hoe iets ronder krijgen in hals? (foto)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:19

Astragirl schreef:

Het probleem is juist dat ze nog wat problemen heeft om hoger ingesteld te worden vanuit dat lage en ronde wat ze wel correct doet.
En ik vraag gewoon tips. Ik ben juist wel kritisch. Ik wil juist eens andere dingen horen en bouw daarop verder. Ik ben geen bokker die alleen de super fotos filtert en die online plaats zoals velen. Dus ik ben zeker kritisch, sorry. Als je ver niets meer wilt zeggen vind ik dat ok hoor.

hier geef je het probleem al zelf aan. vanuit het lage niet naar de oprichting willen/ kunnen...let vooral op het woordje kunnen!! ik denk dus echt dat het aan de achterhand ligt...die is duidelijk niet actief genoeg waardoor ze zichzelf niet "kan" dragen. voor jou kan het fijn aanvoelen het lage maar de achterhand moet nog veel sterker worden!! als de achterhand niet sterk genoeg is kan het paard dus niet gaan zitten als het ware en kan dus nooit in de oprichting komen...zeker niet nageeflijk!

mijn tip is dus de achterhand sneller/elektrischer/ sterker maken!!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:21

Astragirl schreef:
De achterhand is zeker wel actief, te soms, dat ze alleen wil vooruit spurten, niets anders. Ze reageert ook super op mijn been. Als jullie het niet geloven, dan maar niet...

als ze gaat spurten/ rennen is dat een teken van onbalans en krachtverlies...dus toch duidelijk een actieviteitsprobleempje! dus toch de achterhand sterker maken!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:22

Ok, dit is een goede uitleg waar ik iets mee kan. Waarvoor dank
Wat ik momenteel veel doe ik overgangen maken naar de galop, ze doet niets liever. Daarna merk ik dat ze heel actief wordt en los, maar soms te loperig en dan duwt ze soms die hals weer naar boven. Hoe kan ik ze dan toch terugnemen als zodat ze wel weer in balans komt? Door nog overgangen te maken?

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:26

ik denk dat je misschien weer even terug moet naar de basis. even oefenen op het terugkomen op je zit. misschien is het ook verstandig dat je op de binnenghoefslag rijd om het balans probleem aan te pakken en dat het paard eerst op eigen benen loopt. als ze loperig wordt of gaat rennen, probeer het paard dan eerst recht te stellen en weer rustig zonder getrek op je zit weer op te vangen. vandaaruit ga je weer rustig verder met waarmee je bezig was. kost even tijd en geduld. maar paard moet in jouw tempo lopen en niet wegrennen.
probeer ook schijnovergangen te maken...dus arbeidsdraf-naar rustigere draf en weer iets vooruit. denk daarbij aan gelijke druk op de teugels. op het moment dat je terugkomt in tempo, breng dan je bovenlichaam iets naar achter en houd je handen stil en drijf daar tegen aan. als het goe dis komt het paard dan meer op de achterhand en zul je druk krijgen in je hand. van hieruit kun je een beetje de draf verruimen (niet teveel) en vandaaruit weer naar arbeidstempo. hierdoor maak je hem sneller en actiever. ook in andere gangen natuurlijk kun je dit doen. verder zoals ik al eerder zei kun je schouderbinnen/ schoudervoor, voltes openen en sluiten oefenen om het paard sterker te maken.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:36

Ik heb hier een filmpje gevonden waar ze probeert in draf erboven te komen en ik dan een cirkel draai.

Afbeelding

broadway

Re: hoe iets ronder krijgen in hals? (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:40

dit laatste berichtje is duidelijk niet dragend, want dan is er géén spurt!! Is het een luchtzuiger(gezien de strakke keelspieren???)Dan is de gals ook verkort en minder goed gevormd!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:43

heb het filmpje gauw stil gezet ,dit paard loopt duidelijk KREUPEL!!!!!!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:48

ik dacht het paard ook kreupel te zien lopen?! hoofd beweegt ook veel op en neer. verder zie ik dat je teugels doorhangen. zonder contact ben je ook nergens

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:49

Filmpje toont idd geen vold. dragend paard.
Verder vind ik je iets passief overkomen. Je paard lijkt erg zoekerig met het hoofd, ik denk dat je duidelijker moet zijn in je vragen.
Het is goed om met een stille weerstandbiedende hand te rijden, maar hier zie je dat je een beetje los vast verbinding krijgt.
Probeer niet steeds te drijven (ik zeg niet dat je dat doet hoor) maar op kuitdruk direct een voorwaartse reactie te krijgen.
Wanneer ze dat goed doet, kan je haar meer doorvragen, want dat doe je namelijk vooral met je bene, niet met handen. Je drijft, en van voren vang je haar op.
Ik zeg niet dat je grover moet worden met je handen, maar je moet duidelijker zijn in je hulpen en EERST moeten de basisvereisten aanwezig zijn.
- goed voor het been
- goed passend tuig en geschikt bit
- actieve, voldoende dragende acherhand

Eerder hoef je van voren niets te vragen.

Niet boos worden als ik er helemaal naast zit wat het filmpje betreft, ik kijk zo goed moeglijk maar ik kan me vergissen...
En als je paard idd kreupel is (wat onregelmatig lijkt ze wel...) dan denk ik dat het linksvoor zit...
Laatst bijgewerkt door Mulan op 16-01-06 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:51

ik denk het niet alleen , IK WEET HET ZEKER!!!

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:53

Wanneer jij op het binnenbeen lichtrijdt, zoals jij hier op het filmpje doet, breng jij je gewicht ook teveel op de binnenhand wat voor je paard niet bevorderlijk is in de wendingen!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:01

Ok, dus duidelijker zijn met de hulpen en meer actie reactie vragenvoor de achterhand. Om even duidelijk te maken: ze loopt niet kreupel, op de rechterhand valt ze soms naar binnen en dan komt er meer steun op het rechtervoor been. Dit is inmiddels al gestopt. Anders zou de DA het wel gezien hebben, ze is onlangs nog onderzocht. Filmpje is 2 maanden oud.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:04

broadway schreef:
dit laatste berichtje is duidelijk niet dragend, want dan is er géén spurt!! Is het een luchtzuiger(gezien de strakke keelspieren???)Dan is de gals ook verkort en minder goed gevormd!

Het is geen luchtzuiger, dat weet ik zeker, en ze loopt ook niet kreupel

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:08

Astragirl schreef:
Ok, dus duidelijker zijn met de hulpen en meer actie reactie vragenvoor de achterhand. Om even duidelijk te maken: ze loopt niet kreupel, op de rechterhand valt ze soms naar binnen en dan komt er meer steun op het rechtervoor been. Dit is inmiddels al gestopt. Anders zou de DA het wel gezien hebben, ze is onlangs nog onderzocht. Filmpje is 2 maanden oud.

Uiteraard komt er meer steun op het rechtervoorbeen indien jij op dat been licht gaat rijden. Als ik een paard zou rijden die hier last van zou hebben dan is toch het eerst wat ik doe: ervoor zorgen dat ik dit been niet te veel ga belemmeren? Jij doet nu het tegenovergestelde. Overigens vind ik het een erg rare constatering: ze valt soms naar binnen en dan komt er meer steun op het rechtervoorbeen. Dit is toch echt, in mijn ogen, een fout van de ruiter? En als zij hiermee gestopt zou zijn, waarom valt iedereen dan een zekere onregelmatigheid op, op het filmpje ?!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:13

Ik wissel regelmatig van been hoor, was nu toevallig op binnenbeen. Na één rondje wissel ik weer. , Beste talented, omdat het filmpje nu 2 maanden oud is, leer lezen aub

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:17

Ps maak jij soms eens geen fouten misschien op jouw super dressuurpaarden, ow nee, sorry

Mulan, bedankt voor de zinnige uitleg!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:42

Ik zie ook een onregelmatig paard wat niet voldoende van achter naar voren loopt.....
Sorry....

wou alleen wel aangeven dat ik ook het commentaar wat de andere gaven toch zeker gedeeltelijk beaam.

Het is maar een moment opname dat begrijp ik. Toch is het wel belangrijk dat jij 'tzelfde ziet als de rest - anders kan niemand jou helpen...

sterkte!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:53

Ik heb dit topic niet helemaal doorgespit, want ik moet zo weg. Maar dit was o.a. mijn reactie in haar eerdere topic (ik was de aanleiding voor dit topic )

Vonnie84 schreef:
Ook heb ik het idee dat je niet helemaal op je zitbeenknobbels zit. Kiepert jou zadel naar voren? Of is jou inchmaat te klein?

Astragirl schreef:
Het zadel kiepert ook wel een beetje voren, maar het stoorde me niet erg. Sparen voor een nieuw dus....

Als een zadel niet goed ligt op de rug, kan een paard ook niet door zijn rug lopen!!! Dat wilde ik nog even benadrukken. Vooral omdat het op zijn schoft drukt, kan hij van daaruit niet ontspannen. Wedden dat je met een goed liggend zadel opeens veel meer kan?

Dit is een erg interesante site wat betreft de ligging van een zadel:

http://www.paardenosteopathie.org/basis/index2.html

(en dan naar het menu gaan en naar: pasvorm zadel)

Dit is dezelfde tekst, maar dan staan er geen foto's over de tekst heen:

http://www.equinetotaal-webshop.com/

(en dan naar het menu gaan en naar: Zadel advies)

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 15:18

Ga zeker je site eens bekijken! Ik begrijp dat het zadel enorm van belang is om een paard ontspannen te doen lopen. Ik ben trouwens al aant uitkijken om een een nieuw zadel te kopen

superwoman; ik snap helemaal dat veel hier denken en zeggen, en aan sommige commentaren heb ik veel info , andere niet. Mensen kunnen nu éénmaal niet zien wat jij voelt en ziet in het echt. Ondertussen heeft ze een kuur gehad om soepeler te worden en een hele acupunctuur sessie achter de rug, en ondertussen is ze al veel losser geworden en absoluut niet meer zo onregelmatig zoals op het filmpje. Ik zit nu in het laag en rond stadium dat goed gaat, en had gewoon nood aan een paar tips om haar nog soepeler te kunnen laten lopen. Waarom al die heisa, pffff

heb de site bekeken en herken eigenlijk veel van de opgenoemde problemen, zal eens verder kijken!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:37

Astragirl schreef:
Ik ben trouwens al aant uitkijken om een een nieuw zadel te kopen

Kan de zadelmaker je zadel dan niet meer passend krijgen op je paard? Of is de boom echt te breed?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:41

Ik zou dat eens moeten vragen, want ik heb het zelf niet gekocht.
Het is eigenlijk jammer, het is voor de rest een super zadel, alleen is de zitting te ver naar voren. En dat duwt waarschijnlijk op de schouderbladen waardoor ze stijf loopt.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:45

Ja, je kan dat altijd proberen. Alhoewel ik bang ben dat dat niet gaat lukken en dat je gewoon een boommaat smaller nodig hebt (misschien wel twee??). Zorg iig dat je een goede zadelmaker vindt en dat je samen met hem een eventueel nieuw (tweedehands) zadel zoekt. Of hem er naar laat kijken als je hem zelf koopt.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:48

ik denk ook dat er wel 2 minder mogen zijn dan. bedankt!

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:09

Astragirl schreef:
Ze heeft geen verkeerde bespiering, weinig bespiering echter. Dat verander je niet in een jaartje.
Klomp, ze valt juist uit balans omdat ze zich er dan uit wil drukken. Als ik terug wat lager vraag, dan loopt ze weer goed over de rug.

Mijn paard veranderde in een half jaar zo erg dat ze hem niet meer herkenden. En ik rij maar 2 tot 3 keer per week (helaas tijdgebrek).
Ze valt niet uit balans omdat ze zich er uit wil drukken. Ze drukt zich er uit omdat de balans nog niet goed is. Ik ga even verder lezen, dan volgt de rest.... Oh ja ik heb hetzelfde probleem (gehad) en ben er hard mee bezig volg de tips op je zult zien het wordt beter...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:37

Ik bespeur hier toch wel een beetje dat je niet graag commentaar te horen wil krijgen.Iedereen wil jouw helpen en niets anders er staan heel erg goede tips en uitleggen bij probeer toch hier open voor te staan.In het begin van je topic wil je je paard oprichten maar dat lukt niet en er wordt veel geantwoord dat je je paard dan goed lang en laag moet gaan rijden ze mist ook duidelijk bespieren voor de schoft en ik denk ook dat je je paard lekker laag en lang moet gaan rijden dan zeg jij dat doe ik al en dat gaat heel erg goed dan plaats je 2 foto's die dat moeten laten zien maar ik zie alleen maar foto's waar je paard toch erg hoog loopt met zijn hoofd.Nu plaats je een filmpje en je paard loopt echt heel onregelmatig dat kun je gewoon duidelijk zien en zeg jij dat dat niet zo is en dat ze nu veel beter loopt ik vraag me af waarom laat je dan nu niet gewoon zien hoe je je paard nu hebt lopen.We zien nu deze beelden en moeten daar ons antwoord op geven.

Ik rijd trouwens ook een draver en die kan ik heel goed lang en laag laten lopen je zei eerder dat dravers dat niet zo goed kunnen maar dat is absoluut niet waar.Die foto van die fries was ook prachtig dat is wel moeilijk hoor bij een fries jij zei van niet maar friezen willen zich heel vaak opkrullen en zijn moeilijk uit te schuiven.