ShirleyA schreef:beccieloeken schreef:als je je paard niet mag verzamelen om recht te richten , waarom zeggen ze dan dat oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers goed zijn voor het rechtrichen van je paard? Ik heb nog nooit deze oefeningen kunnen rijden met een paard dat niet verzameld loopt...
Weet niet waarom en wie dat zegt...
Dit stukje komt vd site v AdBodt:
"Alleen een recht gericht paard laat zich verzamelen." Dus als de ruiter niet weet hoe het paard recht gericht moet worden, komt het paard nooit tot een goed gebruik van de achterhand en komt er teveel belasting op de voorhand terecht. Het recht richten is een voorwaarde om een paard te kunnen berijden! Het evenwicht van het paard wordt ernstig verstoord wanneer de ruiter probeert stelling te rijden voordat het paard correct is recht gericht. Op deze manier komt de rug van het paard in een geforceerde houding. Maar hoe vaak zie je niet dat de ruiter d.m.v. slofteugel, martingaal of door een te harde hand zijn paard naar beneden probeert te trekken? Als de ruiter vervolgens probeert te verzamelen komt alle druk op de voorbenen, die overbelast raken waardoor het paard kreupel gaat lopen. Aangezien de hoef de zwakste schakel is, komen de symptomen hier het eerst tot uiting.
Onze trainingsmethode is gebaseerd op vijf elementen:
Ontspanning
Aanleuning
Recht richten
Verzamelen
Oprichten
Dat klinkt mij heel logisch, maar ik heb de wijsheid niet in pacht. Sterker nog, ik heb het jaren lang fout gedaan, onbewust. Ik ben ook benieuwd naar zijn verhaal en naar hoe hij de paarden gaat laten lopen op de clinic.
Zoals ik al eerder heb aangegeven Lees eens het beroemde boek van de grootmeester Alois Podhajsky Hier staan al deze zaken (in Duits) uitgelegd (ook met tekeningen).
Hij begint zijn boek met de tekst Theorie ist das wissen, die praxis das konnen. Immer aber soll das wissen den Handeln vorangehen. Daarna een voorwoord van dr. Reiner Klimke die het boek omschrijft als een juweel!
Dit boek zou verplichte literatuur moeten zijn van iedereen die wil dressuurrijden. Gevolg is dan wel dat Bokt.nl overbodig wordt. Bovenstaande tekst van A. Bodt komt bijna volledig uit dit boek. Ook op zijn site haalt hij de spaanse rijschool aan. Podhajsky is namelijk een van de beroemste grootmeesters van de Spaanse rijschool uit Wenen!
.