Hoe blijf je zitten als je paart steigert?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:03

Soms gaat het zo vlug, je kan niet altijd alles voorkomen.
(Dat is ook uit ervaring. )

Jolliegirl

Re: Hoe blijf je zitten als je paart steigert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:04

wij hadden op de manege een pony die vaak steigerde, op gegeve moment was ik de enige die erop wou in de les..
steigeren ; naar voren zitten, rotschop geven, hand langs de oren halen
ze was toen weer beneden, tik met de zweep, en voorwaarts drijven/schoppen
nou na 3 lessen was ze d'r vanaf !

*en nee ze had niets, totaal gecontroleerd door een veearts,vind ik overigens erg goed van een manege, heeft ze klauwe vol geld gekost!*

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:10

Ik vind het geweldig als die van mij steigeren en al helemaal als ik erop blijf zitten is een machtig gevoel.

Tip: altijd rustig blijven

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:20

kelly21 schreef:
Ik vind het geweldig als die van mij steigeren en al helemaal als ik erop blijf zitten is een machtig gevoel.

Tip: altijd rustig blijven

ligt er ook aan waar, zo heb ik er ook tussen gehad die bekant de sloot in donderen omdat ze achtermekaar omhoog komen.
Of dat ze steeds verder achteruitgaan tot bekant in het prikkeldraad

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:22

Idd.
Of dat ze haast achterover klappen, stoer joh.

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:25

nah, stoer vind ik dat niet, geef em dan liever een ontieglijke lel voor zn kop.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:31

Het was dan ook sarcastisch bedoeld.

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:34

gelukkig.

beste werkt nog dat je em gewoon omtrekt op z'n zij, totdat die op de grond ligt, dan leert die het snel genoeg af.
Alleen is dat niet zonder risicos

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:00

Goudvarken schreef:
gelukkig.

beste werkt nog dat je em gewoon omtrekt op z'n zij, totdat die op de grond ligt, dan leert die het snel genoeg af.
Alleen is dat niet zonder risicos

Ik betwijfel of dit de beste manier is. Wanneer een paard omhoog gaat is mijn eerste reactie: handen naar voren, hoofd naast zijn hals en zowel sporen als zweep gebruiken om hem voorwaarts te krijgen. Wanneer je hem voorwaarts kunt houden, gaat hij ook niet omhoog. Opzi trekken klinkt misschien wel "leuk", maar dan kan je ook nog eens heel lelijk ten val komen!

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:29

daarom zeg ik ook, dit is niet geheel zonder risico's

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:31

Ik denk dat je niet echt kunt zeggen wat je het best kunt doen, vaak komt steigeren heel onverwachts. Ik probeer altijd zoveel mogelijk in mijn beugels te gaan staan, de nek vastgrijpen ofzo daar kom ik helemaal niet aan toe. Om heel eerlijk te zijn trek ik mijn pony ook gauw om als ze zoiets doet, of ik geef haar een mep op de hals, dan weet ze gauw genoeg dat ze moet kappen..

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:05

Obsessed schreef:
Ik denk dat je niet echt kunt zeggen wat je het best kunt doen, vaak komt steigeren heel onverwachts. Ik probeer altijd zoveel mogelijk in mijn beugels te gaan staan, de nek vastgrijpen ofzo daar kom ik helemaal niet aan toe. Om heel eerlijk te zijn trek ik mijn pony ook gauw om als ze zoiets doet, of ik geef haar een mep op de hals, dan weet ze gauw genoeg dat ze moet kappen..

niet mee eens

Steigeren komt vaak niet onverwachts. 9 vd 10 keer voel ik het al aankomen en daardoor kan ik het vaak voorkomen.

Klappen op de hals heeft bij mijn pony geen enkele nut, het enige wat je kan doen is voorwaarts houden. Klappen op de kop en weet ik veel wat is allemaal omslachtig (vind ik dan )

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:13

sophie_kurk schreef:
Obsessed schreef:

niet mee eens

Steigeren komt vaak niet onverwachts. 9 vd 10 keer voel ik het al aankomen en daardoor kan ik het vaak voorkomen.

Klappen op de hals heeft bij mijn pony geen enkele nut, het enige wat je kan doen is voorwaarts houden. Klappen op de kop en weet ik veel wat is allemaal omslachtig (vind ik dan )

Mwah, niet geheel mee eens. Veel paarden zijn overdonderd wanneer ze een keer een goede tik op hun kop krijgen!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:15

ik heb het een keer meegemaakt met een pony die me dus gewoon zwaar aan het uitproberen was. Steeds stilstaan en wanneer ik hem dus vooruit wilde ging hij gezellig staan zwaaien met zijn voorbeentjes. Mijn eerste reactie was gewoon naar voren zitten. Of ik mij hoofd naast zijn hals had weet ik eigenlijk niet. volgens mij niet, maar dan weet ik dat nu iig voor de volgende keer. ook deed ie gewoon een paar keer wanneer hij steigerde dat hij dan opeens een sprongetje naar voren maakten. hihi, dat vond mijn reet niet zo leuk

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:17

Tis toch erg ook paard met een T schrijven

Maar je hebt hopelijk genoeg tips al gehad hier

Jen_2oo6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:49

Mijn verzorgpony kent steigeren op comando dus ik ga erop ik een x geprobeerd en ja hoor toen stond hij rechtop dat was de eerste x dat ik stijgerde maar eigenlijk ging alles vanzelf ik gin zelf naar voren hangen zonder bij na te denken dus ik denk ook wel dat dit bij anderen zo gaat want als een paard steigert denk ik niet even na hoe ik moet zitten om er niet af te vallen te korte tijd daarvoor.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:58

Als je zorgt dat het paard voorwaarts blijft, kan hij niet steigeren.
Maar in geval va nsteigernd paard. ( ) naar voren zitten, hoofd naast de hals, en desnoods hals/manen vastpakken.

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:05

Zoals de meesten zeggen, voorover zitten, en handen vooruit.
Ik heb heeeel veeeel ervaring met steigerende pony's enzo, overal, thuis,jumping,stage...
Hier een fototje:
Afbeelding
M'n handen zijn vooruit, en ik zit voorover (ik kom wel nie uit het zadel, maar kwil ook niet met een gezicht in z'n nek zitten hé).
Als ze hierna snel opzij springen en hun hoofd wegdraaien krijg je dit:
Afbeelding

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:15

Op een steigerend paard zitten vind ik persoonlijk makkelijker dan ene bokkend paard, het hangt er ook vanaf of het plotseling komt enzo .. Je gaat staan, doe je handen naar voren, desnoods om zn hals. ga nooit aan de teugels trekken, en probeer je pony tijdens het steiger ervoor en erna voorwaarts te rijden, als ze lopen, kunnen ze niet teigeren

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:42

Ik ga altijd naar voren zitten. Hoe hoger ie steigert, hoe verder (i.v.m. opklappen )

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:50

die van mij doet het ook wel eens ik geloof dat hij het nog 5 dagen terug heeft gedaan en als ik iets maar mega eng vind is het steigeren
ik ga dan vanzelf naar voren zitten en geef dan been en teugel en doe een schietgebed dat hij niet naar achteren valt daar waar ik zo bang voor ben