Vond dit een goede tekst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:59

Huertecilla schreef:
Zoals je hád kunnen lezen heb ik daar inderdaad een erg goed idee van;

Je zult best een beeld kunnen hebben hoe het er meestal aan toe gaat. Maar je weet helemaal niets van mijn specifieke instructeur. Die zou bijvoorbeeld wel eens dezelfde boeken gelezen kunnen hebben als jij, en dan tot de zelfde conclusies kunnen zijn gekomen. Ik durf toch echt te zeggen dat jij niet alle honderden instructeurs in Nederland persoonlijk kent.

Citaat:
heb bovendien de betreffende instructie aan de 'erkende' lesgeefmensen.

Gelukkig kunnen instructeurs ook zelf nadenken

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:13

Het wordt steeds off-topicer, jongens... Ik vond het onderwerp in het begin tóch ietsje interessanter dan of iemand wel of niet weet hoe je moet opstappen. Het zal mij persoonlijk een wordt zijn of HC het wel of niet beter weet, dus kunnen we weer on-topic gaan? Anders vecht je het maar ff uit over pb...

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:01

Ik vind dat er hier erg interessante dingen worden gezegd en vind het jammer dat het vaak een soort van jargon is die ik (en waarschijnlijk velen met mij) niet helemaal begrijpen. Oke, ik ben misschien een dressuur (en ook wel spring )muts, maar ik sta altijd open voor andere benaderingen van omgaan met je paard. Daarom vraag ik me ook af wat er bijv. mis is met de 'engelse' manier van opstappen. Ik verwacht geen hele folder, maar ben het met shadowO eens dat wanneer je kritiek levert het fijn is om ook te horen wat er dan fout is en hoe het beter kan. Daar gaat dit topic toch over, iets van een ander leren?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:07

Het is niet de bedoeling om elk topic op RT om te bouwen tot een 'spaanse paarden' topic.

Om even terug te gaan naar de stelling van de TS: ik sluit me er helemaal bij aan . Gang is alles .

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:01

Apple schreef:
Om even terug te gaan naar de stelling van de TS: ik sluit me er helemaal bij aan . Gang is alles .

Om dan nóg wat verder, naar de topicstarter, terug te gaan: gang zonder de handrem erop

Híer gaat trouwens 'perspectief' eigenlijk over Heeft niets met het ras of waar het vandaan komt van doen. Wél met het gebruiksdoel omdat dit nu eenmaal door de mechanica ervan of simpelweg door regels andere eisen stelt.
Zo is de nagestreefde 'gang' in de dresuurring een heel andere dan die voor een campocrosser achter het vee. Deze gangen zijn zelfs bijna tegengesteld; wat hier ideaal is, is in de ring fout en vv. Heeft niets met ras of het land te maken, maar met het doel.
De weg erhéén echter noch de uitvoering hoeft niet zo fundamenteel verschillend te zijn; beíden kunnen zonder de handrem erop.

Himyar

Re: Vond dit een goede tekst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 15:52

Wat is "perspectief"? Heb ik nog nooit van gehoord namelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:55

Himyar schreef:
Wat is "perspectief"? Heb ik nog nooit van gehoord namelijk.

Dat denk ik van wel meer mensen
Nee hoor,
Kijk in de lijst van RT-topics; valt vanzelf op.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 16:09

Haha, ik ging steeds naar deze topic door bij de zoek functie op mijn eigen naam te zoeken en er dan direct op te klikken. Zie nu dat er een knots van een topic over "perspectief" staat. Ga er nu even naar kijken.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:23

ben het helemaal met de tekst eens!

reed een tijd terug ook veel met mijn handen toen ging een pony ook steedts in protest.
nu na een tijd weer op die pony gereden en veel los gelaten van voor en flink vooruit gereden. hij liep super, achterhand eronder en ontspannen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:29

denk idd wel dat dit vaak het geval is maar zeker niet bij iedereen..

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:03

Huertecilla schreef:
Apple schreef:

Om dan nóg wat verder, naar de topicstarter, terug te gaan: gang zonder de handrem erop

Híer gaat trouwens 'perspectief' eigenlijk over Heeft niets met het ras of waar het vandaan komt van doen. Wél met het gebruiksdoel omdat dit nu eenmaal door de mechanica ervan of simpelweg door regels andere eisen stelt.
Zo is de nagestreefde 'gang' in de dresuurring een heel andere dan die voor een campocrosser achter het vee. Deze gangen zijn zelfs bijna tegengesteld; wat hier ideaal is, is in de ring fout en vv. Heeft niets met ras of het land te maken, maar met het doel.
De weg erhéén echter noch de uitvoering hoeft niet zo fundamenteel verschillend te zijn; beíden kunnen zonder de handrem erop.

nou met die handrem ben ik het niet helemaal eens. weliswaar houd je niks tegen met je handen, maar wel met je zit en been. niet in de zin van tegenhouden, maar er is wel een zekere zin van controle houden. impuls is dan ook het voorwaarts gaan onder controle van de ruiter. anders is er geen sprake meer van paardrijden, maar is het paard weg met de ruiter, en dat is ook geen dressuur meer.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:12

Biepje schreef:
nou met die handrem ben ik het niet helemaal eens. weliswaar houd je niks tegen met je handen, maar wel met je zit en been. niet in de zin van tegenhouden, maar er is wel een zekere zin van controle houden. impuls is dan ook het voorwaarts gaan onder controle van de ruiter. anders is er geen sprake meer van paardrijden, maar is het paard weg met de ruiter, en dat is ook geen dressuur meer.

Ik kan je niet volgen: ik 'zeg' heel eenvoudig één keer tegen mijn paard welke gang ik in welke cadans wil en die krijg ik zolang ik niets anders vraag. Dat heb ik zo aangeleerd; het aanleren van specifiek gedrag op een specifiek commando = dresseren = dressuur....
Daarvoor hoef ik achter geen gas te geven noch voor te remmen.

Het misplaatste 'voorwaards' en dan de rem erop heeft zijn wortels in:
http://www.smartisans.com/btp/images/1475.jpg

Verder vraag ik me af wat jij met 'controle' bedoelt. Controle over een paard met behulp van míddelen vind ik ook geen 'dressuur' maar dwáng; een paard kan álles beter dan een mens behalve denken. Het is derhalve een misconceptie dat teugels 'controle' geven: de wáre controle heb je wanneer het paard jou tegelijk in de rollen van de leidmerrie en haremhengst ziet, jou 'controle' gééft.

Een hele rééks van topics op RT zoals die nú bovenaan staan is te herleiden op weerstand tegen het leiderschap van de ruiter en dat heeft níets met dominantie te maken

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:11

met controle ga ik terug naar die impuls, die is opgewekt door de ruiter, maar de ruiter heeft er ook aan te zeggen welk tempo een paard volgens hem moet hebben. je werkt samen, maar het paard luistert wel naar je.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:24

Biepje schreef:
met controle ga ik terug naar die impuls, die is opgewekt door de ruiter, ....

Het spijt me, maar dat is voor mij geheimtaal. Bedoél je dat je net zo hard trekt als duwt??? Dan is dát inderdaad net wat ik bedoel; gas met de rem erop; het teugeldenken.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:35

Impuls is voorwaartse drang van het paard opgewekt door de ruiter (onder controle van de ruiter).

Dat heeft niets met 'trekken' of 'duwen' te maken, maar meer gewoon dat het paard loopt in een door de ruiter gevraagd tempo (met drang naar voor).

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:44

Precies, Apple.
En dat heeft niks met trekken te maken, en ook niet met alleen de teugel. Wat dacht je van terugkomen op de zit? Teugels helpen begrenzen, maar het terugkomen of verzamelen heeft toch vooral wat met de zit te maken. Met enkel teugels kom je helemaal nergens.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:33

Apple schreef:
Impuls is voorwaartse drang van het paard opgewekt door de ruiter (onder controle van de ruiter).

Ja....... en hoé geef je die 'impuls' en hoé 'controleer' je die?

Ik simpelweg nie begrijp nie... gelóóf het gewoon niet: als ik naar GP's op TV kijk zie ik élke pas een aansporing links en rechts en knap strakke teugels. Mensen die in het zadel zitten te héujen en zwaaien en ráts weer een por: ik zie op ons sneeuwbeeld zelfs de indeuking van de flank!
Let wel GP-niveau.

Als ik hier op RT de topics lees = grotendeels weerstand, dan is dit in lijn met mijn beeld wat ik uit NL heb meegenomen, op fotos en tv zie.

Leuk die woorden opgewekte impul en controle maar waarmee en hoe dan? Met de zit? Ok, dan kunnen de sporen uit en teugels eraf toch?!

Vraagje: al eens een springwedstrijd gezien? Is gebaseerd op dezelfde filosofie en rijstijl en is voor 90% toch echt rijden met vól-gas en de rem er meer/minder op.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:03

Tuurlijk al eens een springwedstrijd gezien. En word daar vaak niet vrolijk van, en ik ken ook het beeld wat jij omschrijft in de GP. Maar dit betekent niet dat iedereen zo rijdt en teugels dus per definitie worden gebruikt om te trekken en sporen om te schoppen. Je weet waarschijnlijk ook wel dat een heel groot deel van de topics op RT penny's zijn die o zo graag hun pony in de krul willen laten lopen en dat ook als enig doel hebben.
En nee, je hoeft teugels en sporen niet weg te gooien, ze kunnen ook goed gebruikt worden en dus op een verfijnende manier en niet enkel als duw en trek middel. Zit is basis van het rijden, teugel begrenst in de vorm van vragen en toestaan, en vooral dat laatste is erg belangrijk en wordt nog wel ns vergeten.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:50

dankje Apple, die definitie zocht ik .

ik controleer op mijn zit, en op niks anders.

ook in een springparcours heb je een uitstekende controle, vooral daar moet je je paard tussen je benen houden, die springpaarden zijn zo sensibel en zo snel, als je die niet onder controle hebt zijn ze weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:52

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:55

Biepje schreef:
ook in een springparcours heb je een uitstekende controle, vooral daar moet je je paard tussen je benen houden, die springpaarden zijn zo sensibel en zo snel, als je die niet onder controle hebt zijn ze weg.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:17

HC, wat zou die tekst precies uit moeten leggen?

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:20

jah, ik ben ook niet geheel mee...

als voormalig springruiter kan ik enkel zeggen, als je je paard niet bij je hebt in een springparcours, zeg dan maar dag met je handje.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:21

HC, deze tekst is toch echt pro dressuur africhten. En met bitten, teugels en sporen. Interessant stuk, maar wat voor iets nieuws probeer je uit te leggen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:31

Het verschil tussen verzamelen en verzamelen en het verschil tussen losse teugel en strakke...
Dat wat men in NL 'Dressuur' noemt één benadering is, gebaseerd op een erfenis van de Napoleontische oorlogen; het 'a-la-jineta'. De manier van rijden waarop de Klassieke (FEI) Dressuur gebaseerd is, kent inherent een aantal valkuilen waar de meeste topics op RT over gaan. Dát blijkt in mijn ogen helder uit dit stuk.

Een kanttekening die ik bij het artikel wil maken is dat het 'renaissance'-rijden wel de meest typische vorm is, maar géén wedergeboorte van het 'a-la-brida'; dit is nooit weg geweest.

Begrijp trouwens niet waarom je het vreemd vindt dat het 'pro' dressuur is; ik ben 2 -3 uur per dag met dresuuur bezig. Niet met wat men in NL 'Dressuur' noemt maar dat komt door de begripsvernauwing aldaar. Ik ben alleen maar met een andere manier van dresseren bezig; freizeit-dressuur, renaissance-dressuur, 'a-la-brida', geef het een naam: met de voorkant los verzameld.
Er is ook niets mís met teugels of sporen, maar wél met de manier waarop die op het moment in hoofdstroom NL gebruikt worden; de valkuil van 'dressuur', het 'a-la-jineta'