Oefeningen om paard (en ruiter !) recht te richten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:23

Een paard loopt als hij rechtgericht is met zijn binnenbeen onder de massas, dus dit is telkens het andere been als je van hand veranderd, er is wel duidelijk verschil tussen linker en rechterhand behalve de bakrand hoor

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:25

Dus, hij loopt dan bijv. op de rechterhand met z'n hoofd naar links en z'n rechterachterbeen onder de massa?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:49

renza schreef:
Dus, hij loopt dan bijv. op de rechterhand met z'n hoofd naar links en z'n rechterachterbeen onder de massa?

Dat is contrastelling Dat doe je om hem recht te maken.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:20

Vandaag (eindelijk ) weer met Misty gereden (paard van het filmpje bovenaan pagina 2)
Heb 2 tips afgewisseld, de contra stelling en het rijden van kleine voltes als de achterhand naar binnen valt.
Met de contrastelling maakt paardlief alleen wel behoorlijk wat vaart in de galop dus daar gaan we nog aan werken.
Ook in stap en draf met wat contrastelling gereden.
En uiteraard ook op de linkerhand met wat contrastelling gereden.
Bel vanavond mijn instructrice nog een keer want daar heb ik nog steeds niks van gehoort

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:48

Een edit kon niet meer maar bijdeze:
Ik heb vanaf dinsdag weer les!

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:04

DunDijk schreef:
Vandaag (eindelijk ) weer met Misty gereden (paard van het filmpje bovenaan pagina 2)
Heb 2 tips afgewisseld, de contra stelling en het rijden van kleine voltes als de achterhand naar binnen valt.
Met de contrastelling maakt paardlief alleen wel behoorlijk wat vaart in de galop dus daar gaan we nog aan werken.
<knip>

Hij maakt vaart in galop omdat hij door deze oefening uit (zijn oude) balans wordt gehaald. Rij veel contrastelling in stap en draf te rijden tot hij daar aan gewend is en soepeler is geworden. Dan kun je het tempo in galop beter beheersen.

Zeebries

Re: Oefeningen om paard (en ruiter !) recht te richten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:24

Dundijk:
Idd, in stap en draf moet je contrastelling nemen, en als je voelt dat ie nageeft, doe je je handen naar voren, zodat heel z'n bovenlijn los komt. Alleen zo kan een paard zacht worden in de mond, en zo komt ie rechter en losser in z'n lijf.
AfbeeldingAfbeelding

En doordat ze vaak vast'gereden' zijn aan één kant, zullen ze in het begin vaak versnellen, maar na een tijdje voelen ze zich beter en soepeler, en vermindert hun tempo, maar hun gangen worden wel ruimer.
Ik kan nu met Winnetou probleemloos galopperen met z'n neus op de grond, maar in het begin zag het er wel zo uit :
Afbeelding

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:10

In de stap en draf rij ik ook met contrastelling.
Contrastelling in de galop ging vandaag ook beter, ze versnelde nog wel wat maar niet veel.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:16

Klinkt goed, blijven oefenen! Ook voor het paard is het wennen! Maar eens de 'klik' is gebeurd, dan kun je alleen nog maar verbeteren!

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:11

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:27

Leuk dat je foto's hebt geplaatst Yulan. Mooi om het verschil te zien, ook al gaat het om momentopnames. De boodschap is duidelijk.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 06:50

Het is graag gedaan, als ik er iemand mee kan helpen
(heb nog meer foto's in het topic in m'n onderschrift )

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:04

Rongo liep van de week ook ontzettend scheef. Ik kwam erachter dat ik in de galop m'n benen steeds in de galophulphouding hield. Daardoor duwde ik zijn achterhand naar binnen. Dus nu m'n benen gewoon "los" naar beneden. En ik had em teveel op m'n binnenteugel.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:56

Ekkie schreef:
missblue schreef:
Wat jij zegt klopt niet helemaal..
het achterbeen moet in het zelfde spoor lopen, binnenachterbeen onder de massa. En goeie oefeningen zijn contrastelling, echt géén binnenstelling rijden als je paard scheef is.

Hee, dat is nieuw voor me... Ik wist niet dat een paard altijd een binnenachterbeen onder de massa moest zetten?....Ik heb wel altijd geleerd dat dit in hoeken en op voltes moet gebeuren, maar is dit ook op rechte lijnen?

Nou, dit is ook nieuw voor mij hoor.In een wending hoort een paard zijn binnenachterbeen inderdaad onder de massa te zetten.
En als je paard scheef is zal hij op een rechte lijn inderdaad ook één achterbeen meer belasten. Maar dit is niet de bedoeling!
Stel dat je paard zich sterk maakt op de rechterteugel. Dat betekent dat hij dus eigenlijk met zijn hoofd wat naar links wil lopen. Waarom? Omdat hij scheef is en zijn rechterachterbeen meer onder zijn lijf zet, terwijl hij zijn linkerachterbeen er een beetje naast zet. Op dat been komt dus minder gewicht en het heeft daardoor meer bewegingsvrijheid.
Je zult dan dus zeggen (omdat je paard op rechts vasthoudt) dat hij rechts vastzit. In de praktijk betekent dit dat de spieren aan de holle zijde (in dit voorbeeld dus de linkerzijde) korter zijn dan aan de bolle (rechter-) zijde, dus dat het paard juist vastzit op links... lekker verwarrend he...

Wanneer je je paard dan rechtricht, focus je NIET op de hals van het paard, want die is flexibel genoeg om zo te buigen dat het recht lijtk terwijl dat helemaal geen invloed heeft op de rest van zijn lichaam. Je moet de schouders van je paard vóór de achterhand zetten, en beide achterbenen (achterhand) activeren. Neem daarbij zelf gelijke druk op twee teugels (sterke kant wat loslaten en slappe kant wat aannemen) en verdeel je gewicht eerlijk. Dat is moeilijk, omdat je zal merken dat je paard je scheeftzet, je zakt namelijk weg naar de kant waarop hij je draagt.

Probeer verder niet teveel op de hoefslag te rijden. Omdat je paard van voren smaller is en hij steun zoekt op de bakrand, trekt hij met zijn schouders naar de bakrand toe. Dit werkt het scheefgaan in de hand, want zijn achterhand komt op die manier naar binnen en de schouders zijn dan niet meer netjes vóór de achterhand. Gebeurt dit toch, corrigeer dat dan door beide handen opzij te doen en daarmee de voorhand recht voor de achterhand te plaatsen.

SBW is ook een goede oefening om je paard wat leniger te krijgen.

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:13

missblue schreef:
nee, het paard zet zijn benen ook anders...
Een paard loopt als hij rechtgericht is met zijn binnenbeen onder de massas, dus dit is telkens het andere been als je van hand veranderd, er is wel duidelijk verschil tussen linker en rechterhand behalve de bakrand hoor

De vragen die Renza stelde.. ik ben ook wel benieuwd naar je uitleg.
Hoe rij jij op buitenrit op een lang recht stuk dan? Rechtgericht, neem ik aan? En welk binnenbeen wordt er dan verder onder de massa geplaatst? Of wissel je dat wat af?
En op de AC-lijn? Dan zijn beide bakranden even ver weg? Welk binnenbeen wordt het dan?

Ik snap echt niet het verschil in beenzetting van een paard op de lange zijde van een bak op de linker of de rechterhand. Jij zegt dat hij zijn benen anders zet, namelijk het binnenachterbeen meer onder de massa. Als hij scheef is zou dat kunnen ja, maar niet wanneer jij je paard recht richt op een lange zijde?! Dan hoort de voorhand recht vóór de achterhand te zijn, met gelijke activiteit en draagkracht van beide achterbenen. Zodra een wending wordt ingezet (waarin je paard moet buigen) verandert dit verhaal. Bij stelling moet je paard zijn nek buigen, maar het lichaam blijft recht. Daarom neem je in een aanloop naar een volte/wending alvast wat stelling alvorens de gewenste buiging door te vragen.

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:34

renza schreef:
Hmm alleen ik snap nog steeds niet echt het verschil tussen of je je paard nou linksom naar buiten laat kijken of rechtsom naar binnen; gewoon er vanuit gegaan dat je dat op een goede manier doet.

Dat maakt ook geen bal uit, MITS inderdaad op de goede manier.
Stelling is buigen in de nek, het maakt niet uit waar je dat doet. Alleen hoort het lijf wel recht te zijn, tenzij er een volte/wending/oefening wordt ingezet waarbij het paard moet buigen.

Overigens maak je je het wel een beetje lastig. Je paard trekt met zijn schouders naar de bakrand toe, dus helemaal onbelangrijk is de bakrand niet, althans niet voor je paard
Plus dat je moet omstellen omdat er nogal wat wendingen zitten op een rondje hoefslag, 4 om precies te zijn. Daarom heet het ook contrastelling.
Op een strandrit heet het gewoon linker of rechtergalop, geen contragalop. Dat wordt het pas in de bak omdat je daar nou eenmaal geen eindeloos lange rechte lijnen hebt maar moet wenden (buigen) Dat is dan zwaarder voor je paard omdat het buitenachterbeen waarmee je paard zich afzet in de 'goede' galop, in de contragalop aan de binnenkant zit en daardoor goed moet ondertreden.
In de goede galop moet je overigens ook weer goed opletten, want dan hebben paarden weer de neiging om de achterhand wat naar binnen te brengen. Dit heeft WEL te maken met de beenzetting. Dat doet je paard omdat hij zijn draagbeen (buitenachter) onder de massa wilt zetten, waardoor de achterhand naar binnen komt.
Daarom moet je ook hier weer de voorhand richten naar de achterhand.
Daarom is schoudervoor ook zo'n mooie oefening.
Afijn, ik zie weer geen kans om het kort te houden... als iets niet duidelijk is hoor ik het wel.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:19

Het paard draagt zijn gewicht op alle 4 de benen, maar het grootste deel op de achterhand, wel als je paard rechtgericht is. Ik heb geleerd dat het binnenachterbeen het dragende been is? Jullie denken dan misschien dat dit been extreem naar binnen komt, maar dat is dus niet zo.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:56

Een paard is rechtgericht in een wending als hij inderdaad binnenachterbeen onder de massa zet om te dragen (in draf) en buitenbenen moeten op dezelfde lijn lopen bijv op volte moeten de buitenbenen op volte lijn lopen en binnenachterbeen dragen. In galop moeten de binnenbenen op voltelijn lopen.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:00

Oh ja ik praat liever over contrabuiging als contrastelling (alhoewel ik dat vroeger wel altijd vermelde) vergeet niet met je been ook in te werken, anders kun je een S vorm in lichaam gaan creeeren en dan ben je verder van huis.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:59

missblue schreef:
Het paard draagt zijn gewicht op alle 4 de benen, maar het grootste deel op de achterhand, wel als je paard rechtgericht is. Ik heb geleerd dat het binnenachterbeen het dragende been is? Jullie denken dan misschien dat dit been extreem naar binnen komt, maar dat is dus niet zo.

Volgens mij dragen ze het meeste gewicht op de voorhand zo is mij dat vertelt

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:02

Van nature loopt paard wel meer op voorhand, maar door rijtechnische vaardigheden is echt de bedoeling dat meer gewicht op de achterhand moet gaan komen!!!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:21

Op zo'n manier zit het dus in elkaar

Sjuulie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:09

Hoi allemaal, ik zag dit topic en vond het wel interessant.
Mijn paard was eerst ook zo scheef als het maar kon.
Nu heb ik hem zover dat hij recht loopt als ik dat wil!
Ik moest hem van mijn ene instructeru op de buitentegel gaan rijden zodat hij zn binnenachterbeen eronder zette.
Van mijn andere instructeur moest ik vooral voltes en achtjes met contrastelling, kont naar binnen, kont naar buiten, Kont en hoofd naar binnen rijden. Eerst in stap en dan langzaam oefenen tot aan de galop.
Het scheef lopen bij mijn paard kwma omdat hij zn rug wilde ontlasten. Dit is hem eigenlijk zeg maar gewoon aangeleerd.
Ik moest weer zorgen dat hij in zijn rug losser werd. En dat is uiteindelijk gelukt!
Mijn zadel lag er ook telkns scheef op omdat hij zijn ene rugspier meer gebruikte dan zn andere, daardoor ging ik ook scheef zitten.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:56

Sjuulie schreef:
Mijn zadel lag er ook telkns scheef op omdat hij zijn ene rugspier meer gebruikte dan zn andere, daardoor ging ik ook scheef zitten.

Van die rugspier weet ik zo zeer niet, maar dat is omdat je paard links of rechtsgebogen is en dan aan de linker of rechter kant zijn bekken laat zakken.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:15

Hee Mulan en missblue, dank voor de vele uitleg, ik heb het even dertig keer nagelezen en ik denk het nu dan toch half te begrijpen. Nu dan toch nog een wat als stelling om zeker te weten dat ik die andere 50% ook ga snappen: stel dus dat je een 100% rechtgericht paard hebt en je rijdt in een grote wei zodat er geen bakrand is, dan zet een paard op een rechte lijn zijn achterbenen in principe dus omstebeurt onder zijn massa, zonder dat er één achterbeen meer belast wordt dan de ander. (Een website die ik bezocht naar aanleiding van dit topic schreef dat een paard altijd zijn achterbenen in het midden van zijn massa moet zetten om simpelweg niet "om te vallen")
Oftewel: Een paard belast zijn binnenachterbeen meer naar aanleiding van, kijk en nu raak ik het een beetje kwijt, naar aanleiding van wat je als ruiter aan stelling in de nek vraagt dus? Er van uitgaande dat hij niet naar een bakrand kan trekken, een rechte lijn loopt en verder rechtgericht is.

Oh snert mensen, wat heb ik weer een paard nodig om dit soort dingen aan te voelen! De enige reden waarom ik me in deze discussie meng is omdat ik jaaaaaren geleden paarden heb gereden, die niet goed rechtgericht waren en waarvan ik wist dat het aan het recht zijn van het paard moest liggen, Niemand snapte me en konden me met geen mogelijkheid zeggen hoe ik dat moest oplossen, dus ik ben nu aan het putten uit herinneringen...en heel veel Bokt aan het lezen...
*offtopic: Mulan, je profiel is het lezen waard!