Wat vinden jullie van paarden in hogere dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:04

Klopt meningen mag je geven, maar hoe wil iemand een mening hebben over bijvoorbeeld het werk/trainen van een GP paard terwijl zo iemand in alle waarschijnlijkheid nog nooit een echt levend GP paard van dichtbij gezien heeft...... Je kan geen mening hebben over materie waar je geen ervaring mee hebt

zoals het rijbewijs, formule1 verhaal....... Ik kan wel zeggen, naaaaa ik had die bocht wat scherper ingestuurd, terwijl de kenner WEET dat hij dan in de slip gaat en dus die bocht niet zo scherp instuurt......

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 15:24

Als we kijken hoe een paard zich beweegt, kijken we niet naar hoe het paard getrained wordt. Er wordt hier gevraagd hoe we vinden dat ze bewegen. We kunnen wel beoordelen of ze bewegen volgens de normen van de dressuur, bv. En of we het nog wel zo soepel en gracieus vinden, of juist niet.

(Neemt niet weg, dat ik best snap wat je bedoelt en dat je daar gelijk in hebt)

Malibu_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:05

KiWiKo schreef:
Klopt meningen mag je geven, maar hoe wil iemand een mening hebben over bijvoorbeeld het werk/trainen van een GP paard terwijl zo iemand in alle waarschijnlijkheid nog nooit een echt levend GP paard van dichtbij gezien heeft...... Je kan geen mening hebben over materie waar je geen ervaring mee hebt

zoals het rijbewijs, formule1 verhaal....... Ik kan wel zeggen, naaaaa ik had die bocht wat scherper ingestuurd, terwijl de kenner WEET dat hij dan in de slip gaat en dus die bocht niet zo scherp instuurt......

mooie voorbeelden:D maar het is zeker zo!! je kan ook niet mee praten als je geen ervaring heb idd!!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:48

Onzin er zijn zat dingen die je gewoon kunt zien, trouwens , wat dat voorbeeld betreft, neemt nioet weg dat het een voordeel had geweest als de bocht wel korter was genomen en het was goedgegaan, als je begrijpt wat ik bedoel. Die slip is een risico die niet perse uit hoeft te komen.
Iedereen kan zien of een neusriem te strak zit, of dat een paard onregelmatig loopt, bokt, hupt, niet onder treedt etc. daar hoe je heus geen ervaring in te hebben. En een dokter hoeft ook niet alle ziektes gehad te hebben om er verstand van te hebben...om maar wat te noemen. Kennis en praktijkervaring kunnen totaal los van elkaar staan.

Ik heb bv geen kinderen, maar zie wel waar het misgaat in de opvoeding bij anderen. (En heb bv een goed onderbouwde mening over borstvoeding)

Maar nu zijn we aan het discussiëren over het al of niet een mening kunnen geven en gaat het niet meer over het onderwerp!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:54

Een hele hoop mensen kunnen echt niet zien dat een paard onregelmatig loopt........ laat staan voelen

monsera

Re: Wat vinden jullie van paarden in hogere dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:10

Nee idd en dat is echt triest.Zelfs eens een ervaring gehad met een insrtuctrice paard liep niet eens onregelmatig maar echt kreupel.Nee hoor zei de instructrice meisje was 12 en is maar gewoon door gereden.Daarna heeft het paard 3 weken kreupel stil gestaan.Paard was niet van mij en durfde er toen niets van te zeggen tegen het meisje.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:20

ik heb van de week nog een les af moeten breken omdat het paard niet echt kreupel, maar ook niet goed liep......... en de ruiter voelde het niet eens.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:24

nou, om eerlijk te zijn vind ik dat hogere dressuur met die pasjes en hupjes eigelijk best wel onnatuurlijk. een paard is niet gemaakt om balletpassen te maken, rondjes om zn as te draaien en de hele tijd zijn hoofd netjes gebogen te houden. Het is ook maar een dier!

Maarja, meningen verschillen dus bijna niemand zal het met mij eens zijn..

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:27

inderdaad er zullen er niet zoveel het met jou eens zijn

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:31

yep zie mijn eerste post

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:43

_Denise_ Heb jij wel eens paarden in de natuur geobserveerd?
Dressuur is nl gebaseerd op wat een paard van nature doet, het zijn geen aangeleerde bewegingen. De ruiter moet leren het uit het paard te halen op het juiste moment op de juiste manier.
Daarom heeft het ook alles te maken met de ruiter.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:51

tja moeilijke vraag straks met de WK voetbal hebben we er ineens 16 miljoen voetbal kenners bij, iedereen weet er dan ineens alles van en vooral achteraf

zo ook met de dressuur we staan aan de kant en weten het beter.

en soms is dat ook zo, er zijn genoeg mensen die zelf geen GP rijden maar wel weten hoe het plaatje er uit hoort te zien.

de kunst is om tussen al die kenners de echte te herkennen en daar vervolgens wat van op te steken

ik vind echter wel dat iedereen zijn of haar mening mag geven, of je nou B of GP rijd

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 00:15

Vind het erg knap als iemand hoog in de dressuur komt mits het op een paardvriendelijke manier gaat. Dus geen ruk en pluk werk en ik vind dat het paard ook paard moet kunnen zijn. Dus weidegang/losgooien/buitenrit en gewoon een keer los ook zn benen kan strekken ipv alleen maar aan het werk te worden gezet.
Ik was vlede keer op een Z2 wedstrijd, en wat je daar soms ziet word je niet vrolijk van.
Paarden worden tijdens de proef met de kin zowat op hun borst getrokken en de achterhand sloft er ergens achteraan. Als de proef niet lekker gaat krijgen sommige paarden gigantisch op hun donder buiten de ring terwijl het absoluut de schuld van de ruiter was.
Dit is (hopelijk) maar een klein percentage want ik zie er gelukkig genoeg die erg vriendelijk rijden en waarvan je ook ziet dat het paard het naar zn zin heeft en met plezier werkt.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:21

runningkawa schreef:

Van mij wel hoor Kawa.
Sterker nog, deze niet GP-ruiter is helemaal niet bang om er wel wat van te zeggen.

Of laat ik het liever anders zeggen.
Als mijn Z-dochter een van mijn dieren op deze manier door de bak zou sturen, met caravan-achterhand en totaal doorgeslagen stang, dan zou ik haar waarschijnlijk nog tijdens de proef uit het zadel sleuren en vragen waar ze denkt mee bezig te zijn.

Helaas is dit beeld zo veel voorkomend, dat hele volksstammen denken dat het zo moet (incl. een hele kudde juryleden).

Idd veel voorbeengezwaai en dat is het dan.

En laat dat nu net voor bepaalde hoogopgeleide ruiters de reden zijn om NIET te starten in wedstrijden.
Dan kunnen sommige mensen wel zeggen dat die personen niets bewezen hebben in de ring, maar dat maakt hen niet minder kundig en omgekeerd sommige wedstrijdruiters niet minder onkundig.

(En dan bijvoorbaat mijn excuses aan al die ruiters, trainers en juryleden die wel goed bezig zijn)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:20

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom iedereen altijd over die doorgeslagen stang valt

Dat de stang doorslaat betekent niet meer en niet minder dan dat de kinketting heel erg los zit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:24

Het kan 2 dingen beteken
of er word flink aangehangen of idd de kinketting zit te los

Maar het gaat mij er om dat ik het raar vind dat ik er niks van zou mogen zeggen, dat je ziet dat er bij sommige in de top, het paard zijn achterhand in keulen zit, de rug doorzakt
het voorbeen heel hoog zwaait en het paard letterlijk in 3 delen loopt.
Ik vind het gewoon niet het goede beeld in die klasses.
Je mag toch minstens verwachten dat de paarden daar doorgaans aan elkaar gereden worden, van achteruit.

Of je het zelf beter kan, staat daar buiten.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:44

waar ik altijd problemen mee heb is dat er hier een aantal foto's aangehaald word die inderdaad om te huilen zijn, een leek kan zien dat er hier dingen niet kloppen.

Maar van diezelfde combinatie's zijn er ook foto's dat het er gewoon WEL heel goed uit ziet...

Refererend aan mijzelf....... als ik van mijn rijden morgen 100 foto's maak zijn er 10 super....... 50 naaaa, kan er mee door....... en 40 om te huilen. Ik persoonlijk vind het dus heel moeilijk om van zo een momentopname een oordeel te hebben........ Kijk waren het altijd van dit soort drama beelden dan is dat wat makkelijker.......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:49

Dat ben ik met je eens Kim
Maar van sommige personen, kun je meer dan de helft gooien bij, mwah, ziet er niet uit.

En als ik dan zeg iemand is B en de achterhand is er niet bij zeg ik, hey zeur niet, het is B
Maar als het dan GP heet zeg ik
hey, waar zit dat achterbeen, dat moet toch ondertussen zo bevestigd zijn, dat je daar niet snel een rot moment van kunt fotograferen.

want kom op, die achterhand is het stukje basis
Een paard dat niet in 3 stukken loopt, dat hoort daar niet meer.

Waarom zou het niet gezegd mogen worden omdat het iemand is die goed is?
Maar wel bij de B/L?
beetje krom imo

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:01

ook mee eens.............. in de B/l mag zo een dier inderdaad (liever niet natuurlijk) wat technische fouten hebben........... in de GP hoort dat natuurlijk niet thuis.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:10

Zep schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom iedereen altijd over die doorgeslagen stang valt

Dat de stang doorslaat betekent niet meer en niet minder dan dat de kinketting heel erg los zit.

net of dat zo diervriendelijk is als het lijkt.
Stang kruipt omhoog door de hefboomwerking tot tegen de trens (lekker velletjes er tussen) en de tongvrijheid prikt fijn in het gehemelte. En hoe je het ook bekijkt, er wordt toch teveel druk op de stangteugel gezet.
En ja Kawa, we hebben het met die aanhangachterhand idd over iets wat in de basis al voorelkaar had moeten zijn.
Toch heeft Kim ook wel een punt dat dergelijke foto's momentopnames zijn.
Neemt niet weg dat dit beeld te vaak te hoog gewaardeerd wordt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:20

Mijn moeder, die echt geen bal verstand van paarden( is ze bang van )heeft, ging 20 jaar geleden eens mee naar een GP wedstrijd in de brabanthallen.

Ze wist er dus feilloos de hogergeklasseerden uit te pikken(Wat mij een beetje irriteerde als bakvisje ) Hoe?
Van de technische kant had ze totaal geen sjoege, maar ze zag wél of ruiter en paard in harmonie waren, en of het paard met gemak en plezier door de baan danste, en ontspannen was. En vreemd genoeg maakten deze dieren ook de minste fouten, raar heh?

Zeg dus alsjeblieft niet dat iemand die niet rijdt, of op laag niveau,geen mening mag hebben over hogere dressuursport. Dingen als tevredenheid bij een paard, harmonie met de ruiter zullen heel wat mensen opmerken.
Misschien is het juist goed als mensen "van buiten" hun mening geven.
Deze hebben misschien minder last van bedrijfsblindheid.
En naar dierenwelzijn mag van van mij iedereen kritisch kijken.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:28

Dat iemand dat soort dingen kan zien is natuurlijk gewoon...... alleen heeft die persoon helemaal geen kennis van de problemen die de ruiter/paard onderweg hebben moeten overwinnen. Hoe moeilijk het eigenlijk is, hoeveel uren trainen erin zit om hoe dan ook al in die ring te verschijnen...... en hoeveel er verkeerd kan gaan in die ring, omdat simpelweg een stoeltje ipv blauw rood is..... of er ergens een niet strategisch geplaatste camera staat.

En dan kan iedereen wel banketstaaf over band met, en grondwerk maar geloof me de band met is echt wel goed, en met het grondwerk zit het bij deze mensen ook echt wel goed....... alleen heb je te maken met hele hete, zeer karaktervolle, lenige atleten...... en om op dat niveau te presteren moet je net als alle andere top atleten toch echt wel een beetje gek zijn....

Zo een peerd bouwt dan enorm veel spanning op, iets wat we niet willen zien in de GP ring....... en met ons had ie van gekkigheid de tribune op geklommen, en bij deze ruiters blijft het dier met 4 benen op de grond......... alleen dat is al een prestatie op zich.

Het is dus zo makkelijk roepen

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:34

Heb net drie bladzijden zitten doorlezen en het valt me op dat in een hoge klasse rijden en hoge dressuur rijden door elkaar wordt gehaald. je hoeft niet grand prix te starten om hoge dressuur te rijden.
Neem bijvoorbeel Bent Branderup en veel van zijn leerlingen. Die kom je in de wedstrijdring niet tegen en rijden toch echt hoge dressuur, waarbij het welzijn van het paard voorop staat.
Mijn instructrice (florien de graaf) gebruikt dressuur om haar paarden lichamelijk te verbeteren. Zij heeft een arabier met heel lichamelijke beperkingen (o.a. doorgezakte rug door een carriere op de renbaan voordat zij hem had) die door de dressuur (goed opgebouwd), nu nog steeds leeft en een goede piaffe kan uitvoeren. Ook heeft ze een atactisch paard zo goed getraind dat er nu niets meer van te merken is.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:24

en dat is nou de bedoeling van dressuur, een paard zo trainen dat hij een ruiter kan dragen.

dressuur dient in eerste instantie niet te worden beoefend om wedstrijden te kunnen rijden maar om een paard te trainen.

als je daar bij ook nog wedstrijden wil rijden;veel plezier; maar hou het doel voor ogen en dat is een goed getraint paard dat het gevraagde werk aan kan.