3 jaarig, niet te veel???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:01

sorry maar dit kan niet hoor, jullie zouden ook nog helemaal geen jonge pony in moeten mogen rijden naar mijn idee, zoals ik lees hebben jullie er nog veel te weinig verstand van en dat is gewoon doodzonde van de pony! dus die pony lekker weer een tijdje de wei op en met rust! het is gewoon niet goed wat jullie doen!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:28

Ik zou geen les nemen van iemand die mij en mijn paard een aanpak opgeeft, waar ik niet helemaal achter sta..

Als ik twijfel, vraag ik waarom ze me een bepaalde oefening of aanpak leert. En als ze dat dan uitlegt, dan weet ik waarom ik het doe en wat ik met de oefening wil bereiken.

Ik denk dat jij met je lessen wil bereiken dat je een gehoorzaam paard hebt, waarmee je nog jaren lang plezier mee zult en kunt hebben. En de aanpak hiervoor met je instructrice strookt daar gewoon niet mee..

P.s. ik kan me trouwens niet voorstellen wie besluit als een paard dat in de omgang moeilijk is, dat de meest logisch stap om hem te leren luisteren is om er op te gaan zitten.. Klinkt eerder als het willen ´breken´ van een paard, dan een paard leren omgaan met ruiters op zijn rug..

En niet zo boos worden dat niemand weet wat voro paard en karakter en noem maar op het omgaat. Er zijn bij jullie zelf al twijfels over en hier worden jullie twijfels bevestigd.

(Jammer genoeg weer een topic, waarbij de TS niet te horen krijgt wat hij/ zij wilde horen en daar een beetje boos om lijkt te worden...)

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:40

beauty_fan schreef:
WildWings
jij weet tog niet hoe ze is??
als een pony eerst 2 jaar op land heeft gestaan( ook op stal natuurlijk) en je haar dan wee wil nemen naar de pad dock zodat ze zich zelf even kn uitracen en je dan half over wordt gerend of ze steiger en ze komt zo hoog voor der uit.. alleen als je op haar zit was je toen veilig bij har in de buurd, en dat ze gemeen worden gemaakt dat slaat pas helemaal nergens op!!!:@

Het lijkt erop dat je paardje nooit heeft geleerd hoe het wel moet, en jullie zijn waarschijnlijk te weinig mans om hem/haar aan te kunnen. Ga niet vaker dan 1 keer per week rijden en dan 20min. De rest van de week kun je gebruiken om je paardje op te voeden. Een paard wordt niet gemeen geboren idd, maar ik denk ook niet dat jullie haar gemeen hebben gemaakt(het klinkt niet alsof ze gemeen is), waarschijnlijk heeft ze gewoon nooit geleerd hoe ze zich moet gedragen, haal er dus iemand bij die mans genoeg is om haar aan te kunnen en haar even duidelijk te maken wie er de baas is en hoe ze zich moet gedragen. En daar bedoel ik niet mee dat je er een zweep bij moet pakken maar juist een zak paardekoekjes om haar te belonen als ze het goed doet!!

Veel succes ermee en laat even horen hoe het gaat!

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:13

?Tsja.
De enige zinnige reactie is al geplaatst, en daar kon je op wachten.
Zet dat diertje maar lekker op de weide, en hoop dat het een pony is met pezen van spanbeton.

Verder vraag ik me ook af hoe dat zit met dat koudbloeden vaak eerder zijn uitgegroeid. Mij is vanuit de ijslanders altijd geleerd dat ze later zijn uitgegroeid. Is het niet zo dat mensen het idee krijgen dat een haflinger of fjord eerder is uitgegroeid, omdat deze meer bot hebben en al wat jonger er 'breed' uitzien? Zon stevige jongen moet wel wat kunnen hebben, is dat misschien de reden van dit idee?

Ik weet van mijn welshcobs, dat deze zeker niet eerder volwassen zijn dan een ander paard, eerder later. Ze groeien ook door tot hun vijfde, zesde jaar. Volgens mij kun je gewoon beter voorzichtig met ieder jong dier zijn, zit je nooit fout.

Alytje

Re: 3 jaarig, niet te veel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:36

Spoec schreef:
Ik zal je maar gaan bergen, want hierover zijn de meesten op bokt het wel eens ..

Ja dit is te jong ..
En ja hier kun je problemen mee krijgen ..
Ik sta zelf achter het feit dat je pas moet beginnen met een paard in te rijden als hij minimaal drie jaar oud is ..
Dit dan rustig opbouwen en pas vanaf dat hij vier is een uur per keer rijden ..
En dit dan idd ongeveer 3/4 dagen per week ..

Snap trouwens ook niet dat die instructrice zegt dat jullie zoveel meoten rijden ..

[edit] Doe je dat longeren nog naast die 4 dagen rijden? Of zit dat bij de 4 dagen in? Anders vind ik het helemaal veel voor zon jong beestje ..
Heb ik in elk geval neit gedaan bij mijn jonge paardje

ben ik het helemaal mee eens!! Ik snap niet dat sommige mensen zelf niet inzien dat dit zo slecht is voor je paard! Echt dat soort mensen verdienen geen paard.

anjo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:01

heeeej sfieej hoe dat banketstaaf comentaar eens voor je. ze kan hartstrikke oed rijden ik denk heel wat beter dan jou! en ze geft ook veel om de paarden.(mijn intructrie)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:24

Maar kennelijk geeft ze niet genoeg om paarden, als ze jullie een paard op z'n 2de laten inrijden omdat hij 'zo wild' is. Anders zou ze wel beter weten.

En verder, er wordt hier om advies/commentaar gevraagd.
Zodra dat komt gaan jullie er allebei tegenin: vraag dan gewoon geen advies (en ga lekker verder met die pony te verpesten, naar mijn mening.)

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:02

WildWings schreef:
Maar kennelijk geeft ze niet genoeg om paarden, als ze jullie een paard op z'n 2de laten inrijden omdat hij 'zo wild' is. Anders zou ze wel beter weten.

En verder, er wordt hier om advies/commentaar gevraagd.
Zodra dat komt gaan jullie er allebei tegenin: vraag dan gewoon geen advies (en ga lekker verder met die pony te verpesten, naar mijn mening.)

en naar mijn mening.

Begin gewoon géén topic waar je vraagt om commentaar dan kan het gebeuren dat je commentaar krijgt wat je liever niét wilt hebben.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:14

anjo4ever schreef:
heeeej sfieej hoe dat banketstaaf comentaar eens voor je. ze kan hartstrikke oed rijden ik denk heel wat beter dan jou! en ze geft ook veel om de paarden.(mijn intructrie)

HAHA ik moet hier heel hard om lachen.. Jeezus!! Ik sta echt met open mond te kijken! Instructrices hebben voor het vak geleerd en die moeten ook weten dat een paard van BIJNA 3 niet een uur moet lopen! Dus doe jij nu maar eens even normaal.. Jij vraagt om commentaar.. Maar ik ga me er niet meer mee bemoeien .. het enige wat ik nog wil zeggen is .. doe je paard weg! Jij verdient het niet!!

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:25

Ik ga mee met de reacties.. Zet dat paardje lekker op de wei en laat het met rust.. 2 jaar is gewoon echt te vroeg...

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:47

Maar ik heb toch ergens gelezen dat die pony al drie jaar is, teminste bijna drie. Of heb ik weer wat over het hoofd gelezen ? Maar ja, dat maakt ook niet uit. Wat je nu doet is echt teveel voor die pony. Je mag hem heus wel een beetje aan het werk zetten maar je moet wel weten hoe ver je kunt gaan, en volgens mij weten jullie dat niet.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:22

Kris25 schreef:
En ik wil nog steeds heel erg graag weten hoe oud je instructrice is en welke diploma's ze heeft gehaald, als het nl normaal is om zo met een jong dier om te gaan, dan heb ik de verkeerde orun cursus gevolgd.

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:25

veelste jong je rijd dat beest kapot

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:31

ik vind dit echt niet kunnen hoor, je pony is zo op zn 10e al 'af'
je moet het zelf weten, maar dit vind ik niet slim, en je instructrice vind ik ook niet ak te snugger,
als jij je paard wil verpesten, sucses maar begin dat geen topic als je toch niet naar onze tips luisterd.
je vraagt, is dit te jong, iedereen zegt ja, en jij luisterd niet, start dat geen topic.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:01

signorita schreef:
ik vind dit echt niet kunnen hoor, je pony is zo op zn 10e al 'af'
je moet het zelf weten, maar dit vind ik niet slim, en je instructrice vind ik ook niet ak te snugger,
als jij je paard wil verpesten, sucses maar begin dat geen topic als je toch niet naar onze tips luisterd.
je vraagt, is dit te jong, iedereen zegt ja, en jij luisterd niet, start dat geen topic.

Ja, dit vind ik ook.
Je hoeft hem niet helemaal stil te zetten, al kan een paar maanden niet kwaad, maar verminder dan het werk wat hij moet doen. Wij hebben zelfs een paard van 3,4 die niet zoveel werk doet als dit paard doet.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:55

Mijn pony was bijna 3 toen ik haar zelf inreed met behulp van een instructrice, ik reed naast ie les meestal nog een uurtje buiten (rustig aan) samen met mijn vader die ging op de fiets mee. Als je voor 3 jaar echt gaat rijden zoals jullie een paar uurtjes per week is teveel! Sommige mensen denken ook dat bepaalde rassen eerder bereden mogen worden, dit is natuurlijk onzin, alsof hun ruggenwervel van staal is ofzo Ik zou dus wachten...

horse_roosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:53

hey
ik heb surprise iets meer dan 1jaar verzorgd en tegen mij deed ze nooit iets verkeerd of vervelend
en ze is nog niet eens 3 dat word ze in april pas
en ik vind het ook zielug om dan al 3/4 x in de week te gaan rijden
maarja doeidoei -xx- rosanne

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:55

Ik snap je bericht niet helemaal Horse_roosje. Reed je nou erop voor de derde??

Iig welkom op bokt.

horse_roosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:58

neej ik reed er niet op ik heb haar van af veulen tot haar eerste verzorg ik ga er niet op rijden voordat zij 3 is dat vind ik zielug
-xxx- rosanne

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:59

Oke, je mag hier touwens geen msn taal gebruiken.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:04

Een zwaarder ras zoals een haflinger of fjord is vaak al voor zijn 3e zo 'volgroeid' dat ik er geen kwaad in zie om op 2,5 jarige leeftijd al eens een zadel op te leggen, te hangen, een rondje stappen terwijl je erop zit en af en toe te longeren. Daar wil ik niet mee zeggen dat zo'n paard voor zijn 3e al 3 uur in de week kan lopen!
Luxere rassen, en zeker kwpn'ers zijn vaak op hun 3e nog zo veulenachtig (iel, hoog op de benen) dat het me niet verantwoord lijkt om daar voor hun 3e al iets mee te doen.

@ Horse_roosje: wat voor ras is je paard/pony en heb je een foto? Ik ben erg benieuwd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:05

Wat jij zegt is onzin anneliesdj. Koudbloeden zijn pas later volgroeid de botten zijn nog hartstikke slap.

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 13:13

heey rosanne!!
neej ze was heel lief op het begin toen martine weg ging, maar een paar weken daar na namen we er gewoon een keertje mee naar de pad doc zodat ze zich zelf uit kon racen, en toen begon ze ook te steigeren enzo:@ t was heel iri!! we hebben er toen duidelijk gemaakt dat het niet mogt (op zachte marnier) en ze heeft het verder nog nooit gedaag, we rijden 3x in de week op maandag dinsdag ne vrijdag, en dan 20/30 min ong.en op vrijdag rijden we een uurtje maandag op dinsdag longeren we dre ok wel eens hoor ipv. rijden!!
gr. sharon
owja en kris 25 mijn instructrice is 23. ze geeft al vanaf haar 15 les dus ze zal het beter weten als jou!ze rijd met 1 paard in de z2 en met 1tje z1 en nu gaat ze starten met ee ander paard in de b! dus ze weet het heust wel, ik weet niet prescies welke diplomas ze heeft maar ze heeft ze wel in ieder geval:P

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:14

anneliesdj schreef:
Een zwaarder ras zoals een haflinger of fjord is vaak al voor zijn 3e zo 'volgroeid' dat ik er geen kwaad in zie om op 2,5 jarige leeftijd al eens een zadel op te leggen, te hangen, een rondje stappen terwijl je erop zit en af en toe te longeren. Daar wil ik niet mee zeggen dat zo'n paard voor zijn 3e al 3 uur in de week kan lopen!
Luxere rassen, en zeker kwpn'ers zijn vaak op hun 3e nog zo veulenachtig (iel, hoog op de benen) dat het me niet verantwoord lijkt om daar voor hun 3e al iets mee te doen.

@ Horse_roosje: wat voor ras is je paard/pony en heb je een foto? Ik ben erg benieuwd.

Neeeeeee!! Die 'zwaardere rassen' zoals jij het noemt zijn juist later uitgegroeid.

GEEN ENKEL paard is voor zijn 3e al 'volgroeid' genoeg om erop te zitten of te hangen!

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:17

anneliesdj schreef:

Dat grote paarden laat uitgegroeid zijn en op hun derde nog slungelig zijn daar heb je gelijk in.

Maar het is een fabeltje dat koudbloeden eerder volgroeid zijn, ze zien er aan de buitenkant zwaarder uit, maar dat zegt he-le-maal niks over de botten! Koudbloeden zijn meestal juist laatbloeiers.