Wedstrijdprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:34

Denk eens goed erover na hoe je dit thuis op zou lossen, dus zonder jury?.....

en doe dat dan ook eens in de proef! Soms wil je het te netjes doen en vergeet je te corrigeren. Ik raad je ook aan om eens HC te starten en dat toch echt ff als een training te zien. Het is leuk dat jij *denkt* dat zoiets geen verschil zou uitmaken met een gewone training... dat weet je pas zeker als je het ook probeert, in de training zelf heb je geen problemen, dus waarom daar de oplossing zoeken?

Wat heb je te verliezen? Het is nu ook niks..

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 01:10

Hoi, herkenbaar probleem!

alleereerst snap ik je frustratie waarin je dit topic bent begonnen en dat je er nu al een stuk helderder naar kan kijken. Zeker als je fanatiek bezig bent is het gewoon balen om met een rotgevoel van wedstrijd te komen en het is ook heel menselijk om je even af te reageren, dus schaam je daar niet voor.

je bent al M2, dus hebt waarschijnlijk wel een fijn dier waarmee je goed kan samenwerken. Als je pony wedstrijden niet aan zou kunnen zou dit al veel eerder duidelijk zijn geworden. Als je de oefeningen niet aan zou kunnen had je dat zelf, of je instructeur of je ouders dat wel aangegeven en dan zou je nog niet starten, denk ik. Natuurlijk is het zaak om kritisch te blijven kijken, jezelf idd op video terug zien, je pony in de gaten houden of hij nog lekker gezond is en alles...maar ik ga er even vanuit dat je dat doet.

Ik heb zelf een paard wat precies hetzelfde kán doen! En dan kan je gaan zitten wringen en dwingen in de ring, maar ze zal geen stap harder gaan, om het zo maar te zeggen...Balen!

Nu ben ik net M2 gestart en heb mijn doel nog niet gezet op het rijden van een winstpunt, dus iedere wedstrijd heb ik een doel wat ik moet afwerken van mezelf. De ene keer probeer ik bijvoorbeeld heel actief te rijden, de andere keer meer aandacht voor verzameling etc. Afgelopen weekend was het doel om 150 pt te rijden, dus een constante proef te rijden en dat is gelukt...Geeft veel voldoening. wat ik probeer te zeggen is: zoek een doel wat je wilt bereiken in de ring. Dus in jou geval: voorwaarts rijden!
Stem je hele training daar nu eens op af. Keertje goed op tempo wat oefeningen doorrijden, met het principe wat hier al vaker is genoemd: één keer been = voorwaarts! probeer heel consequent daarin te zijn.
Dan ga je op wedstrijd. Tijdens het losrijden zorg je ervoor dat je precies datgene doet wat je de hele week hiervoor hebt geoefend. Niet ervan afwijken! je maakt dus ene plan voor je losrijden. Voelt ze wat heet aan, doe je juist wat rustiger; is ze wat té relaxt? hup overgangen rijden, flink scherp aan de hulp maken. en dan zonder aarzeling de ring in en in je achterhoofd houden wat het doel was deze proef: actief rijden! je moet je om niets anders druk maken en gefocussed blijven. En dit is heel lastig, want je moet je dus erg lang concentreren op dat ene doel. Maar je bent zo heel duidelijk en eerlijk voor je pony. En je houdt het leuk voor jezelf. Het concentreren kan je thuis oefenen door je hele proef in gedachte door te nemen op het tempo van de proef (en das langzaam! ). Het losrijden kan je thuis helemaal tot in de puntjes uitwerken, want je pony zal vast niet iedere dag even scherp zijn. Gaat het een proef goed, dan kan je de volgende wedstrijd de lat een stukje hoger leggen.
Dus ga even terug naar basis van het scherp aan de hulpen;voorwaarts voor het been en dan er weer vol tegenaan!

Heel veel suc6!

ps. mijn paard is zeer flegmatiek en valt soms ook compleet stil in de ring, dus ik snap je frustratie .

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 08:06

KiWiKo schreef:
weet je, ik heb ooit een meisje lesgegeven die hele andere verwachtingen had van haar pony als dat de pony kon.

de pony was lichamelijk EN geestelijk niet in staat om bij wijze van spreken de B uit te komen......... moeders en kind wilde dit echter wel van ponie...

dus slaan, skuppen, elastieken, slof en dit alles niet in geringe mate hoor.

Needless to say dat ik hier heel snel mee klaar was ..

Kijk eens goed naar je pony..........

Ik zeg absoluut niet dat dit in jouw geval zo is hoor, maar het is iets wat ik wel even mee wil geven

Het is zeker niet dat mijn pony het niet kan, ze heeft al Z2 +8 gelopen..

Ik probeer in mijn training gewoon voorwaarts en rond mijn pony de oefeningen te laten doen, zonder zweep.
Bedankt voor de tips

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:57

Misschien rij je gewwon niet op een goede manier los?? neem eens je intructeur mee. Mij heeft het ook heel egr geholpen toen mijn instructrise eens mee ging naar een wedstrijd waarbij ze me hielp me losrijden. De proef ging toen super.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 16:56

sammie_44 schreef:
Misschien rij je gewwon niet op een goede manier los?? neem eens je intructeur mee. Mij heeft het ook heel egr geholpen toen mijn instructrise eens mee ging naar een wedstrijd waarbij ze me hielp me losrijden. De proef ging toen super.

Mijn moeder gaat mee, ze is instructrice..

Ik had trouwens nog een tip van de man van tineke bartels..::
Dat ik me niet moet focussen op 1 onderdeel maar als je het onderdeel rijd, al aan het volgende onderdeel denken..

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:08

Ik herken je frustratie; heb zelf sinds kort een (zeer) flegmatiek paard in de wedstrijden. Ik werk inderdaad ook steeds met kleine haalbare doelen. Netjes sturen, tempo controle en voor mezelf: rechtop zitten en been lang houden. Ik werk in mijn training steeds naar een bepaald doel toe, maar blijf ook de andere doelen herhalen. Neem jezelf maar eens voor om pas na 30 winstpunten over te gaan i.p.v. met 10. Dan voel je misschien wat minder druk. Ik heb trouwens met een paard wel eens een jaar in de B gereden met maar 1 winstpunt; dus het kan altiijd erger . Later kwam het gelukkig wel weer goed. Soms moet je ook even geduld hebben en vooral: zelf rustig blijven. Frustraties leveren echt niks positiefs op, geduld wel! Succes verder, het komt vast weer goed na dit dipje!!

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 22:36

Yvonnelind schreef:
Ik herken je frustratie; heb zelf sinds kort een (zeer) flegmatiek paard in de wedstrijden. Ik werk inderdaad ook steeds met kleine haalbare doelen. Netjes sturen, tempo controle en voor mezelf: rechtop zitten en been lang houden. Ik werk in mijn training steeds naar een bepaald doel toe, maar blijf ook de andere doelen herhalen. Neem jezelf maar eens voor om pas na 30 winstpunten over te gaan i.p.v. met 10. Dan voel je misschien wat minder druk. Ik heb trouwens met een paard wel eens een jaar in de B gereden met maar 1 winstpunt; dus het kan altiijd erger . Later kwam het gelukkig wel weer goed. Soms moet je ook even geduld hebben en vooral: zelf rustig blijven. Frustraties leveren echt niks positiefs op, geduld wel! Succes verder, het komt vast weer goed na dit dipje!!

Ik ga echt niet tot 30 wnp. doorrijden want de oefeningen uit de Z zijn voor mij iets makkelijker, simpele galopsweissel enzo

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:15

Maar toch ontbreekt er nog iets in de basis; tempo, impuls, rechtgericht zijn... Dat zal thuis misschien beter zijn, maar als je het in een proef nog niet kunt laten zien, dan ben je er gewoon nog niet helemaal klaar voor. De Z bestaat niet alleen uit leuke oefeningetjes; de basis blijft het belangrijkste. Mijn paard kan ook al een paar Z oefeningen (heel gemakkelijk), maar de basis is (nog) niet zo goed bevestigd dat we ook daadwerkelijk aan de Z toe zijn.
Ik wil met die 30 winnstpunten alleen maar zeggen dat je jezelf niet onder druk moet zetten. Je staat echt niet voor paal als je een jaar in de M2 zit hoor! Als je de basis niet voor elkaar hebt in de Z, dat vind ik persoonlijk veel genanter.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 18:52

Yvonnelind schreef:
Maar toch ontbreekt er nog iets in de basis; tempo, impuls, rechtgericht zijn... Dat zal thuis misschien beter zijn, maar als je het in een proef nog niet kunt laten zien, dan ben je er gewoon nog niet helemaal klaar voor. De Z bestaat niet alleen uit leuke oefeningetjes; de basis blijft het belangrijkste. Mijn paard kan ook al een paar Z oefeningen (heel gemakkelijk), maar de basis is (nog) niet zo goed bevestigd dat we ook daadwerkelijk aan de Z toe zijn.
Ik wil met die 30 winnstpunten alleen maar zeggen dat je jezelf niet onder druk moet zetten.
Je staat echt niet voor paal als je een jaar in de M2 zit hoor!

Als je de basis niet voor elkaar hebt in de Z, dat vind ik persoonlijk veel genanter.

Nee dat snap ik, maar als je je punten niet rijdt, altijd niet, dan wordt het ook niet leuk meer.. Zoals ik al zei, de wedstrijd rijden enzo vind ik leuk, maar die teleurstelling ben ik gewoon zat. Als ik mijn punten niet haal ben ik gewoon teleurgesteld, tenzij het écht niet ging, dan ben ik wel teleurgesteld maar dan is het écht duidelijk waarom..

J0sef1entje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:06

KiWiKo schreef:
weet je, ik heb ooit een meisje lesgegeven die hele andere verwachtingen had van haar pony als dat de pony kon.

de pony was lichamelijk EN geestelijk niet in staat om bij wijze van spreken de B uit te komen......... moeders en kind wilde dit echter wel van ponie...

dus slaan, skuppen, elastieken, slof en dit alles niet in geringe mate hoor.

Needless to say dat ik hier heel snel mee klaar was ..

Kijk eens goed naar je pony..........

Ik zeg absoluut niet dat dit in jouw geval zo is hoor, maar het is iets wat ik wel even mee wil geven

mmmmm volgens mij ken ik die ook ?