welk bit gebruiken bij tuigpaard met harde smoel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:17

Heej Sabrina wat een ophef toch over je taal
Maar ik weet wel beter (dat ze als de beste met haar paardjes om gaat!!!)
Lijkt me leuk om eens met je mee te gaan naar je paardje!
Veel longeerwerk kan goed helpen, en voor de rest kan ik er zo niet echt over beoordelen.. Ik hoor je wel eens

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:00

Even met voorbijzien van welk taalgebruik dan ook......
Heb je het wel eens een poosje zonder bit geprobeerd?
Gewoon op een halster of kaptoom?
En dan langzaam weer aan een bit laten wennen.
Kan soms echt helpen.

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:44

KiWiKo schreef:
ik kom uit Den Haag ben Hagenees in hagt en nieruh...... woon nu tussen Delluft en Die Stinkstad in........maar ik vind nog steeds niet dat een peerd een smoel heeft

Geweldig, dit soort topics ... Ik kom uit Friesland en de paarden hebben bij mij een bekkie of mondje :-P
En ik heb zelf ooit eens een tuiger voor een jaar gereden en had het hetzelfde probleem en inderdaad eens lekker zonder bit gaan rijden. Bekkenbreker wil het bekkie van je paard nog weleens behoorlijk kapot maken, met als gevolg hardheid in de mond waardoor je dus dit soort dingen krijgt.

Heb 2 maanden zonder bit gereden, daarna met een appelbitje begonnen toen een dobbelgebroken bit en dat werkte prima.

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 14:50

nou ga zo weer dus we zullen zien gisteren was echt weer een ramp wat een wind ,,!
dat werk ook niet echt mee jullie horen het wel groetjes

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 22:52

nou hij heefd niet gereden was niet echt lekker weer en weer zo,n wind dus lekker aan de longe gewoon met halster hij was zo druk kon hij lekker even uitrazen hierna liep hij lekker in draf voorwaards neerwaard en wat ik zo raar vind is dat hij dan gaat schuimen in de mond en dat zonder bit !!

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:23

zo raar is dat toch niet?is alleen maar een goed teken.
probeer volgende keer eens bitloos te rijden,wie weet hoe goed het gaat

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 22:13

vandaag heeft mijn vrien gereden ik heb hem eerst effe gelongeerd en bij gezet toe hij lekker lief is mijn vriend er op gegaan nou hij in geen tijden zo lekker gelopen

angellelie

Re: welk bit gebruiken bij tuigpaard met harde smoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 00:38

zorg dat jouw paard aan het been wordt, je rijdt een paard met been naar de hand toe...... geen scherpe bitten inhangen heeft geen zin wordt het probleem alleen maar erger! Is voor jezelf niet leuk en voor het paard ook niet. Veel overgangen rijden op zit en been... heb geduld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:27

monsera schreef:
Met harde smoel

dat was ook het 1e wat ik dacht

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:33

Sluit me aan bij de voorgangers: maar nog een opmerking: wanneer is de tandarts voor het laatst bij je paard geweest?

sabrinaboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 03:10

8 maanden terug er makeerd helemaal niet aan dat paard wel is hij dus 9 maanden terug terug gekomen van een trainings stal geweest om hem te trainen voor de wagen hij is daar 3 maanden geweest maar gregen hem daar niet goed genoeg omhoog op de voorhand hij kon niet klimmen nou dan maar lekker niet maar nu is hij als rijpaard niet zo leuk meer maar voor hij daarheen ging was hij van een meid die niet zo leuk met haar paard om kan gaan hij was te sterk en ook zij had er al van alles ingehangen en aangegang slof bijzet enz du sja ik begrijp het paard heel goed hij durf mijn hand niet zo goed aan te nemen maar we hebben geduld
vadaag ging het weer wat minder maar ja morgen beter

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:18

Als er 8 maanden terug niets aan de hand was en nu wel. Dan heb ik er mijn twijfels bij dat degene die dit paard gereden heeft, voordat dit paard 9 maanden terug naar die trainingstal ging, dit paard de foute dingen heeft geleerd..

Of begrijp ik het verhaal nu soms verkeerd, zou kunnen hoor. Want kon niet helemaal wijs worden uit je verhaal doordat er zoveel punten en komma´s misten

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:49

ter overweging:
mijn paardje maakte zich altijd heel sterk. Volgens mijn tandarts heeft ze juist een hele gevoelige mond. Nu denk ik daar juist aan, als ik rijd.
Het trekken is dus bijna nooit meer aan de orde. Ik probeer me daar niet meer toe te laten verleiden.

Moraal van het verhaal: mss maakt je paard zich wel sterk omdat jij dat ook doet.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:26

Billy schreef:
Gewoon een enkelgebroken of dubbelgebroken watertrensje. Als je een scherp bit nodig hebt omdat je een paard anders niet kunt rijden, kun je er beter niet opstappen.

Niets aan toe te voegen.

Mijn pony's lopen aangespannen ook op een liverpool en onder het zadel zijn ze net zo makkelijk op een dubbel/enkel gebroken trens te rijden.

abbysumo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 22:40

jezus mensen waar jullie je al druk om maken!!
Scheur ,bek ,smoel boeiend!!!
Geef gewoon antwoord op haar vraag of sla dit tropic gewoon over.
Als ze nederlandse les wilt in het beschaafd nederlands opend ze daar wel een tropic voor en dan kunnen jullie daar lekker je mening geven.
ff back to the point:
Mijn paard was ook erg hard in haar mond,ik heb d'r een aurigan kk
conrad ultra in gehangen en flink aan het werk gegaan met overgangen en nu super!!!Misschien kan dit je helpen
Succes

Loren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:00

Ik denk dat dit paard voor de wagen ook al niet goed is gereden.
Want een paard hoort te reageren op je ontspannen hand en op je stem. (tijdens mennen)
Eigenlijk zou je hem moeten kunnen mennen met een veel lichter bitje, maar dat doe je niet voor de veiligheid (zo heb ik het tenminste geleerd)

Dit hoeft dus helemaal geen invloed te hebben op het rijden, maar als bij het mennen dus al iets fout zit zal dat bij het rijden ook niet ten goed komen.

Dit paard moet leren om op een ontspannen hand te reageren.

Ikzelf heb dit probleem met mijn haflinger gehad (nog steeds een beetje)
Door mijn menlessen heb ik geleerd om Lady met een ontspannen hand te mennen.
Met rijden gaat het nu ook veel beter. Ze weet waar ze op moet reageren.

Gewoon ontspannen, en wanneer het paard niet luistert een ophouding geven. Als ze nog niet luistert geef je een wat sterkere ophouding.
Wanneer ze het goed doet prijs je haar de hemel in.

Maar blijven ontspannen! Dat wordt mij nu steeds maar weer ingepepert!

(en dat van die smoel, kan idd wel anders maar zal ik maar niet op in gaan)

Loren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:03

abbysumo schreef:
jezus mensen waar jullie je al druk om maken!!
Scheur ,bek ,smoel boeiend!!!
Geef gewoon antwoord op haar vraag of sla dit tropic gewoon over.
Als ze nederlandse les wilt in het beschaafd nederlands opend ze daar wel een tropic voor en dan kunnen jullie daar lekker je mening geven.
ff back to the point:
Mijn paard was ook erg hard in haar mond,ik heb d'r een aurigan kk
conrad ultra in gehangen en flink aan het werk gegaan met overgangen en nu super!!!Misschien kan dit je helpen
Succes

Hier kan ik mij zo aan ergeren he..

het gaat er om dat ze niet leuk over haar paard praat, dat moet zij weten, heb je gelijk in. Maar hier op een paardenforum word dat niet zo op prijs gestels. Vind je dat niet logisch?

Sorry hoor, maar een paard verdient respect, in welk opzicht dan ook.

oja, een ander bit heb ik ook ooit overwogen maar het werd me aan alle kanten afgeraden omdat het daar niet om gaat. het gaat om de manier waarop je met je handen bezig bent en je hele lijf.

Ben nog steeds blij dat ik dit dus nooit gedaan heb, want het gaat nu veel en veel beter met mennen EN rijden gewoon met hetzelfde bitje.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:11

Vaak gaat het om de kunst van het loslaten.
Het paard trekt, jij trekt terug, het paard trekt nog harder, etc.
Hou hem even kort tegen (halve ophouding), en laat hem dan vooral weer los. hij moet leren om op zijn eigen benen te lopen.