rijden met elastiek..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: rijden met elastiek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:37

elastiek, slof, tideman
dat zijn allemaal middelen om problemen mee te verdoedelen
paard staan er zeer gespannen bij
vraag je eens af WAAROM wil het paard zijn hoofd niet naar beneden doen
veel paarden hebben rug pijn door een slecht passend zadel
of hebben haken op hun kiezen

als ik naar je zadel kijkt ligt dat vrij ver naar voren
de singel zit zelfs helemaal in zijn oksel (hoort minimaal een handbreedte te zijn)
laat je zadel eens nakijken door een echte goede zadelmaker (daar zijn er maar een paar van in nederland)
pas als dat in orde is kun je met fysio en trainen aan de longeer lijn
proberen om de bovenlijn los te krijgen

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:07

unamie schreef:
elastiek, slof, tideman
dat zijn allemaal middelen om problemen mee te verdoedelen
paard staan er zeer gespannen bij
vraag je eens af WAAROM wil het paard zijn hoofd niet naar beneden doen
veel paarden hebben rug pijn door een slecht passend zadel
of hebben haken op hun kiezen

als ik naar je zadel kijkt ligt dat vrij ver naar voren
de singel zit zelfs helemaal in zijn oksel (hoort minimaal een handbreedte te zijn)
laat je zadel eens nakijken door een echte goede zadelmaker (daar zijn er maar een paar van in nederland)
pas als dat in orde is kun je met fysio en trainen aan de longeer lijn
proberen om de bovenlijn los te krijgen

Weetje waarom de meeste mensen eerst een hulpteugel proberen, omdat niet iedereen het geld heeft om al die controles aan zadel en rug uit te laten voeren. En als het niet je eigen paard is doe je dat al helemaal niet. Iedereen praat er tegenwoordig wel zo makkelijk over, even naar de zadelmaker, even fysio, maar de kosten worden hier gewoon vergeten.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:11

Ik rijd mijn verzorgpaard ook met een elastiek. Hij reageerd er super op ivm de aanleuning en de extra druk op zijn bit denk ik. Na 20 minuutjes staat de elastiek slap en loopt ie lekker ontspannen. Als ik de elastiek eraf laat (in het begin) is die niet ontspannen te krijgen en wil die alleen maar racen, dan maar beginnen met een elastiek, later hangt die toch slap of haal ik hem eraf

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:34

Princesj schreef:
Weetje waarom de meeste mensen eerst een hulpteugel proberen, omdat niet iedereen het geld heeft om al die controles aan zadel en rug uit te laten voeren. En als het niet je eigen paard is doe je dat al helemaal niet. Iedereen praat er tegenwoordig wel zo makkelijk over, even naar de zadelmaker, even fysio, maar de kosten worden hier gewoon vergeten.

als je een paard neemt weet je dat je dat je allerlei kosten kan verwachten
heb je daar het geld niet voor, dan kun je beter geen paard nemen.
door blijven rijden met een paard met rugpijn ..zonder er iets aan te doen
dat vind ik een kwalijke zaak en een vorm van egoisme
een paard vraagt niet om al die pijn en ellende, je kan er ook nl. naast gaan lopen
en niet alle zadelmakers zijn duur
mijn zademaker kan een (2ehands) wintec zadel perfect passend krijgen....dat kost heel weinig
hij meet de rug ook gratis op zelfs als je het zadel op marktplaats koopt
maar je moet het moeite willen doen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:11

Citaat:

Dit vind ik echt een flauwekulreden. Als je paard ergens pijn of ongemak van heeft dan moet je dat oplossen, die verplichting heb je gewoon naar je paard toe en dat ben je aangegaan toen je hem kocht. Als ie niet van jezelf is dan moet de eigenaar het doen, maar je kan niet van een paard verwachten dat ie netjes zijn best doet als ie ergens ongemak heeft. Ik vind dat je er dan helemaal niet meer op moet gaan zitten tot je het kan oplossen. Ik zou het mijn paard niet willen aandoen in ieder geval. Een hulpteugel gebruiken om een paard door zijn pijn/ongemak te laten heenlopen?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:21

Ik heb meer het idee dat mensen naar hulpmiddelen grijpen om hun eigen fouten te verdoezelen. Met slof lijkt het net of mensen heel netjes controle hebben over hun paard, maar feitelijk gezien is dat in veel gevallen niet waar.. Het geeft de ruiter een goed gevoel, want het lijkt net of het goed gaat.. Maar zonder zo´´n hulpmiddel doet de ruiter snel weer een flinke sprong terug qua niveau voor zijn/ haar eigen idee..

Maar misschien dwalen we af van het topic, aangezien die níet gaat over het wel of niet gebruik van slofteugels...

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:03

elastiek om precies te zijn

Ik begreep dat het paard zonder het elastiek "sterrenkijkt". Ik vind de tweede foto niet echt een verbetering (lastig te zien ook zo op stand). het elastiek staat zo te zien enorm strak. Hij hangt zichzelf als het ware in het elastiek, waardoor je ook straks zonder elastiek geen verbetering zult krijgen.

Ik denk altijd maar zo, volgens mij kost het een paard veel meer moeite om die rug zo strak en hol te houden dan het lekker los te laten. Dus daar zal iets in de weg zitten wat toch rijtechnisch op te lossen moet zijn (of er moet een andere oorzaak zijn).
Werk eerst aan jezelf, leer onafhankelijk zitten en ga dan pas aan je pony werken! Je vroeg om tips om toch laag te kunnen rijden met elastiek, maar als je al in de problemen raakt als je pony zijn hoofd (met elastiek) laat zakken dan is er toch iets niet goed met je zit!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:44

Princesj schreef:

De meeste mensen pakken niet EERST een hulp teugel maar willen alleen met hulp teugel rijden dan trekken ze hem in de krul en denken dat het opgelost is.Daarna word er dus helemaal geen hulp meer voor het paard gezocht en wordt het probleem van het paard alleen maar groter want nu kan hij niet eens meer over zijn rug lopen en zal nog ergere rugpijn krijgen.Als je geen hulp voor je paard haalt als dat nodig is moet je je schamen.Jij bent verantwoordelijk voor je paard.Het paard kan alleen maar aangeven dat er iets mis is en daar moeten wij naar luisteren.Hij kan zelf geen hulp halen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:53

Ik kan niet beoordelen of je vooruit bent gegaan want je paard staat stil.Ik vind wel nog steeds dat hij een zeer gespannen hals/nek heeft.Het elastiek zit veel te strak om het heeft geen enkele positieve invloed op je paard.Probeer op een eerlijke manier je paard dingen aan te leren en hem niet te dwingen.Paardrijden hoort voor paard en ruiter leuk te zijn.Wil je nu toch percee het elastiek er aan hangen omdat het er anders zo raar uit ziet doe hem dan veel losser en laat hem meer zakken met zijn neusje.

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 21:20

nou.. op advies.. ben ik och over gegaan op zelf proberen.. dus he elastiek is er af...
nu moet ik zeggen.. heb er een tijd mee gereden.. hij reageerd nu een stuk beter op mijn hulpen ..daarmee bedoel ik dus dat hij beter loopt.. ook zonder.. met was het lekker.. ik hoefte niet elke dag de strijd met hem aan.. en nu.. het begin.. erg veel los stappen.. ongeveer 15 tot 20 minuten.. met veel figuren.. dat hij lekker los komt..
daarna meer oppakken met een beetje drafwerk er bij..
gaat wel minder in de draf.. zijn hoofd gaat weer gelijk om hoog.. maar we zijn aan het werk..
ik hoop dat het nu wel lukt.. watn ik ben echt wel een doorzetter.. maar ik kan er niet tegen als ik elke dag weer het gevecht aan moet..
dit is ook niet fijn voor hem
nu.. we proberen het zo..dus ik hoop dat het beter gaat na een tijd..
ik hoop zo snel mogelijk foto's er op te zetten..

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:54

ik zat net even dit topic te lezen en wil even zeggen dat ik het geweldig vindt dat je naar het advies luistert om toch zonder elastiek te rijden. En het gaat je echt wel lukken, maar het blijft toch een kwestie van veel geduld en veel oefenen en lekker voorwaarts rijden vanuit de achterhand en belemmer je paard zo min mogelijk in zijn mond.
Wel leuk om te lezen dat iemand ook echt iets doet met het advies dat wordt gegeven.

succes!!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:53

Libiris schreef:
ik zat net even dit topic te lezen en wil even zeggen dat ik het geweldig vindt dat je naar het advies luistert om toch zonder elastiek te rijden. En het gaat je echt wel lukken, maar het blijft toch een kwestie van veel geduld en veel oefenen en lekker voorwaarts rijden vanuit de achterhand en belemmer je paard zo min mogelijk in zijn mond.
Wel leuk om te lezen dat iemand ook echt iets doet met het advies dat wordt gegeven.

succes!!

Mee eens!! Nog 1 tip. Het lijkt erop dat je van voor bezig bent met zn hoofd naar beneden te krijgen (zoals ook met t elastiek). Probeer je niet teveel te focussen op zn hoofd. Ga gewoon lekker rijden, zorg dat ie voorwaarts blijft dan laat ie zn hoofd vanzelf wel een keer zakken.

Wat bij mij trouwens heel goed heeft geholpen om mn handen stil te kunnen houden is met een halstertouw om de nek rijden en dat samen met je teugels vast houden. Zo leert je paard dat als ie zn hoofd rustig en laag houdt dat ie geen druk voelt, en leer jij meer met je lichaam te sturen en je handen niet teveel te gebruiken. Mijn paard kwam hierdoor meteen lekker naar beneden!

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:05

Hmmmm..
als ik de foto's zie kan ik idd goed begrijpen dat je pony ijn hoofd de lucht ingooit...De singel zit echt niet goed...Het doet zelfs pijn volgens mij....helemaal onder die oksels... En wat gebeurt er nu, die elastiek hang ook nog eens vast aan die singel, dus als je paard zijn hoof omhoogtrekt heel de tijd dan trekt hij die singel nog meer naar voren en zit ie dus nog meer in de weg dan goed...
Als ik van jou was, zou ik die elastiek weggooien en eens rusig bekijken wat ernet aan de hand is met je paard...

Het kan echt wel zijn dat hij genoeg heeft van dat getrek aan die singel en als je die elastiek dan wegdoet en die singel meer naar achteren...Dan kom je al een hele eind verder denk ik...wat zoals eerder gezegd, deze foto's zien er echt gedwongen uit

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:33

Goed van je zeg dat je het nu lekker zonder elastiek gaat oplossen.Je moet wel in je achterhoofd houden dat je aan het trainen bent en dat het wel maanden kan duren voor hij ineens een keer zijn hoofd laat vallen.Wees dus geduldig en wacht tot je pony zich zelf geeft.Probeer veel overgangen te rijden en hem lekker voorwaarts te houden{dat is niet sneller laten lopen maar aktief laten lopen}en vooral niet willen met je handen en de teugels hem naar beneden te dwingen want dan heb je dus wel elke dag een gevecht wat voor jullie beiden niet positief zal uitpakken.

Ik weet even niet meer of je ook les met hem reed maar vraag dan eens of hij aktief en met takt loopt.En of je overgangen juist gereden zijn{meestal niet namelijk en dan kun je even vragen wat je er aan kunt verbeteren}.Succes verder.

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:21

nou.. ik heb vandaag foto's gemaakt dat hij zonder elastiek loopt.. ben benieuwd wat jullie reactie er op is..
De foto's komen vandaag of morgen er op..
Groetjes patricia

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:03

nou ik ben heel benieuwd, maar het zal vast wel goed gaan
groetjes

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 00:03

ik hoop dat de rest van bokt dat ook vind..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 00:20

Ik ben ook benieuwd.Hoe vind je zelf dat het nu gaat zonder elastiek?

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 00:22

ja.. ik ben helemaal trots..
ik wist niet dat hij het kon.. het is nog een beetje met moeite maar hij loopt beter dan dat hij in 6 jaar heeft gelopen zonder elastiek..
ben dus erg trots op hem,...
vanmiddag zijn de foto's gemaakt dus nu maar even wachten tot die persoon ze naar me stuurt..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 00:27

Hardstikke fijn zeg dat hij lekker loopt nu.Maar dan mag je ook trots zijn op jezelf hoor want jij rijdt hem.

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 00:31

ach.. ik ben al blij dat ik trots kan zijn op hem..
en ja.. ik met mijn koppige gedoe wilde eerst niet dat hij zonder liep.. maar omdat jullie met zijn allen zo hard zijn geweest voor mij.. ben ik het gaan proberen.. ben ik jullie allemaal dankbaar voor..!!
hij is echt helemaal top..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:47

Zoals ik volgens mij al eens eerder heb geprobeerd aan te geven in dit topic, ruiters grijpen veelal naar hulpmiddelen omdat dat de makkelijkste weg is. Voor hun gevoel gaat het dan beter.. Maar zodra ze terug gaan zonder, dan valt het veelal tegen waardoor je in een cirkel belandt dat je niet meer zonder kan..

Goed bezig dat je bezig bent om uit die cirkel te komen en zo te horen ben je alweer op weg naar boven..Succes verder en ik ben benieuwd naar de foto´s..

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:52

heb je wel eens momenten dat de elastiek minder strak zit, wanneer je paard dus meer ontspannen is meer zakt?

ik zou graag meer lengte in de hals zien en probeer zelf ook goed te otspannen.

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:18

marloezzke schreef:
heb je wel eens momenten dat de elastiek minder strak zit, wanneer je paard dus meer ontspannen is meer zakt?

ik zou graag meer lengte in de hals zien en probeer zelf ook goed te otspannen.

Ja dat is er wel is.. maar niet vaak.. ik ben nu blij dat ik zonder rij:D (het rijmt )

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:37

mooi

mijn paard is ook heel lang een sterrenkijker geweest, het heeft lang geduurd, maar het is toch goed gekomen.