vooruit te laten galopperen. Net als op het strand. Wel met je handen meegeven. Een paar rondjes maar. Zo krijg je langzamerhand ook wel de handrem ervan af. Succes met het vinden van een nieuwe instructrice.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:26

Als je het echt niet meer weet kan je hem ook een maandje op de weide zetten en alleen longeren... Zo word die weer gevoelig op de buik en kan je na een maand ofzo weer opnieuw beginnen ... en dan goed aanpakken ... en tja ... afentoe zul je hard moeten slaan met de zweep ... Ik heb ook zo een luie donder en als hij er geen zin in heeft pak ik mijn teugels in een hand,zweep bovenhands en dan krijgt hij een lel. Als hij bokt krijgt hij er net zo hard een achteraan totdat hij netjes vooruit vliegt inplaats van te kloten. Loopt hij weer netjes krijgt hij een beloning en word hij de rest van de week vaak niet meer geslagen .

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:26

Citaat:
volgende week wil ze mij lesgeven op een zondag zodat er niemand aanwezig is want zij gaat dan rijden en zoals ik begreep hem is goed slaan met de zweep...en ja omstaanders zouden dit wel eens als mishandeling kunnen zien zei ze...

Heb zelf ook mijn diploma en heb inmiddels veel gezien en gehoord, natuurlijk heeft iedere instructeur m/v zijn eigen stijl. Maar dit is voor mij echt een indicatie om me zorgen te gaan maken als lesklant én paard. Als deze methodiek uit de kast gehaald moet worden, dan ben je niet geschikt en heb je niet de juiste vaardigheden als instructeur. Bovenstaande lijkt me compensatie voor eigen onkunde. Wil jij jezelf en je paardje daar voor lenen?

Succes met je besluit.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 10:29

Ja das misschien ook n goed idee : Bij de galop is vooral het aanspringen het probleem : soms springt hij gewoon niet aan, soms blijft hij eerst ter plaatse wat staan trappelen en dan pas springt hij aan...maar wel zo traag dat paarden in draf hem voorbij gaan Bloos
Maar als ik bijvoorbeeld wel veel overgangen tussen galop en draf maakt, gaat het bij de 5e overgang al stukken beter...
Straks eens proberen hem echt vooruit te rijden...
De nieuwe instructrice wilde dit probleem oplossen door : de teugels bijna volledig los te laten ( lange teugel), dan verlichte zit en dan maar slaan met die zweep en kappen met de sporen ...
Ik begin me nu meer en meer details van de " les " te herrineren, ik zal zondag in shock geweest zijn vermoed ik... Knipoog

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 10:33

shadowflower schreef:
Als je het echt niet meer weet kan je hem ook een maandje op de weide zetten en alleen longeren... Zo word die weer gevoelig op de buik en kan je na een maand ofzo weer opnieuw beginnen ... en dan goed aanpakken ... en tja ... afentoe zul je hard moeten slaan met de zweep ... Ik heb ook zo een luie donder en als hij er geen zin in heeft pak ik mijn teugels in een hand,zweep bovenhands en dan krijgt hij een lel. Als hij bokt krijgt hij er net zo hard een achteraan totdat hij netjes vooruit vliegt inplaats van te stinkmodder. Loopt hij weer netjes krijgt hij een beloning en word hij de rest van de week vaak niet meer geslagen .

Dat maandje op de wei zetten is misschien een goed idee, maar heb ik ook al geprobeerd : Ik ben nog niet zo lang gelden 4 weken naar USA getrokken en heb Ignis dan bij vrienden een maand op de wei gezet. Af en toe werd hij dan ns gelongeerd... Hij werd er nog luier en dikker van...Het is een speciaal geval Knipoog
Ik ben ook wel hard met de zweep hoor : dat ik soms achteraf denk oei wat heb ik nu gedaan. Maar vaak reageert hij na de eerste ferme klets niet en ja dan volgt er een tweede.
Bokken doet hij nooit, behalve nu zondag : ja wat wil je als er iemand je zo vaak echt rake klappen zit te geven met een longeerzweep...
Maar als hij het goed doet, zoals gisteren, krijgt hij n beloning...

Tinkerlady schreef:
Citaat:
volgende week wil ze mij lesgeven op een zondag zodat er niemand aanwezig is want zij gaat dan rijden en zoals ik begreep hem is goed slaan met de zweep...en ja omstaanders zouden dit wel eens als mishandeling kunnen zien zei ze...

Heb zelf ook mijn diploma en heb inmiddels veel gezien en gehoord, natuurlijk heeft iedere instructeur m/v zijn eigen stijl. Maar dit is voor mij echt een indicatie om me zorgen te gaan maken als lesklant én paard. Als deze methodiek uit de kast gehaald moet worden, dan ben je niet geschikt en heb je niet de juiste vaardigheden als instructeur. Bovenstaande lijkt me compensatie voor eigen onkunde. Wil jij jezelf en je paardje daar voor lenen?

Succes met je besluit.

Nee ik heb besloten om haar uiteraard af te bellen!
Jij hebt ook een diploma : mag ik vragen hoe jij dit probleem dan zou aanpakken?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:41

als ik jou was zou ik die instructrice eens met een zweep achterna gaan... maf mens!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 10:43

Haha! Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:35

Door een goede tik (en een keer een goede aanpak) zal je paard echt niet plotseling veranderen in een wild, onhandelbaar paard. Aan de hand van de trainingmethode van jouw nieuwe instructrice klinkt het mij in de oren alsof jouw paard ver-schrik-kelijk lui is. Eens een keer goed voorwaarts rijden is misschien heel goed. Je bent vaak te lief voor je paard. Dit betekend natuurlijk niet dat je je paard helemaal in elkaar moet meppen. Maar op een eerlijke, concequente manier voorwaarts rijden. Been is reactie, blijft deze reactie uit dan is het best wel eens goed om een flinke schop en/of tik met de zweep te geven. Zo weet jouw paard ook tenminste waar hij aan toe is. Je bent waarschijnlijk te goed voor hem geweest (en ik ken het probleem want doe dat zelf ook) en daarom neemt hij je nu in de maling.
Ik zou het gewoon aankijken. Als jij er een heel slecht gevoel bij hebt wanneer je haar ziet rijden kun je altijd nog vriendelijk verzoeken om dit op een andere manier op te lossen. Veel overgangen rijden! Succes!

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 12:57

VValar schreef:
Door een goede tik (en een keer een goede aanpak) zal je paard echt niet plotseling veranderen in een wild, onhandelbaar paard. Aan de hand van de trainingmethode van jouw nieuwe instructrice klinkt het mij in de oren alsof jouw paard ver-schrik-kelijk lui is. Eens een keer goed voorwaarts rijden is misschien heel goed. Je bent vaak te lief voor je paard. Dit betekend natuurlijk niet dat je je paard helemaal in elkaar moet meppen. Maar op een eerlijke, concequente manier voorwaarts rijden. Been is reactie, blijft deze reactie uit dan is het best wel eens goed om een flinke schop en/of tik met de zweep te geven. Zo weet jouw paard ook tenminste waar hij aan toe is. Je bent waarschijnlijk te goed voor hem geweest (en ik ken het probleem want doe dat zelf ook) en daarom neemt hij je nu in de maling.
Ik zou het gewoon aankijken. Als jij er een heel slecht gevoel bij hebt wanneer je haar ziet rijden kun je altijd nog vriendelijk verzoeken om dit op een andere manier op te lossen. Veel overgangen rijden! Succes!

Ik denk eigenlijk dat dit een trainingsmethode is die ze bij bijna iedereen toepast : ze heeft Ignis een kwartiertje hoop en al zien lopen en ik heb het zo een beetje aan haar uitgelegd.
Ik geef toe dat ik soms echt te braaf ben geweest in het verleden, nu durf ik echt al op mijn strepen te staan : hij nam me vroeger met alles in maling : bijten, tegen me aanschuren, niet willen aandraven of zo,...hij is ook een heel sterk en groot paard. Maar sinds ik op mijn strepen sta, is ferm gebeterd sinds ik op n nieuwe stal sta, is hij ook heel erg veranderd : hij is echt liever voor mij, luistert ook al beter...gisteren bijvoorbeeld beet hij me in mn arm daar heb ik hem dan ook meteen voor gestraft. vroeger had ik dat niet durven doen denk ik...
Hij was ook Ver-schrik-kelijk lui...nu is hij nog lui maar toch al beter. Nu is hij sloom...
Ik word tijdens het rijden vaak kwaad : reageert hij niet dan geef ik hem echt een ferme tik met de zweep, maar zoals zij het wilde doen, daar voel ik me niet goed bij. Dat vind ik niet meer corrigeren.
Hij was echt op gegeven moment zo snel door de bak aant galloperen dat ik hem amper kon houden en nog moest ik blijven slaan met die zweep...wat leer je daar dan uit!?

Ik heb ook via Pb nog een berichtje gekregen van een dame die Ignis van zijn eerste eigenaars kende :

Code
Leuk om te horen dat hij een goede thuis heeft gevonden, met een baasje die 2x nadenkt voordat ze wat doet.
Over jouw topic: een paard een aframmeling geven (want daar komt het volgens mij op neer) is nooit een goede oplossing. Probeer zoveel mogelijk tempowisselingen te rijden, zorg dat de achterhand geactiveerd wordt.

Ignis is een paardje waarvan ik weet dat ze heel netjes kan lopen, maar pas er op dat ze niet jouw hulpen gaat ontwijken om sneller te gaan en haar eigen tempo aangaat houden.

Dus hij kan wel degelijk netjes lopen! Haha!

Citaat:
Bij een overgang van stap naar draf been geven en als hij niet onmiddelijk reageert een tikje van de zweep. Bij de volgende overgang van stap naar draf been en onmiddelijk een tikje van de zweep geven zodat hij attent word op je been.

Je moet ook veel tempowisselingen rijden, bv. arbeidsdraf middendraf en in dat opvangen ook weer goed de achterhand erbij houden, desnoods weer een tikje van de zweep.

Schijnovergangen is ook goed, dus van draf doen of je naar stap gaat rijden en vlak voor hij in stap is terug goed doordraven.

Hij moet echt attent op je been worden, en dat krijg door als hij niet op je been reageert terug been geven een een tik met de zweep.

Blijven volhouden tot hij attent word ook al duurt een tijdje. En je kan beter een half uur intensief rijden dan een uur luieren.

Ik hoop dat ik je toch wat heb kunnen helpen zo.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:12

pff klinkt nu ook niet meteen als mijn manier van lesgeven/ of lesvolgen eigenlijk ... :s

als ze per se eens wil rijden wanneer er niemand kijkt weet ze toch dat het niet echt correct is wat ze doet? anders zou ze er toch geen bezwaar op hebben dat andere mensen haar bezig zien ???

ik moet toegeven dat ik bij de beginnerslesjes die ik vroeger gaf ook wel eens met de longeerzweep in het midden stond, maar gewoon om het rijtje ponies aan de waggel te houden, zodat de kinderen teminste een volledig rondje draf konden doen om te leren lichtrijden...

een paard dat niet voorwaarts is, heeft vaak niet echt veel motivatie om zich moe te gaan maken voor jou en ik denk niet dat je door hem eens flink af te meppen dat hij liever voor jou aan het werk zal gaan...

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 16:33

kynshiri schreef:
pff klinkt nu ook niet meteen als mijn manier van lesgeven/ of lesvolgen eigenlijk ... :s

als ze per se eens wil rijden wanneer er niemand kijkt weet ze toch dat het niet echt correct is wat ze doet? anders zou ze er toch geen bezwaar op hebben dat andere mensen haar bezig zien ???

ik moet toegeven dat ik bij de beginnerslesjes die ik vroeger gaf ook wel eens met de longeerzweep in het midden stond, maar gewoon om het rijtje ponies aan de waggel te houden, zodat de kinderen teminste een volledig rondje draf konden doen om te leren lichtrijden...

een paard dat niet voorwaarts is, heeft vaak niet echt veel motivatie om zich moe te gaan maken voor jou en ik denk niet dat je door hem eens flink af te meppen dat hij liever voor jou aan het werk zal gaan...

Ik probeer hem te motiveren door vaak af te wisselen : dan eens in de binnenbak rijden, dan eens in de buitenbak, een wandeling, een dagje rust op de wei, wat longeren...
Ook tijdens het rijden hem belonen als hij iets goed doet...

Ik kreeg ook nog dit via pb , van de dame die Ignis nog kent van vroeger :

Citaat:
Ik zal eens aan een vriend van mij vragen hoe Ignis toendertijd was met rijden, hij heeft hem toen bijgereden als de 2 meiden niet konden. Hij was dressuurmatig bezig, terwijl de meiden eigenlijk meer voor het springen waren, dus als zij reden was het om het paard beweging te geven. Klinkt een beetje l*llig om te zeggen maar ja. Ze waren toen natuurlijk ook nog een stuk kleiner en wat moet je dan verwachten, klein kind met groot paard....

Misschien dat het ook daardoor komt dat hij nu zo lui is?
Nog steeds geen antwoordje terug van mijn ex instructrice...

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 08:07

Antwoordje van mijn ex instructrice is binnen :
En dat wil ik uiteraard wel even met jullie delen Knipoog :

Citaat:
ben nooit voorstander om een paard echt af te slaan (tenzij het echt ne gevaarlijke rotzak is... en dan nog). Het kan helpen om met de longeerzweep te volgen en zo het paard wat meer voorruit te doen gaan (maar daarmee leert het paard niet voorwaarts te blijven door de ruiterbenen en deze techniek gebruiken we enkel bij het zadelmak maken), maar ik zou er nooit volop op beginnen slaan. Je moet idd zien dat hij niet bang wordt.

Ik vermoed dat hij in zijn rug een beetje vastzit en dus is het belangrijk dat de osteopaat zijn visie eerst kan geven. Dan weet je dat het is van "niet willen" of "niet kunnen".
Achter het zadel ga je best niet zitten want de paardenrug wordt slechts tot de 18e wervel (=T18) door de ribben ondersteund en anders druk je teveel op de nieren. (Dit is mss een truc die Amber heeft geleerd op haar werk, maar ik heb er alleszins nog nooit van gehoord.)

Haver kan hem idd actiever maken, maar begin met een halve schep extra en zie dan hoe hij na een maand is.

Kortom: ik zou een paard nooit aanpakken alvorens ik echt weet wat het probleem is: fysiek ("niet kunnen") of mentaal ("niet willen")?

Buiten de school heb ik Kelly nooit zien lesgeven, dus kan ik er niet goed over oordelen.

Je moet doen waar je je goed bij voelt, anders is het niet leuk meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:11

Wie is Amber dan?

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 09:08

Dat zie ik dus nu pas...
Amber is het meisje waar ik zaterdag les van zal krijgen. Mijn ex instructrice ( Melissa ) kent haar ook, zij volgde ook die opleiding maar zat n jaar lager. Ik heb Amber zelf gevonden via een Belgische zoekertjessite. Toevallig kenden zij elkaar.
Iets verder in haar mail, tussen nog wat persoonlijke zaken die zij wss liever niet op bokt ziet verschijnen Bloos , staat ook dat ik zeker moet laten weten hoe het met Amber zaterdag afloopt.
Vandaar wss haar verwarring.

Amber = de dame die ook een paardje met het luiheid syndroom Knipoog had en nu M dressuur er mee rijd.
Kelly = de dame die zondag is geweest, en waar het nu over gaat...

Wat verwarrend met al die namen seg Clown

Hierbij n stukje uit de mail van Amber :

Citaat:
hoi Liesbeth,

het zou een ware uitdaging zijn om jou verder te helpen omdat ik vroeger ook herzelfde probleem had met mijn huidige wedstrijdpaard en daar start ik nu M dressuur mee en hij kent alle oefeningen van z. Dus er is nog hulp voor jou.

Ik heb ook die man aangesproken van op onze manege : maar hij heeft geen uren meer vrij.
Ik hoop dat het zaterdag dan beter gaat : Melissa vertelde me dat zij een zeer zachte aanpak heeft.
Ik ben eens benieuwd!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 09:25

Ik wil toch even opkomen voor de instructrice die hier door sommige mensen nogal de grond in gestampt wordt.

Mijn mening is dat als een paard gezond is (wat ik in dit geval een beetje betwijfel) je er beest een keer flink aan mag zitten. Zolang je een paard iets laat doen wat hij kent en lichamelijk kan uitvoeren krijgt hij er helemaal niets van als je hem een keer goed achter z'n broek aanzit. Als ik lees dat het paard van de ts soms niet eens wil aandraven dan is er of iets verschrikkelijk mis of hij is verschrikkelijk ongehoorzaam Het laatste kun je oplossen door 1000x lief te vragen en te hopen dat hij het gaat doen of door een keertje streng te zijn en heel hard braaf te zeggen wanneer hij het wel doet.
Het is de keuze van het paard of hij op been reageert, een klein tikje of een enorme klap.

Nogmaals dit is alleen bij paarden die gezond zijn en in werk wat ze kennen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 09:33

Ja kan wel zijn, maar ruiter zal het moeten doen op moment dat instructeur er niet bij is, dus die kan wel achterop bij paard erbij gaan zitten, kan met zweep in longeerbak staan, en naar afgelegen plaatsen gaan. Bullshit.
Ze moet probleem bij ruiter leggen en die moet het werk doen, maar dat is de kunst van instructeur zijnde. Als je je diploma wil halen, geloof me, je mag niet eens een zweep in je handen hebben. En je haalt je diploma niet om een paard af te ranselen. Kom op zeg! Gebruik klein beetje gezonde verstand.
Door streng op ruiter in te spreken kun je veel dingen bereiken maar als het niet klikt tussen ruiter en instructie, dan zal er andere maatregelen genomen moeten worden! Vaak word probleem bij paard gelegd terwijl het 9 vd 10 x bij ruiter ligt! En dat is nu aan instructie op dat op te lossen, rijtechnisch (als er niets medisch aan de hand is)

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 09:39

Ik zal uiteraard de eerste zijn om toe te geven dat een groot deel van het probleem bij mezelf ligt!
Ik kan niet perfect paardrijden en moet nog veel leren qua hulpen ed...maar daarvoor neem ik ook een instructeur!

de DA komt van de week en dan laat ik hem al eens kijken.
Ik heb ook de nummer van een goede osteopaat gekregen : die ga ik zeker bellen, om het zekere voor het onzekere te nemen.

Ik weet van mezelf dat ik een instructeur nodig heb waar ik me 100% op mijn gemak bij voel, waar ik van weet dat hij/zij me volledig begrijpt maar die ook best streng tegen mij kan zijn! Maar zij wil vooral TE streng zijn tov mijn paard.

Ignis wilde vroeger niet met mij aandraven, nu draaft hij telkens mooi aan, enkel zijn het nog slordige overgangen. Bij mijn bijruiter ( die 1x week met hem springles volgt) wil hij niet aandraven/galloperen met momenten : daarom dat ik denk dat het eerder om niet willen ( uitproberen ) gaat dan om niet kunnen ( medisch probleem).