Scheef paard - praktische toepassingen gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:33

ShirleyA schreef:
beccieloeken schreef:
als je je paard niet mag verzamelen om recht te richten , waarom zeggen ze dan dat oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers goed zijn voor het rechtrichen van je paard? Ik heb nog nooit deze oefeningen kunnen rijden met een paard dat niet verzameld loopt...

Weet niet waarom en wie dat zegt...
Dit stukje komt vd site v AdBodt:

"Alleen een recht gericht paard laat zich verzamelen." Dus als de ruiter niet weet hoe het paard recht gericht moet worden, komt het paard nooit tot een goed gebruik van de achterhand en komt er teveel belasting op de voorhand terecht. Het recht richten is een voorwaarde om een paard te kunnen berijden! Het evenwicht van het paard wordt ernstig verstoord wanneer de ruiter probeert stelling te rijden voordat het paard correct is recht gericht. Op deze manier komt de rug van het paard in een geforceerde houding. Maar hoe vaak zie je niet dat de ruiter d.m.v. slofteugel, martingaal of door een te harde hand zijn paard naar beneden probeert te trekken? Als de ruiter vervolgens probeert te verzamelen komt alle druk op de voorbenen, die overbelast raken waardoor het paard kreupel gaat lopen. Aangezien de hoef de zwakste schakel is, komen de symptomen hier het eerst tot uiting.

Onze trainingsmethode is gebaseerd op vijf elementen:
Ontspanning
Aanleuning
Recht richten
Verzamelen
Oprichten

Dat klinkt mij heel logisch, maar ik heb de wijsheid niet in pacht. Sterker nog, ik heb het jaren lang fout gedaan, onbewust. Ik ben ook benieuwd naar zijn verhaal en naar hoe hij de paarden gaat laten lopen op de clinic.

Zoals ik al eerder heb aangegeven Lees eens het beroemde boek van de grootmeester Alois Podhajsky Hier staan al deze zaken (in Duits) uitgelegd (ook met tekeningen).
Hij begint zijn boek met de tekst Theorie ist das wissen, die praxis das konnen. Immer aber soll das wissen den Handeln vorangehen. Daarna een voorwoord van dr. Reiner Klimke die het boek omschrijft als een juweel!
Dit boek zou verplichte literatuur moeten zijn van iedereen die wil dressuurrijden. Gevolg is dan wel dat Bokt.nl overbodig wordt. Bovenstaande tekst van A. Bodt komt bijna volledig uit dit boek. Ook op zijn site haalt hij de spaanse rijschool aan. Podhajsky is namelijk een van de beroemste grootmeesters van de Spaanse rijschool uit Wenen!

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:55

Schangah schreef:
Zoals ik al eerder heb aangegeven Lees eens het beroemde boek van de grootmeester Alois Podhajsky Hier staan al deze zaken (in Duits) uitgelegd (ook met tekeningen).
Hij begint zijn boek met de tekst Theorie ist das wissen, die praxis das konnen. Immer aber soll das wissen den Handeln vorangehen. Daarna een voorwoord van dr. Reiner Klimke die het boek omschrijft als een juweel!
Dit boek zou verplichte literatuur moeten zijn van iedereen die wil dressuurrijden. Gevolg is dan wel dat Bokt.nl overbodig wordt. Bovenstaande tekst van A. Bodt komt bijna volledig uit dit boek. Ook op zijn site haalt hij de spaanse rijschool aan. Podhajsky is namelijk een van de beroemste grootmeesters van de Spaanse rijschool uit Wenen!

Hihi A d Bodt citeert deze tekst ook van dr. Reiner Klimke op zijn site. Waar is de NL vertaling v dit boek???!!!!

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:09

ShirleyA schreef:
Schangah schreef:
Zoals ik al eerder heb aangegeven Lees eens het beroemde boek van de
grootmeester Alois Podhajsky

Hier staan al deze zaken (in Duits) uitgelegd (ook met tekeningen).

Hihi A d Bodt citeert deze tekst ook van dr. Reiner Klimke op zijn site. Waar is de NL vertaling v dit boek???!!!!
Er zijn in het verleden een aantal boeken in het Nederlands verschenen. Deze zijn alleen nog maar tweedehands te verkrijgen. Je kunt het bij de boekhandel Euro verzendhuis proberen tel 030 6661696. Zij verkopen ook tweedehands paardeboeken. Zijn boeken zijn wel in het Engels verkrijgbaar zie http://www.aloispodhajsky.com/

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:22

hmmmm...

ik heb dat boek nog niet gelzen en er staat ongetwijfeld grote wijsheid in, maar ik ga niet helemaal akkoord met hetgeen je zegt....

En nu niet direct in mn haren springen , laat me gewoon even uitleggen waarom...

Er is ten eerste al een groot verschil tussen een "Rechtgericht" paard en een rechtgericht paard...en een verschil is tussen een "verzameld" paard en een verzameld paard. als je begrijpt wat ik bedoel...

In dat boek staat, alleen en rechtgericht paard laat zich verzamelen....ok daar heb je gelijk ik, met een echt rechtgericht paard kan je tot de hoogste verzameling gaan...bv het piafferen....
maar, we weten allebei dat je ook een paard dat nog niet perect rechtgericht is kan verzamelen, maar niet in dezelfde mate....

Om schouderbinnenwaarts en travers te rijden moet je verzameld rijden maar niet in die mate dat je paard al perfect rechtgericht moet zijn....

begrijp je wat ik bedoel....

Ikzelf begin ook niet met zijgangen voor ik mijn paard al en deel heb geholpen met het rechtrichten en het zichzelf al licht heeft leren verzamelen...Dat lijk me maar heel logisch...

groetjes...

beccieloeken

Re: Scheef paard - praktische toepassingen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:25

mijn bericht was gericht tot shirley A

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:07

beccieloeken schreef:
hmmmm...

ik heb dat boek nog niet gelzen en er staat ongetwijfeld grote wijsheid in, maar ik ga niet helemaal akkoord met hetgeen je zegt....

En nu niet direct in mn haren springen , laat me gewoon even uitleggen waarom...

Er is ten eerste al een groot verschil tussen een "Rechtgericht" paard en een rechtgericht paard...en een verschil is tussen een "verzameld" paard en een verzameld paard. als je begrijpt wat ik bedoel...

In dat boek staat, alleen en rechtgericht paard laat zich verzamelen....ok daar heb je gelijk ik, met een echt rechtgericht paard kan je tot de hoogste verzameling gaan...bv het piafferen....
maar, we weten allebei dat je ook een paard dat nog niet perect rechtgericht is kan verzamelen, maar niet in dezelfde mate....

Om schouderbinnenwaarts en travers te rijden moet je verzameld rijden maar niet in die mate dat je paard al perfect rechtgericht moet zijn....

begrijp je wat ik bedoel....

Ikzelf begin ook niet met zijgangen voor ik mijn paard al en deel heb geholpen met het rechtrichten en het zichzelf al licht heeft leren verzamelen...Dat lijk me maar heel logisch...

groetjes...

Voorbeelden genoeg op alle wedtrijden!!!!!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:10

beccieloeken schreef:
mijn bericht was gericht tot shirley A

Haha ik je niet meteen in de haren springen hoor! Zoals ik al schreef heb de wijsheid niet in pacht, helaas. Wat ik aan haal is tekst vd site v d Bodt. Zelf geloof ik daar wel in. Het klint mij heel logisch dat n niet echt rechtgericht paard de voorkant te veel belast en dus dat het beter is om eerst recht te richten en dan pas verzamelen.... Ik heb zelf ook jaren t gevoel gehad dat mijn paard wel verzameld liep, maar ik ben helaas geen super ruiter. Ik ben heel benieuwd hoe t voelt om echt rechtgericht te rijden, hoe dat voelt want zelf krijg ik dat niet voorelkaar, vandaar de clinic v d Bodt.
Maar er zijn heus meerdere wegen naar Rome. Helaas heb ik nu te maken met n 'probleempaard' en wil graag proberen om m recht te krijgen om zo hoop ik met hem nog een hele poos veel plezier te hebben.
Maar het blijft n moeilijk iets, maar dat vind ik paardrijden toch wel: moeilijk maar erg leuk!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:19

Het gaat er meer om hoe je het op kunt lossen en dan doet het er denk ik niet toe, wie of wat welke uitspraken doet!!!! Mensen succes hier verders met rechtrichten .

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:11

Hoi Shirley,
Wij trainen al een aantal jaren volgens deze methode en ik kan het je echt aanraden, ik wil niet anders meer.
Ik had dit graag 20 jaar eerder geleerd, het is makkelijker iets goed aan te leren dan je (onbewuste) fouten af te leren.
Wij hebben nu elke maand les van Karmie, zij is een goede leerling van Antoine. Als je het leuk vind kom je maar eens bij ons kijken. We zitten in de Starnmeer.
Ik help nu zelf zo nu en dan ook mensen met probleempaarden en het is zo super om te zien als paard "echt" recht komt zo positief veranderd!!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:20

Karmie is zeker ook heel goeie instructrice.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:19

mariska75 schreef:
Hoi Shirley,
Wij trainen al een aantal jaren volgens deze methode en ik kan het je echt aanraden, ik wil niet anders meer.
Ik had dit graag 20 jaar eerder geleerd, het is makkelijker iets goed aan te leren dan je (onbewuste) fouten af te leren.
Wij hebben nu elke maand les van Karmie, zij is een goede leerling van Antoine. Als je het leuk vind kom je maar eens bij ons kijken. We zitten in de Starnmeer.
Ik help nu zelf zo nu en dan ook mensen met probleempaarden en het is zo super om te zien als paard "echt" recht komt zo positief veranderd!!

Geen idee waar Stanmeer is maar het lijkt me idd leuk om ns te komen kijken. Hoe meer ik lees en hoor over t rechtrichten hoe meer ik overtuigd ben van het positieve er van.
Als ik iets meer tijd heb pb ik je wel wanneer ik kan komen kijken. Leuk!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:12

Starnmeer ligt in Noord Holland. Anders stuur mij maar pb, ik heb ook gegevens van Karmie. Ze komt namelijk op verschillende plaatsen, dus dan kun je eventueel contact met haar opnemen om keer bij haar les te gaan kijken, misschien is het bij je in de buurt.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:25

Starnmeer ligt vlakbij Purmerend, zeg maar tussen p'end en Alkmaar in tegen het alkmaardermeer aan. Ik weet niet of je Spijkerboor kent, maar het is langs het Noordhollands kanaal richting spijkerboor over de brug daar en dan ben je al in de Starnmeerpolder!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:51

Ok, dat is niet zo ver idd. Spijkerboor ken ik wel ja (mijn paard heeft daar nog zijn eerste wedstrijd gereden). Ik ga zeker n keer komen kijken, als ik door mijn drukte heen ben, lijkt me erg leuk.