Weglopen als ik erop wil,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Damber

Re: Weglopen als ik erop wil,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:13

Ik bedoelde natuurlijk Petrarca.....

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 13:37

het gaat nog neit echt beter, maar dat komt (denk ik) ook omdat de paarden nu op de wei staan en hij helemaal opgefokt is als ik hem eruit haal.

Ik hou jullie op de hoogte
Groetjes Petrarca

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:00

Ik denk dat de methode waarbij je hulp had van die man en vrouw die het probleem kenden niet eenmalig moet zijn. Ik denk dat je hun hulp of die van iemand anders een tijdje in moet schakelen en niet 1 keer een dag intensief ermee aan de slag en dan het weer alleen moeten proberen. Ik ben zeer geinteresseerd want net bezig met zadelmak maken, maar ik ben van plan om een behoorlijk lange tijd met 2 mensen erbij dit te doen totdat hij rustiger is. Dan lijken me de vervolgstappen van damber heel goed om te volgen. Maar ik denk dat je niet van het ene plan naar het andere moet snellen maar dat je de methode die eigenlijk al werkte (die met de hulp van anderen) nog langer moet volhouden, dan heb je namelijk hulp en overwicht omdat je niet alleen bent. Ik ben er zelf laatst ook afgevallen toen ik en mijn vriend samen bezig waren. Je hebt dan gewoon 1 persoon te weinig om het echt goed te doen. Dus voorlopig zorg ik voor een extra persoon erbij en ga ik ook een tijdje alleen maar oefenen om rustig op te stappen.

Ray_Ninja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:48

De pony die ik rijd doet dit ook altijd. En die zit ook boordevol energie en wou ook nooit stil staan tijdens het rijden.

Dat opstap probleem heb ik eerst maar laten zitten, want daar trek ik me niks van aan want ik stijg gewoon door.
Met het rijden ben ik heel veel overgangen gaan rijden naar het halthouden. (is ook een erg goeie oefening tijdens het uitstappen.)
Tegenwooordig staat hij net zolang stil als ik dat wil. Ik ben ook een tijdje bezig geweest met grondwerk. Paard mee aan het halster, en een bakje biks. Elke keer weer voorwaarts, op de stem en weer halthouden,achterwaarts enz.
Nu ze dit allemaal goed doet, blijft ze ook staan bij het opstappen, als ik "wachten" zeg dan weet ze dat ze moet blijven staan.

Hier is wel een maand of 3 over heen gegaan denk ik maar ze luisterd nu perfect.

Succes!

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:53

Kan het ook zijn dat er iets niet goed is aan het zadel en je paard pijn heeft als je opstijgt?
Mijn paardje wilde ook nooit stilstaan. Sinds ze een ander zadel heeft staat ze als een blok stil en gaat pas lopen wanneer ik dat van haar vraag. Opeens superbraaf !

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:20

Zodra hij/zij ook maar een stap zet er onmiddelijk weer afgaan en opnieuw opstijgen, net zolang tot het paardje helemaal stil staat.
Het is even vervelend, want je wilt natuurlijk liever gelijk lekker gaan rijden, maar het werkt wel
Dit heb ik ook gedaan met mijn verzorgpaardje en op den duur bleef ze keurig stil staan

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:01

Ik zou dit juist niet doen, dat wordt het helemaal een spelletje en hoeft hij lekker niet aan het werk!

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:27

Net zovaak op en af stappen tot dat hij normaal stil heeft gestaan

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:00

Als een paard bij het opstappen al niet stil wil staan, zit er in de "basis" van de training al iets niet goed, zeg ik altijd Juist het eerste wat mijn paarden leren is stilstaan. Ik wil dat ze stil staan bij het poetsen, longeren en rijden. Het is een consequente handeling wat je alleen met tijd goed krijgt. Het is niet iets wat je 123 even snel doet. Mijn paard zet ik altijd "vierkant" neer voor het opstappen. Meent zij een pas vooruit te mogen zetten voor ik zit, zet ik haar keurig terug. Met ronddraaien, opzijstappen, hoofdschudden of achteruit stappen net zo. De meeste fout die men maakt is proberen zsm in het zadel te komen en daarmee geef je het hem eigenlijk gewonnen. Ze hebben (soms) snel genoeg door dat ze beter stil kunnen staan omdat ze anders toch wel op hun plek terug gezet worden....

Li_lee_yang

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:07

ik had een tijdje geleden in dit topic gelezen het een keer met losse teugel te proberen. dus van de week dacht ik eraan, dus ik proberen en ze bleef inderdaad stil staan.. ik was echt verbaast. alleen was ze op het moment dat ik aan het erop ging aan dr been aan het jeuken, maar toen ik het gister weer probeerd bleef ze weer netjes stilstaan.
in de zomer moet ik zoiezo de teugel loslaten, want me pony heeft zo'n last van zomerexzeem dat ze zelfs de teugels gebruikt om aan te schuren, en dat gaat echt ten koste van je handen

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:47

Ik ben toch voorstander van het gedrag afstraffen ipv negeren.

gerdientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:50

heej fijn dat het zo goed ging, hopelijk blijft het zo doorgaan.. veel suc6 in ieder geval!!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:14

En... hoe zijn de laatste updates en welk stappenplan volg je?