Paard kopen,, maakte paar rare spongen, toch kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Paard kopen,, maakte paar rare spongen, toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:56

beantsje schreef:
Maar als TS nu al twijfelt, vind ik dat wel een signaal. Als je het goede paard hebt gevonden, ben je er echt zeker van. Dat moet je ook zijn, je moet er vanuit gaan dat je er 20 jaar aan vast zit!

daar ben ik het helemaal mee eens
ik zeg altijd bij twijfel niet inhalen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:57

Dat klopt idd
Bij twijfel niet doen.
Er zijn ook paarden waar je direct ja bij zegt

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 21:59

das wel waar;) maar toen ik erop zat had ik dat ook... maar drm ga ik er nog een keer heen het is 2.20 rijden dus lang! maargoed we laten haar zoieso dan nog een keer klinisch keuren en ja foto's zijn er gemaakt hoor..
stijf bedoel ik nou ook weer niet! ik weet niet hoe ik dat moet zeggen... .

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:04

runningkawa schreef:
Dat klopt idd
Bij twijfel niet doen.
Er zijn ook paarden waar je direct ja bij zegt

Precies. Mijn paard heb ik alleen in de wei gezien, zelfs geen halster om gehad (was een enter). Hoewel er wel een verhard stuk erf was wilde de verkoper er niet aan om het paard aan het halster te tonen. Het was los in de wei en meer niet. Het gevoel was goed en daarom wel gekocht.
Toen ze in de trailer moest bleek dat ze alles nog moest leren, maar het is echt een superpaard. Leert snel.

In jouw geval zou ik nog een keer gaan proefrijden. Als het paard dan braaf is en jouw gevoel goed, dan zou ik over aanschaf nadenken. Een 5-jarige is natuurlijk nog jong, dus bokkesprongen zal het paard blijven maken. Met dit weer kan ik mij dat heel goed voorstellen.

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:59

Bij twijfel zou ik het niet doen, de eerste indruk is meestal de beste.

Dat een jong paard een keer een paar bokken geeft dat is vrij normaal.

Wat je je zelf dus moet afvragen is: Vind ik het erg als hij dat bij mij ook doet, want dat gaat natuurlijk wel gebeuren.

Als hij bij jouw komt is hij ook in een vreemde bak, als hij daaraan gewent is hangt er de volgende dag plotseling een deken over de bakrand, de volgende dag fladderd er een vogeltje door de bak. De volgende keer rent er een kat doorheen.
Wat ik hiermee wil zeggen dat er zelfs in een relatief veilige en rustige binnenbak steeds nieuwe situaties zijn.

Kom ik terug op mijn vraag: hoe erg is het als hij bij jouw af en toe ook eens bokt, val je er hoogstwaarschijnlijk af en durf je er daarna niet meer op, dan zou ik dit paard niet kopen want hij zal het vast af en toe nog wel eens doen, al is het alleen maar om jouw een keer uit te proberen.

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 13:03

zijn vader is juweel K en zijn moedersvader elcaro.. goed bloed toch!! zijn opa rubinstein

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:11

op goed bloed kan je niet rijden

beantwoordt eerst voor jezelf maar eens de vraag die ik je gesteld heb.

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 22:03

oke,,
neej opzich niet erg! alleen hij maakte aparte sprongen weet je wel niet bokkesprongen maar ja hoe zeg je dat eerst steiger dan bok weet je wel kan je het je indenken? en dan vraag ik bij mezelf af heeft dit een rede??
gewoon bokke is niet erg!!! steigere is wat anders.. maarja hij deed het op het begin weet je wel en dat is dan je eerste indruk maar verder wel braaf.. we gaan er zaterdag weer heen ben benieuwd als het dan goed gaat dan kopen we hem hoogstwaarschijnlijk! mee eens??

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:17

Niemand hoeft het met je eens te zijn Brendalover. het is een keuze die jezelf maakt. Je kan maar het beste op je gevoel afgaan. ik wens je veel succes met de keuze die je maakt en evt. met je nieuwe paard.

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 23:02

das waar! maar wat zouden jullie doen daar ben ik beniewd na

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 01:03

Als je het paard nog een keer bezichtigt, dan zou ik een ervaren ruiter meenemen waar je vertrouwen in hebt. Een paard kopen is vaak net iets als verliefd worden. Verstand op nul en je ziet alleen maar wat je wilt zien. Daarom is iemand anders - met kennis van zaken - erbij zo belangrijk. Een goed gevoel hebben over een paard is goed, maar bij aanschaf zou ik zeker m'n verstand - of dat van een ander - zwaar mee laten wegen.

Ik zou een paard altijd eerst op stal, dan vrij in een bak , dan aan een longeerlijn, dan aan de lijn met het zadel erop en dan pas met een ruiter erop willen zien en dan pas zelf gaan rijden. Kijk ook of een paard gemakkelijk op een trailer is te zetten en of het paard gemakkelijk van stal of het erf weggaat.

Het verhaal van de verkoper is minder interessant. Interessanter is het wat er tussen de regels door of juist niet wordt gezegd. Ga ook een keer onaangekondigd naar het paard kijken, dus zonder dat men dat vooraf weet. Een goed gevoel is heel belangrijk, het gebruik van je verstand is waarschijnlijk nog belangrijker.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 17-03-06 01:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 01:09

Nou een ervaren ruiter/instructrice neem ik dus nooit meer mee. Die wilde hele andere dingen in een paard dan ik. Ik moet verliefd op het paard zijn en ermee over weg kunnen en niet iemand anders.

Voor de gezondheid heb je een DA.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 01:13

De kans op een verkeerd besluit is dan levensgroot. Veel succes met je besluit toegewenst. Het is een besluit dat je zelf moet nemen. Anderen kunnen je alleen tips geven, of je erbij helpen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 08:51

Ik ga helemaal met degene mee die zeggen dat het direct goed moet zijn. Ik zou dit paard uit mijn hoofd zetten omdat ik zeker weet dat ik steigeren en nare rotbokken niet hebben wil. Ook niet als hij op vreemd terrein komt. Ik weet van mijzelf dat ik daar niet mee om kan gaan, ik kan ze wel uitzitten maar heb niet het lef om op te treden.

Laat deze staan tenzij je het een uitdaging vindt, je krijgt dezelfde bokken en stakingen te verwerken, dat staat vast. Dit soort dingen zijn niet eenmalig. De volgende keer dat je komt kijken, kan je erop rekenen dat het paard of al een uur gelongeerd is en even opgedroogd of sedalin heeft gehad( bij een verkeerde verkoper) of zijn waterinname heel erg beperkt is geweest.( dat kan je heel gemakkelijk controleren door met een emmer water zijn stal in te gaan, mag dat niet is het foute boel).

De klik moet er direct zijn, het papier is ondergeschikt.

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 15:37

het is zo moeilijk, maar ik ga er morgen hen dus ff afwachte;)

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:18

Liefde (ook naar een paard) maakt blind, daardoor kan je je verstand niet goed gebruiken. Voor zowel je paard als jezelf is het beter om je hoofd er goed bij te houden. Er zijn meer paarden, maar ja als je een paard in je hoofd hebt, is het moeilijk om dat er weer uit te krijgen.

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 23:19

bedankt voor alle reacties, ik ben er vandaag geweest en heb em gekocht! was nu super vertrouwd allemaal echt een schatje ook op stal!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 01:02

Proficiat met je nieuwe paard!

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 01:04

gefeliciteerd met je nieuwe paard!

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 11:17

dankje!!

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:26

Gefeliciteerd! Ik heb mijn eerste paardje ook gekocht terwijl ik er met proefrijden bijna naast lag,ben er nooit afgevallen.Dus het kan prima!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:40

gefeliciteerd!! Leuk hoor!

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 17:45

Foto's!!! Gefeliciteerd hoor!

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:03

Zo is het - foto's van je nieuwe liefde
Gefeliciteerd!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:54

gefeliciteerd met je nieuwe paard!

ben erg benieuwd naar de foto's.

juweel k is trouwens geen goedgekeurde hengst bij kwpn. weet niet of je dat wist? (ik heb zelf ook een paard van juweel k )