Discusie over te vroeg in rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Murkje

Re: Discusie over te vroeg in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:29

heey

ons paar gaat in februari weg om te beleren
(hij is dan over een paar maanden 3) dan komt hij
daar eerst rustig te staan..en wordt hij nog eerst gekeurd
en dan wordt hij rustig aan beleerd echt gewoon rustig aan
en dan gaat een vrouw van 40 kg hem inrijden

maar mijn mening is: een paard pas als hij 3 jaar is rustig aan
beginen met wat longeren enzo en dan rustig es met zadel en
hoofdstel longeren en dan er voorzichtig er eens opzitten en dan gewoon wat rustig rijden..nog niet echt hard laten werken

en als mn paard dan terug komt ga ik het eerst ook heel rustig aan doen en dan eerst 20 minuten rijden en dan steeds 5 of 10 minuutjes meer

dus gewoon als ze 3 zijn heel rustig aan beginnen

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:39

machie schreef:
Ach, het doet mij weinig hoor Paard is laatst helemaal nagekeken, en alles ziet er goed uit (ja van de buitenkant!) Botten bloodleggen vind ik pas sneu.. Arme paard, zn hele huid weg

Whhaha, was ook een geintje!
Nee, zo'n 'kaal' paard lijkt me ook niks...
Nee, maar je begrijpt dat je iets kunt verpesten zonder dat je het ziet, het kan zich best pas op latere leeftijd uiten.
Maar ik ben het wel met je eens hoor, daarom ga ik zelf ook naar buiten straks, het hangt er heel erg van af wat je gaat doen als je er éénmaal opzit (wat natuurlijk niet te vroeg mag!)
Tegenwoordig is het heel normaal dat er met 3 jaarigen al een wedstrijd wordt gereden, nou, dat is dus écht helemaal je paard naar de knoppen helpen....
Zonde hoor....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:01

monteaura schreef:
Het moet natuurlijk per paard, ras, soort en karakter bekeken worden. Maar om het veiligste te zijn, denk ik dat je het tot het maximale (ong 4/4.5 jaar) moet uitstellen. Als het een echte etter wordt, kun je heus wel wat losgooien, wandelen etc. Daardoor krijg je alleen maar een betere band. Ik vind het echt per paard verschillen, helaas zijn er te vaak onkundige mensen die liever hun paard naar de mallemoer helpen dan dat ze nog een jaartje wachten.

Nee, dit is dus niet zo, dat het per ras, soort en karakter bekeken moet worden........alle paarden zijn op dezelfde leeftijd volgroeid, dit hebben ze onderzocht omdat er eerst werd gedacht dat sommige rassen later volgroeid waren.....dat was dus niet zo.....
Verder ben ik het volkomen met je eens!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:15

ik denk dat het zo lijkt dat ze eerder volgroeid zijn. met name hafjes tinkers en dat soort rassen. die zien er veel voller en volwassener uit dan de grote paarden

beep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:17

ik vindt dat je paarden best kunt inrijden als ze 3 jaar oud zijn je moet ze niet direct over de kop werken maar ze lekker op hun eigen benen laten lopen ken genoeg paarden die met drie jaar zijn ingereden en die het vele jaren later ook nog goed doen en waar je niks aan kunt zien.

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:18

Ik ben nu ook mijn pony aan het inrijden, ze is nu 3,5, inderdaad veel buitenritten, en rij maar 2 tot 3 keer per week. Ben er inderdaad ook geen voorstander van om gelijk al bij 3-jarige leeftijd flink te gaan rijden, maar ik merk aan mijn pony(is een Welshje) dat wanneer ze een week niet is gereden(bij voorbeeld afgelopen week met de vrieskou)maar alleen heeft gestapt of aan de hand gefietst heeft, ze dan echt te druk wordt, dus dan moet ik er wel op om de drukte eruit te krijgen. Is dit dan fout?ik zou anders ook niet weten hoe ik haar rustig krijg....

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:26

Veline schreef:
Ik ben nu ook mijn pony aan het inrijden, ze is nu 3,5, inderdaad veel buitenritten, en rij maar 2 tot 3 keer per week. Ben er inderdaad ook geen voorstander van om gelijk al bij 3-jarige leeftijd flink te gaan rijden, maar ik merk aan mijn pony(is een Welshje) dat wanneer ze een week niet is gereden(bij voorbeeld afgelopen week met de vrieskou)maar alleen heeft gestapt of aan de hand gefietst heeft, ze dan echt te druk wordt, dus dan moet ik er wel op om de drukte eruit te krijgen. Is dit dan fout?ik zou anders ook niet weten hoe ik haar rustig krijg....

Nou, eigenlijk moet je paardje gewoon elke dag los kunnen lopen, staat ze helemaal op stal?
Hoeveel voer krijgt ze?
Ik snap je probleem, het zou eigenlijk het handigst zijn als je je paardje ergens even los kon laten, dan kan ze even uitleven.
En als ze krachtvoer krijgt, moet je daar erg mee oppassen, met de kou kunnen ze behoorlijk uit hun dak gaan!
Maar als je in ieder geval probeerd om zo veel mogelijk rechtdoor te gaan als je erop zit, dan gaat dat in ieder geval goed!

Tigger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:58

Maar wat verstaan jullie onder drie jaar?
er werd door St al gezegt, dat ze januari een jaar ouder worden, als je dus een late hebt, bijv van september, zou hij dus eigenlijk 2 jaar en 3 maanden zijn.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:06

bij mij is 3 jaar gewoon de datum dat ze geboren is. mijn smid had het laatst ook over jouw 3 jarige omdat ze dat zou moeten zijn op 1 jan. vind dit egt onzin.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:11

ik had geen tijd om het hele topic door te lezen maar wil toch even mijn verhaal doen,

IK heb een shetlander samen met mijn vriendin caroline(caroowtje op bokt)
bibi was 2,5 toen we haar kregen, en ze is op haar 2 de bereden, en dan niet ingereden ofzo maar hup erop en wegrijden maar, springen ,crossen, enz.

ze hefet een half jaar stilgestaan met ons ,en nu zijnj we weer bezig met longeren enzo. die pony is nu 3.5 jaar.
ze heeft een ingezakte rug, en heeft vaak last van spierpijn.
Vermoeddelijk is ze op haar 10de á 15 de sl verleten.
echt heeel jammer

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:41

Wij beginnen met de pony's als ze tweeen half zijn en als ze stap, draf snappen dan gaan ze voor driekwartjaar het land weer op om te groeien en hetgeen wat ze is overkomen te overdenken en dan worden ze weer gepakt..om dan heel rustig aan weer op te bouwen.. en ongeveer drie keer per week..
Ik weet niet wat te jong is.. vindt dat altijd erg moeilijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:55

josiej schreef:
Ik vind dat je een paard met 2.5 best mag inrijden....hoe eerder hij gewent is hoe beter. Je moet er niet fanatiek op gaan rijden maar 1x per week een beetje stappen draven galoppere maakt niks uit als je dat maar een kwartiertje doet.... en longeren met zadel en hoofdstel aan kan al helemaal geen kwaad.

Dit vind ik zelf nogal een naïeve reactie, zeker als je dus naar de botten van het paard kijkt (zie eerste pagina van dit topic, staat een heel stuk over.)

'Een beetje stappen draven galoppere maakt niks iut als je dat maar een kwartiertje doet..'
Naïef, en zelfs gewoon oneerlijk tegenover een paard. Of je dit nou een kwartier of een uur doet, het is beiden gewoon slecht voor een jong paard.

En longeren kan ook behoorlijk slecht zijn, echt wel. Het kan dus wél kwaad.
Misschien een idee om eerst het topic goed door te lezen, en verder te kijken (en denken..) dan je neus lang is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:28

Ik vind dat je een paard lekker baby moet laten zijn zolang het kan

Kijk nou eens hoe lang je wel niet op een paard kan rijden, kan je dan echt niet het geduld op brengen om nog even dat ene jaartje te wachten? Bovendien zijn veel paarden sneller op als ze jong ingereden worden (die dus intensief bereden worden) dus ben je er uiteindelijk alleen maar zelf de dupe van. Om het maar niet over het paard te hebben...

Helaas draait alles tegenwoordig om tijd en geld, mensen willen tenslotte ook steeds snellere auto's en zo kan je tal van voorbeelden verzinnen waaruit dit blijkt.

Ik vind dat er totaal voorbij gegaan wordt waar het paard van oorsprong voor bedoeld is. Voor de meeste is dat namelijk een vriend voor het leven of in ieder geval een lange periode daarvan.

Trouwens, je kindje van twee zit toch ook niet al op de basisschool?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 01:40

Ik ben met 3 jaar op mijn paard gaan zitten, dat was in juni, stappen en draven, korte tijden, en in augustus op het land gegooit om het allemaal eens te laten zakken.

Daarna ben ik weer rustig aan gaan rijden, nog steeds niet lang en intensief.

Ondertussen is ze 5 en hebben we naar mijn idee ook nog alle tijd van de wereld, ben dus zeker niet 6 dagen per week bezig met rijden, ze kan nu een nette B proef rijden en vind het zo wel in een lekker tempo gaan.

Mijn nieuwe is nu 4 en wordt nu ingereden, ook netjes.

Onder de 3 zou ik nooit doen, ook niet erop zitten, kan misschien geen kwaad maar wat voor nut heeft het?
Ik doe gewoon niet graag nutteloze dingen

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:23

Ik heb mijn paard met 3 jaar groen gekocht. Hij is de zomer lekker het land opgegaan, en in de loop van de zomer rustig zadelmak gemaakt (op de wei) en is meteen voor korte stapritjes mee naar buiten genomen (1 à 2 x per week).

In de herfst heb ik hem naar stal gehaald omdat de weide te drassig werd, toen ben ik voor het eerst in de bak wat gaan rijden. Ik rij nu 3x per week, waarvan minstens 1x per week een buitenrit en longeer ik hem 1x per week. De overige dagen wandelen we alleen (doen we ook op rij- en longeerdagen!), én natuurlijk loopt hij iedere dag los, maar dat behoeft geen toelichting neem ik aan .

Als het weideseizoen zich weer aan dient, zal het rijden weer geminderd worden naar 1 à 2 x per week een buitenrit; en waarschijnlijk ook wel een maand of langer helemaal zadelvrij.

Maar alleen in de zomermaanden heb ik daartoe de mogelijkheid!! 's Winters staat hij helaas op stal en zorg ik dat hij er zoveel mogelijk uit komt. Ik kan echter geen situatie creeren waarbij hij 24/7 (of zelfs alleen overdag) buiten kan lopen, hoe graag ik dat ook zou willen. Had ik die situatie gehad, dan had ik hem nog wel een extra jaartje gegund; nu ben ik maar rustig wat begonnen, om te voorkomen dat hij geestelijk afgestompd raakt, want van zo'n buitenrit kan hij echt genieten hoor! En zijn lichamelijk én geestelijk welzijn staat bij mij voorop, dus de komende jaren blijven we ook rustig aan doen.

Ik denk echt dat je per paard moet kijken; een klein compacte paard (zoals de mijne) kan eerder gereden worden dan een grote slungel.

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:26

ik ga in het voorjaar mijn nieuwe paardje zadelmak maken, dan is hij net 3 jaar oud, dat betekent niet dat ie gelijk iedere dag een uur moet lopen met mij, maar ik had zelf meer gedacht, om hem met zadeltje op te longeren en als dat goed gaat, erop zitten, maar dan aantal keren per week 20 minuutjes....
en dan pas volgend jaar wat intensiever

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:46

MirandaFuego schreef:
Nee, dit is dus niet zo, dat het per ras, soort en karakter bekeken moet worden........alle paarden zijn op dezelfde leeftijd volgroeid, dit hebben ze onderzocht omdat er eerst werd gedacht dat sommige rassen later volgroeid waren.....dat was dus niet zo.....

Het punt is MF, dat dit een onderwerp is waar de feiten helder over zijn en een méning feitelijk niet mogelijk is. Je kan hooguit ménen dat de feiten niet zwaar genoeg wegen voor jou, je ze naast je neerlegt en tóch gaat rijden wanneer joú dat uitkomt.

Bevestigt alleen maar wat ik vínd: paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid en veel ruiters bewijzen dat ze deze verantwoordelijkheid niet kunnen dragen.....

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:07

Tigger schreef:
Maar wat verstaan jullie onder drie jaar?
er werd door St al gezegt, dat ze januari een jaar ouder worden, als je dus een late hebt, bijv van september, zou hij dus eigenlijk 2 jaar en 3 maanden zijn.

Pfffffffffff.......
Een paard heeft uiteraard de leeftijd die het oud is; de tijd die verstreken is sinds de geboorte.

Het kalénderjaar loopt van 1 jan t/m 31 december en een gróóóte blunder is dat het competitie-jaar van de paardensport gelijkloopt met de kalender en níet met de seizoenen.
De competitiekalender zou van bijvoorbeeld 1 april tot 31 maart moeten lopen.

Op een leeftijd van 3 jaar, 36 maanden, is 6 maanden héél veel.
Dáárom heb je van die áchterlijke situaties waarin merries onder kunstlicht tot een verschoven seizoenscyclus gedwongen worden en veulens in de winter geboren worden
Verschuif de kalender en... présto.
Dan alleen de mimimumleeftijd nog omhoog

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:25

Dat zou inderdaad een goede ontwikkeling zijn [van het verschuiven van de wedstrijd-kalender].

Ik hou ook gewoon de geboortedatum aan, doen we voor ons zelf toch ook? Zie niet in waarom dat voor een paard anders zou moeten zijn.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:47

Merrie op 6 jarige leeftijd drachtig gekocht en afgelopen voorjaar op 7 jarige leeftijd pas echt "ingereden" (klinkt onsympathiek, alsof het om een auto gaat) en hebben daar beide veel plezier in.
Ze is sterk genoeg om het allemaal aan te kunnen en te begrijpen en ik heb geen haast, 2 a 3 keer in de week en ben alleen nog maar bezig om haar in balans te laten lopen, van mij mag ze ook met haar hoofd bij Onze Lieve Heer op tafel lopen, komt vanzelf wel. Van de week even meegenomen naar het bos en daar wil ik pas aan de eerste galop onder het zadel beginnen omdat ze daar geen bochten en hoek van de rijbaan heeft zodat haar balans niet verstoord word als ze voluit gaat (en dat gaan ze).
Ik denk wel dat ik heb geboft met dit paard, het erop gaan zitten leek voor haar de normaalste zaak van de wereld en heeft nooit een pas verkeerd gezet, het leek wel of ze zadelmak geboren is.

Bij mijn jaarling komt geen zadel in de buurt voor haar 4e of 5e jaar, ik denk dat ik zelfs het longeren van tevoren ga proberen over te slaan omdat ik niet heb gemerkt dat dit meerwaarde heeft gehad in het leerproces.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:12

Het voordeel van mijn Fuegootje is dat hij op 8 januari is geboren!
Maar ik denk ook dat het zeer zeker een goede actie zou zijn om paarden jonger dan 6 jaar te weigeren op wedstrijden ( is eigenlijk nóg veel te jong) misschien dat dat ook scheelt voor de fanatiekelingen, kúnnen ze gewoon niet eerder!
@Labe, ik ga ook niet longeren, ga er straks gewoon op naar buiten!
Mijn paardje wordt trouwens ook gewoon lekker vertroeteld en we hebben het heel gezellig samen, mijn kleine dochtertje van 3 zit er regelmatig op zonder zadel/hoofdstel enz, als je het vertrouwen hebt van je paard, kun je er alles mee doen!
MirandaFuego schreef:
Hooi!
Omdat veel mensen denken dat je alleen aan de buitenkant kunt zien wanneer een paard klaar is om bereden te worden, dan gaat het voornamelijk om het iets zwaarder belasten, zoals kleine voltes, verzamelen, keertwendingen enz. hier een goed stukje!
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:24

Ik ben ook geen voorstander van veel longeren; die korte voltes zijn nergens goed voor.

Maar om nou paarden van jonger dan 6 te weigeren op wedstrijden vind ik wat overdreven. Een B dressuurproef is toch niet zo zwaar. Maar een minimum leeftijd vanaf de M lijkt me wel iets. En vooral voor het springen, met een 4-jarige een B-parcours springen is gekkenwerk.

Maar met uitsluiting van wedstrijden ben je er nog niet, thuis kan men ongestoord doorgaan. Bij mij op stal zie ik mensen fanatiek meerijden in de springles met hun 4-jarige... of al M-oefeningen rijden...

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:36

Er zijn al veel topics geweest over het "te vroeg" beleren van een jong paard.

Op de eerste plaats vind ik dat je naar je paard moet kijken.. Het gaat dan niet om of deze is uit gegroeid ja of nee, maar hoe je paard in zijn hoofd zit.
Een ruin is pas rond zijn 7de uit gegroeid en een merrie rond haar 6de..

Ik heb mijn arabiertje aangeleerd toen hij bijna 4 was, hij was er mentaal niet aan toe, mijn haflinger ja daar zat ik af en toe al eens op in het bos toen hij 2.5 jaar was..
ik heb nu een 3 jarige staan.. Hier ben ik rustig aan mee bezig, hij kent het zadel, het hoofdstel en de longeerlijn. Was vanplan om nu met hem langzaam te beginnen zodat hij een stapje, drafje en galopje zou kunnen.. Waarom heb ik dat niet gedaan, omdat hij a: Wat achterloopt in de lichamelijke ontwikkeling. B: hij pas 3 is ( vanaf jan om het zo maar te zeggen en over 3 mnd echt 3 is).
Ik heb heel veel commentaar gehad over mijn manier van beleren, longeren aan een dubbele longe. Zelf heb ik dat met alle paarden die ik heb ingereden zo gedaan. En ik ken er maar 1 die last heeft van zijn rug, en dat komt door het verkeerd rijden, niet door het inrijden.

Met die haflinger ben ik nu M dressur, dat arabiertje liep M dressuur, maar nadat deze over is gegaan naar een andere ruiter is daar helaas niets meer vanover, heeft ook rugklachten.
Die rugklachten waar eerder in dit Topic over gesproken is, wil niet zeggen dat dat komt door te vroeg aanleren. Het kan ook de manier zijn van rijden van de ruiter die er nu op zit.

Mijn menig is: Wanneer een paard met 3,5 jaar niet sterk genoeg is om licht werk te doen ( stapje, drafje en een galopje niet langer dan 30 min per keer en dat 3x per week ) kun je hem beter ook niet op de wei zetten..
Wat meen je wat het gewicht van een paard is, die daar met stoeien boven op springt ?...
Maar goed dit is mijn mening, en zoekt nu een hele grote stoeptegel om er onder te kruipen..

Groetjes Lara

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:47

kijk weet je wat het is je kan beter iets te laat zijn dan te vroeg kijk naar een haflinger, bonte, fries die mogen officieel pas op hun 5de ingereden worden want ze lijken wel sterk en brweed aar eigenlijk zijn ze nog heel zwak en oik ben zowieso iemand die eerst wil dat em paard om mij en mij stem reageerd voor ik hem in ga rijden .

groeten kim

ps als je je paardje lkkr vroeg in wil rijden moet je et zelf weten maar denk er wel eer even 8 keer over na

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:49

wjerdo schreef:
Maar goed dit is mijn mening, ...

Wat aangeeft dat je het inderdaad niet begrépen hebt en je huiswerk moet doen.

Hint: de ruggewervels kunnen gewoon niet tegen het erop gaan zitten en als deze nog niet uitgegroeid zijn ontstaat de schade vele malen sneller; een zekerheid.

Het geestelijke aspect geldt altijd en heeft Kikkuli 1345 BC al in klei gegrifd.