Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
machie schreef:Ach, het doet mij weinig hoorPaard is laatst helemaal nagekeken, en alles ziet er goed uit (ja van de buitenkant!) Botten bloodleggen vind ik pas sneu.. Arme paard, zn hele huid weg
monteaura schreef:Het moet natuurlijk per paard, ras, soort en karakter bekeken worden. Maar om het veiligste te zijn, denk ik dat je het tot het maximale (ong 4/4.5 jaar) moet uitstellen. Als het een echte etter wordt, kun je heus wel wat losgooien, wandelen etc. Daardoor krijg je alleen maar een betere band. Ik vind het echt per paard verschillen, helaas zijn er te vaak onkundige mensen die liever hun paard naar de mallemoer helpen dan dat ze nog een jaartje wachten.

Veline schreef:Ik ben nu ook mijn pony aan het inrijden, ze is nu 3,5, inderdaad veel buitenritten, en rij maar 2 tot 3 keer per week. Ben er inderdaad ook geen voorstander van om gelijk al bij 3-jarige leeftijd flink te gaan rijden, maar ik merk aan mijn pony(is een Welshje) dat wanneer ze een week niet is gereden(bij voorbeeld afgelopen week met de vrieskou)maar alleen heeft gestapt of aan de hand gefietst heeft, ze dan echt te druk wordt, dus dan moet ik er wel op om de drukte eruit te krijgen. Is dit dan fout?ik zou anders ook niet weten hoe ik haar rustig krijg....
josiej schreef:Ik vind dat je een paard met 2.5 best mag inrijden....hoe eerder hij gewent is hoe beter. Je moet er niet fanatiek op gaan rijden maar 1x per week een beetje stappen draven galoppere maakt niks uit als je dat maar een kwartiertje doet.... en longeren met zadel en hoofdstel aan kan al helemaal geen kwaad.

.MirandaFuego schreef:Nee, dit is dus niet zo, dat het per ras, soort en karakter bekeken moet worden........alle paarden zijn op dezelfde leeftijd volgroeid, dit hebben ze onderzocht omdat er eerst werd gedacht dat sommige rassen later volgroeid waren.....dat was dus niet zo.....
Tigger schreef:Maar wat verstaan jullie onder drie jaar?
er werd door St al gezegt, dat ze januari een jaar ouder worden, als je dus een late hebt, bijv van september, zou hij dus eigenlijk 2 jaar en 3 maanden zijn.
MirandaFuego schreef:Hooi!
Omdat veel mensen denken dat je alleen aan de buitenkant kunt zien wanneer een paard klaar is om bereden te worden, dan gaat het voornamelijk om het iets zwaarder belasten, zoals kleine voltes, verzamelen, keertwendingen enz. hier een goed stukje!
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
wjerdo schreef:Maar goed dit is mijn mening, ...