Wat voor bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:07

Cynthiaaapje schreef:
Ik wil alleen graag weten of jullie nog een bit weten die misschien kan helpen... hallow ik ben wanhopig... een ander bit moet wel... hallo laat maar jullie zitten me toch maar af te zeiken omdat mijn instructrice me met pessoa laat rijden en hij niet op een gwn bitje reageert... het is een tuiger en die hou je niet zo maar met een simpel bitje... laat maar...

tuiger die je niet houd met een simpel bitje? Chesney kan ik houden zonder bitje

En zoals Kattie zegt, hoe vaker je met een scherper bit rijd, hoe sneller hij hard is in de mond, dan heb je wéér een sterker bit nodig Ieder paard kan je weer leren om op gewicht en been te oefenen. Bij Ches hadden we eerst ook overwogen om een ander bit te pakken, maar we zijn gewoon back to basic tegaan wij blij! Ze reageert nu veel sneller, ook op teugelhulpen
oja, we hebben wel hulp gehad van een zeer ervaren instructeur binnen 3 lessen kregen we Chesney alweer in een rustige galop dat zegt wel wat

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:23

ik ga vandaag rijden en zou wel ff kijken wat voor bitten er nog liggen zou iemand snel willen reageren en zeggen wat voor 1 ik het beste kan pakken ik heb wel een hele lichte rvs dubbelgebroken een koperen onderleg trensje een normal enkel gebroken een stang en dat was het wel zo'n beetje

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:27

??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:31

Het dubbel gebroken bitje.
Dat is een vriendelijk bit.

Onderleg is te dun
Enkel gebroken prikt en knijpt bij teveel druk, dus daar kunnen ze dan nog veel sterkter door gaan worden.
En bij stang denk ik iets aan scharen, hefboom moet je niet doen.

Verder heb je uiteraard je stem en je zit nog, dat is de belangrijkste
Vergeet die niet

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:41

nuj doe ik ook niet...

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:44

kan het ook goed zijn dat ik weer helemaal back to basic ga 1 van de bovenstaande bitten er in en eerst helemaal niet aan teugel rijden dat pas later doen eerst het halt houden en voorwaarst en terug te gaan oevenen?

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:45

misschien is het al gezecht maar ik heb een pelham met 2 ringen je kan hem ook als strens gebruiken gewoon 2 teugels en pas bij nootgevallen je onderste teugel aanhalen en daardoor een hefboom te gaan laten werken.

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:51

die vind ik goed momo lover.. dat kan namelijk ook bij mn pessoa

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:55

gewoon met 2 teugels op de pessoa maar laat wel iemand je uitleggen hoe het met 2 teugels moet ik heb een tijdje lopen klooien

Marsieparsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:17

Wat doet iedereen raar zeg! Cynthiaaapje, ik heb precies hetzelfde probleem gehad als jij! Laat ze maar zeuren over je instructie e.d., bij mij lag het daar ook écht niet aan (je kan Johan Hamminga en Ton de Kok toch moeilijk slechte instructeurs noemen???). Mijn pony was net zo onbestuurbaar als die van jouw! Ik heb elk bit wat er bestaat uitbeprobeerd en elke hulpteugel ook...
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op het KK scholingsbit. Het is wel erg duur (114,95 bij divoza), maar tot nu toe luistert elk paard ernaar! Het is niet een heel scherp bit, en is gewoon toesgestaan op wedstrijden. Mijn pony haalde door het trekken ook altijd zn mond open, maar toen ik dit bit gebruikte, bleven zn mondhoeken helemaal zacht. Op een springwedstrijd mag je trouwens wel een pessoa gebruiken, maar alleen op een dressuurwedstrijd niet.Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 15:26

ja tnx marsieparsie en mono ik kan al met 2 teugels rijden geleerd door pessoa maar ik weet nog niet helemaal wat ik ga doen met de wedstrijd... ik heb vanavond les en ga wel even vragen of ik met pessoa mag rijden en ga daarna pas weer dingen uitproberen niet te veel gelklooi voor de wedstrijd... wat is de werking van een KK scholings bit?

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 11:21

mensen wat voor werking heeft een K&K scholings bit?

Marsieparsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:50

Volgens de Divozagids heeft het KK scholingsbit de volgende functies:
-aurigan
-blijft rustig in de mond liggen bij normale tegendruk
- werkt zacht in
- bit kantelt in de mond bij meer teugeldruk en geeft het dunnere middenstuk meer druk op de tong
- werkt prima als correctie tegen het voor of achter de teugel lopen
- ideaal voor paarden met halsproblemen
- geeft zeer snel resultaat; het paard geeft makkelijk na
- bit is zacht voor de lagen
- geschikt als overgang naar stang en trens
- maat: 12, 13, 14 cm

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Evony

Re: Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:50

ik heb sinds kort ook een pessoa alleen de teugels wel aan de grote ring want mijn paard is aangeleert door de oude eigenaar alleen maar kei hard te gaan in het springen en dat wil ik niet ze moet rustig blijven
ik krijg hele goede les en hij leert mij hoe ik er mee om moet gaan in het springen ( want op een gewoon bit loopt ze door mijn handen heen ) ik rij al vet veel op mijn benen en op mijn zit maar bij springen werkt dat gewoon niet daar komen ongelukken van op het pessoa bit loopt ze gewoon fijn ( doe ik alleen bij springe ) en ik hoef nu nog minder met mijn handen te doen waar door ik beter rechter op kan zitten en ze nog beter aan mijn zit wordt dus het helpt elkaar alleen maar
( toen we haar kregen had ze grote littekens in haar mond van haar oude eigenaar)

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:59

ik heb precies het zelfde mijn paard is vroeger met een scherp bit gereden en ook met springen gaat hij keihard daarom heb ik nu een pesoa bit bij het springen...en ook bij ons gaat het steeds beter hij komt al redelijk goed terug op mijn zit en hij komt ook al een beetje op de stem terug.....

ik wou ook een K&K scholings bit gaan halen voor mijn wedstrijd paardje*is van andere eigenaar*
maar die wordt me nou zomaar ineens zonder pardon afgepakt en aan een ruiter van zangersheide gegeven.....en dat ik er een half jaar tijd en geld aan heb besteed...dat wordt maar ff vergeten toen ze kwam deed ze alleen nog maar spaanse pas en racen....en nu loopt ze al redelijk rustig een B-parcour nog steeds te snel maar al veel beter en toch pakken ze haar van me af ben er echt beetje boos over *maar daar gaat het hier natuurlijk niet over*

heb je al een oplossing voor je bit probleem cynthia ???

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 09:11

nee nog niet echt... volgens een vrouw bij de paardewinkel waar ik altijd kom, moet ik hem eerst maar goed laten reageren op mn pessoa en op mijn hulpen voordat ik er een ander bit in leg. ze zei als je hem nog niet goed met pessoa krijgt ga dan niet direct naar een ander bit, maar eerst op je pessoa hem goed laten lopen daarna een ander bit en als ie niet wil (hoofd omhoog, nek er op en stom verder lopen) doe je hem een elastiek om. hij reageert al veel beter op mijn hulpen... dat wel maar denk niet (vind et zelf eng) dat ik hem nu al op een ander bit kan rijden... Help...?

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:39

mijn paard reed ik eerst op enkel gebroken trens ... spullen waren gejat dus ben op een nog zachter bit gegaan .. een dubbel gebroken ... en daar loopt hij zelfs nog beter op .. omdat hij het heerlijk vind om aan te sabbelen ... het is wel moeilijker hem door een stijfheid heen te helpen maar dat maakt niet uit ...

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:48

Op de manege waar ik rij rij ik met een eigen hoofdstel. Alle paarden rij dus met hetzelfde dubbelgebroken bitje, waaronder ook 2 tuigers. ik denk dat je idd lekker weer je voorwaartsheid en overgangen moet gaan oefenen en het aan de teugel rijden daarna weer oppakken. Je zou ook kunnen proberen om af ent oe met bijzet te longeren om hem te leren het bitje aan te nemen. Ga aub niet beginnen met een elastiek enzo, probeer het eerst zo. Veel succes!

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:40

hmmm maar een manegepaardje is toch weer anders als een eigen paard (ik weet natuurlijk niet hoe dat op jullie manege is)
ik bedoel mijn vroegere KWPNer was heel fel maar bij ons in de manege loopt een hele lieve 5jarige kwpner terijl de mijne al 10 was..... het zelfde met andere rassen zoals tinkers, haflingers fjorden, arabieren maar niet alleen met rassen ook met hengsten hoor op mijn stage rijden ze met een hengst in de les die zo achter hengstige merie's loopt en toch ook dekt....terwijl dat met andere hengsten echt niet kan.........maar goed het zijn voorbeelden en ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt...

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:33

Chrissetje schreef:
Tuigers zijn zeker en vast wel te houden met een simpel bit,tenzij het een vervelend paard is maar daar zijn lessen voor uitgevonden.

Ben het hier helemaal mee eens, ja
Dat tuigers niet met een gewoon bitje te rijden zijn?
Pfft.. arm paard

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:14

Sorry hoor maar een Pessoa én elastiek lijkt me geen fijne combinatie.. IMO gooi er een zacht bitje in, en kijk over een half jaar verder. Je moet niet in 1 week verschil zien, het paard moet ook kunnen wennen aan een bit he

Succes!

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:28

Cynthiaaapje schreef:
kan het ook goed zijn dat ik weer helemaal back to basic ga 1 van de bovenstaande bitten er in en eerst helemaal niet aan teugel rijden dat pas later doen eerst het halt houden en voorwaarst en terug te gaan oevenen?

Dit lijkt mij de allerbeste oplossing!!! Hier wordt je paard een stuk fijner berijdbaar door, de moeilijkere dingen komen daarna wel, en kun je het beste oefenen met een goede instructrice.

Paradox_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 07:29

lizzy2 schreef:
Sorry hoor maar een Pessoa én elastiek lijkt me geen fijne combinatie.. IMO gooi er een zacht bitje in, en kijk over een half jaar verder. Je moet niet in 1 week verschil zien, het paard moet ook kunnen wennen aan een bit he

Succes!

ja dit vind ik een goeie opslossing !!

Cynthiaaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:55

moet ik dan nu een (vanavond met les) er een ander bit in doen een enkel gebroken/dubbelgebroken water of bus trens in doen? welke trouwens en dan bv morgen weer gaan lessen en dan kijken hoe het thuis gaat..?

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:09

,meid mag ik even weten hoe oud je bent en hoe lang je al les hebt.