Staking om oververklaarbare reden(en), help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelz_Lagune

Re: Staking om oververklaarbare reden(en), help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:36

@ Kenra: Mijn paard heeft z'n hele leven onder een dressuurzadel gelopen, laatst heeft er een tijdje een springzadel opgelegen maar dit gaf geen verbetering... Mijn paard heeft ook alle mogelijke singels gelopen, nu loopt hij onder een Wintec Elastic, heel fijn ding.

@ Quellian: Bedankt voor je verhaal, hopelijk gaat het binnenkort snel beter!

@ Amondi: Nee er zijn hier niet veel stallen in de omgeving, anders was hij al lang en breed verkast geweest. Binnenbakken, solariums, afspuitplaatsen, longeerbakken en stapmolens kunnen me gestolen worden... Wel wil ik mijn paard gewoon élke dag zelf doen, en dus niet 2 dagen niet, 1 dag wel etc. Ik ben gewoon afhankelijk van andere en beschik niet over eigen vervoer, daarbij zijn de prijzen van stalling in het groene hart over het algemeen weinig vergelijkbaar met die in hartje friesland of drenthe.

Mijn instructeur heeft wel die mogelijkheid ja, maar voorlopig kan ik dat even vergeten. Als ik hem daar neer zet heb ik dubbele kosten: 325 euro voor de stalling hier, en 700 euro voor de stalling daar... En dat is momenteel gewoon niet haalbaar.
Ik weet dat het een fijner paard is wanneer hij weidegang heeft (is al in één van mijn eerdere posts te lezen), daarom ben ik ook al zólang opzoek naar een stal met weidegang. Als het voor augustus dit jaar niet gelukt is, kies ik voor Lagune en zoek ik een goed tehuis voor hem mét weidegang. Meer dan dat kan ik dan niet meer voor hem doen, helaas.

@ Manonutjuh: Heb ik inderdaad weleens aangedacht, probleem is: Ik spring en rij dressuur... Geen mogelijkheden dus om mijn paard dan nog uit te brengen. Recreatierijden is best leuk, maar ik ben en blijf helaas een wedstrijdruiter. Toch bedankt voor je reactie!

@ Merlijn en Josien: Als ik mijn paard een keer hard aanpak is hij niet alleen gehoorzamer, maar loopt ook gewoon écht als een trein. En dat is juist het frustrerende: Iedereen gilt als eerste dat hij wss last heeft van zijn rug, van verzuurde spieren, van zijn tanden, misschien van zijn hoeven of pezen... etc.etc. Maar alles wordt om de 3 maanden nagekeken:

- Zijn hoeven zijn perfect
- Volgens zowel zadelmaker als fysiotherapeut en osteopaat is hij kaarsrecht!
- Zijn zadel ligt prima tot uitstekend
- Zijn gebit is in prima conditie, volgens 2 tandartsen
- Bloedonderzoek wees niets bijzonders uit
- De echo's van zijn pezen waren prima
- En rijtechnisch gezien schijnt er niets aan de hand te zijn
- etc.etc.

Ik begin serieus steeds sterker te vermoeden dat dit niets meer met pijn te maken heeft, want alle keren dat iemand hem op z'n flikker heeft gegeven liep hij plotseling ineens wel weer goed. Zonder ook maar enig blijk van pijn te geven. Het is waar dat hij gemakkelijk op de voorhand valt, maar dit heeft ook grotendeels met zijn bouw te maken, 'omhoog komen' komt op sommige momenten niet in zijn woordenboek voor.

Hij loopt al weken met zijn hoofd de lucht in, en doet net of zijn halswervels zijn veranderd in een stalen bezemsteel... Na een fikse tik is het gewoon afgelopen en loopt hij probleemloos weer nageefelijk etc.

*zucht*

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:42

Er is nu ik er overnadenk veel veranderd sinds juni dit jaar (toen ik hem naar de kliniek bracht). Hij was toen scheef, zijn zadel lag rot, hij was gevoelig op zijn voorbenen, zijn spieren verzuurd doordat hij zijn rug verkeerd belaste, hij was bijterig, staakte, wilde niet uit stal laat staan aan het werk... en meer van die dingen. En nu is aan alle voorwaarden voldaan (op de nieuwe stal met weidegang na dan) en toch loopt hij niet naar behoren... Hmm.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:48

Soms werkt het idd best verhelderend als je alles voor jezelf opschrijft!
Dan maar gewoon er doorheen rijden. Probeer ervoor te zorgen dat hij zich niet sterk kan maken in z'n kaak. Want vandaaruit blokkeren ze vaak door het hele lijf.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:55

@ Vonnie84: Inderdaad! Toch staat me dat 'doorrijden' totaal niet aan het klinkt zo enorm onlogisch een paard dat staakt en bokt, maar geen pijn heeft. Oef, nevermind over een uurtje ga ik weer een poging doen: ben heel erg benieuwd na gisteren!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:00

Kelz_Lagune schreef:
De bok- huppel- draf- en galop foto's zijn helaas mislukt, maar misschien geven deze foto's ook een kleín idee-tje van hoe hij loopt.

Als je onder windows even de MS Photo Editor start en deze foto's opent via bestand en daarna klikt op het zonnetje in de balk midden boven, dan tover je door het a anders in te stellen (naar rechts) zo de foto's voorschijn. Als je dan wat instellingen met Helderheid en Contrast probeert met kleine aanpassingen, dan rollen er goed bruikbare foto's uit voor commentaar. Foto's zijn niet super, maar voldoende voor waarvoor je ze nodig hebt.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:07

Ja dat kan ik me zeer zeker voorstellen. Misschien dat je anders (als je erin gelooft) een keer iemand met je paard kan laten praten aan de hand van een foto. Dat kun je altijd proberen en tegenover alle andere bedragen van b.v. de dierenarts stelt het geld ook niet zoveel voor.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:18

Vonnie84 schreef:
Toch ben ik blij dat meer mensen dit hebben. Want ik dacht altijd dat ik een van de weinige was. Ik haat het zweepprincipe. Ze doen altijd net alsof ik dat nog nooit geprobeert heb, geloof me, ik heb zwepen kapot geslagen. En het werkte alleen maar averechts.
Ik betrap alleen mezelf er heel erg op dat ik mijn paard veel meer straf dan beloon. Ook mijn paard is hoger aangereden. En dan verwacht je ook dat hij alles "goed" doet. Ik ben nu dan ook aan het proberen om hem vaker te belonen. Maar dat valt niet mee als je gefrustreerd raakt.

Ook ben ik erachter gekomen dat ik zelf niet meer voorwaarts dacht. Die van mij kan ook zo opeens de rem erop gooien of opeens omdraaien. En dan ècht de rem. Met buitenrijden b.v. dan zit ik echt in de hoogste versnelling galop, en dan staat hij met 2 passen stil. En dan knal je toch hard met je *piep* op het zadel. Maar goed, ik ging met rijden voorover (in de foetushouding) zitten. Ook omdat ik bang werd dat hij weer zou stoppen. Ik voel ook dat ik vaak verkramp als ik denk dat hij wel weer eens de rem erop zou kunnen gaan gooien.
Ik ben nu in de les ook heel erg bezig om zelf ook echt voorwaarts te denken. En dat is echt heel erg moeilijk.

Ik ben benieuwd of je dingen herkent.

Hoi hoi!
Wat ik zou doen met zo'n paard?
Eerst wéér een hele zomer op de wei knallen, verder niks, laat hem maar lekker gaan en kijk alleen of het goed gaat, verder niet borstelen, laat hem je maar missen.
Dan ga je beginnen als een jong paard, niet longeren, maar buitenrijden, lekkere ritjes maken en niks geen dressuur, gewoon lopen.
Als dit allemaal goed verloopt ga je erbij wat grondwerk,vrijheidsdressuur doen.
Hiermee kun je dan weer doorborduren door er een lange teugel aan te gooien en dressuuroefeningen aan de hand te gaan oefenen, rijden alleen nog recreatief.
Op een gegeven moment kun je alle oefeningen aan de hand van de zwaardere dressuur en kun je die ook op je paard gaan proberen.
Als dit niet goedgaat weet ik het niet meer, maar zo heb je in ieder geval weer een hele tijd plezier met je paard!

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:30

De meeste paarden kun je door pijn heen rijden totdat het niet meer gaat.

Oké als het inderdaad geen pijn is dan is er zeker wat anders. Zoals gezegt zet even een goede hoofdfoto hier neer en dan kan ik je iets wat meer vertellen.

Kelz_Lagune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 20:43

MirandaFuego schreef:
Vonnie84 schreef:
Toch ben ik blij dat meer mensen dit hebben. Want ik dacht altijd dat ik een van de weinige was. Ik haat het zweepprincipe. Ze doen altijd net alsof ik dat nog nooit geprobeert heb, geloof me, ik heb zwepen kapot geslagen. En het werkte alleen maar averechts.
Ik betrap alleen mezelf er heel erg op dat ik mijn paard veel meer straf dan beloon. Ook mijn paard is hoger aangereden. En dan verwacht je ook dat hij alles "goed" doet. Ik ben nu dan ook aan het proberen om hem vaker te belonen. Maar dat valt niet mee als je gefrustreerd raakt.

Ook ben ik erachter gekomen dat ik zelf niet meer voorwaarts dacht. Die van mij kan ook zo opeens de rem erop gooien of opeens omdraaien. En dan ècht de rem. Met buitenrijden b.v. dan zit ik echt in de hoogste versnelling galop, en dan staat hij met 2 passen stil. En dan knal je toch hard met je *piep* op het zadel. Maar goed, ik ging met rijden voorover (in de foetushouding) zitten. Ook omdat ik bang werd dat hij weer zou stoppen. Ik voel ook dat ik vaak verkramp als ik denk dat hij wel weer eens de rem erop zou kunnen gaan gooien.
Ik ben nu in de les ook heel erg bezig om zelf ook echt voorwaarts te denken. En dat is echt heel erg moeilijk.

Ik ben benieuwd of je dingen herkent.

Hoi hoi!
Eerst wéér een hele zomer op de wei knallen, verder niks, laat hem maar lekker gaan en kijk alleen of het goed gaat, verder niet borstelen, laat hem je maar missen.
Dan ga je beginnen als een jong paard, niet longeren, maar buitenrijden, lekkere ritjes maken en niks geen dressuur, gewoon lopen.

Nee, een paard zal jou ook echt missen wanneer je hem niet komt borstelen. Sterker nog ik denk juist dat het in veel gevallen averechts zal werken... Een paard dat al reeds gewend is aan de dagelijkse aandacht met knuffels en borstelbeurten zal in sommige gevallen misschien juist wegkwijnen (dat zou mijn paard dus gebeuren) waardoor ze uit pure verveling alleen nog maar meer gaan lopen kloten, maar dit heeft niets te maken met jou missen! Ik ken paarden die hele hekwerken en stallen vernield hebben omdat de eigenaren zo nodig 6 weken lang op vakantie wilde en ook daarna een zomerlang geen aandacht aan hun dieren besteed hebben: 'Want och ze waren toch al vervelend, laten we ze maar het land op gooien want dan voelen ze zich vast een stuk fijner'.. Hoezzé wat zaten die er naast, allemaal... Maanden zijn ze bezig geweest om de boel weer op orde te krijgen.

Alles daarbij komend; een goed wedstrijdpaard kan je niet zomaar even het land opgooien... Eén met het risico op blessures als ze met veel andere staan, twee kan je daarna weer maanden opbouwen, drie zullen de meeste wedstrijdruiters die ik ken echt niet beginnen met bosritjes en dressuur aan de lange lijnen en dat maandenlang. Vier los je op deze manier imo niets op simpelweg omdat het veelal op rijtechnische problemen gaat (zeker bij een hoger geschoold dier), zelfs na maanden weidegang hebben ze binnen 3 weken weer uitgevogeld hoe het trucje stilstaan- achterwaarts- met specialeffects bokken ookal weer werkte.

Inplaats van het paard maanden het land op te gooien, en jij als ruiter niet eens meer de moeite te nemen om voor hem te zorgen, lijkt mij de enige remedie: Trainen en héél veel les.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 20:51

@ Josien: Ik heb (doordat mijn computer onlangs gecrasht is) slechts een paar foto's van mijn paard, de meeste zijn al verouderd en waarschijnlijk niet duidelijk genoeg. Degene die ik momenteel heb zijn:

Afbeelding
Een foto van april 2004

Afbeelding
Een foto van juli 2005 op zijn meest ongelukkige moment eigenlijk

Vandaag of morgen zal ik wel wat beters proberen te maken.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:54

Kan het dan niet gewoon zijn dat hij er aan moet wennen om weer recht te zijn?

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 20:57

Hmm dat zou er misschien ook nog wel mee te maken kunnen hebben. Maargoed hij is nu al een maand of 4 helemaal recht... En waarom had hij de eerste 2 maanden dan helemaal nergens geen last van?

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:59

Voor het verbeteren van de donkere foto's: Gamma - anders instellen, schuif naar rechts. Er is een stukje tekst in mijn reactie weggevallen.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:02

Als ik zo alles lees denk ik niet dat je probleem in 1 ding te vangen is.
Ik zou ten eerste eens van voer veranderen, las dat je hem/haar sportbrok voert. Heb al van meerdere gehoort dat hun paard een draak/werkweigeraar werdt door sportbrok. proberen waard.

Las dat hij/zij zichzelf in traver gooit geeft mij toch het idee dat hij/zij scheef is. Misschein speelt dat van tijd tot tijd meer op(spierpijn).
Heeft hij een favoriete kant daarin??
Kan je misschein ook de aanwijzing geven dat het juist elke keer dan op die andere kant het staken opleverd. Favo links traver vaak rechtsom probleem.

Ook wat je aangeeft weidegang is voor de meeste paarden een must. Maar daar ben je naar op zoek dus hard zoeken.

Wil je wel een compliment maken dat je zo hard zoekt naar oplossingen. Suc 6

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:03

Kelz_Lagune schreef:
Hmm dat zou er misschien ook nog wel mee te maken kunnen hebben. Maargoed hij is nu al een maand of 4 helemaal recht... En waarom had hij de eerste 2 maanden dan helemaal nergens geen last van?

dat is dan ook weer zo... Mijn paard heeft ataxie, en is vorig jaar n cm of 7 gegroeit en langer geworden. Hierdoor heeft hij bijna 1 jaar!!! niet meer (of amper) kunnen galopperen op een volte aan de longe. Dit gaat pas sinds een week of 2 beter..

Ik weet het verder ook niet, paarden zijn rare beesten, jammer dat ze niet praten kunnen...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:33

Aanname: paard heeft geen medische problemen, geen problemen met zadel-ligging. Het verzet komt dan toch door ongerief of pijn, of omdat het paard inmiddels geleerd heeft dat verzet resultaat oplevert, of door rijkunstige beperkingen of verkeerde inwerking van de ruiter.

Uit de reacties van een paard is heel veel op te maken. Bij een paard kun je veel opmaken uit de manier van (niet) bewegen.

Als het paard in de leercurve zit, van leren door verzet onder werk uit te komen dan maak je met elke inzet en groter probleem. Daarom is vaststellen wat de oorzaak of aanleiding is.

Als ik naar de combinatie kijk op alle foto's (de donkere foto's heb ik ook bekeken), dan zijn er over de ruiter een aantal opmerkingen te maken. Het is gemakkelijker om een probleem bij het paard te leggen, het voordeel van een probleem bij de ruiter is, dat het probleem oplosbaar is en dat het dan geen probleem bij het paard is en als probleem paard wordt afgehandeld.

Ruiter
--- de zit is verkeerd, de effectiviteit van zitten is nihil, je bent ballast voor het paard (kun je zo oplossen)
--- de teugelvoering in de handen is verkeerd
--- je schouders, rug en bekken zijn star, bovenlijf te gespannen, je kijkt verkeerd (hoofdhouding).
--- je zitbeentjes waar je gewicht op zou moeten steunen, liggen achter het statische zwaartepunt van het paard, dat betekent dat je dit paard in alle gangen blokkeert of minimaal lastig maakt om goed te bewegen.
--- je dijbenen en onderbenen liggen verkeerd (geen enkele inwerking die effectief is)
--- niet voorwaarts en niet aan het been
--- met de teugelspanning roep je nog meer spanning op, tegen de voorwaartse drang, die er nog beperkt is, in
--- je dwingt bijna een hoofd/hals houding af, door verkeerde teugelspanning, maar ook verkeerde verbinding vanuit je schouders naar je ellebogen, via de onderarm naar de teugel en paardenmond.
(dit is niet de manier om een paard de hals te laten strekken en hoofd en hals te laten zaken).

Paard
--- drukt de rug weg, de staart geeft ook spanning aan
--- is niet recht, het is scheef naar rechts
--- niet ontspannen, maar gespannen, niet los, niet soepel

Op deze manier rijden, maakt het voor het paard moeilijker dan het al is. De meeste zaken die ik aangeef, zijn heel eenvoudig op te lossen.
Het is dus geen drama, maar er moet wel het een en ander veranderen aan de manier hoe je zit, je beenligging en de teugels voert. Je moet anders zitten en je bovenlijf anders kunnen houden. Je zit achter het zwaartepunt van je paard, dus je blokkeert. Het paard gaat met ruiter, met weinig voorwaartse drang, niet zuiver voorwaarts.

De oplossing zit waarschijnlijk in de manier van rijden, als het paard geen medische problemen heeft. Als het paard al verzet heeft aangeleerd, zul je het paard zeker in deze periode anders moeten rijden. Op deze manier los je het beslist niet op.... Het probleem is dan wel oplosbaar. Ga hier niet te lang mee door.

Er zijn paarden die "ver" zijn doorgereden, terwijl dat voor hun kunnen eigenlijk al te veel was. Als er dan een andere ruiter opkomt die anders rijdt als de eerdere ruiter, dan komt het er wel eens uit.

Het is gemakkelijker om over problemen bij het paard te praten, dan over de problemen die we zelf (kunnen) veroorzaken. Tegen een paard kan je praten als brugman, maar dat helpt niet. Tegen een ruiter kun je iets zeggen. Die kan er iets mee doen. Je hebt de oplossing in dat geval in eigen hand, in ieder geval de sleutel tot ....

Mijn ervaring is, dat het probleem bijna altijd bij de ruiter ligt en dat we het liever zoeken bij het paard. (dat moet je uitsluiten of oplossen als het daaraan ligt).

Heel goed dat je die foto's geplaatst hebt. Top!

Succes.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:55

De foto's zijn niet echt duidelijk maar wat ik opmaak is:

Een fantastisch paard en dat zeg ik dus van karakter. Zeer intelligent, zeer eerlijk, kan niet tegen oneerlijkheid van andere paarden, mensen enz.

Een wijs zelfverzekerd paard met een lichte nijging tot dominant gedrag. Een paard die duidelijk weet wat hij wil en hoe, maar zeker niet gemeen is. Een leer paard waar je meer van zou leren dan van bijna geen ander paard.

Als ik dit bekijken met de problemen nu, dan kan ik maar een ding zeggen. Zoek het bij je zelf en laat je paard vertellen of het goed is. Wat Goofy44 zegt zou ik zeker mee aan het werk gaan. Verder denken aan omgangs verbetering tussen jullie beide. Met dit paard kan je zeer hoog komen omdat het paard zich graag wil laten zien als het maar eerlijk is.

Stel je open naar elkaar toe en dat zou je een hoop pijn en moeite tot zelfs geld besparen. Wees blij met z'n paard.

succes

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:08

Allereerst: Goofy44 geweldig wat je geschreven hebt. Ik kan het bij mij helemaal plaatsen.
Toen ik mijn paard kocht was hij 7 jaar. Hij kan echt alles in de dressuur (er moet zelfs piaffe en passage opzitten hoorde ik laatst). Maar springen had hij toen nog nooit gedaan en hij was ook nog nooit naar buiten geweest. Meer hoef ik niet te vertellen denk ik.
Maar ikzelf ben nog de grootste storende factor. Ik kan me echt zo vinden in jou bericht. Ben dan ook erg hard aan het werken aan mezelf. Ik hoop ook dat mijn nieuwe zadel (morgen is het zover ) mij mee gaat helpen. Alle zadels vallen bij hem namelijk achterover, waardoor mijn zwaartepunt altijd verkeerd ligt. Ook bij mijn huidige zadel lag het zwaartepunt ook niet helemaal goed. Maar het grootste werk moet toch door mezelf gedaan worden.

MirandaFuego schreef:
Hoi hoi!
Als dit allemaal goed verloopt ga je erbij wat grondwerk,vrijheidsdressuur doen.
Hiermee kun je dan weer doorborduren door er een lange teugel aan te gooien en dressuuroefeningen aan de hand te gaan oefenen, rijden alleen nog recreatief.
Op een gegeven moment kun je alle oefeningen aan de hand van de zwaardere dressuur en kun je die ook op je paard gaan proberen.
Als dit niet goedgaat weet ik het niet meer, maar zo heb je in ieder geval weer een hele tijd plezier met je paard!

Mijn paard heeft al heel lang op de wei gestaan. Eerst een dik half jaar omdat hij kreupel was door mijn oude zadel. En afgelopen jaar nog van februari tot juni (vanwege verwondingen en dik been).
Hij vond er niets aan. Toen ik hem net had, dan kon ik op de minuut aftellen dat hij precies na een uur bij de draad stond om weer naar stal te gaan. Nu staat hij hele dagen in de wei, maar een weipaard zal hij nooit echt worden. Ik denk dat hij het me ook kwalijk zou nemen als ik hem 's nachts op de wei zou laten staan.
Maar goed, toen hij op rust stond, zag je dat hij er niets aan vond. Hij wilde gewoon aandacht en lekker wat meemaken. Hij bloeit ook helemaal op als ik em eens meeneem naar een andere lokatie. Ik had ook gedacht dat hij na die periode op de wei een ander paard zou zijn, maar dat was niet zo.
Mijn paard is trouwens echt een scheitert met buitenritten. Hij is dan heel gespannen, ook in de bossen. Hij is dat gewoon niet echt gewend van jongs af aan. En in een groep rijden is voor mij ook vrij moeilijk, omdat ik dat dan echt moet organiseren (ik sta thuis, alleen met m'n zusje. Maar door omstandigheden komen we niet zo aan buitenrijden toe). En op het moment durf ik niet zo goed alleen naar buiten, vanwege het ongeluk in februari.
Ohw en simpel werk vind hij ook niet leuk. Dan verzint hij zelf wel iets om het spannend te maken. Hij wil graag denken en zijn best doen. Ik rij bijvoorbeeld ook vaak galopwisselingen. Gewoon omdat ik merk dat hij het leuk vind om wat moeilijker werk te doen. Hij is er intelligent en leergierig. Alleen als het hem niet lukt, dan wordt hij boos of raakt hij wat van slag. Of kwam dat weer door mij....... Grr, rotsport.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 00:55

Precies wat Vonnie84 al zegt. Ik ben blij met alle reacties, en vooral met die van Goofy44! Dankjewel, alleen al voor het feit dat je de tijd hebt genomen om er eens goed naar te kijken.

Ik zal van de week wat goede filmpjes en nieuwe foto's proberen te maken, want ik denk dat er dan toch een aanmerkelijk verschil te zien is. Een meisje van de manege waar ik sta moest mij weer zo nodig naamzoeken en heeft dus ook alles gelezen en de foto's goed bekeken... Die vroeg zich net via msn toch af wat ons die dag toch mankeerde, haha. "Je zit alleen al zo kort, dat zit je normaal gesproken nooit... En wat heeft lagune? :|"

Uitgegaan van deze foto's ben ik het op alle punten met je eens, en ik zal bepaalde punten eventjes verklaren:

Ik was 2/3 gaatjes korter gaan zitten dan normaal, omdat ik hem op die manier beter uit kan zitten (Hij bokt op die manier onder me door) en dat verklaart ook waarom m'n beenligging zo poedersuiker is (Op andere foto's die ik zojuist nog vond is het zelfs nog veel erger gesteld)

Het is me inderdaad opgevallen dat ik de laatste paar weken, veel meer achterover ben gekukelt (wat op deze foto's juist niet te zien is). Sinds dat nieuwe KN zadel is mijn zit totaal veranderd, kan mijn balans nog steeds niet zo goed vinden en vind het erg moeilijk om mezelf te blijven corrigeren. Er wordt in iedergeval heel hard aangewerkt!

Verder zijn mijn rug en schouders niet meer wat het ooit geweest is (sinds het ongeluk vorig jaar september zijn enkele wervels scheef geslagen die ze tot op heden niet recht hebben weten te zetten, ja ik ben al net zo'n pechvogel/kneus als Lagune. ) Zo kan ik mijn schouders sinds mijn val niet meer optimaal naar achteren doen (het schouders naar achteren, tiet vooruit- effect, zeg maar) erg poedersuiker, want omdat de pijn blijft (door beknelde zenuwen) zet ik ook mijn rug vast.

Met die teugelspanning ben ik inderdaad maar wat aan het klooien; Bij te weinig spanning krijg ik gelijk een bok en loopt hij onder me vandaag. Bij teveel gaat hij in z'n achteruit en begint met bokken. Bij alles daar tussenin gaat hij momenteel achter m'n been lopen, hangen of begint met andere ongein. Probeer hem voorzichtig aan steeds meer op m'n been te gaan rijden (wat sinds kort weer mogelijk is, omdat het met mijn knieen momenteel even heel goed gaat.. ).

Verder echt heel erg bedankt voor je tips, ga morgen even met m'n instructeur bellen om het verhaal eventjes uit te leggen en om te zien wat hij ervan vindt. En daarna samen zoeken naar een hopelijk snelle, effectieve oplossing.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:36

MirandaFuego schreef:
Hoi hoi!

Kelz_Lagune schreef:
Nee, een paard zal jou ook echt missen wanneer je hem niet komt borstelen. Sterker nog ik denk juist dat het in veel gevallen averechts zal werken... Een paard dat al reeds gewend is aan de dagelijkse aandacht met knuffels en borstelbeurten zal in sommige gevallen misschien juist wegkwijnen (dat zou mijn paard dus gebeuren) waardoor ze uit pure verveling alleen nog maar meer gaan lopen stinkmodder, maar dit heeft niets te maken met jou missen! Ik ken paarden die hele hekwerken en stallen vernield hebben omdat de eigenaren zo nodig 6 weken lang op vakantie wilde en ook daarna een zomerlang geen aandacht aan hun dieren besteed hebben: 'Want och ze waren toch al vervelend, laten we ze maar het land op gooien want dan voelen ze zich vast een stuk fijner'.. Hoezzé wat zaten die er naast, allemaal... Maanden zijn ze bezig geweest om de boel weer op orde te krijgen.

Alles daarbij komend; een goed wedstrijdpaard kan je niet zomaar even het land opgooien... Eén met het risico op blessures als ze met veel andere staan, twee kan je daarna weer maanden opbouwen, drie zullen de meeste wedstrijdruiters die ik ken echt niet beginnen met bosritjes en dressuur aan de lange lijnen en dat maandenlang. Vier los je op deze manier imo niets op simpelweg omdat het veelal op rijtechnische problemen gaat (zeker bij een hoger geschoold dier), zelfs na maanden weidegang hebben ze binnen 3 weken weer uitgevogeld hoe het trucje stilstaan- achterwaarts- met specialeffects bokken ookal weer werkte.

Inplaats van het paard maanden het land op te gooien, en jij als ruiter niet eens meer de moeite te nemen om voor hem te zorgen, lijkt mij de enige remedie: Trainen en héél veel les.

Vaak zijn 'hoger geschoolde' paarden geen paarden meer.....jammer genoeg blijkt dit ook weer uit het verhaal.....
Als je een goede band hebt met je paard zal hij je zeker WEL missen!
Maar dat kan je alleen weten als je een band opbouwd, niet als je je paard gebruikt als 'ding' waar je zo mooi mogelijk op gaat rijden ten koste van zijn lichaam en geest.
Paarden die geestelijk helemaal gestoord zijn en niet meer 'normaal' reageren als de mens iets vraagt, willen de trailer niet meer in, gaan constant net doen of ze moeten plassen als ze op concours zijn, gaan overal tegen in en zijn heel gespannen, altijd lichamelijke problemen die niks uitwijzen, ja dat los je op door nóg meer te trainen en heel veel les!
Dat is ook het verschil tussen onze denkwijze, jij vind dat jouw relatie met je paard is ruiter-paard, ik wéét dat de relatie tussen mij en mijn paard is dat we vrienden zijn......

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:57

@MirandaFuego: ik denk niet dat Kelz_Lagune helemaal ongelijk heeft. Vaak zie je dat dit soort gedrag niet op wordt gelost door het paard een tijd in de wei te gooien. Volgens mij ken jij John en Monya Erb ook; nou, vraag hen maar eens of dat op lange termijn helpt. Het is trouwens ook een illusie om te denken dat je paard jou mist, als je je ooit hebt verdiept in het wezen van het paard, dan weet je dat een paard jou echt niet zal missen. Dat betekent niet dat een paard het niet leuk vindt als je komt, maar missen is toch wel van een andere orde.
Ik vind dat je onterecht erg negatief reageert op iemand die serieus bezig is een probleem op te lossen. Jammer!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:56

Kendra schreef:
@MirandaFuego: ik denk niet dat Kelz_Lagune helemaal ongelijk heeft. Vaak zie je dat dit soort gedrag niet op wordt gelost door het paard een tijd in de wei te gooien. Volgens mij ken jij John en Monya Erb ook; nou, vraag hen maar eens of dat op lange termijn helpt. Het is trouwens ook een illusie om te denken dat je paard jou mist, als je je ooit hebt verdiept in het wezen van het paard, dan weet je dat een paard jou echt niet zal missen. Dat betekent niet dat een paard het niet leuk vindt als je komt, maar missen is toch wel van een andere orde.
Ik vind dat je onterecht erg negatief reageert op iemand die serieus bezig is een probleem op te lossen. Jammer!

Nee, ik kom gewoon op voor het paard, en zeg dat het best goed kan zijn om een pauze in te lassen, om de boel te laten zakken omdat ze allebei duidelijk helemaal geen plezier meer hebben.
Een paard hóórt met andere soortgenoten om te gaan, dat is écht goed voor zijn geestelijke gezondheid.
Alleen zijn de mensen bang dat het paard een blessure oploopt dus raakt het paard totaal uit zijn natuurlijke doen.
Die paarden kunnen meestal niet meer in een 'kudde' leven, zijn totaal contactgestoord.
Dat is heel zonde, want ik denk dat er hier geestelijk ook heel veel mis is bij het paard.
Ik zeg ook niet dat je je paard helemaal altijd aan zijn lot moet overlaten, maar je moet zorgen dat hij wéér paard wordt, lekker met de andere paarden leert omgaan én daar moet je hem de tijd voor geven, dus niet elke dag met je borsteltjes en je halster je paard weer uit de kudde trekken.
Als hij éénmaal écht weer paard is kun je overnieuw beginnen, en dan niet gelijk met de normale oefeningen waar het helemaal niet zo lekker mee ging, maar met lekker naar buiten gaan, als je paard daar niet van kan genieten en zoals wordt gezegt alleen maar dressuuroefeningen wil doen, vind ik dat er iets niet klopt!
Hoe wil je je paard dan fris houden en gezond in het koppie?
Kijk, op een gegeven moment als alles goed gaat, kun je mét de juiste instructie weer beginnen, máár dan wel op andere basis, dát is het verschil!
Ik kan het écht niet eens zijn met de wedstrijdruiters die eigenlijk gewoon geen zin hebben om een goede band met hun paard op te bouwen, want het moet allemaal goed en snel....dat gáát gewoon niet....dit paard heeft bovendien behoorlijk veel lichamelijke problemen, dus ik hoop dat er van afbouwen nu al geen sprake meer is, want op zo;n paard doe je geen zware training!
Kijk, het zou kunnen liggen aan de ruiter, maar het is volgens mij allang zover dat het paard er geestelijk ook niet meer toe in staat is.
Dan kun je zeggen 'ga gewoon goed rijden en goed lesnemen' maar ík denk dat het al te laat is om dat alleen aan te pakken, bovendien komt het paard op de eerste plaats, kan de ruiter gewoon op een ander paard gaan trainen zodat ze straks beter met haar eigen paardje verder kan!
Ik weet het, het kost tijd, maar als dat al niet eens meer opgebracht kan worden .........
Bovendien heb ik mijn vorige paard 20 jaar gehad en die miste mij wel degelijk, ik had écht een goede band met hem maar dat kan ik helaas niet meer aan je laten zien, want hij is overleden.

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:59

Kelz_lagune,
verdere tips heb ik niet voor je aangezien je al heel veel heb geprobeerd, en er al een aantal hele goede tips in dit topic zijn gegeven. Ik vind het wel heel erg goed van je dat je al zoveel heb geprobeerd met Lagune. Ik ga dit topic in de gaten houden en ik hoop dat er snel verbetering komt met rijden!!

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:45

Het is geen antwoord en je hebt een langere weg dan dat te gaan, maar wat gebeurt er als je hem gewoon laat doen? ik bedoel stilstaan, achteruitlopen, en verder uitzitten? wat doet hij als hij mag kiezen?
Verder veel succes en anders toch nog maar eens de harde aanpak als dat helpt.

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:18

Ik schrik ervan dat zo veel mensen hier zo veel problemen met hun paard hebben. Vooral omdat ik denk dé oplossing te weten, maar het moeilijk vind deze oplossing "aan de man te brengen".

Mijn oplossing is betaalbaar, snel en verrassend effectief. Dus ik hoop dat jullie de moeite nemen mijn verhaal te lezen. Niet geschoten is altijd mis, en ik durf te zweren dat 't gaat helpen.

De sleutelwoorden: pijn, spierverzuring, scheef paard, karakter.

Kelz_lagune schreef:
@ Merlijn en Josien: Als ik mijn paard een keer hard aanpak is hij niet alleen gehoorzamer, maar loopt ook gewoon écht als een trein. En dat is juist het frustrerende: Iedereen gilt als eerste dat hij wss last heeft van zijn rug, van verzuurde spieren, van zijn tanden, misschien van zijn hoeven of pezen... etc.etc. Maar alles wordt om de 3 maanden nagekeken:

- Zijn hoeven zijn perfect
- Volgens zowel zadelmaker als fysiotherapeut en osteopaat is hij kaarsrecht!
- Zijn zadel ligt prima tot uitstekend
- Zijn gebit is in prima conditie, volgens 2 tandartsen
- Bloedonderzoek wees niets bijzonders uit
- De echo's van zijn pezen waren prima
- En rijtechnisch gezien schijnt er niets aan de hand te zijn
- etc.etc.

Alles wordt nagekeken, behalve de spieren!!!

Kelz_lagune schreef:
Er is nu ik er overnadenk veel veranderd sinds juni dit jaar (toen ik hem naar de kliniek bracht). Hij was toen scheef, zijn zadel lag rot, hij was gevoelig op zijn voorbenen, zijn spieren verzuurd doordat hij zijn rug verkeerd belaste, hij was bijterig, staakte, wilde niet uit stal laat staan aan het werk... en meer van die dingen. En nu is aan alle voorwaarden voldaan (op de nieuwe stal met weidegang na dan) en toch loopt hij niet naar behoren...
Zijn spieren waren verzuurd, maar nergens lees ik hoe je dat hebt verholpen. En ik vermoed ook niet dat je 't vergeten ben, aangezien je heel uitgebreid hebt uitgelegd hoe of wat.

Laten we aannemen dat zijn spieren nog verzuurd zijn. Komt heel veel voor, zeker bij paarden die in de hogere sport (hebben ge)lopen. Dat doet donders veel pijn. Wat zouden we daartegen kunnen doen?

Helaas een nog heel onbekend concept in Nederland, is sportmassage. Ook voor paarden zijn sportmasseuses voor handen. En degene die ik ken verricht wonderen.

Hij was scheef --> hij heeft zijn spieren anders moeten gebruiken --> die spieren zijn overbelast. (Als je 1 spier iets anders laat doen dan waar ie voor gemaakt is, zijn ze sneller belast dan een kaartenhuis instort bij 'n tornado)

Concentreer je op de spieren, kijk op http://www.happy-athlete.nl. (Leuke slagzin ). Je hebt al zo veel geprobeerd voor je paard, waarom dit ene niet?

Je merkt trouwens op dat zijn rug zo goed ontspant. Vaak reageren paarden sterker op spierverzuring als ze niet heel erg verzuurd zijn. Dus als 1 bepaalde plek in hun lichaam pijn doet. Als ze heel erg verzuurd zijn, zijn ze als het ware te versuft om nog in staking te gaan.

Over het karakter van je paard: elk paard, welk karakter dan ook, kan de grand-prix in. Mits pijnloos. En daar zit 't probleem: voor jou paard is het (denk ik) niet pijnloos, en zijn karakter zegt: dan doe ik het niet. Andere paarden hebben een karakter dat zegt: het doet pijn, maar zij willen het, dus doe ik het. En die karakters lopen ten koste van zichzelf in de GP.

Ik hoop dat ik hiermee een beetje duidelijk ben, vragen beantwoord ik graag. Ik zal 't topic zeker in de gaten houden.