SuperPepeijn"]
[quote="Fitzroy schreef:Katja, neem 1 ding van me aan: begin op Bokt niet over DE SLOF, want dan ben je de L..en dat blijkt hier ook wel weer uit.
Ik ben erg pragmatisch ingesteld. Mensen die op watvoor manier een handicap hebben en lekker rustig af en toe een rondje willen rijden (cq . sloffen) op een manege of eigen peerd hebben wat mij betreft carte blanc met de slof.
Maar mensen die trainen, les nemen, opbouwen, etc. moeten niet naar de slof grijpen simpelweg om het hun makkelijker te maken, ze LEREN er niets van. En daar ging het hier volgens mij om, om leerlingen, opbouwen, trainen.
[/quote]
Ik ben het eens met Fitzroy, je ziet ook nu weer dat mensen doorslaan en ELKE vorm van slofgebruik veroordelen.
Ik ben het eens met Superpepijn als ze zegt dat je ook niet naar de slof moet gebruiken om het je ZELF makkelijker te maken.
Maar sommige paarden moeten leren om hun rug goed te gebruiken en zijn te bang om zich los te laten. En dan is de slof best aan te raden. Waarom? Een niet-nageeflijk paard wekt bij vele ruiters een onrustige en dwingende hand op, en schoppende benen (paard is dan gewoon niet bij elkaar te krijgen). De slof is dan goed om het paard op een vriendelijkere manier door die eerste moeilijke beginperiode door te krijgen. De ruiter krijgt dan een rustigere hand, hoeft het paard niet meer zo met zijn benen te storen omdat het paard minder bij machte is zich te verzetten. Maar goed, het is dan ook alleen een beginperiode die het meest van toepassing is bij paarden die veelal weinig vertrouwen hebben in de ruiterhand en straks zijn in de rug, dus niet goed gereden paarden. Bij jonge paarden komt dit vrijwel niet voor.