Sterker in achterhand maken, hoe echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:22

Ik lees het allemaal een dagje later nog eens terug, waar ik me over verbaas, is dat mensen zeggen dat je pas met de achterhand trainen begint als ie verder is, alsof het een onderdeel van het lijf is, die je er nog even aan kunt plakken.

Hoe kun je bij een gewoontedier nou zeggen, loop jij het eerste jaar maar lekker, op de kop, of hoe je ook wil, en daarmee krijg je dus de verkeerde bespiering, en vervolgens na een tijdje ( als het boekje zegt dat ie oud genoeg is) zeg je zo, en nu op het achterbeen.
Dat kan niet, als ruiter ben je de fysio van je paard, en het opbouwen begint met de eerste dag dat je er op zit.

Toch begrijp ik na dit forum wel, hoe het komt dat er veel paarden verreden zijn.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:29

Citaat:
Hoe kun je bij een gewoontedier nou zeggen, loop jij het eerste jaar maar lekker, op de kop, of hoe je ook wil, en daarmee krijg je dus de verkeerde bespiering, en vervolgens na een tijdje ( als het boekje zegt dat ie oud genoeg is) zeg je zo, en nu op het achterbeen.
Dat kan niet, als ruiter ben je de fysio van je paard, en het opbouwen begint met de eerste dag dat je er op zit.

En daar sla je de spijker op zijn kop!
Vanaf het begin af aan moet het paard op vnl op zijn achterhand lopen.
Ook daarmee leert hij zijn balans te vinden hoor. En ook daarmee leert hij op zijn eigen vier benen te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:35

paardje schreef:
ik probeerde te zeggen dat je pas aan de achterhand moet beginnen als je zeker weet dat het paard daar aan toe is.

Hij wordt ermee geboren en dus heb je ermee te werken vanaf het begin.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:45

En daar sla je de spijker op zijn kop!
Vanaf het begin af aan moet het paard op vnl op zijn achterhand lopen.
Ook daarmee leert hij zijn balans te vinden hoor. En ook daarmee leert hij op zijn eigen vier benen te lopen.[/quote]

Zo, ik heb alles een zitten lezen en met de meeste van jullie ben ik het eens. Alleen deze begrijp ik niet. Ik ben nl. van mening dat een jong paard altijd op de voorhand loopt, de bekende 70% op voor 30% op achter die je uiteindelijk op 70% op achter en 30% op voor wilt hebben. Die 70% op achter is dan wel als het paard op GrandPrix nivo is, een zeer lange weg dus! Dus als je paard op M/Z nivo is mag je blij zijn als hij over vier benen gaat 50% 50% dus. Jonge paarden vnl. op de achterhand laten lopen, gaat volgens mij echt niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:51

Het welbekende traject van evenwicht op de voorhand, horizontaal evenwicht en vervolgens evenwicht op de achterhand.
Het begint allemaal bij de motor en die zit nu eenmaal achter.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:53

Onderstaand plaatje kwam ik tegen op een site over klassieke rijkunst. Het geeft aan welke mate van verzameling (en dus ook ondertreding van de achterhand) je in welk stadium van de opleiding van het paard mag verwachten en vragen. Uiteraard wordt wel vanaf het allereerste begin gewerkt aan het stimuleren van de achterhand, spiergroei en het leren dragen van het paard!
Afbeelding
Dit proces kan jaren in beslag nemen, en voor niet ieder paard is het werken op het allerhoogste niveau (de hogeschoolsprongen, hier als voorbeeld de Levade) weggelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:00

Het proces duurt erg lang, en daarom moet je direct beginnen met het trainen ervan, ik zeg niet dat een 3 jarige al op die 50-50 loopt, maar je traint hem, zodat ie het later wel doet.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:10

Pipo schreef:
Het proces duurt erg lang, en daarom moet je direct beginnen met het trainen ervan, ik zeg niet dat een 3 jarige al op die 50-50 loopt, maar je traint hem, zodat ie het later wel doet.

Idd, ja duurt erg lang. Denk alleen dat er erg veel ruiters zijn die van mening zijn dat hun paard op achter loopt terwijl ie dat (nog) niet doet. Daar wou ik even op inhaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:11

Daar heb je zeker gelijk in, ik hoor vaak mensen zo van, ik sluit hem even op zodat ie er achter bij loopt, dan kijk ik en denk...........hmmm zolang jij het maar denkt.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:14

Of deze...je zit naar een L proefje van iemand te kijken en achteraf hoor je...."Tja, hij was ook niet helemaal gesloten", erg leuk die opmerkingen! Beetje off Topic geloof ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:19

Nee of deze, een grote slappe overbouwde knol met een traag achterbeen die altijd alleen in het bos gereden word, en er klimt een meisje op die zegt, ja dan rij ik hem achter er even bij!!! Yep sure, dat lukt ook met zo'n model, en met zo'n achterbeen, dat redt zelfs anky niet in een half uurtje!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:22

En zo zijn er nog legio voorbeelden denk ik en niet alleen over het aanslingeren van de motor, maar over nog veel meer.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:27

Ja, maar sommige zijn bijna net zo goed als Anky Anky's in de dop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:29

Daar zijn er heel veel van helaas. Het duurt alleen een beetje lang totdat ze er achter komen dat de dop eerst open moet voor het talent eruit komt rollen.
Het draait om talent en ruitergevoel en dat hebben de meeste zichzelf hoog achtende ruitertjes nu eenmaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:31

Er zijn er maar weinig die snapppen dat je voor goed ruitergevoel, en echt meedraaien in de sport toch echt op je 14 nationaal moet rijden, en er een stuk of 6 per dag moet rijden. Maar ja, het is maar hoe hoog je de lat legt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:34

Even back on topic. Over het makkelijk praten over geslotenheid en de achterhand aan het werk zetten wil ik nog kwijt dat ik vind dat heel veel instructeurs er erg makkelijk over doen ook nog. Hoe vaak hoor je dergelijke loze kreten niet tijdens een les?

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:35

Tja, dan val ik al af. Ik scheurde op mijn 14e nog in het rond met mijn ponnietje! Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:36

Lovely schreef:
Even back on topic. Over het makkelijk praten over geslotenheid en de achterhand aan het werk zetten wil ik nog kwijt dat ik vind dat heel veel instructeurs er erg makkelijk over doen ook nog. Hoe vaak hoor je dergelijke loze kreten niet tijdens een les?

Zo dat wil je niet weten hoe vaak...........niet normaal gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:37

UniferB schreef:
Tja, dan val ik al af. Ik scheurde op mijn 14e nog in het rond met mijn ponnietje! Huilen

Ik val ook af hoor, toen scheurde ik ook op mijn pony door het bos, ben me ook zeer bewust geen 2de anky/tineke enz. te zijn.

Heb alleen veel lol met paardrijden.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:43

Lovely schreef:

Gelukkig ik niet, maar ik ben het met je eens! Laatst nog, jong paard, enorme slungel die niet op zijn eigen benen kon lopen...."We zijn hem aan het leren om klein te draven". Beest kon nog niet eens in een gewoon tempo over vier benen in tact lopen! Frusty Tja,......

Waaron doet de quote het bij mij niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:45

UniferB"]
[quote="Lovely schreef:

Gelukkig ik niet, maar ik ben het met je eens! Laatst nog, jong paard, enorme slungel die niet op zijn eigen benen kon lopen...."We zijn hem aan het leren om klein te draven". Beest kon nog niet eens in een gewoon tempo over vier benen in tact lopen! Frusty Tja,......

Waaron doet de quote het bij mij niet?
[/quote]

Huh???, heel apart, klein draven??? wat is dat eigenlijk? hem zo goed mogelijk in elkaar trekken zodat de beweging er kompleet uit getrokken word?? of is het iets anders?

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:50

hahaha, dat weet je volgens mij best wel Haha!

Wij gebruiken die term overigens ook niet hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:51

Heb die term nog niet vaak gehoord hoor!!

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:56

Sjef gebruikt hem ook. Volgens hem is het net zo belangrijk dat een paard "klein" als "groot" kan draven. Sluiten dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:58

ja, sjef..............en dat gaan we natuurlijk weer met zijn allen nadoen Haha!