1 of 2 teugels maakt dit verschil ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:09

liesjuh91 schreef:
cle0o_o0 schreef:
ennuh liesjuh ook Z oefeningen kun je op 1 teugel doen en de paarden mogen een stang en trens in..

Alleen ik vind dat je TE vaak ziet, dat Z-ruiters ook thuis trainen met S&T dag-in-dag-uit.

Ik neem aan dat het is om routine te krijgen in het ST+Tr-rijden. Ik heb het in het begin ook een paar weken elke dag gedaan omdat je ermee moet leren werken, je moet kijken wat voor inwerking die stang heeft, en wanneer/ hoe sterk je je stangteugel moet inzetten. Helaas kun je dat alleen leren door te oefenen ermee.

Climax

Re: 1 of 2 teugels maakt dit verschil ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:10

OemmiejO schreef:
Met 2 teugels heb je meer grip en ben je dus ook sterker
Je hebt 2x zoveel kracht.

TWEE keer zoveel kracht?
Dat lijkt me helemaal iets overdreven. Ik ben geen natuurkunde wonder, maar het is toch niet mogelijk dat je op een simpele tweede teugel dubbel zoveel kracht kan veroorzaken?

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:12

Mariek87 schreef:
OemmiejO schreef:
Met 2 teugels heb je meer grip en ben je dus ook sterker
Je hebt 2x zoveel kracht.

TWEE keer zoveel kracht?
Dat lijkt me helemaal iets overdreven. Ik ben geen natuurkunde wonder, maar het is toch niet mogelijk dat je op een simpele tweede teugel dubbel zoveel kracht kan veroorzaken?

Mee eens, ff terug naar een auto vooruittrekken!
Of je nu met je hele gewicht aan 1 touw gaat hangen, of aan 2 touwen, die auto komt niet eerder van z'n plek!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:12

liesjuh91 schreef:
En waarom zie je vaak alle twee de teugels strak?

Is dat omdat die mensen toch stiekem op kracht rijden?
Omdat er niet genoeg harmonie is?

Ik denk dat het vaak meer een kwestie is van onbewust te veel druk zetten. Er zijn helaas maar weinig ruiters die dagelijkse deskundige begeleiding kunnen krijgen bij het leren rijden met st+tr.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:13

Wat een onzin dat je met twee teugels meer druk zou kunnen uitoefenen. Of je nu twee of een teugel vast hebt; je houdt ze vast met je duim en wijsvinger. Met 1 teugel ga ik meer knijpen om de teugel niet uit mijn handen te laten glippen dus in mijn geval is dat strenger in de mond dan 2. Twee teugels houd ik vast als een verse paardedrol; met 1 teugel kauwt het paard dan gelijk je teugels uit de vingers.

Na 1 april zul je mij alleen zien dressuren met een springteugel. Tot die tijd knoop ik er 2 gladleren dressuurteugels aan.

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:13

runningkawa schreef:
zouden die in het z komen?

een paar, de meeste zijn zo afgestomt dat ze de L van levenslang hebben

Haha klopt
Maar ik ken iemand die zijn paard met trucjes naar het Z heeft gereden.

Als je die ziet rijden:
Stang en Trens strak.
Niet alleen op wedstrijden, ook thuis.

Dit paard heeft zoveel kwaliteit, wil zo graag werken, hij laat dit helemaal over zich heenkomen.
Tuurlijk is dit paard wel eens in opstand gekomen, maar dan wordt de stang er weer bij gepakt, de sporen drin, en galop op de kleine volte.
(Gelukkig staat dit paard te koop...)

Kijk en dan vind ik dat het fout gaat.
Je gebruik de 2 teugels voor kracht.

Een "normaal" mens rijdt zijn/haar paard met losse stang, die een seconde erbij wordt gepakt als er bijvoorbeeld een lastige oefening volgt.

Maar ik zie teveel mensen, die niet Z-waardig zijn.
Hoop ook dat met de nieuwe proeven deze mensen onderuit gaan.

@ urielle:

Natuurlijk je moet er mee leren overweg te gaan, hiervoor kun je bijvoorbeeld een weekje uittrekken.
Of 2/3 keer per week met S&T rijden.
Maar het is niet goed om ELKE dag ermee door te rijden.
En er zijn mensen die dit doen...
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 31-12-05 18:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:15

loeckie schreef:
Mee eens, ff terug naar een auto vooruittrekken!
Of je nu met je hele gewicht aan 1 touw gaat hangen, of aan 2 touwen, die auto komt niet eerder van z'n plek!

Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Bij het rijden op trensteugel alleen, gebruik je alleen je ringvinger.
Bij het rijden met twee trensteugels danwel een stang- en een trensteugel zet je een extra vinger in.
Dus extra kracht.
En daarbij nog genomen dat het best moeilijk is om over die 'teugelvreemde' vinger dezelfde beheersing en gevoel te krijgen als je ringvinger, denk ik toch wel dat er idd extra kracht op gezet wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:19

Ik weet niet hoe jullie je teugels vasthouden maar ik heb toch echt mijn teugels vast met mijn duim en wijsvinger. De rest van de hand en de onderarm is dan ontspannen.

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:20

Ik denk idd niet echt dat het heel veel verschil uit zal maken. Wij gebruikten het wel eens op de manege zodat we waren voorbereid op rijden met de slofteugel...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:21

liesjuh91 schreef:
@ urielle:

Natuurlijk je moet er mee leren overweg te gaan, hiervoor kun je bijvoorbeeld een weekje uittrekken.
Of 2/3 keer per week met S&T rijden.
Maar het is niet goed om ELKE dag ermee door te rijden.
En er zijn mensen die dit doen...

Ik persoonlijk had het gevoel helaas niet in een week. Dan weer was ik te laat, dan werkte ik te sterk in... Maar ja, na 20 jaar ben ik ook nog steeds bezig met het finetunen van de trensteugel alleen, en ik denk zo dat het wel een levenstaak is om steeds gevoeliger en lichter in de hand te worden
Ik heb dus heel veel oefening nodig gehad, en aangezien mijn 'stang- en trenspaard' verkocht is, zal ik tegen de tijd dat ik er weer een hoog genoeg opgeleid heb opnieuw kunnen beginnen.
Zelf wilde ik eerst alleen in de les ermee rijden, maar mijn instructeur vond dat geen goed plan, die zei 'kilometers maken en routine opdoen anders kun je het over tien jaar nog niet'.

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:23

liesjuh91 schreef:
Alleen ik vind dat je TE vaak ziet, dat Z-ruiters ook thuis trainen met S&T dag-in-dag-uit.

En okee op wedstrijden is het verplicht (paarden)

Het is pas verplicht vanaf ze ZZ-licht!
En ik denk zeker dat er verschil is in het rijden met 1 of 2 teugels, wat betreft inwerking. Het is niet voor niets vanaf het groene seizoen verboden om met dubbele teugel op 1 bit te rijden.

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:24

@ Urielle

Ja, dat is zo.
Door te doen, leer je.

Maar na een tijdje kun je best wel weer eens 1x in de week de normale trens erbij pakken, of rijden met S&T maar dan alleen de trens vasthouden.

Anders rij je straks 3 jaar lang, dag-in-dag-uit met S&T.
En kun je straks niet meer zonder.
En dat moet voorkomen worden.

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:25

natasja_84 schreef:
liesjuh91 schreef:

En okee op wedstrijden is het verplicht (paarden)

Het is pas verplicht vanaf de ZZ-licht!!!

Excuseer

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:26

Duvel91 schreef:
Ik denk idd niet echt dat het heel veel verschil uit zal maken. Wij gebruikten het wel eens op de manege zodat we waren voorbereid op rijden met de slofteugel...

Waarom in godsnaam met een slof rijden op een manegepaard??
Dat is absoluut niet nodig en zo wel dan horen die paarden doorgetraind te worden door kundige ruiters. En mocht een paard een slof nodig hebben, dan geef ik die absoluut niet in de hand maar knoop ik hem vast aan het paard.

@ liesjuh91: het is je vergeven hoor

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:27

Daar heb je gelijk in Liesjuh

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:28

natasja_84 schreef:
Duvel91 schreef:

Waarom in godsnaam met een slof rijden op een manegepaard??
Dat is absoluut niet nodig en zo wel dan horen die paarden doorgetraind te worden door kundige ruiters. En mocht een paard een slof nodig hebben, dan geef ik die absoluut niet in de hand maar knoop ik hem vast aan het paard.

Ik zelf rijd liever ook niet met slofteugel, maar op een paar manegepaarden moest het....

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:30

Tja, ik val jou persoonlijk er ook niet op aan, maar eerder de manege of instructie die je had.

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:12

wowh zoveel bladzeides verder maar ook een hoop info.
Ben er nog niet 100% over uit of het nou wel of niet meer kracht heeft met 2 teugels.
Denk dat ik kwpn of nrps eens ga mailen.
Heb het verhaal van de eerste pagina opnieuw gelezen met een andere gedachte en ben het nu opzich wel met haar eens ik snap wat ze bedoeld.
Vind het wel fout dat een manegepaard met slof gereden moet worden. Dan word die ruiter zegmaar verplicht te rijden met slof terwijl die ruiter misschien niet eens ervaren genoeg is.
Ikzelf heb geen ervaring met slof en zolang ik die niet heb gebruik ik hem ook niet !!!!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:16

[quote]cle0o_o0 schreef:
IK denk dat het eignelijk niet uit maakt 1 of 2 teugels, het is je eigen gevoel als je altijd met slof rijd (dus 2 teugels) .

We spreken niet over slofteugel maar over twee teugels aan het trensbit.

JA dat snap ik ook nog wel maar ik bedoel dus: dat het een gewoontje wordt om 2 teugels in je handen te hebben ipv van 1.

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:18

Zigomar17 schreef:
Ben er nog niet 100% over uit of het nou wel of niet meer kracht heeft met 2 teugels.
Heb het verhaal van de eerste pagina opnieuw gelezen met een andere gedachte en ben het nu opzich wel met haar eens ik snap wat ze bedoeld.
Vind het wel fout dat een manegepaard met slof gereden moet worden. Dan word die ruiter zegmaar verplicht te rijden met slof terwijl die ruiter misschien niet eens ervaren genoeg is.
Ikzelf heb geen ervaring met slof en zolang ik die niet heb gebruik ik hem ook niet !!!!

Ehm, ik denk dat je dan beter het KNHS kunt aanschrijven aangezien die meer rijtechnisch zijn. De andere 2 zijn stamboeken en zijn meer fokgericht bezig.

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:24

natasja_84 schreef:
Zigomar17 schreef:

Ehm, ik denk dat je dan beter het KNHS kunt aanschrijven aangezien die meer rijtechnisch zijn. De andere 2 zijn stamboeken en zijn meer fokgericht bezig.

Oke doe ik dat. Sorry ik zelf heb geen wedstrijd ervaring of ervaring met fokken en stamboeken enzo dus die stamboeken enzo zijn voor mij geheel nieuw hooplijk snapje wat ik bedoel voordat er weer zo'n discussie komt...

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:33

Daar doe ik niet moeilijk over!

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:38

met 2 teugels rijden op een trens vind ik zon grote onzin!!! ma goed.. sommige menen dat het helpt! *helpt echt niet!*

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:12

Ik heb nog nooit iemand met 2 teugels op een trensje zien rijden en volgens mij slaat het nergens op.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:20

heb t wel eens gezien bij het z dressuur pony';s grote onzin!!