Slof kort.....teugels los.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:15

SuperPepeijn"]
[quote="Fitzroy schreef:
Katja, neem 1 ding van me aan: begin op Bokt niet over DE SLOF, want dan ben je de L.. Haha! en dat blijkt hier ook wel weer uit.

Ik ben erg pragmatisch ingesteld. Mensen die op watvoor manier een handicap hebben en lekker rustig af en toe een rondje willen rijden (cq . sloffen) op een manege of eigen peerd hebben wat mij betreft carte blanc met de slof.

Maar mensen die trainen, les nemen, opbouwen, etc. moeten niet naar de slof grijpen simpelweg om het hun makkelijker te maken, ze LEREN er niets van. En daar ging het hier volgens mij om, om leerlingen, opbouwen, trainen.
[/quote]

Ik ben het eens met Fitzroy, je ziet ook nu weer dat mensen doorslaan en ELKE vorm van slofgebruik veroordelen.

Ik ben het eens met Superpepijn als ze zegt dat je ook niet naar de slof moet gebruiken om het je ZELF makkelijker te maken.

Maar sommige paarden moeten leren om hun rug goed te gebruiken en zijn te bang om zich los te laten. En dan is de slof best aan te raden. Waarom? Een niet-nageeflijk paard wekt bij vele ruiters een onrustige en dwingende hand op, en schoppende benen (paard is dan gewoon niet bij elkaar te krijgen). De slof is dan goed om het paard op een vriendelijkere manier door die eerste moeilijke beginperiode door te krijgen. De ruiter krijgt dan een rustigere hand, hoeft het paard niet meer zo met zijn benen te storen omdat het paard minder bij machte is zich te verzetten. Maar goed, het is dan ook alleen een beginperiode die het meest van toepassing is bij paarden die veelal weinig vertrouwen hebben in de ruiterhand en straks zijn in de rug, dus niet goed gereden paarden. Bij jonge paarden komt dit vrijwel niet voor.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:21

Desiree schreef:
...met Superpepijn als ze zegt...

"ze" ?? Boos! Laatste keer dat ik keek was ik nog een mannetje. Of jij weet iets dat ik niet weet Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-02 09:24

SuperPepeijn"]
[quote="Desiree schreef:
...met Superpepijn als ze zegt...

"ze" ?? Boos! Laatste keer dat ik keek was ik nog een mannetje. Of jij weet iets dat ik niet weet Haha!
[/quote]

Je bent wel erg gevoelig voor fouten van anderren, of niet soms? *LOL*

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:26

Katja schreef:
Je bent wel erg gevoelig voor fouten van anderren, of niet soms? *LOL*

Een kijkje in mijn profiel doet wonderen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:30

je bent toch een dressuurmannetje?? Kweenie hoor, maar de meeste dressuurruiters die ik ken.... }> Haha! Lips are sealed Zin om mee te gaan shoppen?? *LOL*

Anyway, een beetje openstaan oor andere ideeen kan nooit kwaad, en er zijn een boel mensen die dat niet kunnen hier op bokt. Het valt me al lang mee dat hier nog steeds 3 pagina's redelijk zinvolle discussie staan, en dat het nog niet ontaard is in topics vol berichten in caps lock met 80 boze smileys zoals normaal gesproken het geval is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:37

Zep schreef:
je bent toch een dressuurmannetje?? Kweenie hoor, maar de meeste dressuurruiters die ik ken.... }> Haha! Lips are sealed Zin om mee te gaan shoppen?? *LOL*

Anyway, een beetje openstaan oor andere ideeen kan nooit kwaad, en er zijn een boel mensen die dat niet kunnen hier op bokt. Het valt me al lang mee dat hier nog steeds 3 pagina's redelijk zinvolle discussie staan, en dat het nog niet ontaard is in topics vol berichten in caps lock met 80 boze smileys zoals normaal gesproken het geval is.

de meeste dresuurmannetjes die ik ken zijn homo! grinnik.

haha, ging er gewoon vanuit dat je een vrouw zou zijn. MOoi liedje trouwens he, Sympathy for the devill? Ik vind trouwens die van Guns'n Roses mooier dan de oorspronkelijke versie.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:39

Zep schreef:
je bent toch een dressuurmannetje?? Kweenie hoor, maar de meeste dressuurruiters die ik ken.... }> Haha! Lips are sealed

Jajaja. Knipoog Wil je bewijs? Extreme duivel
Citaat:
Het valt me al lang mee dat hier nog steeds 3 pagina's redelijk zinvolle discussie staan, en dat het nog niet ontaard is in topics vol berichten in caps lock met 80 boze smileys...

Zie je dat het kon, misschien onderschatte je de mensen voorheen.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 11-06-02 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:42

Desiree schreef:
de meeste dresuurmannetjes die ik ken zijn homo! grinnik.

Ja ik begreep de subtielere posting van Zep al hoor. Haha!
Citaat:
haha, ging er gewoon vanuit dat je een vrouw zou zijn. MOoi liedje trouwens he, Sympathy for the devill? Ik vind trouwens die van Guns'n Roses mooier dan de oorspronkelijke versie.

No worries. Ik vind het wel komisch. "Sympathy for the devil" vind ik wel een goed nummer, maar de tekst was toepasselijk, dat bleek nu ook maar weer. Ken je trouwens ook het andere liedje dat op mijn profiel staat? En nu niet snel op internet zoeken he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:45

geen slow-chat aub...

anders roep ik de moddy }>
graag weer even on-topic verder nu.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:45

Zep schreef:
geen slow-chat aub...

Look who's talking.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:04

Ongelovelijk wat een slof voor emoties losmaakt...

Ik ben het helemaal met Fitzroy eens: je bent de pisang als je hier over een slof begint. Onbegrijpelijk, want bij een goed gebruik is een slof een uitstekende HULPteugel. Ik heb mijn paard langere tijd met een slof gereden om haar rug en halsspieren te trainen. En ik kan het mis hebben hoor (en met mij dan een aantal mensen bij wie ik les heb): ze is er alleen maar sterker in de rug en hals van geworden. Ze kan me nu dragen (en als je een beetje weet wat dressuur is, weet je wat daar mee bedoeld wordt), is soepel in haar lijf en heeft een mooie bovenlijn ontwikkeld (en dus geen onderhals zoals een aantal mensen veronderstellen wat gebeurt als je een slof gebruikt!) waardoor ze een betere zelfhouding heeft gekregen.

Overigens hoort de slofteugel bij het rijden niet korter of langer te zijn dan de trensteugel, hij hoort gelijk aangenomen te zijn. Alleen dan kun je hangen (wat ze doen bij een te korte slofteugel) voorkomen. Een lossere slofteugel kan wel, maar dan alleen als je even wilt voelen hoe de zelfhouding van het paard is.

Wat me opgevallen is bij paarden die bijvoorbeeld met de Thiedemann gereden worden (om even het hoofdstuk hulpteugels af te sluiten) is dat ze vaak een valse knik hebben, met andere woorden de hals wordt te veel bovenin 'afgebogen' waardoor het lijkt of ze een mooie ronde hals hebben, maar in feite is de hals rechten knikt het paard alleen in bovenin de nek. En daar krijg je nu weer wel een onderhals van en een verkrampt paard).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:08

abby schreef:
Wat me opgevallen is bij paarden die bijvoorbeeld met de Thiedemann gereden worden (om even het hoofdstuk hulpteugels af te sluiten) is dat ze vaak een valse knik hebben, met andere woorden de hals wordt te veel bovenin 'afgebogen' waardoor het lijkt of ze een mooie ronde hals hebben, maar in feite is de hals rechten knikt het paard alleen in bovenin de nek. En daar krijg je nu weer wel een onderhals van en een verkrampt paard).

die fout krijg je toch al snel, zelfs zonder hulpteugel. MAar veel mensen die met slofteugel een paard in die houding rijden. Een geprikt halsje met holle rug. Toch hoef je neit veel ruiter te zijn om te voelen dat dit afschuwelijk aanvoelt; je zit op een hobbelige plank. een hals moet zakken van uit de schoft omdat deze straks ook weer vanuit de schoft moet rijzen. En uiteraard, lengte houden in de hals.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:29

Mensen die verkeerd met een slofteugel rijden zullen ook niet ontvankelijk zijn voor het advies de gewone teugel lang te laten. Bovendien zijn het mensen die je, voor zover ik kan lezen, geen les geeft dus waarom zou je ze dit advies geven?

Daarnaast lijkt het me weinig zinvol. Met een slof alleen kan je gewoon niet rijden en als je de slof strak hebt kan het paard net zo min naar beneden ontspannen.

Zelf heb ik liever de slof dan de Thiedemann omdat de slof te doseren is, een Thiedemann stel je in en dan moet je het daar mee doen. Ik rij overigens bijna nooit met slof. Maar laatst heb ik het ding toch weer uit de kast getrokken om er mee buiten te kunnen rijden. Ik gebruik hem niet, alleen in noodgevallen. Ik heb gewoon een extraatje nodig wanneer mijn paard er tussenuit wil. Als ik weer vaker naar buiten kan streef ik er wel naar om weer zonder te rijden.

Zijn Katja en Snowie een en dezelfde? Ik keek even in het profiel en de datum die in beide profielen staat "30 november (2002 jaar)" viel me op Verward

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:52

Wat een discussie over die slof zeg. Ik ben er zelf geen voorstander van maar een ieder die het ding in zijn handen neemt zal er zelf wel een reden voor hebben. Ik rijd zelf op een grote tuiger en die rijd ik 1 x in de twee weken met slof om hem beter door de rug te rijden. Ik gebruikte de slof vroeger wel eens om buiten te rijden, omdat ik dacht dat ik meer te vertellen had, maar dat is gewoon ingebeeld. Het is gevaarlijk om de slof als rem te gebruiken (dit krijg je ook als je je teugels niet gebruikt maar alleen de slof), maar het kan geen kwaad mits goed gebruikt om de slof als hulpmiddel te gebruiken. Verder vind ik het pas verantwoord indien er goede begeleiding, danwel goede ruiter mee werkt.

Wel wil ik opmerken dat deze discussie bij veel mensen (terecht) weerstand oproept, maar laat iedereen in zijn waarde. Er zijn maar weinig mensen die kritiek kunnen verdragen, en als ze het allemaal zo goed weten, zullen ze ook wel weten wat het gevolg er van is...... Schijnheilig

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-02 10:54

Percy schreef:
Zijn Katja en Snowie een en dezelfde? Ik keek even in het profiel en de datum die in beide profielen staat "30 november (2002 jaar)" viel me op Verward

Staat volgens mij bij iedereen z'n profiel nu. Het is in elk geval niet mijn geboortedatum en ik ben niet dezelfde persoon. Je zou van deze discussie opzich wel een gespleten persoonlijkheid kunnen krijgen. Ik laat sommige mensen in mijn lessen wel met een thiedeman rijden, om ervoor te zorgen dat ze rustig in de hand blijven en met voldoende drang naar voren blijven rijden. ik vind in een minder ervaren ruiterhand het voordeel van de thiedeman dat hij op een constante lengte blijft en dat hij, mints op de goede lengte, ophet goede moment "uitschakeld". Wel haal ik altijd het halsstuk eraf zodat de paarden vanuit de schoft kunnen zakken en niet in die vals knik terecht komen. Ik had het idee dat ik deze slofverslaafden misschien zou kunnen overtuigen als ik niet aan hun heilige middel zou komen, maar de reacties van de mensen hier hebben me al een hint gegeven over wat er dan zou gebeuren. Ik weet weer dat je sommige mensen niet moet proberen te overtuigen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:05

Sorry Katja, dan zat ik fout over die datum, was er even verbaasd over.

Met de slof heb je een van de meest gevoelige snaren van bokt geraakt, Net als het houden van paarden tot hun derde jaar Haha!

Ik zeg niet dat een Thiedemann verkeerd is maar ik vind het zelf niet prettig. Ik heb een paard waar ik voor het gewone rijden geen hulpmiddelen nodig heb. Met mijn, toch na al die jaren nog steeds beperkte, ruiterkunst kan ik de problemen tot nu toe redelijk oplossen. Maar bij sommige paarden lukt dat gewoon niet en dan moet je het beste middel voor het specifieke probleem kiezen terwijl op de stallen waar jij het over hebt mensen met een slof rijden omdat de anderen dat ook doen. En die mensen zijn vrij hopeloos heb ik ontdekt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-02 11:09

Percy schreef:
Sorry Katja, dan zat ik fout over die datum, was er even verbaasd over.

Met de slof heb je een van de meest gevoelige snaren van bokt geraakt, Net als het houden van paarden tot hun derde jaar Haha!

Ik zeg niet dat een Thiedemann verkeerd is maar ik vind het zelf niet prettig. Ik heb een paard waar ik voor het gewone rijden geen hulpmiddelen nodig heb. Met mijn, toch na al die jaren nog steeds beperkte, ruiterkunst kan ik de problemen tot nu toe redelijk oplossen. Maar bij sommige paarden lukt dat gewoon niet en dan moet je het beste middel voor het specifieke probleem kiezen terwijl op de stallen waar jij het over hebt mensen met een slof rijden omdat de anderen dat ook doen. En die mensen zijn vrij hopeloos heb ik ontdekt.

Geeft niet hoor. Ik zal maar niet over opfok beginnen dan, bedankt voor je tip. Ik had wel begrepen dat je niet tegen de thiedeman was maar dat het niet je voorkeur had. Je zult mij er nooit mee zien rijden omdat ik dan liever met slof rijd. Voor een minder ervaren ruiter heeft de thiedeman het voordeel dat ze hem niet te kort kunnen pakken en dat je hem langgzaam aan steeds iets langer kan doen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:14

Wat een gezeur over de slof. Ik sta op een stal waarbij de slof inderdaad tot de basis uitrusting behoort. Ik verbaas me erover dat mensen met een paard die dagelijks met een strakke slof gereden wordt, geen spieren op zijn lijf heeft toch nog tot in de M2 winstpunten kunnen halen. Steek je hand naar voren en je aanleuning is weg. ik heb een jaar gehangen tussen mijn eigen instructrice en rijden op deze stalmanier en ben er achter dat ik beter mijn instructrice kan volgen dan met de slofmethode mee te gaan. ik ben geen supertalent. mijn paard is geen supertalent en meer een stresskip dan een goed dressuurpaard.
Theorien moeten gestaafd worden aan de praktijk. Daar in die praktijk liggen alle verschillende meningen. Daardoor ontstaan de ruzies. men leest het en interpreteerd het zoals zij dat in hun gezichtveld zien.
Ik vind het raar dat een opgeopperde theorie zo zwaar wordt bekritiseerd en dat het zo persoonlijk wordt getrokken. kijk naar wat er in Joegoslavie is gebeurdt, kijk naar de geloven, denk na en ga dan pas eens reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 16:14

Oke,
Beetje laat maar de hele dag geen compu aan gehad. De reden dat ik zo fel reageer, is om de stelling! slof zonder teugel. Dat vind ik heel fout. Verder rijd ik zelf ook wel eens ( heel soms) met een slofje, soms is het bij sommige paarden gewoon 1 keer nodig. En natuurlijk zitten er nadelen en voordelen aan. Maar ik ben gewoon tegen het met slof zonder teugel rijden. Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-02 16:34

En had je dat niet kunnen vertellen zonder het te laten klinken alsof ik één of andere kneus ben die z'n beesten allemaal vastknoopt en in 6 stukken door de bak laat lopen. Ik vroeg om een mening op een stelling, ik heb duidelijk gemaakt dat ik niet zo werk en heb er niet om gevraagd om erop afgerekend te worden. Gelukkig kan mijn ego wel wat hebben maar ik heb pb'tjes gekregen van mensen die dit ook al meegemaakt hebben en nog wel 2 keer nadenken voor ze weer wat op een forum neerzetten. Da's zonde want met elkaar kun je soms tot hele leuke dingen komen mits iedereen elkaar respecteerd.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 16:49

Ja, inhakend op Katja:
Pipo, als je meer argumenteerd kom je beter over (je overtuigt sneller) en kwetst minder als je het oneens bent met iemand Haha!

Voorbeeldje?
Citaat:
Dat vind ik heel fout. Waarom? Verder rijd ik zelf ook wel eens ( heel soms) met een slofje, soms is het bij sommige paarden gewoon 1 keer nodig. Waarom is het bij die paarden dan wél 1 keer nodig? En natuurlijk zitten er nadelen en voordelen aan. Welke voor en nadelen dan? Maar ik ben gewoon tegen het met slof zonder teugel rijden. Als je de voorgaande dik gedrukte vragen had beantwoord, was jouw laatste standpunt veel duidelijker geweest

Tot zover cursusje beargumenteren Haha!

Dorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 17:55

Desiree"]
[quote="SuperPepeijn"][quote="Fitzroy schreef:
Katja, neem 1 ding van me aan: begin op Bokt niet over DE SLOF, want dan ben je de L.. Haha! en dat blijkt hier ook wel weer uit.

Ik ben erg pragmatisch ingesteld. Mensen die op watvoor manier een handicap hebben en lekker rustig af en toe een rondje willen rijden (cq . sloffen) op een manege of eigen peerd hebben wat mij betreft carte blanc met de slof.

Maar mensen die trainen, les nemen, opbouwen, etc. moeten niet naar de slof grijpen simpelweg om het hun makkelijker te maken, ze LEREN er niets van. En daar ging het hier volgens mij om, om leerlingen, opbouwen, trainen.
[/quote]

Ik ben het eens met Fitzroy, je ziet ook nu weer dat mensen doorslaan en ELKE vorm van slofgebruik veroordelen.

Ik ben het eens met Superpepijn als ze zegt dat je ook niet naar de slof moet gebruiken om het je ZELF makkelijker te maken.

Maar sommige paarden moeten leren om hun rug goed te gebruiken en zijn te bang om zich los te laten. En dan is de slof best aan te raden. Waarom? Een niet-nageeflijk paard wekt bij vele ruiters een onrustige en dwingende hand op, en schoppende benen (paard is dan gewoon niet bij elkaar te krijgen). De slof is dan goed om het paard op een vriendelijkere manier door die eerste moeilijke beginperiode door te krijgen. De ruiter krijgt dan een rustigere hand, hoeft het paard niet meer zo met zijn benen te storen omdat het paard minder bij machte is zich te verzetten. Maar goed, het is dan ook alleen een beginperiode die het meest van toepassing is bij paarden die veelal weinig vertrouwen hebben in de ruiterhand en straks zijn in de rug, dus niet goed gereden paarden. Bij jonge paarden komt dit vrijwel niet voor.
[/quote]

Ik ben het helemaal met Desiree eens! En al die mensen die hier hun afkeer tegen de slof uitroepen, nodig ik eens vriendelijk uit om al is het maar 5 minuten op mijn paard te komen rijden!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 20:37

runningkawa schreef:
Citaat:
Hij heeft gewoon lichte aanleuning, en is niet lastig met zn hoofd.

waarom dan een slof. Verward

Ik heb de slof eraan voor noodgevallen. Ik kan m zonder slof wel terug krijgen, maar als t te gek wordt heb ik de slof nog als 'noodrem', als de slof strak komt kan ie moeilijk door racen. Tis dus niet zo dat ik mn paard niet gewoon op mn been terug kan rijden hoor. Maar Max is nu eenmaal echt extreem druk, en dan is een hulpje voor noodgevallen wel zo handig.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 20:42

Concorde schreef:
als de slof strak komt kan ie moeilijk door racen.

Wel over de kop vliegen...

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:30

hoi

wat je hebt als je de teugels gewoon laat hangen en de slof korter neemt. dan rijdt je dus alleen op slof. en dan heeft je paard geen goede aanleuning van voren. je hebt dan snel de neiging om hem te strak te pakken... en wat ook zo is is dat als je hem zo hebt je paard niet meer op de hand kan gaan hangen...

en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook mijn twijfels heb over de aanhangstels zoals slof en thiedeman. maar ik rij er op het moment ook mee Bloos . en ook al een redelijk tijdje. maar hoe ik het ook doe. zonder de slof krijg ik haar er gewoon niet doorheen. het is hulpeloos!
maar met de slof zou je toch denken dat ze naar een tijdje doorheeft dat ze haar hoofd in ieder geval naar beneden moet doen. maar als ik de slof er weer afhaal is het meteen weer sterrenkijken...

graag jullie mening hierover!.

groetjes joycje