Jong paard springt ongevraagd in galop e.a.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palatijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:12

hoi, heb ook nog wel een tip voor het in de goede galop (leren) aanspringen.

voordat je met je binnenbeen doordrukt, (je buitenbeen is voor het tegengaan van uitzwaaien v.d. achterhand en om het buitenbeen actief te houden), maak je een halve ophouding op je buitenteugel.
Dat is om er voor te zorgen dat je de diagonale beenzetting onderbreekt.

en wat ook nog wel eens wil helpen is blijven lichtrijden tot je aanspringt maar dan wel op het verkeerde been!
daarmee ontlast je het buitenachterbeen, want je bent dan uit het zadel, en nodig je hem als het ware uit om dat been te gebruiken (buitenachterbeen zet de galop in).
je moet dan dus helemaal niet gaan doorzitten voor je aanspringt...
is voor de ruiter wel standje ingewikkeld maar gaat redelijk als je de eerste paar galopsprongen in verlichte zit blijft.

palatijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:14

o ja, en ik ben ook van mening dat het steeds aanspringen in galop een balans/kracht probleem is, gewoon iedere keer weer terugzetten naar draf en als hij sterker wordt houd dat vanzelf wel op

Ieepe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:02

veel figuren / overgangen rijden als hij aanspringt hem ook straffen door zij hoof op de muur te zetten of hem op een kleine volte zetten

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 10:02

Bedankt voor de tip Palatijn, dat van die halve ophouding met de buitenteugel is een goed idee! Die tip kreeg ik al eerder in dit topic, en het werkte goed voor mij. Lichtrijden doe ik uberhaupt nog bij het draven...

Mijn paard liep gister heerlijk We hebben veel stap-draf overgangen gereden en schijnovergangen. In het begin was zijn draftempo wat te hoog, maar door al die overgangen werd z’n draf heel mooi, met actief beengebruik. Daarbij loopt hij ook heerlijk in de aanleuning. Hij heeft in het begin nog een enkele keer geprobeerd om in galop te springen, maar op een enkele keer na was ik hem steeds te snel af. En met die stap-draf overgangen had hij het veelste druk om nog aan die galop te denken

Als beloning heeft hij natuurlijk ook nog een stukje mogen galopperen, waarbij het op beide kanten lukte om goed aan te springen. Verder heb ik het aanspringen maar niet meer herhaald, want ik wou me even meer op de draf richten.

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:03

Nado schreef:
Een ander perspectief. Heeft je paard misschien moeite met zijn balans oid in draf en springt hij in galop omdat dat makkelijker voor hem is ? Mijn jonge paard vind draven moeilijk omdat hij hierin weinig balans heeft, vooral als het op een volte is, zoals aan de longe. Hierdoor springt hij snel aan in een soort hobbelgalopje. Je kunt dus ook gaan kijken naar de draf als oorzaak hiervan. Vooral omdat je beschrijft dat hij, als hij niet in galop mag, ongecontroleerd gaat draven. Succes !

Mee eens! Ik heb ook een 4 jarig die bij aanvang van de training op het moment veel in galop aanspringt, soort hobbelgalopje. Mijns inziens is er 1 wijze om ze dit af te leren. Been eraan en naar voren, dus het hobbelgalopje eruit rijden en een paar rondjes in een arbeidstempo doorrijden. Na een paar keer hebben ze echt de lol er wel af hoor! Steeds terugnemen als hij aanspringt lijkt me niet goed. Altijd alles voorwaarts oplossen!

Vaak is het aangalopperen van jonge paarden, als je het niet van ze vraagt, een uitweg om achter aan te treden in de draf.

Succes!!

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:47

Die van mij doet percies hetzelfde.
Fijn topic, ga 't eens helemaal lezen.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:02

Inderdaad, paarden zoeken altijd een uitweg al het moeilijk wordt! Jonge paarden nog wel sneller dan oudere! Dat ie in galop aanspringt is niets meer dan dat hij het moeilijk heeft om er achter bij te komen! Dit is juist goed, je zit tegen de rand van zijn kunnen aan te rijden en hierdoor wordt ie alleen maar sterker! Na een tijd zul je zien springt hij niet meer in galop aan, omdat hij die kracht al heeft, maar zal hij iets anders gaan doen!! Slingeren ofzo!!

Ik vind dat je het paard vooral NIET mag straffen wanneer deze in galop aanspringt! Het is voor jezelf een bevestiging dat je op de rand zit, en dat je hem ECHT aan het trainen bent. Je kunt hem beter gewoon terugnemen, en weer naar het randje toerijden! en weer, en nog een keer................herhaling is de beste "straf"! Succes

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 10:57

Update: inmiddels kan ik hem gemakkelijker op m’n zit terug rijden, en gebeurt het nog maar een enkele keer dat hij uit zichzelf in galop aanspringt. Ik ben heel veel stap-draf overgangen en schijnovergangen gaan rijden. Hij loopt duidelijk een stuk beter in balans en zijn kracht en conditie groeit nog zienderogen!

De enige momenten dat hij nu nog eens uit zichzelf probeert aan te springen is wanneer hij opgewonden is (dat was gister dus het geval ) en als hij na de eerste galop wat overmoedig raakt. Hij denkt echt ontzettend met me mee, en anticipeert er dan op dat hij op de andere hand mag aangalopperen. Maar door op m’n zit terug te rijden kan ik dit nu grotendeels voorkomen.

@Frans, ik straf hem er zeker niet voor. Ik neem hem rustig terug, met een mooie overgang beloon ik hem dan zelfs vaak nog. Ik vind het trouwens wel een interessante kijk: dat we op het randje van zijn kunnen trainen. Dus eigenlijk is het geen ‘rijtechnisch probleem’, maar een kans of uitdaging

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:05

Javayo schreef:
@Frans, ik straf hem er zeker niet voor. Ik neem hem rustig terug, met een mooie overgang beloon ik hem dan zelfs vaak nog. Ik vind het trouwens wel een interessante kijk: dat we op het randje van zijn kunnen trainen. Dus eigenlijk is het geen ‘rijtechnisch probleem’, maar een kans of uitdaging

Inderdaad......vooral bij jonge paarden, die zijn een uitdaging op zich! Maar zo kijk ik er zeker tegen aan. Als je een paard wild beleren, dan ben je dus continu op het randje aan het rijden en erover! Dat is bij jonge paarden zo maar bij oudere ook! Dat is paardrijden! Het verschil is dat bij een jong paard nog niets is begrensd en die zal dus veel eerder over het randje gaan en een uitweg zoeken! daar is niets mis mee, daar wordt ie alleen maar sterker van en dat kan ik hem ook echt niet kwalijk nemen!