Even als perspectief, ánder perspectief:

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:22

Lusitana heb je topic gevonden en ga daar zeker eens lekker lezen 368 pag wohhhh
Kan inderdaad ook grappig werken dat anticiperen. En waarschijnlijk zijn er ook facetten/verschillen in anticiperen.

N.a.l van dit topic ben ik zef ook weer eens gaan "testen'.
Als ik gereden heb staat ze dus altijd los , singel los, beugels op, kroeltje, jeukje en we lopen naar de uitgang. Vaak los. Maar ging toch eens even kijken in hoever ze nu me volgt.
Dus ik loop richting uitgang ze volgt ,ik stop ,zij stopt. Ik keer om zij keert om. Zo een heleboel keer en toen maakte ik het nog moelijker. Ging bij de uitgang staan en liep weer weg.
Toen was ze in de war en ging dus echt zo kijken naar de stal met een blik" Die bent niet wijs hoor"! en volgde me niet. Ik terug en vroeg haar mee te komen en toen keutelde ze weer mee, weg van de uitgang.

Huertecilla, heb eens even wat zitten lezen in je aangehaalde boeken van Nolan en die Rarey.

Maar wat ben ik dan blij"voor de paardjes en mijzelf ook"dat ik in deze tijd leef. en dan te bedenken dat deze mannen al vernieuwend dachten.
Maar wat ik bij Monty vond, communicatie met je paard kan ik daar zo snel niet daarin vinden.
Allebei de heren gaan nog heel erg van het princpie uit dat Fear het uitgangspunt is. En dat vind ik nu zo goed in Monty dat daar dus heel anders tegen aangekeken wordt.

Dus in m'n ogen is het dus maar goed dat er in de tussentijd dus weer andere mensen zijn opgestaan dat het dus nog anders kan.

En jouw no no op de zweep, dwang, weerstand kan ik dus nu helemaal niet meer plaatsen.

Gr

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:00

Wat mij aan Monty en anderen ergert is dat hij doet alsof hij iets uitgevonden heeft. Hij heeft iets gevonden dat al bestaat, een logica die ik ook uitvond toen ik tiener was. Praten met paarden is niet zo moeilijk als je hun natuurlijke gedrag observeert en weet uit te leggen.
Ik heb trouwens de mazzel gehad om in Engeland op een stoeterij die de (Arabische Volbloed)paarden op een groot landgoed hield, familie banden te observeren en rangorde. Veel van geleerd.

Oh, piepelotje, veel leespleizer, het is wel een beetje 50/50 op hol geslagen hormonen en rijden, maar hopelijk toch leuk om te lezen.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:52

Lustitana..Of hij het wel of niet ontdekt heeft doet mij niet zoveel. Denk iederdaad dat meer mensen voorgangers er al mee werkte het kende. Maar door hem is het bij mij weten in het plubliek/aandacht voor gekomen, hij verwoorde wat ik dus ook zelf al had ontdekt dat je lichaamshouding/je meekijken iets doet met een paard.
.
Kreeg wel bij dat eerste boek en dan?? Maar nu ben ik weer stukje verder doordat ik een demo gezien heb pasgeleden van hem en contact gehad met Annemarie (z'n nederlandse Instructeur) en toch ook weer wat opgestoken over druk en loslaten/trailerladen.
Een vriendin van me had een onlaadbare tinker en daar kwam ze voor. We zijn zelf 1,5 uur bezig geweest de voorlaaste keer en alles maar ook alles uit de kast getrokken maar nee was nee.
(en we zijn allebei + nog wat mensen erbij geen beginners en hebben al heel wat moeilijke paarden geladen)
Tis dat ik er zelf bij was maar het was ongelooflijk, en ook is hij zonder probleem weer al terug op de trialer gegaan zonder iemand erbij.
Zelf heb ik een shetje dat dus niets heeft meegemaakt en gedaan en daardoor is het beestje wat trillerig shuw vooral z'n voetjes geven was een probleem. Nu had ik dat zo ook wel goed gekregen maar ik heb het nu eens geprobeert met z'n manier.
Ben begonnen met hem te wrijven over z'n hele lichaampje en elke keer dat hij niet stilstond liet ik m'n hand toch op hem. Soms lastig als ze weg springen maar ik bleef met m'n hand waar ik was, totdat hij stilstond en het toeliet. daarna haalde ik m'n hand weg.
na 2 keer weg lopen draaien , liep hij niet meer onder m'n hand vandaan. toen ben ik naar z'n voeten gegaan en voor het eerst kon ik ze voorhoefjes optillen zonder raar gedoe.
dit geeft toch een dikke Yes hoor!! ook voelde ik duidelijk bij dit kleine ding een opluchting. Ze verstaat me!!!
Een heleboel waar het in dat boek over gaat is al bekent maar sommige kneepjes, weetjes onbekend.

ik heb zelf ook gelukkig meerdere paarden altijd om me heen gehad in Kudde en inderdaad daar steek je heel wat van op.
Sta nu op pensionstal en heb ook daar het geluk dat ik ze elke dag bezig kan zien. Het is nu een klein kuddtje van ma de alfamerrie , ruinekind 3 jr , merriekind 2 jr en een 22 jr oude ruin.
En het is soms zo grappig, zo menselijk. zo is Ruin 3 jr een pester zo'n opgeschoten puber. En oudje werpt z'n eigen op als ome goedjanus de bemiddelaar. Maar soms is het oudje het toch zat. En dan weet die puber dus niet van ophouden. en dan druipt ome oudje dan toch af naar alfamerrie ma). gaat klagen en dan stormt ma eens even achter haar onhandelbare puber aan.

Heb al 13 pag erop zitten en vreselijk nieuwsgierig hoe dit gaat lopen.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 20:07

piepelotje schreef:
Maar wat ben ik dan blij"voor de paardjes en mijzelf ook"dat ik in deze tijd leef. en dan te bedenken dat deze mannen al vernieuwend dachten.

Dan heb je er geen hoút van begrepen blijkbaar:

Rarey:
The horse is so constituted by nature that he will not offer resistance to any demand made of him which he fully comprehends. He has no consciousness of his strength beyond his own experience, and can be handled by man without force, after a little study of his habits and disposition. Being deficient in reasoning powers, he has no knowledge of right or wrong,

The horse is a timid animal; but easily becomes familiar with objects and sounds that are at first disagreeable or frightful. We must therefore accustom him to such as he will be apt to meet with in his daily service. To do this effectually, he should be allowed to examine closely and leisurely such objects as would inspire terror, and to smell them and touch them.

I thus establish three principles on which my system of taming the horse is founded, viz.:

First. That any horse may be taught to do any thing that a horse can do if taught in a systematic and proper manner.

Second. That a horse is not conscious of his own strength until he has resisted and conquered a man, and even in cases where he has temporarily triumphed he may yet be subdued ; - that by taking advantage of man's reasoning powers a horse can be handled in such a manner that he shall not find out his strength.

Third. That by enabling a horse to examine every object with which we desire to make him familiar, with the organs naturally used for that purpose, viz., seeing, smelling and feeling, you may place or display the object around, over, and on him, provided that it does not actually hurt him or make him feel disagreeable.

en

Never use a rope halter. The cords of the rope are hard, and appear to aggravate and excite distrust rather than confidence; but by all means procure a leather halter made of bridle leather, so it will feel soft and pliable to the touch, and to fit tolerably tight on the head, so as not to feel uncomfortable. Before putting a halter upon the colt, he must be rendered familiar with it by caressing him and permitting him to examine the article with his nose.

Zo paardgericht als ik het nérgens ben tegengekomen. Let wel; in 1850!!!! 120 jaar voor NH.
Verder is de methode van Rarey wetenschappelijk onderzocht door moderne gedrachtwetenschappers en als de tijd een eeuw vooruit gekwalificeerd.

Het systeem van Nolan is door de US-Cavalry in 1862 ingevoerd en behouden tot ... nú.
De US-Cavalry was een zeer zuinig onderdeel dat dónders goed door had dat de meest paardgerichte methode ook de goedkoopste is.
Zo kan je érg veel leren uit de oude instructieboeken mbt de materialen het rijden en de procedures. Een goúdmijn voor trektochten en TREC.
Afgezien van hun inzet op het slagveld had het cavalerie-paard het een wereld béter dan het modale rijpaard nu.

Er is een vrij moderne en héél actuele serie van 10 ruiter-instructiefilms uit WO2 omdat het leger er achter kwam dat commandos te paard kunnen komen waar ze met wat voor motorvoertuig niet kunnen komen, sneller zijn dan te voet en minder zichtbaar dan door de lucht.
Zo is de aanval op Bora Bora ingezet met vooruitgeschoven commandos te.... paard.
Een goúdmijn voor 'adventure' te paard en crossers.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:29

Monty, tss. Zijn eerste boek stond vol leugens (ook topics over geweest op bokt) en zijn boek Shy Boy is een boek over paardenmishandeling. Dat paard heeft hij gewoon learned helplessness aangeleerd, erg zielig om lezen.
En inderdaad, zijn principe kan iedereen ontdekken en toepassen die een vriendelijk oog voor paarden heeft.
Zelfde een beetje met andere 'fluisteraars'. Wat niet wel zeggen dat bepaalde componenten zeker over te nemen zijn. Maar kijk dan vooral naar de methode en niet naar de persoon, want die vinden inderdaad het wiel weer uit.

piepelotje

Re: Even als perspectief, ánder perspectief:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:58

Paar citaten waar ik dus m'n snelle lezen even op basseer.
En een lief, meegaand paard paard trainen is de kunst niet. maar als het wat moeilijk wordt komen daar toch de methode's die ik nu niet als??? van nu zie of als paardvriendelijk.
Vooral het opbinden van een been!!!! Voor die tijd had die man goede vernieuwende inzichten maar er zaten zeker bij het wat moelijkere werk toch nog de oude wrede methode's

HOW TO PROCEED IF THE COLT IS STUBBORN.
If the animal you are operating upon seems to be a stubborn or mulish disposition rather than wild; if he lay back his ears as you approach him, or turns his heel to kick you, he has not that regard or fear of man that he should have, to enable you to handle him quickly and easily; and it might do well to give him a few sharp cuts with the whip about the legs, pretty close to the body . It will crack keen as it plies about the legs, and the crack of the whip will affect him as much as the stroke; besides, one sharp cut about the legs will affect him more than two or three over the back, the skin in the inner part of the legs or about his flanks being thinner, and more tender than on his back. But do not whip him much, just enough to scare him; it is not because we want to hurt the horse that we whip him; we only do it to scare that bad disposition out of him. But whatever you do, do quickly, sharply and with a good deal of fire, but always without anger

When you first mount a colt, take a little the shortest hold on the left rein, so that if anything frightens him, you can prevent him from jumping by pulling his head around to you. This operation of pulling a horse's head around against his side will prevent him from jumping ahead, rearing up, or running away. If he is stubborn and will not go, you can make him move by pulling his head around to one side, when whipping him would have no effect. And turning him around a few times will make him dizzy, and then by letting him have his head straight, and giving him a little touch with the whip he will go along without any trouble

TAMING A HORSE WITH VICIOUS HABITS.
Having given full instructions relative to my system of dealing with young colts, I will now proceed to detail the plan of operations for taming or subduing wild or vicious horses. The principles of the method are the same as those in managing colts - kindness and gentleness - but the practice differs. When you desire to subdue a horse that is very wild, or has a vicious disposition, take up one fore-foot and bend his knee till his hoof is bottom upwards, and nearly touching his body; then slip a loop over his knee, and shove it up until it comes above the pastern-joint, to keep it up, being careful

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:31

We gaan even verder met Nolan.

Begin to collect the horses both at a walk and a trot. At a walk, the man must be taught to raise his horse's forehand, by keeping his snaffle in constant play, and not allowing the horse to lean upon his hand. When he does so, the man must draw his snaffle from right to left, with a sawing motion, till the horse raises his head, and bears no weight upon his hand.

ON THE BIT.

Preparatory Lesson.

Before commencing the bending lessons, it is well to give the horse a preparatory one of obedience, and to make him sensible of the power that man has over him. This first act of submission, which may appear of but slight importance, will prove of great service; it makes the horse quiet, and gives him confidence, and gives the man such ascendancy as to prevent the horse at the outset from resisting the means employed to bring him under control. Two lessons of half an hour each will suffice to obtain this first act of obedience from the horse.

Go up to him, pat him on the neck, and speak to him; then taking the bit-reins at a few inches from the rings with the left hand, place yourself so as to offer as much resistance as possible to the horse when he tries to break away; take the whip in the full of the right hand, with the point down, raise it quietly and tap the horse on the chest, on which he will naturally try to escape from the punishment, and rein back to avoid the whip; follow the horse whilst backing, pulling at the same time against him, but without discontinuing the application of the whip in the same quiet way, showing no signs of anger or any indications of giving, in.

The horse, soon tired of trying to avoid the infliction by backing, will endeavor to do so in another way; he will rush forward, and then you must at once stop using the whip and make much of him.

This repeated once or twice will prove wonderfully successful even in the first lesson.

The horse, having found out how to avoid the punishment, will not wait for the application of the whip, but anticipate, by moving up at the slightest gesture; this will be of the greatest assistance in the subsequent bending lessons, as also of great use in mounting and dismounting, and in every way accelerate the training of the horse.

Pik ik er even uit met het vlug doornemen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:19

Men moet erg uitkijken met boeken, het is tenslotte ook maar de mening van iemand (al of niet binnen een stroming). Ik heb heel veel gelezen en doe het nog, maar dingen moeten wel logisch lijken voor mij , wil ik het toepassen. Ik doe niet iets omdat meneer zus of zo zegt dat het werkt. Ik neem dingen op, denk er over na en probeer dingen uit en ervaar gewoon zelf wat voor mij werkt of bij dit of dat paard.
Princesa was, in tegenstelling tot de meest Lusitanos, een draak, omdat ze net in handen was geweest en ik moest met helm de stal in omdat de hoeven me om de oren vlogen. Met hoeven uitkrabben moest ik het voorbeen met de hoef tegen de elleboog vouwen en het achterbeen met de kogel tegen de knie, omdat het anders niet veilig wa. Maar dat hoefde maar twee of drie keer en toen was het wel duidelijk voor haar dat ik haar niet kwam vermoorden We zijn hele dikke vriendjes geworden. Ik heb haar ingereden zonder gebruik van rijbaan (had ik al verteld denk ik).
Maar ik heb twee paarden (hengsten) in mijn leven meegemaakt die vrij jong (3 jaar oud) naar de slager zijn gegaan omdat ze onhandelbaar waren (niet genoeg in mensenhanden geweest, niet eens verpest door mensen) en waar ik niet eens wat mee wilde proberen. Misschien had ik het nu wel gedaan, maar dan was het ook misschien ook wel richting opbinden en neerleggen! Elke situatie moet op zich bekeken worden. Wat bij een paard noodzakelijk is, kan bij de ander funest zijn.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:26

ponyzotje schreef:
Monty, tss. Zijn eerste boek stond vol leugens (ook topics over geweest op bokt) en zijn boek Shy Boy is een boek over paardenmishandeling. Dat paard heeft hij gewoon learned helplessness aangeleerd, erg zielig om lezen.
En inderdaad, zijn principe kan iedereen ontdekken en toepassen die een vriendelijk oog voor paarden heeft.
Zelfde een beetje met andere 'fluisteraars'. Wat niet wel zeggen dat bepaalde componenten zeker over te nemen zijn. Maar kijk dan vooral naar de methode en niet naar de persoon, want die vinden inderdaad het wiel weer uit.

Een wild paard dat gevangen wordt, beleerd wordt en na een jaar de kans krijgt om terug te gaan naar zijn kudde en de vrijheid maar kiest voor een bestaan bij mensen, omdat hij zonder angst voor mensen is en voor de grootste kans op overleven kiest is dierenmishandeling

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:46

Nee, learned helplessness ziet ze als mishandeling.

We kunnen de redenen van een paard om bij mensen blijven slecht doorgronden, maar komt eigenlijk veel meer voor dan men denkt.
Mijn eigen paard Florita liep hier meestal los in het dal. Kon gewoon weg, maar ze deed het niet.
Er is hier een vrouwtje dat 4 hengsten, een ruin en een merrie bij elkaar houd, en die lopen de meeste tijd van het jaar ook gewoon vrij op de berg. Alleen als het gras opraakt besteed ze ze uit aan mensen en dan staan ze in de diverse achtertuinen (moet je ruim zien hier, zijn meestal olijfboomgaarden of sinasappelboomgaarden).
Daar hebben we niks voor gedaan hoor, dat ze in de buurt willen blijven. Het zijn gewoon net honden, denk ik dan, ze genieten wellicht van het gezelschap van de mens, maar kiezen ook voor lekker makkelijk regelmatig voer krijgen...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:50

Maar persoonlijk vind ik het een beetje ver gaan om dat paardenmishandeling te noemen.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:21

zeker wel, hij heeft drie dagen aan een stuk achter dat paard aangezeten, bij gelijk wie zou dat paard uiteindelijk uit vermoeidheid zich overgeven. In dat jaar dat hij hem had, heeft hij het paard volledig afhankelijk van hem gemaakt, 'learned helplessness', een wetenschappelijk principe dat vaak wordt toegepast. Het is niet meer dan logisch dat het paard dan niet meer wegloopt, maar het heeft niks met paardvriendelijkheid te maken.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:46

Nu mag je er van mij van geloven wat je wilt, maar sowieso is het op elk vlak onverstandig om een mens of zijn methode te idealiseren. Het gaat erom voor jezelf een visie te krijgen, een die gebaseerd is op rationeel denken, eerlijk denken tegenover het paard, gezonde intuitie en ook gewoon kritisch zijn. Dat zijn waarden die je in het gewone leven ook leert en die je zeker op dit vlak moet gaan toepassen.
En dán, kan je gaan bepalen wat voor jou nuttig is, dat eruit halen, en de 'uitvinder' vriendelijk bedanken Maar blijf kritisch.
Ook daarom is dit een mooi topic, omdat er vanuit verschillende standpunten naar hetzelfde gekeken wordt. Vaak zijn er dan ook verschillende 'oplossingen' en 'waarheden', en dat is prima, zolang ze op de juiste waarden gebaseerd zijn.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 10:52

ponyzotje schreef:
En dán, kan je gaan bepalen wat voor jou nuttig is, dat eruit halen, en de 'uitvinder' vriendelijk bedanken Maar blijf kritisch.
Ook daarom is dit een mooi topic, omdat er vanuit verschillende standpunten naar hetzelfde gekeken wordt. Vaak zijn er dan ook verschillende 'oplossingen' en 'waarheden', en dat is prima, zolang ze op de juiste waarden gebaseerd zijn.

!Píng!

De denkende ruiter heeft een gereedschapskist vól met kennis van verschíllende methodes om daaruit te kunnen putten wanneer dat nodig is.
De denkende ruiter zal zich ook ontwikkelen en door verschillende methodes groeien.

Mbt 'juiste' waarde wil ik de kantteking maken dat 'juist' voor een deel subjectief is en meer kennis meer inzicht geeft en het 'juist' zich ook ontwikkelt.
Ok, tussen ijzer van de sporen naar voren geprikt en door het ijzer van het bit naar achteren getrokken is niet juist; hoe je het ook bekijkt een tegenstrijdigheid voor het paard en dat is .... inderdaad
Verder weet je niet wat je niet weet dus als je wat leert varandert je inzicht. Zo heb ik nú een heel andere kijk op 'vrij' longeren dan een jaar terug.
Blíjf denken, blíjf zoeken, blíjf open voor 'anders'. Héél belangrijk is dat je voor jou nieuwe kennis niet als zijnde bedreigend of als kritiek verwerpt uit angstagressie. Stel dát je ronduit verkeerd bezig bent.... je weet niet wat je niet weet; nu weet je het wel zeg je 'sorry paard' en verbeter jouw en diens leven

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:51

Dit stukje is getypt voordat ik HC antwoord weer las(ten ik wilde posten) maar ik wil het even niet veranderen

Lusitana.. Dat boeken, praten achteraf,niet zalig maken denk ik (smile) dat ik dat juist aan HC wilde laten zien. ik heb even snel erdoor gesjeest en ik ga het zeker op m'n gemak lezen( staan ook dingen in de ik wil weten/leren). Maar het was niet allemaal zo paardvriendelijk.
En waarschijnlijk maakt die Raley een begin of was hij iemand die dacht dat hij de eerste was, dat het anders kon.
We hebben van hem een boek dat bewijst dat hij er in die tijd mee bezig was maar.......... was iemand er al niet mee bezig die het niet op schrift stelde??? En dit doet er ook even niet toe.
Net zo min als Monty.

Gaat er mij meer om dat HC het voor laat komen dat er vroeger een veel betere band was met paarden, meer kijk op een paard.
En dat is in veel gevallen zo. Mensen leefde dichter bij hun paard, waren er afhankelijk van. Maar........
In die tijd waren er ook mensen die hun paard niet behandelde naar het paard zijn, of het grof mishandelde.

Laten we het even meer naar deze tijd nemen. Boeren die van paarden afhankelijk waren. Nu waren er boeren die hun paarden/kudde observeerde, kennis deelde, er lering uit trokken. Maar dacht je nu dat elke boer dat deed???
En allemaal die boeren waren afhankelijk van die paarden, hebben er dicht tegen geleefd.

En nu zijn er hier(in sommige landen zijn er mensen nog wel afhanklijk van hun paard) mensen die dus paarden voor hun plezier houden. en zie je presies hetzelfde en natuurlijk nog erger want dat paard zijn ze niet afhankelijk van.
Er zijn veel mensen die een paard aanschaffen voor??? Weet ik wat voor reden (hoeft niet eens slecht te zijn) en dus van een koude kermis thuiskomen ,dat loopt fout omdat ze een paard niet naar 'zn waarde schatten, kennen. Omdat ze aan zelfoverschatiing lijden.
En weer komen we, er zijn mensen die er over leren, uit ervaring , uit boeken. En weer zijn er mensen die daar de intresse, geduld niet voor hebben. En er zijn er zelfs die het nut er niet van in zien.

HC komt constant met z'n oorlog dit en dat. Dat zonder betoming laat zien dat je een band heb met je paard!!!
Dat het toen allemaal zoveel beter was. Ik vind dat kortzichtig.
En dat is denk ik het enige dat ik duidelijk probeer te maken.

Ik vind zonder optoming rijden knap, heb ik respect voor. Maar heb net zoveel respect voor mensen die op een eerlijke manier, paardvriendelijke manier met hun paard omgaan.

en met of zonder teugels rijden getuigd daar dus niet van.

Misschein helemaal off topic maar. Laat we even aannemen dat god de wereld heeft geschapen (ben niet zo gelovig hoor, maakt dat er nu niet van )
Hij liet ons ontwikkelen en zo kwamen er ook kwalijke zaken alcohol, drugs enz ) Nu verbieden sommmige kerken gebruik van ....alles. Dan maak je het jezelf makkelijk, je stelt jezelf niet aan verleiding bloot
Maar als je nu zo nu en dan eens een glaasje drinkt en je kan daar in mate houden , ben je dan niet sterker???
In m'n ogen wel, en ik geloof dat dit juist de kunst is om ondanks alle middelen, verleidingen het goede te blijven doen. dat getuigd van.............
Zo zie ik dat dus ook met een teugel, bit. Je hebt het maar de kunst is om eraf te blijven, er zo min mogelijk mee te doen.

HC je komt elke keer met oorlog die tijd en die tijd. Waarom breng je indianen niet eens onder de aandacht.
Als er nu 1 volk dicht bij hun paarden leefden waren die het wel, zonder optoming.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:04

De denkende ruiter heeft een gereedschapskist vól met kennis van verschíllende methodes om daaruit te kunnen putten wanneer dat nodig is.
De denkende ruiter zal zich ook ontwikkelen en door verschillende methodes groeien.

Mbt 'juiste' waarde wil ik de kantteking maken dat 'juist' voor een deel subjectief is en meer kennis meer inzicht geeft en het 'juist' zich ook ontwikkelt.
Ok, tussen ijzer van de sporen naar voren geprikt en door het ijzer van het bit naar achteren getrokken is niet juist; hoe je het ook bekijkt een tegenstrijdigheid voor het paard en dat is .... inderdaad
Verder weet je niet wat je niet weet dus als je wat leert varandert je inzicht. Zo heb ik nú een heel andere kijk op 'vrij' longeren dan een jaar terug.
Blíjf denken, blíjf zoeken, blíjf open voor 'anders'. Héél belangrijk is dat je voor jou nieuwe kennis niet als zijnde bedreigend of als kritiek verwerpt uit angstagressie. Stel dát je ronduit verkeerd bezig bent.... je weet niet wat je niet weet; nu weet je het wel zeg je 'sorry paard' en verbeter jouw en diens leven [/quote]

Dat miste ik dus!!!Of ik miste het door jouw toon naar ons beteugelde ruiters toe.
Hoop dat dit jou ook duidelijk maakt dat je door jouw manier van "Toon"mensen niet laat leren/zoeken maar ze tegen je in het harnas jaagt/dat ze tegen je in willen gaan.

Je geeft mensen/ruiter in dit geval die dus altijd zoeken/willen leren.
Een bijvoorbaat antipatie gevoel tegen je.
Uit je stukjes proef ik kortzichtigheid naar "gewone ruiters' toe.
Of mensen die niet wetenschappelijk zijn onderlegd geen mening hebben, niks zinnigs kunnen uitbrengen.

en zelfs het kleinste kind kan jouw iets leren, en soms zelfs meer dan de grootmeesters die hun zicht op schrift stelde.
en ik hoop werkelijk dat je inderdaad ook eens rond je kijkt/luisterd naar het eenvoudige boertje, het kleine kind hoe die met hun "paard/pony"omgaan

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:22

Ik ben het volledig eens met het feit dat je voor andere ideeën open moet staan en daar uit moet halen wat voor jou goed is. Helaas mis ik dat regelmatig in deze discussies, waarbij trainers en methoden die niet bij je ideeën aansluiten volledig afgeserveerd worden.

Elke trainer van Kikkuli tot Sjef Jansen hebben hun sterke en zwakke punten. Met sommige ideeën kan je meer en met andere minder afhankelijk van wat je wilt bereiken en hoe jij denkt dat je het beste met paarden om kan gaan.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:29

ponyzotje

Even off topic over Monty. Als je het eerste boek leest dan weet je dus ook gelijk dat hij niet de enigste was/is. Omdat je dus leest wat je al gevoeld/gezien hebt. Het boek bracht iets onder woorden voor mij.
Of alles waar is wat hij schrijft, beweert tja. Hij schrijft dit boek jr later wat hij denkt als kind/leven meegemaakt/gevoeld te hebben.
Als ik terug kijk naar m'n kind zijn en hoe ik dingen toen ervaarde en ze op schrift zou stellen. poehhhhhhhha dan zou m'n fam ook uit z'n stekker gaan. Een heleboel zou in hun ogen anders zijn gegaan, niet waar geweest zijn. Maar maakt het dat het inderdaad voor jouw anders was??? zou ik dan liegen??? (leuk boek om daar wat van mee te pikken is Tony Roberts)
Vb m'n ma zegt dat ik met 1 jr zinnelijk was. na 3 kids denk ik, kan dat wel. Liegt m'n ma nu? Is haar tijdsbesef door tijd wel goed.
Tis een andere tijd, luiers waren toen van Katoen maakte dat dat je eerder zinnelijk was, zijn we nu makkelijker als ouders omdat we toch die vieze dingen niet moeten wassen. Vroeger werdt je als kind ook uren op z'n kinderpot stoel vast gezet. En zenz

Is moeilijk hoor!! en dat vind ik in het verhaal van Monty en z'n fam ook.

In dit verband bracht ik monty naar voren omdat ik z'n manier/comuniceren met paarden wel waardeer/als iets moois zie. en als je Monty roept weet iedereen gelijk waar je het over hebt, met 1 woord. Vind het jammer dat door deze rel wel iets vertroubeld wordt. Sommige kortzichtige mensen maken nu van het gehele boek een niet waar/leugen. En dat is zonde, zo gaat er strakjes iets verloren wat een heleboel mensen bewust maakte.
Veel van konden leren.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 12:42

piepelotje schreef:
Waarom breng je indianen niet eens onder de aandacht.
Als er nu 1 volk dicht bij hun paarden leefden waren die het wel, zonder optoming.

Omdat dit een mythe is: onwaar. De paardvriendelijke indiaan is een fabel. Die indiaan heeft niets uitgevonden mbt paarden en paardrijden; NIETS. Is dus geen punt van aandacht.
Ik ga hier op dit topic verder net op in omdat de wérkelijke historische gegevens makkelijk op de duiken zijn en er ook veel anthropologisch studiemateriaal over is.

Piepelotje: enig idee dát en waarom het paard in de Amerikas uitgestorven is??

Even een ander punt: het binnen een omheining houden om erop te rijden is niet paardgericht. Punt. Daar begint en staat het al mee. De rest is een kwestie van zo paardgericht mógelijk.
Uiteraard was Rarey niet de eerset. De eerste waarvan we een boek gevónden hebben was Kikkuli. Zijn kleitabletten dateren uit 1345 voor Christus en zijn én met een milennium afstand tot Xenophon de eerste én met afstand paardgerichter dan Xenophon.
Zijn basis is het zelfvertrouwen van het paard en ook wijdt hij een hele tablet aan het 'wasritueel'; een mengeling van de Friendly Game, TTouch, Flooding en fysiotherapie.

Als je graag een volk of bevolkingsgroep onder de schijnwerpers wil zetten verdienen de Mittani dit het meest en je kan de nederlandse Batavieren nog beter aanhalen dan 'de indianen'.
Er is echter veel meer onder de zon geweest en in het gebied van het huidige Pakistan tot Tukije is héél veel pionierwerk mbt paarden verricht.
De Akhal Té komt uit deze hoek en is een interessant ras; bijvoorbeeld een knap stuk ouder dan de gereputeerde 'arabier'.
Er is recent een vertaling van een hippisch-medisch handboek uit de 13de eeuw voor Christus verschenen als ander bijvoorbeeld.
Ook weet men hier doorgaans níets van het rijk van de Sassanen; groot Perzië, wat het enige was dat een tegenwicht was voor het Romeinse rijk.
Op zich doet dit verder inhoúdelijk niets ter zake; alleen een voorbeeld van 'er is méér.'

@Piepelotje: 'Uit je stukjes proef ik kortzichtigheid naar gewone ruiters toe.'
In het licht van de crux van dit topic wat ik opgestart heb ervaar ik het als érg grappig dat je 'kortzichtigheid' proeft
Jammer dat je er een persoonlijke draai aan meent te moeten geven: niet van belang toch?!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:43

Ik vind het in dit kader Monty Roberts zijn privéleven niet zo interessant. Het gaat er om wat je van hem kan leren over het omgaan met paarden. En ik heb er een hoop van opgestoken.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:55

Let wel op met het zielig vinden om een paard te slaan. Als je paard dreigt jou te slaan, sta jij onder hem in de rangorde. In het wild worden er ook af en toe rake klappen uitgedeeld om rangorde te bepalen. Dus als je paard ontolereerbaar gedrag vertoont (lees:als je paard je aanvalt) mag je best een keer een flinke klap uitdelen hoor!

De relatie dient gebaseerd te zijn op samenwerking en vertrouwen, maar het paard dient ten alle tijden in zn achterhoofd mee te nemen dat jij boven hem staat in rangorde. En dat zal samenwerking ook absoluut niet in de weg staan, misschien zelfs wel bevorderen...

En ja... over de monty roberts en pat parelli kwestie... K vind het af en toe ook irritant dat er gedaan wordt alsof ze het wiel opnieuw uitgevonden hebben, terwijl hun omgang gewoon als natuurlijk is voor hen die veel met paarden omgaan en ze bestuderen in hun natuurlijke omgeving of kuddeverband.
Maar aan de andere kant, mensen die niet zoveel omgaan met paarden (omdat ze daar de tijd, inzet, interesse, mogelijkheid etc niet voor hebben) kunnen door het bestuderen van verschillend boeken over zulke methoden toch iets beter/paardvriendelijker met hun dieren omgaan.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:03

Huertecilla.

Indiaanen en paarden of ze paardvriendelijk waren???. weet wel dat dit volk heel lang bestaat, ver voordat wij daar hun land kwamen veroveren.
Wij europeanen hebben hun het zwijgen opgelegd. En heel misschein is /zijn er wel dingen/tabletten weet ik veel vedoezeld van hen.
waarom ik hier nu mee kom:
Ik ben getrouwd met een Canadees, die mij op dit idee brengt. Z'n visie/kijk op Indianen is sorry zo veel anders als wat wij weer van hen/denken te weten. Ook z'n fam/mensen die ik daar sprak
Al een Amerikanen/Canadezen over Indianen gehoort??? Dan zou het me niet verbazen dat hiermee een stukje historie verloren is gegaan.

Ze lopen er gewoon overheen dat dat land niet hun toebehoort maar aan een volk wat nu verdrongen is. En dat geeft me enige aanleiding om te denken dat daardoor ook hun omgang/historie met paarden is verloren gegaan.

Of m'n denken/gevoel waar is???

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:45

piepelotje schreef:
Even off topic over Monty.

Dat is dus inderdaad wat ik bedoelde over methodes bekijken en niet de persoon... Het boek is inderdaad niet 1 grote leugen, maar ik persoonlijk heb wel kritiek op verschillende aspecten die me doen vermoeden dat hij niet altijd even juist bezig is. Als er dan iets scheelt aan de basis, ben ik zeer sceptisch tegenover de rest. Maar ik heb er ook veel van opgestoken, ik heb zijn boeken vijf, zes keer gelezen. Daarmee ook dat je er op den duur een beetje 'door' gaat zien. Maar dat maakt niet uit.
Zoals ik eerder al zei, 't is een recht dat je hebt als lezer, om er alleen datgene uit te halen wat jij goed acht

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:47

Delphi schreef:
Hmmm ja leuk verhaaltje alleen ik blijf gewoon met hoofdstel rijden.

ik ook

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:32

Even over de indianen, allemaal leuk en aardig (heb een muskogee vriend), maar HC doelt natuurlijk vaak op rijkunstig gebeuren, waar indianen natuurlijk vooral gebruik maakten van paarden als vervoer en lastdier. En het paard is pas in hun wereld gekomen toen de blanken gingen veroveren. Het zijn de Spanjaarden en Portugezen die paarden geintroduceerd hebben. Oerpaarden waren er niet (meer). En, niet elke indiaan was een paardenman hoor. Genoeg volken zijn altijd verstoken gebleven. Ze zijn natuurlijk verspreid over een groot gebied en maar een smalle strook daardoor werd betreden door paarden. Zuidelijke volken handelden wel, maar reden niet. Ze waren alleen van praktisch nut voor prairie indianen. Die helaas nog steeds als stereo tye worden gezien. Maar hoe ver wil je de geschiedenis in duiken? Ik weet bv van de Scyten als paardenvolk. Eerlijk gezegd maakt het mij niet zoveel uit wie wat wanneer deed. Intuïtie en observatie kunnen we allemaal gebruiken in welke tijd dan ook en rijkunst, ach als je wedstrijden rijdt zul je dus gewoon Franse school rijden, waar die dan ook op gestoeld mag zijn. Hier zie je trouwens duielijk overblijfselen van Grieks en Romeins. "Grieks" is dan het vriendelijke en uiteindelijk de Hoge School en "Romeins" is het boerenwerk, spring erop en karren met die hap en erg vriendelijk gaat dat meestal niet. Ik zet het even tussen aanhalingstekens want zo zijn de stromingen bekend, maar natuurlijk, als je verder de geschiedenis in duikt hebben ze weer andere oorsprong. Maar ik ben meer van nu, hè? Ik vind het fantastisch hoor, lezen, maar rijkunst leeft en dus kun je veranderingen aanbrengen. En optomingloos rijden heeft, naar mijn weten altijd gewoon bestaan naast "gewoon".