Hellupp!!! Paard gaat liggen onder het rijden!!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SannevdM

Re: Hellupp!!! Paard gaat liggen onder het rijden!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 18:12

Ooh sorry overheen gelezen!
Ik zal dit eens bespreken, klinkt niet gek! Maar of het voor haar werkt betwijfel ik.....
Maar niet geschoten is altijd mis...

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:34

Okee ik hoop echt dat het lukt Bloos
Je moet echt gedult hebben Haha!

Maar hoe ik lees was volgens mij deze haflinger nog veel erger we hebben hem ook na laten kijken maar het was pure eigenwijsheid..
Ik hoop dat het snel over gaat Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 00:14

hihi, dat is wel een lastig probleem... ik heb mijn paard geleerd dat hij het enkel mag wanneer we zonder zadel op het strandje aankomen. verder probeert hij het niet eens, heeft hij ook nooit gedaan. wel makkelijk, en aangezien ik de enige ben die met hem op het strandje rijdt... hij doet het trouwens niet zomaar, eerst geef ik aan dat het mag.
maar goed, het klinkt bijzonder lastig. het is in ieder geval een dominantie probleem, hij is de baas, en bepaalt zelf wat hij doen wil. hij moet dus leren dat mensen in alle gevallen de baas over hem zijn. je schrijft dat jullie het in het begin grappig vonden, en waarschijnlijk is daar de fout al gemaakt, omdat het toen toegelaten is. begin dus bij het begin, zoek er een ruiter voor die hij nog niet kent, en die van wanten weet. lekker actief met hem aan het werk, en als hij het lapt mag de ruiter rustig een keer flink kwaad worden, want inderdaad, het kan erg gevaarlijk zijn wanneer je niet snel genoeg eraf bent...

Chrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:35

Misschien toch eens héél hard zijn en deze keer geen zweepje gebruiken maar wanneer ze gaat liggen een ferme schop in de buik geven. Als ik op de foto zie is het niet alleen lastig maar ook erg gevaarlijk; er zal maar een ruiter(tje) onder komen.

Doet ze het tijdens het longeren ook trouwens?
Laatst bijgewerkt door Chrystal op 19-07-06 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:41

Citaat:
Omdat ze toch op de sodemieter moet krijgen, en als ze ligt en je slaat d'r daarna met de zweep. Dan weet ze over het algemeen niet hoe snel ze op moet staan!

Citaat:
Soms geeft ze het aan. Maar ze heeft ook heel vaak dat ze nauit de draf stopt, en zich dan zo neer laat ploffen. Je kan dan slaan wat je wilt. Maar het lijkt wel of ze het nog lekker vind ook.... Wat ze gaat dan gewoon liggen.
En asl ze het wel aan geeft, en je d'r tikt/ slaat met de zweep. Dan wordt ze woest en lijkt het wel alsof ze sneller gaat liggen. Dus slaan help eigenlijk niet bij haar!

Dit snap ik dus niet.

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:50

runningkawa:
de eerste is als ze al ligt en de twee dat als ze gaat liggen
(zo vatte ik het op)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:52

Maar bij het ene vind ze de zweep lekker en bij het ander niet
Dat vind ik gewoon raar.

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:57

het is een vreselijk vervelend probleem, maar zoals je zelf zei ging het bij die meiden (gevorderde) uiteindelijk wel vrij goed toch? Als dat zo is is het het mischien beter of de haf te verkopen.

Verder vond ik dat belonen wanneer hij/zij een rondje goed heeft gedaan een goede oplossing. Het kost verschrikkelijk veel geduld, maar ik denk dat je dit niet afleerd met geweld (niet in dit geval) Bovendien heeft belonen altijd een positiever effect dan staffen.
Maar ik vraag me af, als dat dan goed gaat, wat het beesie doet als er een beginner op komt. Misschien gaat hij/zij dan wel weer liggen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:58

Ik heb een idee wat misschien zou kunnen helpen.

Voor honden die niet luisteren, hebben ze een halsband met een stroomding eraan, die op afstand te bedienen is. Op het moment dat een hond iets doet wat absoluut niet kan en mag kun je op een afstandbediening drukken en krijgt de hond een schokje, waar ze zo van schrikken dat ie zich even bedenkt.

Ze zou het bij een pony ook kunnen proberen. Het is hetzelfde idee als met schrikdraad, alleen is ie dan op afstand te bedienen, dus als je bv ziet dat de pony door zijn benen gaat..

Ik zeg niet dat het zeker werkt, maar misschien het proberen waard.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 09:59

Je gaat toch niet met stroom aan de gang?
Brrr, het idee alleen al.

Uiteraard belonen als hij het goed doet, maar dat lijkt me meer dan logisch

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:02

runnigkawa:
Ik denk dat dat lekker meer als "bij wijze van spreken is bedoeld" Omdat ze blijkbaar niet op de zweep reageerd.
Ik heb ook wel eens op een pony gerede niet ging liggen, toen hij wilde gaan liggen kon je doen wat je wilde, maar hij ging gewoon liggen. Maar als je terwijl hij lag de zweep er bij pakte, wist hij ook niet hoe snel hij weg moest komen. (misschien is dat ook de houding van de ruiter- groot en dreigend naar een liggend paard toe- dat het paard ineens wel als een gek op wil staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:06

Ik begrijp dat het lekker bedoeld is als hij reageert er niet op.
Maar dat vind ik vreemd omdat hij het later wel doet

Laat er een ander dan maar eens naast staan met een longeer zweep, zo gauw hij in tempo terug komt geeft zowel ruiter als persoon hem op de grond al een optater
En nee geen zachte, maar loeihard.
wat hij doet is gevaarlijk en moet eruit
niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.

loopt hij door uiteraard flink belonen.
En in het begin is 5 min rijden al genoeg, bouw dat uit tot steeds een rondje langer.
Maar op het moment dat hij al niet meer aan je been is, al zo giga op zijn donder geven. Anders krijg je het er niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:13

Ik denk dat je ten eerste heel goed moet timen en ten tweede heel veel harder moet slaan. Dus niet pas beginnen met afrossen als ie al ligt, maar er juist mee beginnen op het moment dat ie wil gaan liggen. Dat moment moet je goed kunnen aanvoelen, want alleen dan werkt het. En dan ook echt hard slaan. Zweep bovenhands vastpakken en zo hard als je kunt. Pak er desnoods twee zwepen bij en een paar goede wielsporen zodat je hem echt overvalt. Zet ook nog iemand met een lange longeerzweep in de bak die ook goed kan timen en je even kan helpen in het begin. Diegene moet ook gewoon die longeerzweep met twee handen vasthouden en zo hard slaan als maar kan. Dat beest mag gewoon echt de kans niet krijgen om te gaan liggen. Degene die dit voor elkaar krijgt, moet dat beest gewoon eens een tijd achter elkaar doen en vervolgens kijken hoe het dan gaat.

Het klinkt misschien wat grof en ik houd er echt niet van om paarden af te rossen, maar als dit probleem niet goed wordt aangepakt, dan komt er niets meer van die pony terecht. Er is nu eigenlijk al veel te lang mee aangeprutst (wat ik ook wel een beetje begrijp, omdat je een manegepony toch voor lessen wilt gebruiken).
Uiteraard: Direct belonen als het goed gaat, maar ook dat weer precies op het goede moment.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:15

@runningkawa:

Dat met stoom werken is niet per definitie verkeerd hoor! Het is geen hoogspanning!! Het voltage is erg laag, het is het amperage waar hij van schrikt.

Bovendien, een paard in een wei met schrikdraad, is dat dan ook slecht? Als hij tegen de draad aan loopt, krijgt hij vanzelf door dat ie dat niet moet doen.. hetzelfde effect krijg je met het liggen..

Niks ernstigs dus, maar soms moet je even slimmer zijn dan een dier.. Bovendien is het een manegepony, en weet waarschijnlijk precies wanneer hij het wel of niet kan doen. En aangezien klappen en balonnen niet werken moet je iets anders gaan verzinnen. Een onervaren ruiter kan waarschijnlijk niet eens die klappen uitdelen die nodig zijn voor hem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:17

@jekse333: Ik weet bijna zeker dat ze hem nog geen echte klappen hebben gegeven. Althans niet van het kaliber waar slechte zweepjes van doormidden gaan Nagelbijten / Gniffelen

edit: En daarnaast is vooral de timing erg belangrijk. Alleen maar hard slaan is ook niet alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:19

Op zo'n paard hoort geen onervaren ruiter. Zo simpel is dat al.

Ik ken iemand die zo gek was zijn paard stroom te geven, die liet zich dus letterlijk vallen, vol op de ruiter (net goed)
Nee sorry, dat soort praktijken horen niet onder het zadel te gebeuen

is ook geen vergelijk met schrikdraad, waar het paard nog altijd zelf tegen loopt.

En idd een giga optater, is als je de kans hebt je zweep doormidden te slaan.
Met idd de timing op het juiste moment.
Vaak zijn ze al net wat tegen het been voordat ze gaan liggen, en op dat moment moet je al straffen, niet als ze al liggen, dan ben je al te laat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:23

ik zou gewoon niet meer op het dier rijden Haha! Haha! als ie zo slim is dit soort fratsen te verzinnen om onder het werk uit te komen, zou ik er heel wat anders mee gaan doen Haha! Haha! en ik zou zijn slimme vindingrijkheid respecteren Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:24

Dat is nog de beste optie Kim
Lekker in de wei laten staan en als hij zich daar niet laat vangen, ook laten staan, want hij geeft het duidelijk aan Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:25

KiWiKo schreef:
ik zou gewoon niet meer op het dier rijden Haha! Haha! als ie zo slim is dit soort fratsen te verzinnen om onder het werk uit te komen, zou ik er heel wat anders mee gaan doen Haha! Haha! en ik zou zijn slimme vindingrijkheid respecteren Haha! Haha! Haha!

Dat kan natuurlijk ook Nagelbijten / Gniffelen

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 10:35

Citaat:
Op zo'n paard hoort geen onervaren ruiter. Zo simpel is dat al.

Die komen er ook niet op, ze loopt ook niet meer in de lessen mee.... Dit doet ze denk ik een paar weken al niet meer....

En even over het zweepjes gedoe.
Ik bedoelde er meer met te zeggen, dat zij in d'r hoofd heeft dat ze moet en zou liggen. Een zweepje helpt dan echt NIET!!!!!! Als ze aanmaal gelegen en gerold heeft dan denkt ze ooh oliebol ik moet zorgen dat ik als de sodemieter op sta en weg ben... Vandaar dat ze dan wel op zweepje reageerd. Je kan als er iemand op zit wel met een lingeerzweep bij gaan lopen. Maar zij wilt gaan liggen en DUS doet ze het ook. Ga jij heel hard slaan, probeert ze je te meppen, en gaat ze alsnog liggen.
We weten niet wat we met die pony aan moeten....
Ik denk trouwens dat ze gewoon heel slim is....
Wat ze ook een poos gedaan heeft in de winter toen het koud was: is het landje uitspringen. Pony van 1.43, draadje van 1.40.....
Je moest d'r dan met een uurtje binnen halen, deed je dat niet dan kwam ze zelf wel naar binnen! Clown

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 10:37

Citaat:

Dat kan natuurlijk ook! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:39

Ik durf werkelijk te wedden als jij echt aanhaald, ze niet gaat liggen.
Maar dan denk dat ik bij aanhalen iets anders bedoel dan jullie

Want op die foto zie ik daar een meisje staan, heel lieflijk, zweepje niet eens paraat
Dat beest had daar al zo giga geslagen moeten zijn

en ja ze is slim en jullie te soft. Bloos

En geen onervaren ruiters?
ik zie daar een grietje van een jaar of 15 die niets doet, dat valt bij mij niet onder een ervaren ruiter...

wat over de draad springen hier mee te maken heeft weet ik niet, dat deed mijn eigen paard oook als het hem niet zinde, maar die durfde geen van dat soort geintjes onder het zadel uit te halen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:43

Geef die ruiter anders maar eens een bullepees in zijn hand.. die zijn net wat effectiever als een zweep! Wedden dat ie wel loopt, als ie goed is aangekomen...

Overigens dat van dat stroom stootje was maar een idee, ik ben zelf ook eerder voorstander van even een keer goed de zweep erover, maar als er kleinere kinderen opzitten, is het vragen om problemen, vandaar dat het een evt hulpmiddel zou kunnen zijn. Ik heb nl al meerdere paarden naar de slacht zien gaan voor minder problemen..

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 10:50

Citaat:
En geen onervaren ruiters?
ik zie daar een gritje van een jaar of 5 die niets doet, dat valt bij mij niet onder een ervaren ruiter...

Dat meisje is 12, en kan aardig leuk rijden hoor!!!
Alleen tsjaa als je met je been eronder ligt en je staat dan net weer op, dan zal het er liefelijk uit zien ja!
En even voor de goede orde, het is niet mijn pony ofzo....
Ik zou VOOR de manege een tpoic openen om te kijken of iemand nog nog tips had.

En wij slaan d'r ook echt wel hard hoor!!!
Maar ik heb nou niet echt de behoefte, om een trap in mijn gezicht te krijgen!
Die pony is echt veel ''harder'' dan je zou denken dat ie is hoor!
Maar ik kan je reactie wel begrijpen, want ik zou ook denken dat het makkelijk is als ik zo'n topic zou lezen...

Plus dat dit meisje er even op mocht omdat ze bij haar nog NOOIT had gelegen hiervoor.
Ze komt er nu denk ik niet meer op.
Misschien moeten wij haar zelf maar een poosje rijden. ( Met wij bedoel ik, instructrices, personeel)
Maar dan wel 1 persoon...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:51

1 ervaren persoon lijkt me een erg goed idee OK dan! (en dat is geen 12 jarige meisje, hoe goed ze dan ook rijd)

En een paard kan je niet raken als je een lange zweep hebt
En nogmaals, je bent al te laat als hij al ligt, je hoort hem voor te zijn
en ja dat kan Ja