Angst, maar wil persé springen ! Tips gevraagd !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 18:41

Ik heb gisteren toevallig gesprongen... Niet hoger als 50 cm
Ik durf gewoon niet hoger, maar tot die hoogte heb ik er totaal geen schrik voor
Hoe kom ik dan van mijn angst af??

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 01:37

Ik reed vandaag in de springwei en daar stonden een aantal hindernissen waarvan er eentje op ca. 30 cm stond, een kruisje.
Had niet de intentie om er over te gaan hoor, want als ik ga beginnen wil ik het echt opbouwen met iemand die me helpt, maar ik keerktelkens naar de hindernis. Elke keer dat ik keek leek het wel alsof hij 10 cm groter werd....brrrrrr..... doodeng..... Dat wordt niks met mij hoor !

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:15

Nogmaals met goede begeleiding op een braaf paard moet het lukken. Ga anders vast een balkjes draven op een braaf paard en doe dat eens twee maanden. Waar woon je?

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 10:09

Ik woon in Waalre, bij Eindhoven....Balkjes draven durf ik wel op mijn eigen paard en ook van de grond zodat hij zijn benen goed op moet tillen. Maar het springen zal op een doorgewinterde knollie moeten gebeuren. Eerst mijn eigen vertrouwen en dan het vertrouwen in mijn paard...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:12

Heb je een braaf betrouwbaar paard tot je beschikking? Helaas, Eindhoven is voor mij te ver weg anders was ik je graag eens komen helpen.

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 10:18

nee, die heb ik niet, maar er is vast wel iemand op stal, maar ikkan zo even geen paard opnoemen van iemand daar. Dan zou ik eens goed rond moeten vragen. Ja, ik weet er wel eentje maar die is 1.83m Ik weet niet of dat nou zo bevordelijk is voor mijn angst.......

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:19

Je moet een paardje hebben waar je je lekker op voelt en waar van je zeker weet dat ie rustig over een hindernisje heen gaat. Als je die gevonden hebt, dan wil ik anders best wel een keer naar je toe komen om je een midagje te helpen. Er is nl niets mooier dan vol vertrouwen over een hindernis heen gaan.

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 23:34

Heel aardig van je, maar bij ons hebben ze de geweldige regel dat er niemand van buitenaf mag komen helpen. Je mag uiteraard wel met je paard ergens gaan lessen, maar op stal moet je lessen bij de instructeurs van stal......

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:07

Zolang ze niet weten dat er betaald wordt voor de lessen kan het gewoon gezien worden als een vriendin die je helpt...
Kris25... Heb je geen zin om mij een keer te helpen?? Miss dat ik zelfs kan regelen dat Sando dan hier mag komen rijden...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:15

Wat stom zeg. Jij bepaald toch zelf van wie je les wil en waarom? Griebels heb je ook springangst en woon je ook in de buurt van eindhoven? Als jij een braaf paard hebt heeft Sando er mss ook nog wat aan om dan langs te komen ja.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:17

Even off topic, Griebels heb even in je profiel gespiekt en wat is dat een geweldig lekkere schimmel!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:22

Kris25 schreef:
Wat stom zeg. Jij bepaald toch zelf van wie je les wil en waarom? Griebels heb je ook springangst en woon je ook in de buurt van eindhoven? Als jij een braaf paard hebt heeft Sando er mss ook nog wat aan om dan langs te komen ja.

Ik woon indd ook in de buurt van Eindhoven.
Sando ken ik ook goed, zijn voorheen veel met elkaar omgegaan.

Ik heb wel een brave PONY (1m48), maar dan moet je wel weten hoe je moet springen.
Ik heb alleen angst, weet wel hoe ik moet springen.
Als je voor de hindernis dood valt in je hulpen, dan weigert hij (niet gemeen) omdat hij denkt dat je twijfelt.

Hij heeft vroeger 1m cross gesprongen dus hij kan zeker wel springen.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:23

Kris25 schreef:
Even off topic, Griebels heb even in je profiel gespiekt en wat is dat een geweldig lekkere schimmel!

Thanx, we zijn er ook ontzettend trots op...

We hebben van de week iemand gesproken die alleen foto's van hem had gezien en die man wil nu zijn Lippizanermerrie door hem laten dekken als zijn merrie de volgende keer hengstig is

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:25

Dan moet Sando toch nog wel een heel braaf paard zien te regelen voor zich zelf. Niks ten nadele van je pony, maar als die een keer weigerd, dan is de lol er helemaal van af. Als Sando iets kan regelen en naar jou toe kan komen, dan kom ik jullie allebei wel een middagje helpen!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:30

Sando mag best op Liekie springen hoor, maar dan moet je haar wel kunnen overtuigen dat ze haar benen er net voor de hindernis blijft aanhouden... Dan springt hij gewoon.

Sando, hoe is Peru met springen? Vertrouw je hem wel, en springt hij ook netjes? Want anders kun je miss beter op Peru springen als op een vreemd paard.

Ik wacht even de reactie van Sando af en dan ga ik het proberen te regelen...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:48

Ok, volgens mij was haar eigen paard juist het probleem, daar ging het niet zo goed op.....

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 10:47

Tja, Peru is op zich het probleem niet want hij springt best braaf, gaat heel beheersd naar een hindernis en spring 9 van de 10 keer gewoon, maar hij is nog groen in het springen en kan dus van die vreemde sprongen nemen. Op zich wel een leuk idee om richting Griebels te gaan en dan daar te rijden. Is toch weer anders en dan heb ik misschien een soort van stok achter de deur... Zo van:"Ja, nu ga ik het toch doen, ben niet voor niets gekomen..." maarrrrr.... ik word as dinsdag geopereerd en kan ben ik weer 6 weken uit de running....

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:51

Dan spreken we gewoon daarna een keertje af! Als jij weer helemaal lekker in je vel zit zeg maar.

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:21

heejj,,
ik had altijd een shetlander/welsh als verzorgpony, nou die kon springen als de beste, we zijn samen over een steiltje van 1.10.
dat vondt ik alijd zo leuk om te springen en zij ook, ze kon het egt supper. ik ben der nu uitgegroeid en ik heb nu een andere pony, het was een hele stap want ze weigerde op het begin voor een kruisje van 30 cm, terwijl ze supper goed kon/kan springen. toen zat ik ook al op les en wij springen wel vaak in de les, en elke keer wijgerde ze weer.. het was egt heel vervelend, toen ben ik ong. 1 keer in de 2 weken gaan springen en heb ik het helemaal opnieuw gedaan.. balkjes draven, lage kruisjes enz. nu gaat het heel erg goed en wij hebben ook onderlinge wedstrijden dus ook springen. toen was ik der achtergekomen dat ze oook faal angst had. ik was alleen aan het springen in de bak.. en ze weigerde egt werkelijk alles:S:S, toen zij nm instructriese dat ik het daarna weer moest probeeren met ponys in de bak.. nou ze heeft helemaal niks geweigerd en ze had alles gesprongen in de snelste tijd van iedereen die reed!!
nou dat was dan mijn verhaal:P
gr. sharon

melle_odet

Re: Angst, maar wil persé springen ! Tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:51

gewoon eerst balkjes lopen en rustig opbouwen. zodra je het eng vind doe je gewoon een stapje terug!
en inderdaad iemand die je ermee kan helpen.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:08

Er staan heel veel handige tips tussen het je al iets geprobeerd?

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 20:35

Ik heb vandaag een hele goede springinstructeur benaderd bij ons op stal. Ik heb hem gevraagd als ik priveles zou nemen, hij wel het geduld zou hebben om mij (indien nodig) desnoods 10 lessen balkjes lopen en 30 cm te geven. Dat was geen probleem. Ik gaf het immers van te voren aan en dan weet hij wat hij kan verwachten. Maar ik word as dinsdag geopereerd en dan ben ik weer 6 weken uit de running en dan praat ik nog een keer met hem, of misschien heb ik dan wel andere plannen en ga ik het anders aanpakken, wie weet......

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:04

dit herken ik ook en ik heb een tijdje een parcour vn 80-90 durven springen tot er er weer eens lag ( met paard en al )
maar ik spring ook wel met een dressuurzadel ,.., en ik val vaak gwn naarvoor is dat door mijn dressuurzadel ? zoja welk zadel zouden jullie dan aanraden ?

Samie999

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 09:45

Lynnlovesyou schreef:
dit herken ik ook en ik heb een tijdje een parcour vn 80-90 durven springen tot er er weer eens lag ( met paard en al )
maar ik spring ook wel met een dressuurzadel ,.., en ik val vaak gwn naarvoor is dat door mijn dressuurzadel ? zoja welk zadel zouden jullie dan aanraden ?

Een goed springzadel of veelzijdigheidszadel.
Ik spring zelf niet, maar iemand anders sprong wel met mijn pony.
Ik had alleen een dressuurzadel, waar ze niet meer konden springen. Wij hebben toen toch besloten een springzadel te kopen.
Bij Divoza hebben ze elk jaar een hele opruiming. Dan heb je een goed zadel, voor niet heel veel geld, en het is dan nieuw!!

pykarla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:17

Ik heb er eerder ook heel veel angst voor gehad maar sinds ik me eigen paardje heb gaat het beter ik ben daar opnieuw mee begonne met springen gwoon helemaal vanaf het begin en toen heb ik heel erg veel vertrouwen in me paard gekregen en ben ik over mijn angst heen gegroeid dus misschien is het een idee om een springinstructeur/instructrice je een te laten helpen