Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:04

Als je de slof buiten gewoon normaal gebruik en weet hoe je er mee om moet gaan is er niks gevaarlijks aan.Als jij je slof ineens strak ga trekken als je paard er knijterhard vandoor gaat ja dan is het gevaarlijk maar als je de slof gewoon als je je paard met je zit niet terug krijg en ook niet door vriendelijk te vragen er een klein stukje bijpakt is er niets aan de hand maar mensen gaan de slof vaak helemaal strak trekken terwijl dat helemaal niet de bedoeling is en dat is jammer.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:04

Ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij LindseyS.

Ik zei zelf ook altijd, 'ok dat anderen (die er dan wat van weten) er mee rijden, mij zal je het niet zien doen.' Maar ook ik heb ervaren (onder begeleiding wel te verstaan) dat een slof een hulpmiddel kan zijn. En dat is toch de hele bedoeling niet waar? Dat het een hulpmiddel is.

Als dat hulpmiddel nu als dwangmiddel wordt gebruikt, kijk, dat is gewoon fout.
Maar dat gezeik er altijd omheen (vaak voor niets), ik zou veel mensen met commentaar op bepaalde foto's het toch graag eerst eens zelf zien doen.
(Maar dat geldt overigens niet alleen voor slofgebruik...)

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:57

Babootje schreef:
Hoor wel eens dat mensen met een slof aan een buitenrit maken.
Daar kun je eenvoudig over oordelen: LEVENSGEVAARLIJK!

misschien mis ik iets, maar wat is hier levensgevaarlijk aan

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:58

Ik denk dat ze bedoelt: alleen met slof! dus geen teugels, dat heb ik zelf mogen constateren, een meisje met B pony. Pappa zei: dan kun je hem beter houden.......

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:07

nou ik denk niet dat ze t zo bedoelde
dat is sowieso heel dom alleen met slof, hoe bedenk je het pappa had zeker geen verstand van paarden

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:14

slof kun je gebruiken als je er goed mee omgaat,maar dat zijn maar zeer weinig ruiters,en dan is ie nog link..zie maar aan laurine brucher..die had de slof er losjes bijhangen maar het paard stapte erin..gevolg zij met paard over de kop en nu net weer een beetje goed hersteld.Bovendien vind ik dat een goede ruiter geen slofteugel nodig heeft..

LindseyS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:51

Hoi Elisa,
Echt met alle respect hoor, maar je mag zelfs een kanjer van een ruiter zijn, niet alle paarden zijn zomaar dressuurmatig om te scholen. Het hangt niet altijd zozeer van de ruiter af, maar ook sterk afhankelijk van het paard en dus niet of je nu wel of niet een goede ruiter bent. Je mag zelfs de beste dressuur ruiters op een ex-renpaard zetten bevoorbeeld, ook zij zullen moeite hebben om dit paard laag, rond & diep (vwnw) te laten begrijpen.
Spijtig genoeg worden niet alle paarden op een nette leeftijd keurig aangereden. Sommige worden als 2 jarige gestart op de renbaan, zijn afgeschreven tegen hun 5 of 6 jaar en wat dan ermee. Of de slacht (wat spijtig genoeg in veel gevallen gebeurt), of als ze veel geluk hebben op polo-tournee of die paarden iets totaal anders gaan aanleren. Een nieuwe start, een nieuwe carriere.
En dat is niet altijd eenvoudig, want die paarden denken toch ietsje anders dan een leuke rustige KWPN die keurig op z'n 4de zadelmak gemaakt werd bij wijze van spreken.

Vandaar goede ruiter of niet, als het paard op een bepaald niveau vastzit, moeten er soms wel hulpteugels bijkomen.

Misschien is ex-renpaarden, wel een topic apart en idd worden niet alle renpaarden tot dressuur omgeschoold, vandaar dat ik zeg misschien wel een topic apart.

Maar diegene die er zelf een ex-racer hebben en dat paardje een nieuwe carriere hebben kunnen geven. Petje af.

Slof is link. Ja maar, alles aan paardrijden is link. Er is zoveel die kan mis gaan met of zonder slof. Gewoon weten wat je aan het doen bent.
En inderdaad, het is spijtig wanneer je vaak mensen ziet die te snel naar die hulpmiddelen gaan grijpen en die dan zonder verstand gaan gebruiken. Maar daar komen ze meestal wel achter, alleen wanneer het te laat is.

Groetjes.
L

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:00

ik rij zelf ook met slof, dit ter voorkoming dat ze d'r hoofd omhoog gooit, heb ik zelf wat meer controle over dan een martingaal, ik kan zelf weten waneer ze d'r hoofd hoog mag doen en wanneer niet, ik rij zelf zo'n 1x per maand met slof, lekker lang en laag, (slof aan het zadel vast dus) ze heeft er geen hinder aan, en zoals het nu gaat hang ie altijd losjes

LindseyS : ben het helemaal met je eens, amen!

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:26

Elisa2 schreef:
slof kun je gebruiken als je er goed mee omgaat,maar dat zijn maar zeer weinig ruiters,en dan is ie nog link..zie maar aan laurine brucher..die had de slof er losjes bijhangen maar het paard stapte erin..gevolg zij met paard over de kop en nu net weer een beetje goed hersteld.Bovendien vind ik dat een goede ruiter geen slofteugel nodig heeft..

En om die reden leg ik er altijd een knoop in zodat de stof een stukkie korter word

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:06

LindseyS: Ik zie er geen bezwaar in als mensen hem er tijdelijk bij hebben om het paard door zo'n dipje heen te helpen.Zolang dat maar op de juiste "diervriendelijke" manier gebeurd.Ik zie alleen zo vaak ruiters die alleen maar met slof rijden inplaats van de teugel,en daarom sta ik er vrij negatief tegenover,ook vind ik dat je je gevoel kwijtraakt als je teveel en te lang met slof rijd.

LindseyS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:46

Ja inderdaad, ik denk dat de meesten onder ons het allemaal wel eens zijn. Fijn zo, 'no hard feelings' zoals ze dat in het engels zo goed zeggen. .
Doei, L.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 01:27

Ik ben eigenlijks tegen op die hulpteugels allemaal ...

maar omdat ik een moeilijk paard heb met omhoog gaan en verkeerde manier iets is aangeleerd...
Ben ik over het algemeen wel tevreden met de slof alleen wat er hier al word gezegd je moet er wel mee kunnen rijden....

En wat ik veel zie bij mensen dat ze de slof altijd maar strak houden en nooit eens wat ontspanning erin...

heb op een manege gezien rijden ze alleen maar met slof niet eens een gewone teugel eraan heel appart....

MAAR IK RIJ MIJN PAARD NIET ALTIJD AAN DE SLOF ALLEEN ALS IE ONHANDELBAAR WORD!!!

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 01:37

Jolliegirl schreef:
ik vind dit topic nog niet eens zo erg maar k bedoel mee.. wat vinden jullie van die topics.. er word altijd gezeken... de ts-er word totaal afgezeken
als ieder z'n commentaar nou via pb zou sturen of gewoon z'n mond dicht zou houden, tenzij het echt te erg voor woorden is.. zou bokt mischien wat gezelliger worden

Irisamaire schreef:
Daar ben ik het absoluut mee eens, ben zelf nog nooit echt afgezeken in een topic ofzo, maar als ik zie hoe sommige bokkers echt helemaal de grond ingewreven worden...dan denk ik: dat kan ook anders, of via pb. Zet er dan in: ik pb je mijn mening hierover. Dan blijft bokt ook wat vriendelijker. Discussie is altijd goed, maar hou het inderdaad vriendelijk!

De bedoeling van de TS wordt totaal voorbijgestreefd....het ging toch niet óm de slofteugel maar óm de houding t.o de ménsen die dat ding gebruiken en die dan keihard de grond ingeboord worden hier op bokt....???
Dat is toch een heel andere discussie? ->

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 02:23

Daniella schreef:
Ik ben eigenlijks tegen op die hulpteugels allemaal ...

maar omdat ik een moeilijk paard heb met omhoog gaan en verkeerde manier iets is aangeleerd...
.... MAAR ???? is het onkunde of onwetendheid..... of ?!?!?!?!!???

Daniella schreef:
Ben ik over het algemeen wel tevreden met de slof alleen wat er hier al word gezegd je moet er wel mee kunnen rijden....

En wanneer kun je dat? Ik kan het niet...... niet zonder hulp. Kan wel vertellen wanneer een ander iets niet helemaal niet goed doet.... met een hulpteugel heb je voetvolk nodig.. kundig voetvolk

Daniella schreef:
En wat ik veel zie bij mensen dat ze de slof altijd maar strak houden en nooit eens wat ontspanning erin...

onkunde, onwetendheid of kubnde en wetende? Alles is betrekkelijk...

Daniella schreef:
heb op een manege gezien rijden ze alleen maar met slof niet eens een gewone teugel eraan heel appart....

inderdaad heel apart... was onlangs op een manege en daar werden de paarden gereden met een stootteugel.. er waren mensen bij die zeker weten wisten dat het om een slof ging (zeg niet dat hier ook zo was..)

Daniella schreef:
MAAR IK RIJ MIJN PAARD NIET ALTIJD AAN DE SLOF ALLEEN ALS IE ONHANDELBAAR WORD!!!

Knap dat je dat vooraf kunt zien

anneliesdj

Re: Soms vraag ik mij af.. dat gezeur over slofteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:30

Ik ben ook voor het rijden zonder hulpteugels, maar soms is het gewoon even nodig. Mijn paardje is een zelfde geval als die van LindseyS, ook een volbloed, waarschijnlijk op de baan gelopen want ze wil alleen maar hard, helaas weten we niets van haar voorgeschiedenis dus wat er allemaal met haar geklooid is weet ik ook niet.

Het geval was; ze drukte vreselijk haar rug weg en liep met haar hoofd in de lucht, wilde niet ontspannen. Ben heel lang bezig geweest met allerlei bitten en verschillende instructeurs, helemaal nagekeken door de DA, niets aan de hand. Uiteindelijk zei mijn instructrice dat ik eens een slofteugel moest proberen, was er zelf op tegen maar ze heeft me overgehaald, en wat ben ik daar nu blij om!!

De slof ging eraan, eerst probeerde ze nog terug te trekken, maar dat ging snel over, ze begon te ontspannen, nam het bit aan en liet haar rug mooi los. Heb een week of 3 met slof gereden, daarna zonder en het was gewoon een openbaring, heerlijk!! Ik rijd nu zonder hulpteugels, als ik op concours ga gebruik ik een martingaal, heel af en toe gebruik ik de slof nog een keer, maar dat is misschien 2x in het jaar, als ze flink hengstig is.

We zijn nu M springen en B dressuur, aan de dressuur is een tijd niets gedaan omdat ze dus niet wilde ontspannen, laatste x had ik 171pnt en een eerste prijs!! Ga nu dressuren met haar en ik weet zeker dat ik haar makkelijk in het M kan krijgen, en zonder slof was dat niet gelukt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:33

Met concours bedoel ik dus springconcours!

En trouwens waarom gebruiken heel veel topruiters dan ook een slof? Wou je zeggen dat Anky en Coby geen goede ruiters zijn?

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:05

Een slof is in mijn ogen onzin, Een goede ruiter die er mee overweg kan is meestal wel zo goed dat het ook zonder slof lukt, Helaas denken een boel mensen goed te zijn en ze er aan te hangen, Helaas is mijn mening dat je dan niet zo goed bent als je zelf denkt,

Gebruik je hem als noodrem voor een buitenrit dan kan ik er mee leven.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:12

En dan is ie nog link,gebruik liever een martinggaal...maar wat je zegt..helemaal mee eens.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:45

Ja ik zou dan ook een martingaal kiezen, maar we hadden het over de slof en alleen voor noodrem buiten mag hij gebruikt worden maar dan ook alleen daarvoor de rest is allemaal op te lossen met goed les en een beetje geduld, Helaas is dat er tegenwoordig niet meer en moet een paard op zijn 4de al z zijn en dan krijg je dit soort praktijken,

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:44

Idd, ben ik het mee eens, tegenwoordig is het zo dat een paard zo vroeg mogelijk zo veel mogelijk moet kennen. Heb nu ook een bijna 5 jarige ruin te koop staan en dan bellen er mensen en vragen wat hij al kent. Ja is 3 keer op concours geweest en kan achterwaarts en schoudervoor, wijken ook bijna. En dan hoor je ze denken; 'zo weinig nog maar, en hij wordt al 5 dit jaar?' En als je dan verteld dat hij pas op zijn 4e is ingereden dan zeggen ze niet 'en hij kent in een jaar al zoveel?' nee dan denken ze 'waarom zo laat dan, tsk, ik hoef hem al niet meer' en zeggen ze 'dan weet ik eerst genoeg, dankjewel, je hoort nog van me' en hoor je vervolgens nooit meer wat.

Ja sorry hoor maar ik wordt daar een beetje ziek van.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:01

Ik heb niks tegen hulpteugels en slofteugels, heb ze alleen nog nooit (nou heel zelden) hoeven te gebruiken. Denk dat ik misschien 2x in mijn leven met een slof gereden heb, en nog niet eens echt heb hoeven te gebruiken.

Wel ben ik er op tegen dat hulpmiddelen vaak onvakkundig gebruikt worden door mensen...Daarbij komt dat het soms lijkt of sommige ruiters doorgewinterde slofgebruikers zijn omdat ze er "altijd' mee rijden. Dan vraag ik me wel eens af of het gebruik van zo`n slof niet meer tussen de oren van de ruiter zit, dan dat het echt noodzakelijk is.

Afkraken zoals in topics hier gebeurd laat ik aan anderen over, het lijkt immers alsof niemand nog meer gewoon opbouwende kritiek/commentaar of zelfs een keer een compliment durft neer te zetten.

Of zou je alleen op bokt gelezen worden als het in negatieve zin is? Je hebt ze dan vaak sneller op je hand dan dat je iets positiefs zegt, dan wordt je vaak helemaal niet gelezen.

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:14

Heb zelf 1x mijn toenmalige verzorgpaard gereden met slof, volgens de eigenaresse was dat DE oplossing van het sterrenkijken. Wat bleek hij verveelde zich gewoon dood. Na een paar vreselijk ontspannende buitenritjes liep hij mooi en keek hij geen sterretjes meer..!!!
En de eerste keer dat de nieuwe bijrijdster van mijn schoonmoeder ging rijden in de les (was k niet bij) gooide ze ook de slof er om. Wat resulteerde in uitgescheurde mondhoeken, heb haar duidelijk gemaakt dat het nodig is om haar me een slof te rijden. Arm dier...

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:27

Elisa2 schreef:
En dan is ie nog link,gebruik liever een martinggaal...maar wat je zegt..helemaal mee eens.

stap maar op mijn paard Als ie weg vliegt, houdt een martinggaal hem echt niet tegen Slof kan ik tenminste aantrekken en weer loslaten! En heb ik hem alleen al om, weet het paard genoeg

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:37

ach al die discussies over die slof.......

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:18

ben het met je eens KiWiKo, en dat was de bedoeling van de TS ook helemaal niet...beetje jammer...