Wie vindt zichzelf een kundig ruiter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 18:52

Ik vind mezelf helaas ook geen kundig ruiter. Ik haal wel makkelijk punten, juist op de correctheid van mijn proeven en het correct gereden zijn van mijn paard, maar met mijn dravertje was dat veel moeilijker.
Ik heb gelukkig wel een heel goed bevestigde 'basis' waar ik (tenzij hij echt helemaal in paniek raakt) altijd op terug kan vallen, als ik een probleem tegen kom.
Ik heb ook door veel lesgeven en door veel jureren een redelijke hoeveelheid theorie opgedaan, maar weet dat ik mijn successen vooral aan mijn paard te danken heb.
Kundig ruiter, nee dus, kundig paard wel Haha!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:27

ik vindt zelf dat ik best goed kan rijden, mijn zit is heel erg goed (volgens een vakkundige jury Haha! )
alleen bezit ik helaas niet genoeg geld om dure lessen te betalen (op dit moment helemaal geen les Boos! ) en ik vindt het ook veel leuker om op de erg vervelende paarden te rijden en ze zeg maar een beetje te temmen
ik ben bijv. met m'n vorrige verzorgpony, die toen die net op de manege kwam nix kon, van een A-proefje naar de B10 gereden waarbij ik de A in 1x heb gehaald en toen 3e ben geworden (het was z'n allereerste wedstrijd en trots dat ik was!) het is nu wel nog steeds een vervelende pony maar als je hem een beetje op de goede manier aanpakt doet hij alles wat je wilt.
deze zomer ga ik heel hard werken om genoeg geld bij elkaar te krijgen om weer te gaan lessen en dit keer van iemand die goed kan lesgeven zodat hij/zij een nog betere ruiter kan maken die ook op de rustige paarden goed kan rijden (dit kan ik dus niet zo goed...is heel vreemd want op van die vervelende paarden kan ik wel goed rijden)

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 20:24

germie schreef:
Ik denk dat de mensen die hier niet reageren op dit topic, dat die of zichzelf niet kundig vinden (en daar eerlijk over zijn) of zichzelf heel erg kundig vinden, maar niets te zeggen hebben (en dus niet kundig zijn).

Iemand is kundig als hij/zij z'n beperkingen maar ziet. Voor de 1 kan dat misschien iets zijn wat voor een ander niets is.

Ik denk Germie, dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat!
Wat is kundig?

Ben ik kundig omdat ik volgens mij redelijk snap hoe een paard in elkaar zit en hoe hij kan doen wat hij doet en waarom hij doet wat hij doet?
Ben ik kundig omdat ik meer paarden heb aangereden dan ik op de vingers van 2 handen kan tellen?
Of ben ik niet kundig? Omdat bleek dat ik, toen ik mijn huidige instructrice tegen het lijf liep, een enorme verzameling fouten had opgespaard in mijn rijden.

Ik ben geen goed wedstrijdruiter.
Ik heb de motivatie niet, ik ben veel te gespannen, ik ben niet streberig genoeg en ik hou niet zo van de sfeer op (de meeste) wedstrijden.
Maar geef mij een jong paard en ik ben helemaal in mijn element! En of het nu een fjord een arabier of een wpn'er is, het kan me niets schelen, binnen een wip heb ik er een redelijk leuk rijpaardje van gemaakt.
Of een vervelend paard dat een bepaalde gewoonte af moet leren Lovers .

Maar maakt mij dat een kundig ruiter?
Weet ik niet,
wel een handige, dat wel!
En een bescheiden, dat ook!

Maar ik wil nog zoveel leren!
Ik wil leren alle theorie net zo goed te beheersen als sommigen van ons, en ik wil nog graag leren om netter te rijden, om mijn lichaam beter te leren beheersen, Ik wil toch leren om ook beter op wdstrijden te kunnen gaan rijden, ik wil....

Ik wil nog een heleboel!

Maar voor alles wil ik fijn in de rondte kunnen sturen en gelukkig zijn met mijn paarden, en dat lukt vooralsnog vrij redelijk!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:23

Wat Marieke ten Cate zegt dat heb ik ook heel erg vaak. Soms komt er iemand rijden op een paard wat ik ook wel eens gereden heb. Als dat dan niet wil word ik er bijgeroep van leg jij het maar eens uit. Maar ik KAN het vaak niet uitleggen wat ik doe omdat er zoveel gevoel achter zit dat et onmogelijk voor mij is, dat is dus een hele fijne oefening waar ik dus ook weer veel aan heb zodat ik mijn eigen rijden in theorie kan brengen.

Die opmerking die ik UniferB zegt, hoe verder je komt hoe meer je erachter komt dat je er geen hol van kan, gaat voor mij helemaal op. Ik kom steeds verder, leer elke dag bij maar elke dag heb ik zoiets van, 10 x zo goed als het was maar nog steeds niet goed genoeg.

Ik denk dus ook echt dat als je kundig bent dat je dan je eigen capiciteiten heel goed in de gaten hebt.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:52

Ik vind mezelf geen kundige ruiter.De Theorie snap ik teminste het meeste door veel boeken te lezen maar ook door veel te kijken bij clinics en lessen.Maar ook door geen bord voor mijn kop te houden.
Ik heb hier op bokt wel eens gehad na een topic ,waarin ik fel tegen iets was, dat ik ben gaan nadenken en toch mijn mening heb bijgesteld.
Soms denk ik dat ik het weet dat ik dingen ken maar er zijn zoveel wegen naar rome ik ken er maar 2 hoe kan ik dan zeggen welke het beste bij mij en of het paard past.
Ik ben nog volop aan het uitproberen dat betekend 4 stappen vooruit en dan weer 3 terug.
Mijn instructeur staat 1 uur per week naast mij om te vertellen hoe ik wat moet oplossen en aanpakken de rest van de week mag ik zelf spelen maar dan maak ik ook weer fouten die in de les weer rechtgezet moeten worden.
Ik ben geen 2de anky en dat zal ik niet worden ook.
maar ik heb zoveel lol in het rijden.
een kundige ruiter ben ik nog lang niet (imo moet ik dan veel meer problemen zelf op kunnen lossen)maar een gelukkige ruiter dat wel Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 23:40

Af en toe.....
heeeeeeel af en toe, denk ik dat het me redelijk goed afgaat.
Zoals van de week, kreeg ik zo'n onwijs gaaf compliment over mijn zadelmak maken. Party!!

Maar goed, de dag erna krijg ik weer les en hoor ik dat ik g*dver de g*dver eens wat meer er aan moet gaan rijden omdat ik nog niet de helft van het kunnen van mijn paard laat zien Bloos
Nou ja, dan weet je gelijk weer waar je staat! Pling

Verder doe ik gewoon mijn best en probeer overal wat van op te steken.

Wat betreft de echte kundige hier op Bokt...
Daar hebben we er een aantal van rond bokken, ik denk dat de meeste al genoemd zijn.
Ik heb altijd bewondering voor de mensen die in een paar woorden net zoveel kunnen zeggen waar andere hele verhalen nodig hebben.
Paardrijden is toch eigenlijk heel erg simpel.

Ik snap ook niet waarom het me nog steeds niet lukt Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 23:58

Ik vond het leuk om het stukje van Marieke te lezen, heel herkenbaar. Ik heb een poosje les gegeven aan een paar kinderen, die wel op redelijk niveau reden voor jonge ponykinderen (L/M2) en dan moet je dus wel simpel gaan uitleggen wat je bedoelt.

Ik ben door het lesgeven veel meer gaan nadenken over wat ik nou eigenlijk doe als ik op een paard zit, en dat helpt me ook weer bij mijn eigen rijden. Het is zelfs wel eens zo geweest dat ik iemand door een probleem heen hielp en toen dacht "verrek, dat kan ik ook wel eens bij mijn eigen paard proberen" Haha!

Het is inderdaad zo dat je hoe verder je komt, hoe beter je begrijpt dat je nog helemaal niets kunt. Ik lees in dit topic ook weer veel mensen over "Z worden" praten. Ik heb dat gereden en ben er dus van overtuigd dat wanneer ik dat kan, dan moet dus echt iedere idioot dat kunnen!

Zelfs de heel geroutineerde profi's zijn wel eens heel onzeker over hun eigen kunnen. Volgens mij hangt het ook met elkaar samen, want als je niet wilt streven naar perfectie, hoe kom je dan ooit vooruit??

Zwabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 00:22

Ik heb van het weekend een video zitten kijken van een kerel die uit de losse pols wat GP oefeningen reed. Zag er prachtig uit. Heerlijk ontspannen, ongedwongen, vrolijk paard. Zo eerlijk en zuiver zag ik ze in Aken niet rijden hoor! Zet ie zijn paard stil, flikkert zadel en hoofdstel aan de kant en rijdt dezelfde oefeningen met dezelfde uitstraling en finesses verder op een volledig "bloot" paard. Dat vind ik nou een kundig ruiter.
Denk dat er maar een handjevol in de wereld rondloopt. (Gelukkig zitten er een hoop hier op Bokt Knipoog )
Ik doe het hem in ieder geval niet na, in dit leven niet en ook in al mijn volgende levens niet. Het beste dat ik kan bereiken is mijn paarden zo berijden dat ze fris en gezond blijven en heeeeel oud kunnen worden. En dat is imo al een hele opgave.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 00:31

Wat ik het mooie vind van kundige ruiters is dat ze het grootste deel van de paarden waar ze op kruipen, mooi aan het lopen krijgen met een fijne, ontspannen, ongedwongen uitstraling. Zelfs moeilijke, verreden, minder getalenteerde paarden zo goed als die dieren past, goed door de baan krijgen. Dan ben je behoorlijk kundig en beschik je over veel gevoel denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 09:25

Sjuimpje schreef:
Af en toe.....
heeeeeeel af en toe, denk ik dat het me redelijk goed afgaat.
Zoals van de week, kreeg ik zo'n onwijs gaaf compliment over mijn zadelmak maken. Party!!

Maar goed, de dag erna krijg ik weer les en hoor ik dat ik g*dver de g*dver eens wat meer er aan moet gaan rijden omdat ik nog niet de helft van het kunnen van mijn paard laat zien Bloos
Nou ja, dan weet je gelijk weer waar je staat! Pling

Verder doe ik gewoon mijn best en probeer overal wat van op te steken.

Wat betreft de echte kundige hier op Bokt...
Daar hebben we er een aantal van rond bokken, ik denk dat de meeste al genoemd zijn.
Ik heb altijd bewondering voor de mensen die in een paar woorden net zoveel kunnen zeggen waar andere hele verhalen nodig hebben.
Paardrijden is toch eigenlijk heel erg simpel.

Ik snap ook niet waarom het me nog steeds niet lukt Koe

Hmm, heb toch altijd het gevoel dat jij ook bij de kundige hoort, maar ik denk dat sommige mensen hier, kundig pas vinden als iemand 10 paarden naar het grandprix kan rijden, en iemand anders vind iemand kundig die de paarden fijn aan het lopen heeft, de laatste vind ik kundig, om dat zoiets voor de meeste ruiter realistisch haalbaar is. En als we het hier over kundig hebben, dan zullen we toch de lat voor ons allemaal niet te hoog moeten leggen, vooral omdat we eigenlijk allemaal basisruiters zijn, die met veel plezier rijden. En dat is nog het allerbelangrijkste!!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 09:54

precies dat bedoel ik dus. kundig zijn voor een ander is te relatief om iets zinnigs over te zeggen. je kan beter de vraag stellen: wanneer vind je zelf dat je een kundig ruiter bent, want dan kan je zelf de voorwaarden opleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 09:57

maar ik denk niet dat ik ooit van mezelf zal kunnen zeggen dat ik "er" ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:01

Zep schreef:
maar ik denk niet dat ik ooit van mezelf zal kunnen zeggen dat ik "er" ben.

Ik denk dat niemand dat kan, ik zeker niet, na mezelf op video dit weekend te hebben gezien Haha!

Maar ik denk toch nog steeds, dat we iedereen wat meer in hun waarde moeten laten, laat ze lekker rijden, iedereen rijdt voor zijn lol, en die lol moet iemand ook hebben. We zijn allemaal waarschijnlijk geen potentiele Gp ruiters, maar we hebben een ding gemeen, we vinden paardrijden allemaal leuk.

En dat is het laatst wat ik over rijtechnisch/ wie is wel goed wie is niet goed ga zeggen. Als je maar lol hebt, het allerbelangrijkste!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:01

Ik vind mezelf geen kundig ruiter, ook al rij ik al 28 jaar. Bloos

Het enige waar ik redelijk toe in staat ben is om paarden blij te maken en zelfvertrouwen te geven, alhoewel het met Toon af en toe nog niet altijd lukt. Er zijn nog steeds periodes die minder goed zijn. Maar hij zal wat meer tijd nodig hebben denk ik.

Mijn eerste paard, een Engelse Volbloed met renbaanverleden, was door een vroegere eigenaresse nogal verwend en inconsequent behandeld. En dan moet je net een volbloedmerrie hebben... Frusty

Toen ik haar kocht kon ze alleen maar met haar kop in de lucht door de bak scheuren, na een paar maanden kon ze met mij op haar rug keurig voorwaarts-neerwaarts in alle gangen door de bak lopen. Pas na een jaar kon ik haar ook eens wat meer opsluiten en wat meer bovenin rijden zonder dat ze ging panieken of stressen. Mensen die mij voor gek verklaarden dit paard gekocht te hebben, vertelden mij later dat ze dit resultaat nooit verwacht hadden. Ik ook niet eerlijk gezegd, alhoewel ik erg optimistisch van aard ben en altijd wel ergens mogelijkheden in zie.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor Toon. Als stakend manegepaard zag niemand hem zitten, hij verzette geen poot, je kon een zweep op hem doormidden slaan, meneer stond en meneer bleef staan.

En nu? Twee jaar later staakt hij alleen als daar echt een reden voor is en dat heb ik dan ook meestal aan mezelf te danken. Hij loopt keurig, op twee teugels in een (meestal) goede aanleuning door de bak, kan wijken en schouderbinnenwaarts en hij vindt dat nog leuk ook. Laatst was er iemand op stal die hem alleen nog uit zijn manegetijd kende, die wist niet wat ze zag. Ze had nooit verwacht dat die slome Toon dit zou kunnen, laat staan doen. Vooral dat laatste... Haha!
Ik moet er alleen niet iemand anders op zetten.... dat wil hij gewoon niet meer en dat respecteer ik. Voor mij gaat hij door aardig wat vuren en dat waardeer ik in hem. Lovers

Kaminka heeft ook zo'n ellendig verleden, maar die gaat nu eigenlijk pas heel goed. Sinds ik geen bijrijdster meer heb, doe ik haar helemaal zelf en kan ik merken dat het rijden op haar me makkelijker afgaat omdat we goed op elkaar ingespeeld raken. Ze is heel leergierig geworden, vindt tegenwoordig alles leuk en werkt graag. Dit had ik nooit verwacht en als het hierbij blijft ben ik al heel tevreden.

Al met al ben ik blij dat ik op dit moment een heel goede instructrice heb die mijn fouten regelmatig corrigeert, want door het jarenlang rijden op deze verreden paarden ga je niet echt netter rijden of zo.... Haha! Je wordt er wel handig van, maar of je er ook echt beter van wordt betwijfel ik... Verward

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:02

Ik BEN geen kundig ruiter Haha!
Daarvoor heb ik nog niet op genoeg verschillende paarden gezeten, kan ik niet op elk paard 'zo' wegrijden en is mijn niveau gewoon nog niet hoog genoeg.
Soms, als het een poosje lekker gaat (zoals nu Knipoog ), dan merk ik wel dat ik toch een stukje vooruit gegaan ben en ben ik blij dat ik dingen gewoon kan aanvoelen, zonder eerst over de te geven hulpen 'na te moeten denken'. (niet echt duidelijk zo)

Ik reed pas 2 weekjes een ander paardje, en dan ik het ook leuk als je die toch ook een beetje aan het lopen krijgt, hoewel die bepaald niet makkelijk is. Met dat soort dingetjes ben ik dan gewoon tevreden.

Ik vind eigenlijk het begrip 'kundig ruiter' helemaal niks. Niemand is natuurlijk ooit uitgeleerd, en zolang je bereidt bent dingen van anderen aan te nemen en te leren, ben je altijd nog op weg om ooit een kundig ruiter te worden.. Lachen

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:02

is er zowiezo een "er"? volgens mij niet, je legt je grenzen ook verder. er is altijd een drang te streven naar meer dan je bent, ook met paardrijden. en ik denk dat het juist het streven is dat belangrijk is.

als je fanatieker bezig bent is het plezier dat je uit het streven kan halen vergelijkbaar met mensen die puur en alleen met hun paard voor ontspanning rijden (buitenritten ed.) wat pipo bedoeld.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 16-07-02 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:03

Dat kan niemand Zep, niemand is 'er' ooit. Dat denken alleen de 'pennymeisjes' die in de pubertijd denken dat ze alles kunnen. De meesten draaien later bij, en anderen stoppen met rijden.
Je kunt alleen steeds puntje voor puntje zeggen dat je weer een mijlpaal gehaald hebt. Eerst is dat de eerste keer op een jong paard, dan de 3 gangen rond kunnen rijden, dan de eerste B-proef, dan de eerste wp, dan L1, eerste wp, L2, enz. Steeds een stapje verder, steeds ben je 'er' even, maar moet je weer door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 10:58

Er is geen 'er', leren paardrijden duurt een heel leven lang en steeds weer valt er wat te leren, in praktijk of in theorie. Dat betekent ook dat je kunt blijven bouwen aan je eigen kunnen en dat van de paarden waar je op zit, er is altijd meer. Want ook al bereik je een reele grens bij een paard (niveau-gewijs), er is altijd wel meer, maar dan misschien op een ander vlak.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 11:16

Volgens mijn zijn jullie inmiddels weer op het oude topic terecht gekomen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 11:23

Romkabouter schreef:
Volgens mijn zijn jullie inmiddels weer op het oude topic terecht gekomen Lachen

Dat klopt inderdaad. Heb jij nog iets toe te voegen over het onderwerp?? Je mag gewoon mee discussieren hoor.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 11:39

De vraag was ook wie vindt zichzelf een kundig ruiter, het was niet de bedoeling om het andere topic te herhalen. Ik vind veel uitspraken heel herkenbaar, vooral die van Jippie dat hoe langer je rijdt, hoe meer je het gevoel hebt dat je er niets van kan (of iets in die strekking). Ik zit momenteel in een klein rij-dipje en het lezen van al deze reacties maakt dat ik mijn eigen rijden even kan relativeren. Fijn toch zo'n forum (en genoeg mensen die voor hun mening uit willen/durven komen *LOL* ).

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 11:45

hoi

ik ben het eigenlijk wel met runningkawa eens.. geld speelt erg grote rol. en daardoor wordt het voor sommige gewoon erg moeilijk. maar denk wel dat met hard werken, een goed ruitergevoel en weten wat je wil je best een eindje kan komen met voor jezelf een kundig ruiter worden.

Zwabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 11:59

Het is goed om te genieten van die momenten dat je een tussen-"er" beleeft, dat je een paar hemelse passen passage hebt gereden, je honderste paard fatsoenlijk zadelmak hebt gemaakt of eindelijk je pony in de goede galop hebt gekregen. Dat is fantastisch en een goede reden om een avondje boven de grond te blijven zweven. Zolang je de volgende ochtend maar weer met beide benen op de grond staat Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:04

Zwabbertje schreef:
Het is goed om te genieten van die momenten dat je een tussen-"er" beleeft, dat je een paar hemelse passen passage hebt gereden, je honderste paard fatsoenlijk zadelmak hebt gemaakt of eindelijk je pony in de goede galop hebt gekregen. Dat is fantastisch en een goede reden om een avondje boven de grond te blijven zweven. Zolang je de volgende ochtend maar weer met beide benen op de grond staat Haha! .

Niets meer aan toe te voegen, voor iedereen ligt de lat op een bepaalde plek. En het enige wat we moeten doen is dat respecteren.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:15

Wat me opvalt is dat bijna niemand zichzelf kundig vindt. Als je jezelf kundig vindt, wil dat nog niet zeggen dat je alles al kan of alles goed doet.
Zal wel komen door de rekbaarheid van het begrip.