jong paard, straffen of negeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:31

Arrabel schreef:
Belangrijk: belonen wanneer hij het wel goed doet.

Werk met belonen als hij het wel goed doet. Niet straffen. zeker neit bij en jong, net ingereden paard. Kun jij je het voorstellen je bent gewent geen mensen op je rug. dan is hij er vrijwel een beetje aan gewent tuurlijk vind hij het niet leuk op commando.

meikemarieke

Re: jong paard, straffen of negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 11:32

ja we belonen hem altijd als hij het goed doet

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:42

Je paard is eigenlijk veel te jong om gereden te worden. Je paard mag je eigenlijk pas berijden als hij 5 is omdat zijn rug nog niet is uitgegroeid kunnen er beschadigingen gaan plaats vinden, maar goed dit is een meningsverschil. Ik vind het wel goed van je dat je aan zijn rug denkt. Persoonlijk denk ik ook dat je moet wachten met de galop...Hij springt over een tijdje zelf wel spontaan in de galop onder het rijden dan beloon je hem alsof je de olympische spelen met hem gewonnen hebt en dan weet je daarna dat je hem de hulpen kunt gaan leren. Maar voor nu zou ik zowiezo minder gaan rijden (eigenlijk helemaal niet maar dat is jou beslissing) en hou het bij de stap en de draf.
Succes ermee!'

Greetz Sioux

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:57

Sioux15 schreef:
Je paard mag je eigenlijk pas berijden als hij 5 is omdat zijn rug nog niet is uitgegroeid kunnen er beschadigingen gaan plaats vinden

Dat is bij 3 jaar. Bij 3 jaar is hij volgroeid. dan mag je er op rijden maar wedstrijden is pas vanaf 5 jaar. omdat je paard nog ontwikkeld moet worden

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:00

Nee hoor, je mag met een 3-jarige ook wedstrijden starten.

@vincentlover: fijn om te horen dat het zo goed gaat de laatste paar keer!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:07

Maar als je elke x les krijgt...Waarom vraag je hier dan of je het paard moet staffen of negeren? Dat kan je toch gewoon tijdens de les vragen...?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 13:15

Citaat:
Maar als je elke x les krijgt...Waarom vraag je hier dan of je het paard moet staffen of negeren? Dat kan je toch gewoon tijdens de les vragen...?

Echt les is het ook niet, maar de eigenaar staat er altijd bij en zegt wat ik moet doen (eigenlijk dus wel gewoon les... )
Maar ik vroeg me gewoon af wat jullie zouden vinden.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:01

Hetis wel mooi dat je begeleiding krijgt, maar jamme dat je elke dag moet rijden op zo'n jong dier.
succes ermee

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:13

Nienkee schreef:
Sioux15 schreef:
Je paard mag je eigenlijk pas berijden als hij 5 is omdat zijn rug nog niet is uitgegroeid kunnen er beschadigingen gaan plaats vinden

Dat is bij 3 jaar. Bij 3 jaar is hij volgroeid. dan mag je er op rijden maar wedstrijden is pas vanaf 5 jaar. omdat je paard nog ontwikkeld moet worden

Geen enkel paard ter wereld is op drie jaar volgroeid, dat gebeurt pas op 5 a 6 jaar. Vandaar dat wij pas met 4 inrijden en met 5 beginnen doorrijden. En dat gaat met elk paard goed.

Sja, veel succes nog met het paard, ik hoop dat hij zelf tijdig gaat aangeven als het hem te veel wordt.
Willen ze ermee op wedstrijd mss dat hij nu zo veel gereden wordt?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 14:24

nee zeker nog geen wedstrijden!
Hij gaat alleen in September mee naar Dronten (daar ga ik dan studeren) zodat ik hem kan blijven rijden. Maar nog geen wedstrijden ofzo hoor.

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:10

Er is onderzoek naar gedaan en een paard is idd pas rond de 5 a 6 jaar volgroeid als je eerder erop gaat is de kans op beschadigingen van de ruggenwervels groot.

Greetz Sioux

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:58

Inderdaad bij 6 jaar is een rug pas sterk en stevig genoeg om veel te kunnen hebben, ik ken een pony met rug problemen omdat er te vroeg en te veel op gereden is. Gewoon nog even wachten kan echt geen kwaad, geduld is een schone zaak. Waarom je paard verpesten als dat niet nodig is.

Friso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:13

Hallo,
Ik weet niet of het zo hoort maar ik heb een vraag die ook in dit straatje past op zich.
Mijn verzorgpaard (die ik als enige rij), kan galopperen aan de longe, als je gewoon zo´n geluidje maakt (is beetje moeilijk na te doen in letters, haha) maar goed, als ik erop zit, en ik wil galopperen, dan gaat ie gewoon keihard draven. Hij begrijpt het gewoon nog niet. Ik rij zonder zweep (omdat hij daar bang voor is maar ook omdat ik het zelf liever doe zonder) dus heeft iemand een tip hoe ik hem kan leren om te galopperen met mij erop

Ik heb een keer gegaloppeerd met hem, omdat hij ergens van schrok en dat was dus ook 5 passen ofzo, haha.

Groetjes, Laura

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:05

Maak dat geluidje dan ook als je erop zit en verplaats je gewicht naar voren. En als hij weer eens spontaan gallopeerd ook al is het omdat hij ergens van schrikt pf het is maar een pas meteen belonen alsof hij de olympische spelen heeft gewonnen:P klinkt heel erg stom maar zo hebben wij het ook bij een haflinger gedaan en die gallopeerd nu zonder problemen..
Succes!

Greetz Sioux

Friso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:01

Ah dank je wel,
ik zal het zeker gaan proberen! Ik doe het heel rustig aan met hem maar ik wou gewoon wel eens een galopje wagen.
Groetjes,

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:20

Geduld is een schone zaak;) maar het lukt je wel:)
Succes ermee!

Greetz sioux

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:17

Sowieso.. INRIJDEN IN 20 DAGEN? Denk dan ook niet dat het goed is ingereden en niet alle hulpen kent. Ga zelf verder met het aanleren van galop. Begin eerst aan de longe *zelf longeren, niet erop* zodat hij die hulp kent. Daarna met rijden proberen.

Lijkt mij een logische manier, maar of het werkt weet ik niet..

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:18

Ik vind het zowieso niet echt verstandig om hem nu al met zweep te gaan rijden, als ie pas net onder het zadel is..
Als wij paarden inrijden, doen we dat puur op been en zit. Eigenlijk als een paard goed ingereden zou worden heb je niet eens teugels en hulpmiddelen enz nodig. (uitzonderingen daargelaten)
Ik zou hem zeker niet straffen. Hij is pas net onder het zadel, tuurlijk doet hij dingen fout. Ga eerst maar rustig rijden zonder zweep, geen lastige dingen van hem vragen, en even aan elkaar wennen. Als hij iets fout doet, net zoalg overnieuw blijven doen tot het beter gaat en dan overdreven belonen. Hij merkt vanzelf dat het leuk is om beloond te worden en zal hij zn best gaan doen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:58

ik heb de foto's net op bokt gezet, dit is de link:

viewtopic.php?f=10&t=575424

Kijk en lees dat even door, en zeg me alsjeblieft dan nog een keer wat jullie ervan vinden. Trouwens met het rijden vandaag (het ervandoor gaan) heb ik hem niet gestraft, alleen met mn stem om hem rustig te krijgen) De galop gaat trouwens al supergoed, gister sprong hij in eth begin uit zichzelf aan, omdat hij ff energie kwijt wilde....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:28

Ik ga hier reageren op je foto's omdat het dan beter aansluit bij het topic. Zelfs als ik niet je voorgeschiedenis had gekend, was ik licht geschokt geweest. Dit paard drukt onwijs zijn rug weg en jij als ruiter hebt blijkbaar niet de vaardigheid om daar iets aan te doen. In de galop is het nog erger, ik ben er haast zeker van nu dat hij dat echt nog veel te zwaar vind.

Mijn dringend verzoek: geef dat paard minimum twee rustdagen per week, laat de galop voor wat het is, werk aan ontspanning (met een losse teugel rijden is niet beter, je mag ze gerust vragen om het hoofd al wat lager in te stellen), ga longeren met een goed werkende hulpteugel, en laat er 1x per week iemaqnd mee rijden die hem kan doen ontspannen.

Hij probeert je echt niet uit volgens mij: stel je voor dat jij elke dag 20 minuten (te) zwaar werk met een stijve rug moet doen? Dan ga jij op een gegeven moment ook wel even willen losschudden. Ik had gehoopt op fijne foto's maar het ziet er erg onprofessioneel uit. Een jong paard hoeft niet aan teugel, maar wel ontspannen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:46

Ik heb een reactie bij je foto's geplaatst.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:57

Ik had inderdaad ook gehoopt dat het er veel meer ontspannen uit zou zien, de foto's hebben meer weg van een tweestrijd dan van harmonie.

Aan je zit en het zadel (dat echt te klein voor je is) kan het nodige verbeterd worden, maar het is helemaal niet erg dat het er nu nog niet super uitziet, als je maar actie gaat ondernemen om dit te verbeteren! Ik zou je echt aanraden om les te nemen, ik neem aan dat de eigenaar daar niet op tegen kan zijn, misschien kan je instructeur de eigenaar er van overtuigen dat het voor het paard beter is om het rustiger aan te doen.

Verder is het op zich niet erg dat je als niet hele goede ruiter op een groen paard begint, mits je hele goede begeleiding krijgt! Ik zelf had 7 jaar niet gereden voordat ik weer op een groen paard begon en (zoals je kan zien als je op mijn onderschrift klikt) is mijn houding verschrikkelijk! Wij hebben overal rustig de tijd voor genomen en wekelijks les genomen en dat werkt perfect voor mij en hem. Het resultaat is dat dit paard 3x per week met ontzettend veel plezier de bak in gaat en van een lange slungel in een spierbundel aan het veranderen is.

Deze periode in de ontwikkeling van je paard is zo belangrijk voor zijn verdere carriere, je kan hem maken of breken! En onthou dat het 3x zoveel tijd kost om een fout te herstellen dan het te voorkomen!

En om weer even op je vraag terug te komen van straffen of negeren; negeer..... en prijs hem de hemel in wanneer hij het goed doet, dat maakt voor je paard het rijden ook wat leuker.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:10

poes schreef:
Ik ga hier reageren op je foto's omdat het dan beter aansluit bij het topic. Zelfs als ik niet je voorgeschiedenis had gekend, was ik licht geschokt geweest. Dit paard drukt onwijs zijn rug weg en jij als ruiter hebt blijkbaar niet de vaardigheid om daar iets aan te doen. In de galop is het nog erger, ik ben er haast zeker van nu dat hij dat echt nog veel te zwaar vind.

Mijn dringend verzoek: geef dat paard minimum twee rustdagen per week, laat de galop voor wat het is, werk aan ontspanning (met een losse teugel rijden is niet beter, je mag ze gerust vragen om het hoofd al wat lager in te stellen), ga longeren met een goed werkende hulpteugel, en laat er 1x per week iemaqnd mee rijden die hem kan doen ontspannen.

Hij probeert je echt niet uit volgens mij: stel je voor dat jij elke dag 20 minuten (te) zwaar werk met een stijve rug moet doen? Dan ga jij op een gegeven moment ook wel even willen losschudden. Ik had gehoopt op fijne foto's maar het ziet er erg onprofessioneel uit. Een jong paard hoeft niet aan teugel, maar wel ontspannen.

helemaal mee eens!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:55

casjuh schreef:
het zit ook in een paard z'n instinct om te bokken als hij iets op z'n kont/rug voelt. Nu heeft hij geleerd dat als er iets op z'n rug zit dat er niets aan de hand is. Maar nu hij ook iets op z'n kont voelt reageert hij weer gewoon puur instinctief eigenlijk.
Misschien is het ook beter om ernaast wat grondwerkoefeningen te doen. Touw achter z'n kont en zodra hij druk voelt moet jij je stemhulp gebruiken om "vooruit" te gaan. Bokt ie, dan blijf je die druk aan houden (tenzij het gevaarlijk wordt dan...), zodra hij normaal reageert haal je de druk er weer vanaf. Zodra hij invalt geef je weer druk met de lijn achter z'n kont net zolang tot hij door heeft hoe het wél moet. (dus ongeveer hetzelfde als de zweep op de kont laten totdat hij vooruit gaat. Als je erop zit ben je meer bezig om erop te blijven zitten, dan dat je ernaast loopt.)

wat grondwerk is nooit verkeerd!!
ik zelf heb per jaar ong 4 jonge paarden. en ik ben al minstens 10 dgn bezig met grondwerk en vertrouwen winnen. een paard waar ineens een zadel op word gelegd (na 21 dgn) en inneens vanalles van word verwacht gaat in protest.
Straffen lijkt me geen goed idee omdat je hem daarme ook bang kunt maken !! hou je wel in de gaten dat het een jong paard is ?!?!

bij het galloperen kun je beter staps gewijs bezig gaan...
- aangalloperen en weer terug naar de draf...
- aangalloperen belonen en een lange zijde doorgaan.
- vervolgens aangalloperen en 2 zijdes.
rustig opbouwen

een jong paard heeft geen evenwicht ,en ook weinig spieren in zijn rug als je erop weg gallopeerd kan dit eng zijn voor hem en probeerd te bokken
NIET straffen maar hoofd omhoog en naar voren drijven.

gaat een paard voor de lol of juist ECHT bewust jou eraf willen gooien....bokken???
dan kun je hem een tik geven met de zweep op zijn schouder maar niet op zijn kont dan wek je alleen angst op...

veel succes
-

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:12

Heb al post in foto-topic geplaats, maar zal hem hier ook nog even posten....;

In je topic staat dat je hem IEDERE DAG 20 MINUTEN rijd. Nu zie ik hoe zwaar je bak is en kan ik me bijna niet meer inhouden. Ook heb jij volgens mij rijtechnisch niet genoeg ervaring om een paard te beleren. Ik zie een paard dat niet kan/wil ontspannen en een ruiter die hetzelfde probleem heeft. Geen goede combinatie dus!