fjord keert steeds om op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Re: fjord keert steeds om op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:38

Ik heb een tijdje terug ook een fjord voor iemand gereden die dit ook deed. Ze wilde steeds terug naar de kudde. Vooral het eerste pad was lastig. Ze probeerde het gewoon steeds. Ik hield m'n been er goed bij, en als ze omkeerde dan keerde ik haar terug in dezelfde richting..dus dat je geen heel rondje draait. Gewoon door blijven zetten. Zweep erbij gebruiken als het nodig is.
Als ie weer voorwaarts is zou ik hem goed bezig houden b.v goed door draven en benen erbij houden zodat hij niet zomaar om kan keren. Gewoon door blijven zetten dan gaat dit vanzelf een keer over.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:06

ik volg even (heb geen fjord, maar wel een heel eigenwijs paard!!!) mijn paard draait namelijk niet alleen om, maar loopt ook achteruit en kijkt dan nergens naar!!! met straffen wordt het alleen nog erger en als er iemand lopend of fietsend mee gaat gaat het prima maar onder het zadel niet. onze stal ligt aan een weg met een sloot, waar ze dus zo achteruit in kan lopen en bokken springen en steigeren is ze ook goed in, dus volg even dit topic, misschien heb ik er ook wat aan.

TinkerLoverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:02

Heej
Myn paardje doet ook, Haha!
Maar nou heb ik gister met sporen gereden (Hele kleine) En toen deed hy niks meer, normaal ryd ik byna nooit met sporen, dus misschien dat hy door die sporen wel wou lopen. Misschien kun je dat eens proberen, Als je nooit met sporen ryd, zal ik wel hele kleine nemen. Maar veel succes Knipoog

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:46

Mijn fjord vroeger.. (is nu overleden) deed het ook altijd! En ik heb 't er bij hem ook nooit uitgekregen aangezien hij plotseling overleed. Maar elke keer er maar gewoon weer overheen met de zweep.. Het klinkt hard, maargoed, hij flikte het echt steeds weer

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 22:02

Hallo allemaal, hier ben ik weer. Mijn rib is inmiddels zo goed als herstelt, heeft wel zo'n 6 weken geduurd! Sinds 2 weken rijd ik weer, nu met een bodyprotector aan, niet helemaal ten onrechte zoals vandaag bleek. De afgelopen weken alleen in de buitenbak gereden en zoveel mogelijk aan de teugel, dat ging goed. Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en naar buiten gegaan, ik zou eigenlijk met mijn instructeur ernaast op de fiets een buitenrit gaan maken maar ik had vandaag wel zin om alleen te gaan. In ieder geval, begonnen met stappen en consequent aan de teugel, dus als Ravel om wilde draaien doordrijven, meer aan de teugel rijden en voorwaarts ging íe. Dit ging perfect, ook in draf. Toen kwam ik op het pad waar ik 2 maanden geleden vanaf ben gestuiterd, Ravel braaf in draf over het stuk waar ik viel, wat verder gereden, terug naar stap en ineens vliegt vlak voor ons een vogel omhoog, gewoon een meter voor zijn hoofd. Ravel zette zich schrap, sprong opzij en ik voorover eraf, pats, ik dacht nog ik rol door, valbreken, dus ik kwam terecht op zijkant/rug. en, echt waar, ik stond op en niks aan de hand, dankzij bodyprotector, want ik was wel op het asfalt gevallen. Ik was wel flink pissig, weer eraf gevallen. Gelijk er weer op en flink gedraafd, aan de teugel, en een stuk gegaloppeerd. Ik merkte vandaag ook weer heel goed hoe 'eng' hij het vind om zonder andere paarden ver van z'n vertrouwde kudde, naar buiten te gaan, zeker wanneer we midden in de polder zijn waar hij niet meer weet waar hij is, zeg maar de 2e halft van de rit, was hij behoorlijk zenuwachtig. In ieder geval ik ben blij dat ik weer met hem naar buiten ben geweest ondanks dat ik eraf ben geknikkerd. Voorlopig ga ik vnl dressuren in de bak. Hoe is het jullie vergaan?

trippertjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:54

ikzou zeggen proberen weer op te stappen.. en hem niet laten winnen..

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:34

Mssn moet je het een heel eind gaan lopen voordat je er op klimt, dat deed een verzorgster bij mijn vriendin ook met hun paard want die doet dat ook maar dan niet meer als je een stuk gelopen had en er dan opklom.... Knipoog veel suc6

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 19:23

ik zou in dit geval proberen om elke keer dezelfde route te nemen, niet te ver en niet te lang wegblijven, zodat hij weet dat hij weer naar zijn kudde teruggaat.

slaan en boos worden helpt niet. (tuurlijk word je boos als hij je erafgooit dat lijkt mij niet meer dan menselijk)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 23:30

We hebben met ons paard hetzelfde probleem gehad. Bij mij nog niet zozeer (als ik hem goed strak hield enz..) maar mijn moeder kwam op een gegeven moment niet meer verder dan 100 meter. Nou dacht mijn vader dat het wel leuk was om mijn moeder tot in het bos te brengen met het paard, daar te wisselen en dan zou mijn moeder weer verder rijden want áls je haar eenmaal in het bos had ging het wel. Maar zodra mijn moeder opgestapt was (eigenlijk nog maar half Knipoog) ging mijn paard er in volle galop vandoor richting de stal. Ik volg dus ook even mee Haha!!