heel sloom (kijk please)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:30

Tjemig, verbaasd me niets als je er een chat van maakt met al je vriendinnetjes..

Ten eerste, de tip van afwisseling wuif je weg met een reactie dat dat niet lukt in de winter. Meid, de zomer komt eraan en de komende maandenlang is het juist buitenrijdweer. Als je door veel buitenrijden weer een beetje plezier geeft bij je paard om te rijden zul je hier van de winter profijt van hebben..

Verder verbaasd het me dat een goed bedoelde tip van iemand hier wordt afgekat door weet ik wie met: tjeemig, er wordt niet om commentaar gevraagd! Juist terwijl diegene probeert mee te denken en te wijzen op waar mogelijk het probleem zit.

En natuurlijk ligt het aan het paard.. Uiteraard!!! De ruiter doet alles tot in de puntjes perfect zeker en maakt nooit een foutje.. En met hulp van die Z instructrice met zweep en lange sporen dus...

Tja, wat valt er nog te zeggen..

Relativeer alles eens. Het gaat al beter begrijp ik dus, waarschijnlijk zit je dan op de goede weg. Maar is een weg die nog beter is voor jouw en je paard? Is het misschien een combinatie van ruiter is niet perfect en paard ook niet?

Als je paard nu aan de top is en je weet dat zeker.. Misschien moet je het dan daarbij houden..

Ik snap het verhaal niet, wil je tips en mensen die meedenken om te helpen. Prima maar accepteer en waardeer dit dan alsjeblieft ook. Wil je dat niet, blijf dan lekker met je Z instructrice communiceren wat betreft paardrijden. Dat voorkomt weer wat minder zinnige topics zoals deze hier..

P.s. Kijk eens bij andere topics waarin zelfde probleem voorkomt. Daar zijn zeker te weten ook alwel goede hints in vermeld (mocht je hier toch nog behoefte aan hebben)

ollysgat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 22:34

ik zeg toch niet dat ik alles geweldig doe maar ze zeggen het licht aan het paard en je kent haar niet dus ik weet niet waar je het over hebt;)

ollysgat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 22:35

ze is verkeerd bereden en dus zij kan er nix aan doen wil niet zeggen ik doe alles goed en zij alles fout maar ja als je dat denk oke suc 6 en ja ik blijf bij mijn instructrice;)

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:37

Nogmaals, als men via internet geen goede hints kan geven omdat je van mening bent dat men het paard moet kennen om te weten dat er helemaal niets aan te veranderen is..

Vraag ik me nog steeds af, wat nu je doel eigenlijk van dit topic is geweest?

ollysgat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 22:39

tips die ik nog niet ken die ik dan kan uitvoeren.
en niet alleen commentaar

Anoniem

Re: heel sloom (kijk please)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:44

VD --> RT-P.

Blijven we overigens wel vriendelijk en respectvol tegenover elkaar? Is wel zo fijn voor iedereen om te lezen

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:50

P.s. Kijk eens bij andere topics waarin zelfde probleem voorkomt. Daar zijn zeker te weten ook alwel goede hints in vermeld

Toch stug die overgangen gaan rijden, lekker afwisselen. Probeer eens balkjes te lopen. Misschien heeft je pony daar plezier in. Misscien eens zonder zadel en longeren ter afwisseling..

Hoe loopt je paard aan de longe trouwens? Dan wel vlot en voorwaarts. Als je merkt dat je paard futloos is in het algemeen kun je het beste kijken naar zijn conditie en even het voer onder de loep nemen.

Even een check van de DA of er niets mis is met de rug of iets anders.

Als je zeker weet dat je paard niets mankeert en genoeg energie heeft uit zijn voer en je merkt nog dat deze niet voorwaarts wil. Wees dan enkele keren flink consequent. Actie =reactie en maak dit bij je paard ook duidelijk. Geen reactie een tik, nog niet dan doorgaan. Verwacht niet gelijk wonderen, een paard krijg je niet binnen 2x rijden aan het been.

Geen commentaar en och hoop ik dat je er bij deze wat aan hebt.. Mag ik vragen of jouw instructrce je dit ook aanraadt, doorgaan totdat je reactie hebt en veel overgangen rijden? Of doet jouw instructrice dat anders dan..

Shezzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:52

@ollygat: ik zou idd het ook weer leuk voor je pony gaan maken. ( al zou ik wel eerst je sporen eraf halen, een "afgestompt" paard is nog nooit gevoeliger geworden van sporen, dus ik zou eerst alelen met een zweepje rijden)
Daarnaast: ga leuke dingen doen met haar: een buitenritje, aan de dubbellonge werken, freestyle, "spelletjes" doen, zonder zadel. Kortom je pony moet het weer leuk gaan vinden om met jou aan de slag te gaan. Ze komt me nu idd niet als een paard over dat echt sloom is, maar meer als een paard dat alle lol in werken verloren heeft. DAt kan behoorlijk lang duren voor ze weer het leuk vind om te gaan werken en je zult er veel tijd in moeten steken, maar dat zal het achteraf helemaal waard zijn.
Sleutelwoorden zijn hierbij ook: hou het kort, hoe langer iets duurt, hoe saaier het voor je paard word. En beloon hem/haar, kan met stem, klopje, snoepje, wat dan ook.
Ga evt. een tijdje (of bv 1x per week) zonder zadel rijden. Hierdoor wordt t lichaamscontact tussen jou en je paard groter en zal ze ook meer op jouw zit gaan reageren dan wanneer er een zadel tussen zit.
Laatste idee (om heel soms te doen, niet te vaak!) Ga lekker met een aantal vrienden naar buiten en laat op een breed en veilig pad, de paarden tegen elkaar racen. De meeste paarden vinden dit LEUK, en willen graag winnen. Sleutelwoord is ook hier dat je wat medewerking van je vrienden nodig hebt, zodat die de wedstrijd een beetje "vals spelen" en zorg dat jouw pony wint. Hierna uitgebreid BELONEN. Hij zal hier een goed gevoel over houden en de volgende x als hij weer een wedstrijdje mag doen, waarschijnlijk uit zichzelf al wat harder gaan.
Ook hier natuurlijk weer maar een korte afstand laten rennen, zodat het paard niet moe is aan het eind maar een soort ego boost krijgt van "hee, ik ben nog niet eens moe en ik was toch als snelste: ik ben gooeed!"
In ieder geval heel veel succes met je pony!

ollysgat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 22:59

nee maar het maakt haar nix uit consecuent of niet het scheelt haar nix heb egt al heel veel gebrobeerd en ze krijgt nu 4 kilo per dag en niet egt verbetering egt heel jammer dat ze het niet doet maar ja zal kijken
en ik doe heel veel leuke dingen met haar en dat racen vind ze egt helemaal nix wel een goeie tip,ze word vaak beloond maar ze loopt nog niet door en ik ga als het lekker weer is meestal het bos in maar dat vind ze ook niet meer zo leuk want dan keert ze om en gat trug naar stal zonder dat je iets kan doen meestal krijg je haar wel terug
maar ja zal je tip gebruiken en kijken wat het oplvert bedankt:D

Tenshi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:04

Probeer eens vol te houden Heb namelijk het idee dat je erg (te) snel opgeeft of van te voren al zoiets hebt van "het werkt toch niet"

Shezzit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:21

Ik weet idd ook niet hoe lang je al met haar bezig bent, maar probeer eens (als je het volhoudt hoor, het is wel een hele opgave) De hele zomer hieraan te besteden. Denk niet zoveel aan rijden etc etc, maar stel je doel: ik wil dat mijn pony aan het einde van de zomer met plezier iets voor mij doet. Dan gaat t er dus niet zozeer om WAT ze doet, maar zorg dat je pony zoveel om je gaat geven dat ze het voor JOU wil doen. Echt t kost enorm veel tijd en soms wil je haar wel de nek om draaien, maar ik heb een aantal probleem paarden ingereden en gecorrigeerd en ben ook telkens vanaf helemaal niks begonnen om alleen maar vriendschap te sluiten. Nu hebben de meeste van die paarden een grenzeloos vertrowuen in me en doen iets niet omdat ze het zo leuk vinden, maar omdat ze mij willen plezieren en dat is denk ik de beste drijfveer voor een niet al te snelle of ambitieuze pony.
Succes ermee iig!

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 23:54

Getverdemme, Olly leer eens typen. Het kan me geen ene moer schelen of je nou "dialectisch" (kom je uit drenthe?) of niet maar typen kunnen we allemaal. En anders typ je je berichten in Word en haal je je spellingscontrole eroverheen.

Sporen en zweep is ook niet alles. Je kunt prima rijden zonder. Wees consequent. Er is geen magisch hulpmiddeltje om een wat langzamer paard politseling snel te krijgen. Kijk eens naar het voer, naar haar gezondheid, etc. 4 kilo voer is wel veel maar kun je misschien overstappen op ander voer? Misschien iets met haver ofzo?

Ik heb niet alle berichten gelezen, ik erger mij kapot aan de spelling van sommige posters. Bah!

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:27

Die 4 kilo voer is veel te veel heeft absoluut geen nut gaat er echt niet sneller van lopen, eerder langzamer met zo,n volle buik. Ik gaf ook sportbrok en ben meer gaan voeren maar heb dat wel verminderd want het maakte niks uit.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:45

Hoelang voer je al meer? Duurt even voordat je paard daarop reageert en misschien kun je ander voer, waar je paard actiever van wordt voeren (haver of iets).. Wat hierboven gezegd wordt, een te volle buik werkt ook niet lekker voor je paard..

Doe je wel eens longeren? Loopt je paard dan wel normaal voorwaarts. Een paard dat volcontinu sloom/ traag en lusteloos is daar is iets mis mee. Voer of medich. Alleen tijdens het rijden traag duidt eerder op een paard dat is afgestompt, dus vandaar ben ik benieuwd hoe je paard loopt met longeren.

Kun je misschien met anderen buitenritten maken?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:47

Zet haar eens in training bij een goede trainingstal.....
Denk dat het snel opgelost is en dat je dan misschien tot de conclusie komt dat het toch wel opgelost kan worden door de ruiter...
Doordat de oplossingen zoals gegeven bij jou niet werken, wil nog niet zeggen dat die oplossing niet goed is, maar misschien niet goed uitgevoerd.
paardrijden doe je op gevoel. wanneer je 1 tel te vroeg of te laat bent, heeft dat consequenties.
Wanneer een paard niet meer wil werken voor z'n ruiter, dan zijn er teveel fouten gemaakt. Het paard ziet het nut er niet in. Zeker niet, wanneer je een foutje blijft maken (wat wel menselijk is) Dat is een bevestiging voor het paard om niet z'n best te hoeven doen.Ze is afgestompt.
Dus zet haar in training. (en krijg wat zelfkennis, want zo te lezen denk je dat alles aan je paard ligt)
Wanneer het niet medisch is, ligt het aan de ruiter, heel simpel!

ollysgat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 17:05

niet dus en 4 kilo is niet veel te veel ze krijgt daar bij ook haver!
van die 4 kilo is 1 kilo haver en ik doe het al een maand of zo en ik geef nu niet meer snel op omdat ik wil dat mijn paard iets doet en het is een fries dus 4 k is niet veel te veel! en ik ga haar nerges in training zetten. maar ik denk bijna altijd we proberen het maar meestal na afloop werkt het dus helemaal niet.

ollysgat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 17:07

waar ik egt heel erg de balen in heb en mijn vriendin kimsiej heeft gelijk jullie kunnen van alles zeggen maar nix helpt en tuurlijk moet je mijn paard kennen maar ik denk misschien geven ze goeie tips maar nee bijna alleen commentaar

ollysgat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 17:11

en even ter duidelijkheid rij al niet meer met sporen;)

Tenshi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:59

Ollysgat ik denk dat hier een aantal prima tips gegeven worden. Mensen zouden niet reageren als ze je niet wilden helpen. Tuurlijk, sommige dingen heb je al geprobeert of weet ik veel wat, maar dat kunnen ze hier ook niet ruiken. Als jij bij voorbaat al denkt dat helemaal niks helpt vraag ik me serieus af waarom je dit topic hebt geopend.

Riannee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:09

Ollysgat, ik snap je even niet meer.. Eerst rij je wel met sporen, nu opeens weer niet.. Sinds wanneer niet meer dan.. ??
En wat heb je allemaal al geprobeerd (omdat je vaak zegt dat het niet werkt enzo, ben ik wel benieuwd wat je dan al gedaan hebt en zo.. )
(en ik vind eigelijk wel een beetje dat dr goede tips staan, niet veel commentaar of zo.. )

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:33

misschien is het alwel eerder gezegt maar heb niet alle bladzijdes door gelezen maar ik zou je paard wanneer hij wel iets goed doet dus wel in een keer bijvoorbeeld aanspringt of het langer volhoud gaan belonen heel veel gaan belonen niet bij het minste of geringste maar gewoonweg meer gaan belonen....

dus wanneer je paard wel goed luisterd direct belonen enzo dan wil het wel eens zo zijn dat hij wat meer voor je gaat werken ipv dat slome gedoe enzo.. maar ik weet natuurlijk niet precies wat en waarom je paard zo doet maar ik zou eens gaan beginnen met belonen en veel overgangen gaan rijden en hem 'scherp ' naar je been gaan rijden..

nou succes!

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:43

Ollysgat, je kunt niet alleen niet typen maar ook niet lezen. Ik denk dat we jou niet alleen een cursus paardrijden aan moeten bieden maar ook een cursus Nederlands. Mensen hebben niet voor niets je komma's, punten en hoofdletters uitgevonden.

En waarom wil je je paard niet bij een trainingsstal hebben? Heb je de dierenarts al op je paard losgelaten?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:53

ollysgat schreef:
nou mijn paard is sloom en reageert niet op zweep of sten dat ze harder gaat hoe moet ik het haar nu leren?
laat please een berichtje 8ter weet het egt niet meer
alvast bedankt

Mijn pony is ook een hele tijd erg sloom geweest. De één zei: Schop haar is vooruit, De ander vertelde me dat ik de zweep erover moest halen, maar de gouden tip bij mijn pony was het volgende.

Veel overgangen rijden.
De bak deel je als het waren op in stukken, tussen iedere 2 letterseen overgang. Begin met stap bij de eerste letter, kom je bij de volgende letter aan, doe je een draf, dan weer stap.
Je drijft aan met je kuiten reageerd je paard niet, geef hem een tikje.
Reageerd je paard goed kun je tempowisselingen erbij pakker. Paar passen middendraf, paar passen arbeidsdraf, weer een paar passen middendraf en een paar passen arbeidsdraf. Uitgestrekte stap, arbeidsstap, uitgestrekte stap, arbeidsstap.

Ik weet niet of je instructie hebt, maar die kan je er wel het beste bij hulpe. Vanaf de grond kunnen aanwijzingen gegeven worden

In ieder geval heel veel succes

Yaavie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:07

Je stelt een vraag dat je hulp wilt omdat je paard niet voorwaarts is maar je luistert helemaal niet naar de tips. Je spreekt ze alleen maar tegen of zegt dat het toch niks uitmaakt want je hebt alles toch al een keer geprobeerd. Waarom stel je de vraag dan?
Mijn tip voor je. Overgangen rijden. 3 keer vragen. 1ste keer lief, 2de keer streng, 3de keer MOET hij naar voren. Sporen en een zweep zijn alleen maar hulpmiddelen.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:44

Yaavie schreef:
Je stelt een vraag dat je hulp wilt omdat je paard niet voorwaarts is maar je luistert helemaal niet naar de tips. Je spreekt ze alleen maar tegen of zegt dat het toch niks uitmaakt want je hebt alles toch al een keer geprobeerd. Waarom stel je de vraag dan?
Mijn tip voor je. Overgangen rijden. 3 keer vragen. 1ste keer lief, 2de keer streng, 3de keer MOET hij naar voren. Sporen en een zweep zijn alleen maar hulpmiddelen.

Mee eens.

Als je dit consequent doet moet het al snel beter gaan.
Geeneen paard kan zodanig verpest zijn dat ie nooit meer kan veranderen. Een paard leert snel en heeft gauw door wat ie wel en niet kan maken. Ik denk dat jouw paard weet dat hij bij jou lekker sloom kan zijn. En ik denk ook dat jij jezelf overschat wat betreft je manier van rijden. 999 keer van de 1000 keer ligt het echt aan de ruiter.

En btw, ik vind 4 kilo krachtvoer echt veel en veel te veel. (mijn kwpn-er krijgt geen krachtvoer, wordt 4 keer per week gereden en is niet sloom....)

Hoe is je paard trouwens in de wei en op stal, ook sloom? Dan zou ik er toch eens heel gauw een VA bij halen. (Is overigens ook al meerdere keren gevraagd zonder dat er antwoord op kwam)