Verkopen of niet!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:37

Vraag je hoor :

hoe zit dat eigenlijk als jullie paard een letsel oploopt doen jullie hem dan ook gewoon weg..??
Of als hij strax oud word dan word ie zeker verkocht of gaat naar de slacht na al die jaren hard voor jullie gewerkt te hebben..??

want zo zie ik het hoor corrigeer me als ik verkeerd zit..!!

want als je zo makkelijk een paard verkoopt als hij niet naar jullie wensen is..!!

Kan je mij niet vertellen dat je met heel je hard van paarden houd..!!!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:49

Houden van is ook loslaten als dat beter is!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:53

intentions schreef:
iedereen heeft zijn eigen mening maar ik vind het egoistisch als je niet verder komt met je paard dat je hem inruild dan gaat het puur om je zelf en dat het paard voor je heeft gewerkt en liefde heeft gegeven dat maakt allemaal niet uit..!!

en wanneer klikt het niet tussen een paard en een mens dat ligt 9 van de 10 keer bij het karakter van een mens.(want als het paard niet naar jou wensen is dan klikt het niet)

als je een paard liefde geeft dan komt die band vanzelf wel en bij de 1 duurt het langer als bij de ander.. dus wanneer kan je zeggen dat het niet klikt na een week, een maand, een jaar, een paar jaar ... het is hetzelde als bij mensen wanneer mag je iemand wel en wanneer mag je iemand niet..!!

ik vind dat mensen altijd zo makkelijk denken.. je gunt het zo een beestje tog niet om van de 1 naar de ander doorverkocht te worden want zo gaat het wel bij jullie begrijp ik ...

Waarop baseer je die wijsheid? Je hebt te maken met 2 karakters. Dat betekent 50/50...

En de vergelijking met mensen: de een ligt je wel en de ander niet... dat weet je heel snel!

Ik vind dat je een paard verkopen met pijn in je hart juist voor het paard doet en niet voor jezelf...

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:46

idd omdat je dat zo snel met mensen weet .. als je een paard al lang hebt dan kan je niet ineens zeggen dat het niet klikt of wat dan ook..!!

doe jeje paard weg met pijn in je hard dan doe je het niet voor het paard maar voor jezelf omdat je een beter paard wilt .. waarom doe je anders je paard weg met pijn in je hard(dan is die band of klik er toch??!!)

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:41

Nee. Soms moet je je paard wegdoen omdat het niet klikt en er een veel mindere voor terugkopen.

Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn in de paardensport.

Het kan makkelijk zijn dat je een paard met een bepaalde droom kocht en dat achteraf blijkt dat jouw visie niet dezelfde is als die van je paard.

Er zijn miljoenen redenen waarom je een paard houdt, en die zijn voor een ieder verschillend, maar er zijn ook miljoenen redenen waarom je een paard - met vol verstand en met het beste voor het paard voor ogen hebbende soms jezelf zelfs tekort doende - verkoopt...

En je kan pijn in je hart hebben omdat je paard alle kwaliteiten heeft maar dat je er bang voor bent, en als je dan een supermakke met minder kwaliteit terugkoopt, met ook minder uitstraling en looplust, kunnen jullie er beiden 1000x gelukkiger van worden.

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:55

ik zeg ook niet dat ik alle redenen van verkoop afkeur tuurlijk als je er bang voor bent oke logisch maar niet omdat hij niet naar jou wensen loopt , of oud is ,ziek enz

ik zit al bijna mijn hele leven in de paarden wereld dus ik weet dondersgoed hoe het eraan toe gaat ...wat ik heel jammer vind..!!

maar ik heb zoiets van je koopt een paard het klikt en opeens zint hij je niet meer om de een of andere reden en ja er word en nieuwe gekocht ..zo makkelijk ben je ook niet met je honden ,katten,kinderen etc. maar waarom wel met je paard..!!omdat hij niet presteerd op het niveau dat je wilt.. miss ligt het niet aan het paard maar aan jou .. en heb je met je nieuwe paard precies hetzelde en dan dan heb je je paard voor niks weg gedaan..!!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:26

intentions schreef:
ik zeg ook niet dat ik alle redenen van verkoop afkeur tuurlijk als je er bang voor bent oke logisch maar niet omdat hij niet naar jou wensen loopt , of oud is ,ziek enz (1)

ik zit al bijna mijn hele leven in de paarden wereld dus ik weet dondersgoed hoe het eraan toe gaat ...wat ik heel jammer vind..!! (2)

maar ik heb zoiets van je koopt een paard het klikt en opeens zint hij je niet meer om de een of andere reden en ja er word en nieuwe gekocht ..zo makkelijk ben je ook niet met je honden ,katten,kinderen etc. maar waarom wel met je paard..!!omdat hij niet presteerd op het niveau dat je wilt.. miss ligt het niet aan het paard maar aan jou .. en heb je met je nieuwe paard precies hetzelde en dan dan heb je je paard voor niks weg gedaan..!! (3)

1. Helemaal mee eens. Maar we hadden het hier over het helaas niet klikken van een combinatie... Moet je dan eeuwig doormodderen of iemand anders het geluk gunnen en je paard de rust gunnen etc etc

2. Idem... zit ook al 18 jaar fulltime in de paarden op nationaal en internationaal niveau...

3. Je doet je paard nooit voor niets weg. Met jouw voorbeeld heb je dan je paard een hoop ellende bespaard. Want ik ben van mening dat als je een ferrari wilt rijden, je niet moet proberen je fiets om te bouwen maar beter je fiets kan verkopen en een ferrari kunt kopen. In de paardensport zie je veel te veel mensen die zich niet eerst verdiepen in het karakter en gesteldheid en kunnen en kwaliteit van het paard dat ze hebben, maar gewoon vinden dat ieder paard maar moet kunnen wat jij wil...

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:03

ik heb niks begrepen van niet kliken ik Quote:

Op concour start ik hem nu al ruim een jaar in de L1. maar om dat hij zo kijkerig is komen we niet verder en rijden we ook moeilijk een wis punt bij elkaar.
EN
Ik denk een er al heel lang over om hem te verkopen om dat hij een moeilijk karaker heeft en niet graag wil werken.

Maar dat heeft niks met niet klikken te maken .. er zal naar mijn idee een reden zijn waarom hij niet wil werken ...

1 hij heeft iets extra's nodig (liefde, aandacht, respect)
2 zei heeft op dit moment nog te hoge verwachtingen.
3 hij heeft meer training nodig.
4 de ruiter doet zelf iets verkeerd.
5 er is niet genoeg vertrouwen tussen het paard en ruiter. (die versterkt moet worden)
6 er is iets lichamelijks (denk aan zadel zit niet goed)

en dan zijn deze punten iets algemener! en slaat niet allemaal op deze Quote

panache

Re: Verkopen of niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:06

lastig.. ikzelf zou noóit me paard wegdoen okal komen we niet verder dan de B..
naja iedereen de mening erover

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:27

Ook dat laatste begrijp ik zéker! Net zoals ik nooit mijn hond zal wegdoen. MAAR zou mijn hond onbetrouwbaar zijn met kinderen (iets dat je vantevoren niet weet) en ik zou kinderen hebben, dan wel... dan zoek je een goed tehuis zonder kinderen voor de hond.

Als je je paard voor de liefhebberij hebt en niet voor de sport (en dat maakt het enorme verschil) hou je je paard makkelijker.

Maar stel dat je droom is een eigen paard en dan heerlijk buiten in het bos rijden. Je woont in het bos. Je kan dan naar les bij de rijvereniging verderop. Je koopt een paard en wat blijkt, hij wordt nooit braaf genoeg om het erf er veilig mee af te gaan. Wat dan? Houden want hij is zo lief en de rest van je leven in een binnenbak rijden of in je eigen wei?

Of je koopt een paard met veel potentie maar jij groeit hem te boven. Dan kan dat paard een heerlijk leven bij een ander hebben die opnieuw van hem leert, zonder dat jij erop zit en jullie gefrustreerd raken omdat hij niet kan wat jij zoekt.

Ik denk niet dat het in alle gevallen zielig is een paard te verkopen. We hebben het hier niet over de handel in drukken, maar een ander "beter" tehuis zoeken...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:30

En tuurlijk moet je voor het "niet willen werken" alle opties uitsluiten maar we moeten niet vergeten dat er ook echt wel paarden zijn die het echt niet willen.

Daarbij komt dat ook de tak van sport bepalend is. Een dressuurpaard met een heel klein hartje moet je niet over 1.50 muren willen jagen, zo'n paard zal bang worden van zichzelf.

Of een volbloed moet je geen Belg van willen maken.

Koop eerst de geschikte combinatie. Niet kwa kleur of koppie maar kwa kunnen, ervaring, kwaliteit, leeftijd e.d. die bij je past. Dan is het risico veel kleiner dat je nog eens afstand moet doen.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:32

Eigenlijk komt het hier op neer:

Een paard kan niet praten helaas. Wij hebben de verantwoordelijkheid zoals bij ieder dier om alles te doen om het paard een super leven te bieden met veel leef-kwaliteit.

Vergeet daarin je eigen gevoel erbij en je zal zien dat het in veel gevallen beter is voor je paard om afstand te doen...

safety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 17:52

Mireille1970 bedankt voor je berichtjes. ik ben het helemaal met je eens. Ik zit van kleins af aan al in de paaden, en ik heb mijn paard niet voor de hobby om even lekker recriatie mee te rijden. (is na tuurlijk niets mis mee) maar ik heb van de paarden wereld mijn beroep gemaakt.
In mijn achter hoofd weet ik heel goed ik mijn paard nu nog zeker niet wil verkopen. Om dat iuk zeker weet dat hij het wel kan maar dat er wel degelijk iets dwars zit, voor al nu we alles op een rijdtje gaan zetten, wat er het afgelopen jaar alle maal gebeurd is.
Op dit momend hebben we heel misschien maar ook heel misschien een nieuw jong paard op het oog. die net 3 jaar is en nog niet zadel mak is. En dat ik Safety de kans geef om het rustig aan doen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:55

@Safety, heb je mijn pb gehad? Ik heb ook een Silvio afstamming en heb hetzelfde meegemaakt als jij met je paardje.