Hoe wijk je om precies te zijn?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:40

Maroush schreef:
Het laatste natuurlijk ...
Maar ik weet zeker dat als ik het op jouw manier zou doen, mevrouw de achterhand volledig zou vergeten en totaal over de buitenschouder weg zou lopen
Hoe jij het vertelt is het logisch, maar om de een of andere reden werkt het andere vaak beter, althans dat is mijn ervaring ...

Dan moet je je afvragen hoe dat komt!

Als je goed begrenst met de buitenteugel kan ie niet over de schouder weglopen en komt de achterhand ook mee. (echt waar! )

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:52

Mystica schreef:
QQQQ schreef:
BUITENbeen moet achter de singel, BINNENbeen op de singel. Het hele paard moet opzij, niet alleen de kont.

Je drijft 'm met binnenbeen in de buitenteugel. De buitenteugel voorkomt dat de schouder teveel opzij gaat. Hoe rechter je je paard hiermee kunt houden, hoe meer ie zal kruisen. Buitenbeen waakt voor "teveel kont opzij".

Je paard moet de hulpen leren en leren reageren op eenzijdige kuitdruk. Goede oefening is een keertwending (90 graden is genoeg) om de voorhand (zelfde hulpen). Lijkt mij in jouw geval inderdaad het beste om dit samen met je instructie te proberen.

Succes!

OMG Ik heb dit dus altijd andersom geleerd! En heb er nog wel de L2 mee gehaald. Wat slecht. Ik schaam me nu echt dood. Het ergste is nog wel dat ik het van verschillende instructeurs heb gehoord. (andersom zoals jij nu zegt)



Hier nog 1 Nooit ben ik er op gewezen (en het maar gek blijven vinden dat het paard de kont niet mee nam ) Nu heb ik een andere instructrice, zonder poespas. Met een instelling niet zeuren maar rijden. Nu kunnen we het "ineens" wel

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:05

ik ben ook aan het wijken op mijn verzorg pony maar hij neemt zen kond niet mee die sjokt er maar een beetje scheef achteraan daar wijkt hij dus niet mee hoe kan ik zorge da tie da wel doet?

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 16:20

Kimmie_Paard schreef:
ik ben ook aan het wijken op mijn verzorg pony maar hij neemt zen kond niet mee die sjokt er maar een beetje scheef achteraan daar wijkt hij dus niet mee hoe kan ik zorge da tie da wel doet?



Er zijn genoeg tips gegeven in dit topic Les nemen van een goede instructeur is ook niet onverstandig. Succes ermee!

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 11:47

wauw nogmaals allemaal bedankt voor de berichten.

_Jeann

Berichten: 1007
Geregistreerd: 24-08-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:29

MISTRAL94 schreef:
Kimmie_Paard schreef:
ik ben ook aan het wijken op mijn verzorg pony maar hij neemt zen kond niet mee die sjokt er maar een beetje scheef achteraan daar wijkt hij dus niet mee hoe kan ik zorge da tie da wel doet?



Er zijn genoeg tips gegeven in dit topic Knipoog Les nemen van een goede instructeur is ook niet onverstandig. Succes ermee!


Met je zweepje ene keertje op zn kont tikken.. dan neemt ie m wel weer mee,.,,

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Hoe wijk je om precies te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:47

RT-D -> RT-P

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: Hoe wijk je om precies te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:38

Mijn been naar achter leggen doe ik dus niet, ik hoef alleen met mijn kuit mijn paard aan te raken en hij gaat, als je het been waarvoor je paard wijkt op de singel legt is de overgang naar een appuyement ook minder verwarrend en makkelijk voor je zelf, je hoeft dan alleen de stelling aan te passen en je andere been aan te leggen Haha!
Overigens leert bijna iedereen het gewoon door het been waarvoor het paard moet wijken, wat naar achter te leggen, maar sommige mensen leggen hun been bijna in de flank van het paard Clown

fryskhynders

Berichten: 763
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Achterveld

Re: Hoe wijk je om precies te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:55

Melanieetjuh van wie heb je les dan??
en ik neem aan dat het over nickey gaat, volgens mij is dat paard wel soepel hoor, maar licht er erg aan van wie je les hebt.
pm me anders maar ff
groetjes annika, rij ook die manege

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hoe wijk je om precies te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:32

Ik heb ook altijd geleerd dat het buitenbeen naar achter moiet, anders idd erg verwarrend voor wanneer je gaat appuyeren en zo. Gewoon de volte op en het paard de ruimte geven om een paar passen opzij te gaan, dan hoort je binnenbeen dus helemaal niet vooruit te gaan.

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:58

QQQQ schreef:
BUITENbeen moet achter de singel, BINNENbeen op de singel. Het hele paard moet opzij, niet alleen de kont.

Je drijft 'm met binnenbeen in de buitenteugel. De buitenteugel voorkomt dat de schouder teveel opzij gaat. Hoe rechter je je paard hiermee kunt houden, hoe meer ie zal kruisen. Buitenbeen waakt voor "teveel kont opzij".

Je paard moet de hulpen leren en leren reageren op eenzijdige kuitdruk. Goede oefening is een keertwending (90 graden is genoeg) om de voorhand (zelfde hulpen). Lijkt mij in jouw geval inderdaad het beste om dit samen met je instructie te proberen.

Succes!


QQQQ, wat je zegt klinkt logisch maar ik heb het ook altijd andersom geleerd. Ik heb net wat zitten opzoeken in mijn dressuurboeken (en dat is een hele collectie Haha! ) maar hier staat het dus in zoals ik het geleerd heb,nl:

De hulpen voor het wijken voor de linkerkuit:
- vanuit stap of draf een halve ophouding;
- drijf het paard voorwaarts met de zit;
- druk de linkerkuit achter de singel;
- leg de rechterkuit op de singel om te voorkomen dat het paard opzij valt,
- gebruik de rechterteugel om het paard op beide schouders te houden;
- geef een lichte buiging naar links aan.

Het wordt naar gelang de auteur anders geformuleerd maar het komt altijd op hetzelfde neer.

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Hoe wijk je om precies te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:41

waarom is het verwarrend met appuyeren? Appuyeren is een volkomen andere oefening die niet met wijken te vergelijken valt, eerder met travers.

Door je binnenkuit terug te leggen, loop je het risico dat de achterhand voor komt. Ik wijk ook met binnenbeen gewoon op de plaats, iig als ze het eenmaal kennen.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Hoe wijk je om precies te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:07

Hey QQQ Haha! Ik ben er nog steeds niet over uit wat nu het meest logische is voor een paard, voor mijn gevoel hou je teveekl buiging in het paard als je je binnenbeen op de singel laat. Mij paard blijft rechter als ik mn binnenbeen een tikje terug leg. Van de andere kant ben ik het met je eens dat als je van appuyeren naar wijken gaat of andersom je je benen dan niet hoeft te verleggen. Dusseuh ja ik weet het nog steeds niet precies. Het aanleren vind ik wel makkelijker gaan met binnenbeen wat naar achteren omdat als je in het begin je binnenbeen op de singel legt in bv een volte, je niet wil dat het hele paard opzij gaat. Het is voor mij puur gevoelsmatig..