Mijn paard steigert onder het rijden bij mij, help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:42

Dit is verzet, het kan van 2 dingen komen, of het dier heeft ergens last van, dat zou ik sowieso even na laten kijken, misschien ligt je zadel niet goed?
Of het is verzet om er onder het werk uit te komen, mijn paard wil dit ook nog wel es doen, het probleem is vaak dat als een paard steigerd wij dus mee naar voren gaan, ook met je armen/handen, waardoor je geeft...het paard heeft vrijheid, dus het heeft al gewonnen, het is onder het werk uitgekomen, en als ze dat truukje kennen.....
Als je paard steigerd niet meteen om ze hals gaan hangen, tuurlijk moet je er wel opletten dat je niet achteroverklapt. Als die omhoogkomt moet je 1 van je handen, (we noemen nu even links, maar kan ook rechts net wat je zelf wil en welke kant die opdraait) helemaal naar je knie doen, en daar houden, zo kan je ze nooi achterovertrekken en kunnen ze op den duur geen kant op en houden ze vaak wel op(of je moet echt een rotzak hebben) dit werkt echt bij alle paarden. Wel moet je er even wat handigheid in krijgen voor je het door hebt, dat had ik ook, maar het werkt!
Zorg ook dat je tijdens het rijden je paard goed voorwaarts hou zodat die de kans niet krijgt, en leer dat moment aan te voelen dat hij wil gaan steigeren zodat je m net voor kan zijn. suc6!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:32

Citaat:
het probleem is vaak dat als een paard steigerd wij dus mee naar voren gaan, ook met je armen/handen, waardoor je geeft...het paard heeft vrijheid, dus het heeft al gewonnen, het is onder het werk uitgekomen, en als ze dat truukje kennen..

Hier ben ik het niet mee eens.
Gewoon mee blijven geven hoor! Straks val je wel samen achterover..

Als het paard wil stijgeren, moet hij eerst stil komen te staan- daar zit het probleem en de oplossing.

Het paard de vrijheid/beloning geven om vooruit te gaan, zodat hij niet hoeft te stijgeren!

Het stijgerenen is alleen maar een symptoom - niet het probleem.
(naar mijn idee)

Vieva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 18:49

ja ik ga van alles uitproberen, maar vrijdag komen er amerikanen voor hopelijk doet ze dan niks!

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:01

Ik rij nu een paardje die heeft er een handje van om zo af en toe te gaan huppelen.. (bij mij is hij nog niet rechtop gekomen en bij anderen wel ) Het enige wat ik doe is zelf volledig ontspannen, hij reageerd daar super op hij stopt, ontspant zelf ook en ik ga weer stappen.. Blijf even stappen om het duidelijk ontspannen te houden..

Zillahx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:26

aerdenhout1 schreef:
Net wat ramnoke al zegt, naar voren houden,maakt niet uit welke kant op.Een paard kan niet steigeren als hij in beweging is,daarvoor moet hij eerst gaan stilstaan.En overbluf hem met je stem,heel boos worden,en als hij weer braaf is belonen.Maar als je echt erg bang bent voor hem,dan is het wel een groot probleem,hij weet dat n.l en zal je dan blijven uitproberen.Probeer iemand te vinden die je er mee kan helpen en die bij je in de bak gaat staan,dat als het mis gaat zij of hij je meteen de juiste oplossing kan aangeven.Heel veel succes.

Hier ben ik het weer niet mee eens. Iedereen zegt voorwaarts houden maar het paard van m'n zus springt gewoon opzij ookal galoppeerd ze en dan steigerd ze al. Ze mankeerd verder niks, er is alleen een tijdje niet meer regelmatig op gereden waardoor ze nu dus erg gespannen is onder het zadel. Een ei kapot slaan lijkt me ook wel lastig. Je bent dan meer bezig om erop te blijven zitten. Mijn pony steigerde ook. Als je die gewoon goed voorwaarts houd doet ze bijna niks. Als ze steigerd probeer ik haar weer voorwaarts te krijgen, als het niet met been lukt geef ik een tikje dat werkt meestal wel goed. Ze doet dit echt om onder het werk uit te komen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:31

Ik zie dat hier wat je noemt een hi-jack heeft plaatsgevonden. Als je een ander probleem met een steigerend paard hebt, is het handiger een eigen topic te openen. Hier ging het over een paard dat het alleen bij 1 ruiter doet, dús ligt het aan de ruiter. Er zijn heel veel verschillende oorzaken voor steigeren die allemaal een eigen aanpak vergen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:29

Ben het weer met je eens

Vieva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 19:59

bij mij vriendin doet ze het niet nee, maar bij mij lesgeefster wel!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:14

Dat is opmerkelijk. Er is dus een overeenkomst in jullie manier van rijden die het paard niet bij de vriendin vind...Misschien is het handiger dat die vriendin je lesgeeft?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:30

superwoman schreef:
Ben het weer met je eens

idd
Lijkt mij ook een goed idee