ik weet niet meer wat ik met mn paard aan moet!!!! help.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:01

Ik krijg het idee dat jouw paardje totaal niet aangepakt wordt. Je paard zou het niet eens in zijn hoofd moeten halen om aan de longe om te draaien! Ik zou net zo lang doorgaan tot ze loopt hoe jij wil aan de longe, ook al ben je daar een half uur mee bezig. Gaat ze lopen rennen (doen ze vaak als ze hun zin niet krijgen), vooral lekker laten doen en als je ziet dat ze moe word houd je nog even 5 minuten aan. Als ze haar hoofd naar beneden brengt en een beetje gaat smakken stelt ze zich onderdanig op en dan kun je haar terug laten komen naar draf en stap.
Ik krijg echt de indruk dat ze dit doet om onder dingen uit te komen, of ze moet echt een medisch probleem hebben, maar nogmaals als het buiten niet is en je daar wel lekker kan crossen denk ik niet dat ze iets mankeert.
Ze heeft gewoon een consequente aanpak nodig en heb dan aub geen medelijden met haar als je der even helemaal afmat als ze haar eigen zin wil doorzetten. Belangrijk is wel om goed te belonen, zodat ze ook weet waarvoor ze het doet.
Ik zou je zo graag willen helpen en in het 'echie' een beetje begeleiden, maar zorg aljeblieft dat je professionele hulp krijgt! Das nog beter als mijn goedbedoelde advies, want heir heb je uiteindelijk weinig aan in de praktijk...

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:07

Ik bedenk me nog wat. Zorg dat je naast haar op de grond aan het halster de baas bent. Jij bepaalt waar ze loopt en dan niet voor je, maar met haar neus bij jouw schouder. Loopt ze je voorbij, sta dan resuluut stil en trek haar met een ruk naar je terug. Als ze vervolgens bij jou stil blijft staan, belonen. Zo ga je aan de gang tot ze zich bedenkt dat ze maar beter achter je kan blijven zodat ze kan ZIEN wanneer jij stilstaat en zo die ruk aan haar neus ontloopt. Zo heb je je paard zijn aandacht erbij. Dan ga je kijken of je haar met lichte druk (dus niet duwen!) achterwaarts en zij waarts an laten gaan. Daarbij moet ze jou niet omver lopen en als ze stokstijf blijft staan zul je even een zweepje moeten gebruiken (Als ze ook aar 1 stap in de goede richting zet, belonen en even een brokje toestoppen, dan hebben ze het snel genoeg door en vinden ze het nog leuk ook!). Gaat ze zonder problemen achterwaarts en zijwaarts bij hele lichte aanwijzing van de hand en stem, dan is de gehoorzaamheid aan de hand een stap verder naar een paard wat respect voor je heeft en de regels kent en die ook met plezier naleeft.
Ga hier eens mee aan de gang. Lukt dit allemaal totaal niet, dan weet je dat je paard geen respect voor jou heeft en zul je samen met iemand hier aan moeten werken. Dit is eigenlijk de basis voor je hele omgang met je paard: RESPECT van je paard voor JOU

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 22:13

ok bedankt voor je advies en je hebt gelijk ze wordt niet aangepakt. en ja ik vind snel wat zielig en ik weet dat ik dat niet moet vinden maar ik kan t gewoon niet. ben heel slecht in boos worden. als ik met dr door de bak loop heeft ze wel goed de aandacht erbij ze volgt me overal ook zonder halster en touw. als ik met dr buiten wandel wil ze nog wel eens gras eten en me ee trekken. denk ook idd dat dit komt omdat ze geen respect voor me heeft. ga wat jij zei even uitprinten en oefenen van de week bedankt

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 20:48

nou mensen ik heb les gehad en het ging zo lekker. ze heeft een half uur onder dr tempo gestapt. ze was super nagevenlijk! ze heeft gewoon heel onstpannen laag rond gelopen ik ben zo blij!!! heb weer zin om morgen te rijden. ze heeft net maar 2x gebokt dus gaat de goede kant op!!!

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:47

ja ik ken je probleem ik heb het ook gehad.. van te voren iedereen die er op reed kreeg ze deraf.. toen kreeg ik haar.. mij heeft ze in totaal 2x deraf gekregen (heb haar sinds november) 1x bokte ze echt met een reden (ik wist waarom) en die andere keer niet..maar de eerste keer was ik zo geschrokken dat ik een tik heb gegeven en verder niks.. maar die 2de keer toen was ik kwaad op der..die een opdonder verkocht en laten doen wat IK wou eh.. ook aanvoelen wanneer ze wat wil doen helpt bij mij.. kan ik haar aan tegenhouden of je voorbereiden laat haar merken dat JIJ de baas bent niet zij! ook op de grond probeerde ze met me weg te lopen in het begin.. ik heb laten merken dat IK de leider ben en niet andersom.. ik zal je zeggen ze doet nu geen stap meer verkeerd.. ik doe dingen met haar die ik nog nooit heb durven doen met een pony:D hopelijk blijft het die goede kant op gaan met je pony. en nog veel succes!

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:49

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:08

Ik heb je lesfoto's even bekeken en wat heb je een leuke Haf zeg! Fijn dat het beter ging en dat je er niet naast beland bent! Geef de moed nog niet op, want jullie lijken op de foto's een leuke combinatie.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 22:13

dank je!!!!!!!!! ga er nu ook meer in geloven dat t wel goed kan gaan

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 18:36

ik heb gewoon net weer heerlijk gereden. ja hier kan ik aan wennen hoor ondanks de wind die echt heel hard was liep ze netjes ben zo blij

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:12

Fijn dat het zo goed gaat joh!!!Heb je eindelijk weer plezier in je paardje!

S_a_n_n_e

Re: ik weet niet meer wat ik met mn paard aan moet!!!! help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:28

ik zou haar ook even na laten kijken. Misschien heeft ze ergens last van... Helaas staan haflingers wel om hun bokken bekend...

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 18:18

(weet dat het niet op prijs wordt gesteld sorry, maar wou wel even vertellen hoe het nu met mijn pony en mij gaat en iedereen bedanken alsnog voor alle reacties)

dus bij deze allemaal bedankt voor het helpen in die tijd. intussen een paar maandjes verder en ze doet het super. zo goed zelfs dat ik en mijn instructeur hebben besloen dat het tijd is voor een startkaart. we gaan dus op WEDSTRIJD.... wie had dit een half jaar geleden kunnen bedenken (ik niet). ben zo blij dat ik haar niet verkocht heb toen. ze loopt zo lekker hoef dr maar op te pakken en ze loopt in de krul. ze is nog wel een schrikkerig maar binnen de perken. ze schrikt 1keer en dan is het over en heb dr dan gewoon heel snel weer terug. ben zo blij met dr op dit moment.

groetjes renee en suska.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:25

Heey,

Wat vervelend zeg, heb je eindelijk een leuke pony val je er steeds af! Ach gut
Jammer zeg.

Er zijn taloze problemen waar het aan kan liggen. Maar ik ken ook zo'n pony die het ook doet.

Zou ik mogen weten wat voor 'n bit je in hebt?
Heeft ze zeker weten geen haken?
Is ze nagekeken (in d'r rug enz.)?

Zit jij wel goed? Niet tegen haar flanken aan, of tegen een zere plek?
En aangezien ze het buiten wel doet is het wel raar.

Is je bak niet te zwaar?
Vraag je te veel van haar?
Is het dekje niet koud, nat, of hard van het zweet?
Zit het hoofdstel niet te strak?
Doet ze het met longeren ook,

Ga dit allemaal na. Als het allemaal goed is, je bak is goed, het werk wat ze in de bak doet is leuk en afwisseld, dan is ze gewoon vervelend en moet je haar aanpakken.
Leer ook zitten. Neem een zitlesje hier en daar en neem gewoon ook les (misschien heb je dat al).

Ik hoop zo dat het je lukt, succes! Knipoog
Wil 't allemaal nog niet? PB even. Dan wil ik je wel verder helpen.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 19:33

uhm bedankt voor de tips. maar ik poste nog even op dit oude toppic om te zeggen dat het nu zo vreslijk goed gaat en dat we zelf wedstrijden gaan rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:10

Geweldig dat het zo goed gaat!!! En heel veel succes met je wedstrijden!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:18

neetje86 schreef:
ja das makkelijker gezed als gedaan... vooral als je gewoon bang bent! ik weet als ik ga rijden in de bak dat ik toch wel in het zand beland. dus ja ik moet ook wat aan mn instelling doen denk ik Haha! en zelf niet gelijk mn pony overal de schuld van geven Knipoog

een paard maakt alleen maar gebruik van de mogelijkheid die de mens hem bied........ dus hoe je het ook wend of keert......... ruiter is altijd fout Haha! Haha!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:38

Fijn dat alles zo goed gaat en veel succes op de wedstrijden!

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:43

Super! Echt leuk dat het nu zo goed gaat! Veel succes met je aankomende wedstrijdjes Lachen

indytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:34

neetje86 schreef:
suska verkopen ja heb ik ook al 100x aan gedacht. als t nou een rotknol in de omgang was ja had ik t zeker gedaan, maar ze is zo vreselijk lief (klein voorbeeld als ik dr aansingel staat ze nog met dr oortjes naar voren de muur af te likken) ik heb er ook aan gedacht om dr lekker in de wei te zetten heel t jaar door enniet meer te rijden. als het nou echt niet meer gaat doe ik dat. verkopen is denk ik geen optie.

ik denk dat dat niet echt oplossing is.. jaartje in de wei.. laat haar is nakijken, en als er niks aan de hand is.. laat er iemand op rijden die veel ervaring heb (wil jou echt niet afkraken hoor Bloos ) en anders denk ik misschien dat het aan jou ligt of hij is zo opgevoed.. misschien kan je is naar de geschiedenis van haar kijken.. of vragen..
jaa ik weet het ben vaag maar misschien helpt het

xXx ingrid

indytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:38

Lotje85 schreef:
Ik krijg het idee dat jouw paardje totaal niet aangepakt wordt. Je paard zou het niet eens in zijn hoofd moeten halen om aan de longe om te draaien! Ik zou net zo lang doorgaan tot ze loopt hoe jij wil aan de longe, ook al ben je daar een half uur mee bezig. Gaat ze lopen rennen (doen ze vaak als ze hun zin niet krijgen), vooral lekker laten doen en als je ziet dat ze moe word houd je nog even 5 minuten aan. Als ze haar hoofd naar beneden brengt en een beetje gaat smakken stelt ze zich onderdanig op en dan kun je haar terug laten komen naar draf en stap.
Ik krijg echt de indruk dat ze dit doet om onder dingen uit te komen, of ze moet echt een medisch probleem hebben, maar nogmaals als het buiten niet is en je daar wel lekker kan crossen denk ik niet dat ze iets mankeert.
Ze heeft gewoon een consequente aanpak nodig en heb dan aub geen medelijden met haar als je der even helemaal afmat als ze haar eigen zin wil doorzetten. Belangrijk is wel om goed te belonen, zodat ze ook weet waarvoor ze het doet.
Ik zou je zo graag willen helpen en in het 'echie' een beetje begeleiden, maar zorg aljeblieft dat je professionele hulp krijgt! Das nog beter als mijn goedbedoelde advies, want heir heb je uiteindelijk weinig aan in de praktijk...

ik ben het helemaal met jouw eens! Bloos

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:58

heerlijk voor je meid, dat het zo goed gaat!
heel veel succes straks op wedstrijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:04

Volgens mij hebben sommige mensen de laatste berichten van TS niet goed gelezen. Het gaat juist heel goed nu. Succes met je wedstrijden, hou je ons op de hoogte? Altijd leuk als adviezen van bokt toch vruchten plukt.

Doe je nog een keer fotoos van je rijden nu?

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:33

Volgens mij zit je te veel naar achter in je zadel (ook door niet juist liggen van je zadel), waardoor je een stoelzit krijgt, dit kan erg naar/pijnlijk zijn voor paarden met een gevoelige rug. Maar erg fijn als het al beter gaat. Maar het zadel zou goed dat laatste stukje kunnen zijn.