Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom zo'n haast met inrijden van jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:14

Die foto van die grand prix amazone, verschrikkelijk.

Verder vind ik het een erg interessante topic geworden!
Gelukkig zijn er toch nog een hoop mensen die niet de kudde van het jong 'beleren' en (jong) wedstrijd rijden volgen.

En inderdaad vooral voor die keuringen e.d. moet alles zo gehaast.
Tijd kost geld. Ben je dan met je passie voor paarden bezig of met je passie voor geld?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:31

Voor passie voor geld en naamsbekendheid. Nee, niet van het paard, maar van de eigenaar/trainer/ruiter/stal.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:45

Daar kan ik me niet helemaal in vinden PhiaBink.

Het gaat natuurlijk ook om de bekendheid van het bedrijf, maar zonder goede hengst komen ze er ook niet.
Ik heb toch altijd het gevoel dat het meer om het paard gaat. Een fokker heeft niks aan een ruiter.

Voor de ruiter is het belangrijk dat de hengst goed loopt, voor de eigenaar is het belangrijk dat de hengst goed loopt en voor de fokker is het belangrijk dat het paard goed loopt.

Met het paard moet geld verdiend worden, maar het liefst zo snel mogelijk...

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:41

Sizz schreef:
Daar kan ik me niet helemaal in vinden PhiaBink.

Het gaat natuurlijk ook om de bekendheid van het bedrijf, maar zonder goede hengst komen ze er ook niet.
Ik heb toch altijd het gevoel dat het meer om het paard gaat. Een fokker heeft niks aan een ruiter.

Een ruiter rijdt weer in de picture en hoopt zo meer paarden voor derden te rijden. Is weer geld in het laadje.

Citaat:
Voor de ruiter is het belangrijk dat de hengst goed loopt, voor de eigenaar is het belangrijk dat de hengst goed loopt en voor de fokker is het belangrijk dat het paard goed loopt.

Dat is allemaal wel zo, maar hoeveel paarden lopen de proeven op hun tandvlees en krijgen weet ik veel wat toegedient om maar te pieken??

Citaat:
Met het paard moet geld verdiend worden, maar het liefst zo snel mogelijk...

Vraag niet hoe het paard dat geld verdient omwille de bankrekening van ......

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:53

Ik vind nog een heel groot gat zitten tussen zeg maar 1 keer per week op een driejarige en de 5-weekse aanlegtest (stationsmerriestest). Ik las in de IDS dat je je paard hiervoor alweer kunt opgeven. Je paard moet dan zadelmak aangeleverd worden, terwijl de test al eind maart begint. Er wordt dan 4 keer in de week mee getraind tijdens de test. Dat vind ik te veel voor de 3jarigen. Mijn paard valt onder de springpaarden en zou dan tijdens de test ook al onder de man moeten springen.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:13

Ik ben het er mee eens dat veel paarden op jonge leeftijd te zwaar belast worden. Dit is mijns inziens geen reden om ze mmaar helemaal niet te belasten tot ze zes zijn. Omdat het skelet nog in de groei is, kan het ook sterker worden doordat er gedoseerde belasting plaatsvindt. Als je niets met het dier doet, dan raakt het gestel niet aan belasting gewend en ben je nog niet waar je wezen moet.
Gewoon op driejarige leeftijd inrijden, afhankelijk van hoe het paard eruit ziet, een paard met meer bespiering en meer volgroeidheid is qua botten precies hetzelfde als een iel dier, maar door zijn spieren houdt hij zich wel beter bijeen en is de belasting relatief gezien minder zwaar voor het dier. Het hoeft minder snel in zijn botten te gaan hangen, want de spieren zijn minder snel moe. Dus hoe het dier eruit ziet is wel degelijk van belang.
Maar drie a vier keer in de week lichte arbeid (halfuurtje), en veel buiten staan, vind ik het beste schema. Eventueel kan het slim zijn met een merrie tussentijds nog een veulen te fokken.

In ieder geval is mij duidelijk dat veel dierenartsen het erover eens zijn: op driejarige leeftijd inrijden is prima, maar dan moet daar wel een gedegen opleiding op volgen, met oefeningen die bij de leeftijd passen, en dus niet het niveau ver te boven gaan.
Daarbij moet je goed op het dier letten. Een jong paard zou nooit zo hard mogen werken dat het de volgende dag met dikkere benen staat of hartstikke stijf is.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:33

PhiaBink schreef:
Voor passie voor geld en naamsbekendheid. Nee, niet van het paard, maar van de eigenaar/trainer/ruiter/stal.

naamsbekend idd maar of ze met deze foto nu blij zijn

Edward Gal en lingh tijdens de KWPN fokkers dagen of ook wel genoemd het "rondje" voor de fokkers
veel fokkers kijken alleen naar het voorbeen
alsdat ver genoeg naar naar voren gaat gaat kiezen ze voor die hengst
met dressuur heeft dit helemaal niets te maken
dit zijn gewoon kunstjes
voorbeen ergens in Jericho achterbeen blijf ergens achteraan
paard houd dit tempo gewoon niet bij
Afbeelding

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:38

Zo vond ik het bij het nrps ook zo grapig met de hengstenkeuring
Een hengst was er bij het kwpn uitgegooid omdat hij niet kon lopen, wordt hij bij het nrps kampioen. Lekker geloofwaardig ben je dan als stamboek

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:45

Goldie schreef:
Een hengst was er bij het kwpn uitgegooid omdat hij niet kon lopen, wordt hij bij het nrps kampioen. Lekker geloofwaardig ben je dan als stamboek

welk stamboek is niet geloofwaardig
het NRPS of het KWPN

bedoel jij jij no 71 de Ferro x Darwin
heb jij die hengst zelf zien zien lopen?

lopen kon die ZEKER wel
goed achterbeen gebruiken en het voorbeen mooi ruim wegezet

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:48

Wat zou de laatste foto "rijkunstig" moeten voorstellen ?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:53

Goldie schreef:

Bij het KWPN zijn zat paarden "afgekeurd" en even later zijn die paarden kampioen bij een ander stamboek . Dan een jaar later wordt hij ineens toch bij het KWPN goedgekeurd. Het KWPN kan dan niet achterblijven met zo topper

Dan heb ik ook zo iets van:
Keurt het KWPN het paard of de fokker of de eigenaar??????
Kijk de lijst van eigenaren eens goed na. Het zijn bijna altijd dezelfde. Meneer jansen van 4 hoog die een schitterend veulen heeft gefokt kom je nooit tegen. Als je hem tegen komt, dan is het paard voor de helft verkocht aan Meneer Heelbekend van Stal Nogbekender?
Geef elk paard een nummer en een blanco blaadje aan de jury en ga dan maar keuren. Dit is in mijn ogen eerlijker. Mocht het paard door zijn, dan pas met 4 de verrichting in.

Verhoog ook de leeftijden voor de proeven. Dus bijv. 4 in de B, 5 in de L, 6 in de M en minimaal 8 in het Z. Commercieel niet goed voor de portemonee van de eigenaar, maar wel veel beter voor het paard.

Dat voorbeen van Ligh vind ik oerlelijk. Maarja, gelukkig voor de hengstenhouder zijn er mensen die daar nu net op kikken.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:17

Ach, in Den Bosch hetzelfde verhaal met Krack. Van voor leek hij de grond bijna niet meer te raken, maar van achter gebeurde er weinig.
Al heb ik daar met deze paarden minder moeite mee aangezien ze al op GP niveau lopen.

Nog zo'n raar iets is dat een hengst op 3 jarige leeftijd afgekeurd wordt omdat het paard niet goed genoeg is. Vervolgens loopt het dier hoog mee in de sport en wordt wel goedgekeurd. Dit heeft i.m.o dan weinig te maken met de kwaliteiten van het paard, maar meer met de kwaliteiten van de ruiter.
Meestal zijn dit niet de allerbeste hengsten en verververs en verdwijnen ze na een jaar dekken en een slecht afstammelingenrapport zo weer de prullenbak in.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:21

unamie schreef:
Goldie schreef:

welk stamboek is niet geloofwaardig
het NRPS of het KWPN

bedoel jij jij no 71 de Ferro x Darwin
heb jij die hengst zelf zien zien lopen?

lopen kon die ZEKER wel
goed achterbeen gebruiken en het voorbeen mooi ruim wegezet

Ja ik was er zelf.
En wij vonden er zker wel betere tussen zitten Hij was erg actief achter, maar hij trok ze alleen op, die andere die in de finale zat die zette ze tenminste lekker naar voren.
Maar ja, dit is mijn mening

tarzansammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:07

een paard heel laat inrijden vind ik niet goed in mijn ervaring moet een paard van alles geleerd worden tussen zijn 4de en 5de jaar
mijn paard heb ik met zijn 4 ingereden
niet dat ik elke dag een vol uur ging trainen maar wel 4x in de week een half uurtje
op mijn stal staat een paard wat nu 5j word en een jaar nix gedaan heeft maar hij moet nu nog alles geleerd worden en hoe ouder ze zijn hoe moeilijker dat het dan word
idd moet je niet op een 2,5j paard gaan zitten dat vind ik veel te jong dan weet hij zelf nog niet eens wat hij met zijn 4 benen moet

ik vind het idd een leuke discussie

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:21

Dat is inderdaad wel zo... zie je ook bij mensen.. als je bepaalde dingen niet leert voor/op een bepaalde leeftijd zul je het daarna heel moeilijk leren en vaak niet zo goed als wanneer je het op die bepaalde leeftijd had geleerd.... uitzonderingen daargelaten natuurlijk paarden zullen denk ik ook wel zo'n inprentingstijd hebben

amagun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:13

PhiaBink schreef:

Overdrijven??? Nee hoor.

Kijk eens naar de hengstenkeuring. Allemaal baby's die in een korte tijd moeten laten zien wat ze in huis hebben. Van die hengsten die goed worden gekeurd, zie nog maar heel weinig in de sport lopen als ze bijv. 10 zijn. De meeste zijn op zeer jonge leeftijd zo overvraagt dat ze kapot zijn als ze een jaar of 8 zijn.

Gribaldi, Krack C, Jazz, Montecristo, Nourejev, Rubels, Ooseven, Ro-Lex, Obelisk, Painted Black, enz enz....

Overdrijven??? Ja hoor.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:06

Wouter24 schreef:
PhiaBink schreef:

Overdrijven??? Nee hoor.

Kijk eens naar de hengstenkeuring. Allemaal baby's die in een korte tijd moeten laten zien wat ze in huis hebben. Van die hengsten die goed worden gekeurd, zie nog maar heel weinig in de sport lopen als ze bijv. 10 zijn. De meeste zijn op zeer jonge leeftijd zo overvraagt dat ze kapot zijn als ze een jaar of 8 zijn.

Gribaldi, Krack C, Jazz, Montecristo, Nourejev, Rubels, Ooseven, Ro-Lex, Obelisk, Painted Black, enz enz....

Overdrijven??? Ja hoor.

Dit zijn de dressuur hengsten en de springpaarden?????

Van heel veel hengsten hoor je ineens niks meer door blessures. Hoe komen die blessures. Rubels is een tijd uit de running geweest, Jet Set D al een paar jaar uit de running. Je noemt hier hengsten op uit meer dan 5 jaargangen. Waar zijn de rest van die jaargangen gebleven???????

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:07

fokkers kijken uiteraard niet alleen naar voorbeen gebruik maar naar het hele plaatje anders zouden er alleen paarden rondlopen met gewoldige voorbenen en verder niets... en krack c heeft echt een totaalbeeld wat geweldig is, en niet alleen het mooie voorbeentje.
Ook kan je tijdens de traning van de 70 dagentest gewoon binnenlopen en kijken naar de training, moet je voor de grap eens doen (ik denk niet dat veel van jullie dat gedaan hebben) paarden worden rustig getraind en gewerkt, helemaal niet in de krul getrokken en naar voren geprikt. Eigenaren zien dat misschien wel graag maar in die test worden ze getest op hun aanleg voor de toekomst, dus wat het paard zelf aanbiedt..

Jullie zijn allemaal zo negatief! Tuurlijk moet een paard niet te vroeg ingereden worden, maar komop zeg, sommige paarden kunnen het wel degelijk aan om op tijd te beginnen met lichte training.. Praten jullie vanuit echte ervaring?> hebben jullie trainingen van topruiters gezien? Het is allemaal een verhaaltje van horen zeggen en meepraten met wat anderen al hebben gezegd.
en die foto van die hengst.... loopt jullie paard nooit eens met een oortje naar achteren? ik denk dat ik liever een jonge hengst wil zijn bij een top stal dan paard bij de gemiddelde amateur. met het oog op vriendelijkheid in het rijden.

zo en nu jullie weer...

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:17

sliertje schreef:

fokkers kijken uiteraard niet alleen naar voorbeen gebruik maar naar het hele plaatje anders zouden er alleen paarden rondlopen met gewoldige voorbenen en verder niets

... en krack c heeft echt een totaalbeeld wat geweldig is, en niet alleen het mooie voorbeentje.
Ook kan je tijdens de traning van de 70 dagentest gewoon binnenlopen en kijken naar de training, moet je voor de grap eens doen (ik denk niet dat veel van jullie dat gedaan hebben) paarden worden rustig getraind en gewerkt, helemaal niet in de krul getrokken en naar voren geprikt. Eigenaren zien dat misschien wel graag maar in die test worden ze getest op hun aanleg voor de toekomst, dus wat het paard zelf aanbiedt..

Jullie zijn allemaal zo negatief! Tuurlijk moet een paard niet te vroeg ingereden worden, maar komop zeg, sommige paarden kunnen het wel degelijk aan om op tijd te beginnen met lichte training.. Praten jullie vanuit echte ervaring?>
hebben jullie trainingen van topruiters gezien? Het is allemaal een verhaaltje van horen zeggen en meepraten met wat anderen al hebben gezegd.

en die foto van die hengst.... loopt jullie paard nooit eens met een oortje naar achteren? ik denk dat ik liever een jonge hengst wil zijn bij een top stal dan paard bij de gemiddelde amateur. met het oog op vriendelijkheid in het rijden.

zo en nu jullie weer...

dat heb jij zeker ook gezien dat ze Sandreo de ring in moeten slaan met de zweep
en dat ie iedere keer in de staak is
en Happie is toch niet de minste ruiter dacht ik zo

en de fokkers die een hengst kiezen om hun geweldige voorbeen zou ik toch niet graag de kost willen geven

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:28

dan zijn het geen fokkers die fokken om het paardenras te behouden en te verbeteren... E ik heb bij de training gekeken tijdens de aanlegtest, niet bij de keuring zelf. daar ging het er heel rustig en gemoedelijk aan toe. totaal geen geweld o.i.d.

En dan wordt er hierbpven geopperd dat er geen "oudere" hengsten in de sport lopen... Deze hensgetn lopen op jonge leeftijd in de sport en worden dan uitsluitend voor de fokkerij gebruikt, een uitzondering daargelaten, die in de sport en in de fokkerij wordt ingezet.
Vandaar dat er minder oudere hengsten in de sport lopen.

amagun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:29

PhiaBink schreef:
Van heel veel hengsten hoor je ineens niks meer door blessures. Hoe komen die blessures. Rubels is een tijd uit de running geweest, Jet Set D al een paar jaar uit de running. Je noemt hier hengsten op uit meer dan 5 jaargangen. Waar zijn de rest van die jaargangen gebleven???????

ruinen en merrie's hebben ook wel is een blessure, en niet elk paard heeft het talent (ggk of niet) om GP te lopen, heeft geen ruk met te vroeg te veel werk krijgen te maken. en Jet Set loopt gewoon nog op hengstenshow's, Rubels een peesblessure wat elk paard kan overkomen, waar wil je nou naar toe? ik kan van elke jaargang wel een paar paarden noemen die het goed doen hoor, ook die kapot zijn ja, en wat dan nog wat valt daar mee te "bewijzen"? helemaal niks, het ene paard ligt vast in de box, pleurt van de bok af, scheurt een pees af in de wei, koliek, enz enz.

Heeft helemaal niets met " jong" presteren te maken, die jonge hengsten lopen hooguit VIJF concoursen per jaar, een gemiddelde vierjarige loopt er bij een amateur zo twintig in een jaar hoor....

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:18

Wouter.... HULDE!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:15

Als de gemiddelde amateur 20 wedstrijden per jaar rijdt met een jong paard, dan is die echt verkeerd bezig.

Jij vind dus dat er bij de hengstenkeuring paarden van 2 1/2 jaar oud, in 3 dagen niet de stress in worden gejaagd. Dat de paarden in 3 dagen alles moeten laten zien wat ze in huis kunnen hebben normaal is? Hoe ging de training vooraf? Ging dat gemoedelijk of met geweld? Hoe zijn ze voorbereid op de keuringen? Lnag van te voren of is hij 3 maanden er voor uit het land geplukt?

Ik heb vaak zat gehoort van zeer bekende amazonne's dat de hengsten die mee hebben gedaan aan de hengstenkeuringen aardig in de stress zijn geraakt door de druk en drukte en de ambiance er om heen. Die paarden hebben er jaren later nog last van als ze in een grote hal binnen komen.

Ik ben zelf vaak zat naar de keuringen geweest, maar ik zie meer baby's die nog niet er aan toe zijn, dan paarden die er wel aan toe zijn.
Je verwacht ook niet van een kind van 6 dat die even een wiskundige oplossing oplost of de marathon loopt. Een 3 jarige is nog een peuter. Laat ze met 4 naar de keuringen gaan, geef die paarden een jaar erbij om te ontwikkelen, zowel geestelijk als lichamelijk.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:19

Ik ben ook niet voor jong beleren. Mijn pony is van 21 januari 2003 en dus al drie maar ze heeft nog niks gedaan. In juli willen we beginnen met betuigen en inspannen. Als we een ruitertje kunnen vinden gaat ze ook onder het zadel beleerd worden.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:28

Ben het ook wel met Wauter eens.. Het staat vast, dat te zwaar werk en een te jongen leeftijd voor slijtage (kan) zorgen.
Er zijn jonge paarden die met hun 6de Z of hoger lopen en die net zo goed 25 worden of ouder.
Er zijn ook paarden, die met hun 6de netjes aangereden worden en met hun 12de kapot zijn.
Raar he, dit klopt niet met het plaatje... Een dit paard was volwassen en uitgegroeid en toch binnen 6 jaar de knoppen op.. Slechte gewrichten enzovoorts..
Veel heeft ook te maken met de genetische bepaling van een paard.. Zijn er zwakke gewrichten, rugproblemen door geerfd? Of komt het door slecht rijden..

Wanneer die van mij nu er uit had gezien, qua bouw als een 3 jarige, dan was ik nu begonnen met licht inrijden en dan had hij vanaf april tot november weer lekker in het land gestaan.
Dat hij het geestelijk allemaal aan kan is een feit. Hij pakt alles super op in de tijd dat ik hem aan de longe had.
Nu heb ik hem in de afgelopen 2 maanden zadelmak gemaakt en daarmee uit.

We kunnen wel gaan gooien met de feiten ( die vast staan) zoals groeischijven e.d. Maar ben eens reeel?
Het gestoei en gekloot op de wei, heeft dat geen impact op een paard zijn gewrichten enzo?

Ik kwam gisteren op de manege aan, en zag dat een volwassen paard, zullen we zeggen 600 kg? Boven op mijn 3 jarige sprong met stoeien.. Mij maak je dan niet wijs dat een 3 jarige af en toe geen ruitergewicht kan dragen.. Mits het op een verantwoordelijke manier gebeurt.

Ik ben dus geen ruiter die er voor is om een paard met 5 in de Z te hebben, omdat de doorsnee ruiter dat niet kan. Ik hoop wel dat ik met mijn 4 jarige over een jaar rustig een B proefje kan starten en dan weet ik zeker dat deze ouder wordt dan 8 zonder gebreken die door het rijden zijn aangebracht..

een paardenjaar zijn 3 mensen jaren.. Een 3 jarige is dus een 9 jarige..
Deze 9 jarige kids, fietsen ook naar school en nemen een boekentas mee, maken huiswerk.
Doe daar eens 3 jaar bij dus 1 paardenjaar.. dan zijn ze 12.. Deze kinderen gaan naar de middelbare school, zwaardere boekentas, verder fietsen en beginnen met vakantie werk..

Mijn punt... Een 3 jarige kan dus wel lichte arbeid doen, met een 4 jarige doe je dus wat meer

Gr Lara

En nu opweg naar een hele zware stoeptegel ...