Voor het eerst er weer op.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:28

Carly22 schreef:
helemaal mee eens:)

Hé, dan is vertrouwen niet het enige waar we het met elkaar mee eens zijn!

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:42

haha idd!!!

Renate12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:48

Carly22 schreef:
nee.. hij raakt niet in paniek!! Dan heb je al genoeg vertrouwen opgebouwd. Ik heb nog nooit een paard gehad die in paniek raakte!! Je zet ze toch ook gewoon vast in de trailer? die helemaal afgesloten is?

whaha dat is een goeie waarom zet je ze dan vast als ze geen paniek hebben??

succes

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:42

Renate12 schreef:
Carly22 schreef:
nee.. hij raakt niet in paniek!! Dan heb je al genoeg vertrouwen opgebouwd. Ik heb nog nooit een paard gehad die in paniek raakte!! Je zet ze toch ook gewoon vast in de trailer? die helemaal afgesloten is?

whaha dat is een goeie waarom zet je ze dan vast als ze geen paniek hebben??

succes

en daar sla je de spijker op zijn kop! als er dan al zoveel vertrouwen is dan is vastzetten imo niet eens nodig. ik heb zat paarden vast zien staan aan palen met dikke halsters, maar die trekken ze helemaal verrot en vaak klapte ze dan om en vielen op hun kop en lag er een flinke plas bloed op de grond (waar ik dan weer door neerviel omdat ik natuurlijk weer niet tegen bloed kan) heb het zo vaak gezien bij mensen die zogenaamd wisten waar ze mee bezig waren...sorry maar dat is mijn mening...als jij echt vertrouwen hebt opgebouwd met een paard dan is vasthouden door een tweede persoon meer dan voldoende. bovendien is een paard een vluchtdier en heeft het de ruimte nodig, als het namelijk vaststaat dan kan het dier niet vluchten en creeer je daarmee dan al stress voor het dier, omdat het niet weg KAN!! je creert juist rust in een paard door het de ruimte te geven en niks af te dwingen en alles in goede rust te doen. paarden dwing je gewoon niet....je behandelt een paard met respect!

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:32

Nou Carly22, een paard is wel degelijk in staat om zo'n halster kapot te trekken hoor! Als jij zo al begint met je paard in te rijden noem ik dat geen inrijden dat noem ik temmen.
Voor inrijden moet je geduld hebben, het gaat je nooit lukken om een paard dingen af te dwingen!
En als het paard je al verder laat gaan krijg je er later alleen maar problemen van. Zo'n beest raakt alleen maar in de stress omdat hij nergens heen kan. Dat is dus echt temmen. Niks mógen, maar móeten en zullen. Ik vind dat niet het slimste wat je kunt doen, want je vraagt er alleen maar om om het fout te laten gaan.

Ik heb wel eens een manegepaard willen vastzetten dat dat gewoon niet wilde, maar ik wist het niet. Daar bij kwam dat hij helemaal dribbelig werd waardoor mij zijn hoofdstel uit de handen werd getrokken en tijdens het dribbellen en trekken om zijn been terecht kwam. Tsja, toen ging het fout. Mijn ma had hem vast en hij wilde weg, dat ging niet en toen kwam er natuurlijk druk te staat op het halster. Hij heeft er toen een ruk aan gegeven en mijn moeder knalde daardoor keihard tegen een paal op. Daarna heeft mijn vader het overgenomen. Die gaf hem al helemaal geen ruimte om te trekken en trok hem zelfs een beetje terug. Tsja, dat was de druppel. Toen trok hij zich los.
En zal ik je nog eens wat vertellen? Het beest was rustig alsof hij de hele dag in een warm bad had gelegen!
In eerste instantie dacht ik dat hij zo overstuur was omdat het tuig rond zijn been was komen te zitten, maar hij wilde gewoon niet vast staan. Toen heb ik hem zo laten staan en hij is ook netjes zo blijven staan. In het vervolg zet ik hem gewoon niet vast of ik geef hem gewoon de ruimte om te kunnen miepen, paard blij ik blij .

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:02

Carly22 schreef:
ja snap ik wel. Haha, Ik doe het ook absoluut niet overhaast hoor!! ik krijg binnekort een paard binnen en die ga ik pas as zomer inrijden! tot die tijd knuffel ik ermee, longeer ik hem en dan als hij mij vertrouwd (dat is heeeeeeeeel belangrijk!!) dat ga ik er op! Hij raakt dat niet in paniek als ik hem vast zet omdat hij mij vertrouwd.

Als het vast zetten ECHT niet lukt.. en je bent er wel klaar voor om erop te gaan dan proberen er zo snel mogelijk op de komen. Niet afwachten! Dan overdonder je hem een beetje.

Vastzetten moet je absoluut niet doen... levensgevaarlijk... niet alleen voor jou... maar zeker voor het paard..... het kan zich verwonden omdat hij nergens anders heen kan dan naar die paal... en een neusbot van een paard is niet zo dik hoor!!

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:09

Het halster trekken ze never nooit niet kapot! Het is geen temmen, het is een paard rustig leren hoe het is dat er iemand op zit:) Maar als je niet WIL begrijpen hoe het gebeurd leg ik het niet eens uit! ik heb al meerdere paarden in gereden die nu zz-zwaar lopen! of hebben gelopen en zonder trauma! je moet alleen weten HOE je het moet doen, met rust en geduld! maar dat ga ik echt NIET meer uitleggen. Ik heb het hier al over gehad dat we deze discussie zouden stoppen!! Hier heeft de ts toch helemaal niks aan??? Ik verander mijn mening niet hoor. Er zijn dan van die mensen die alles willen herhalen, dat heeft geen zin! heeft ze ts echt niks aan!!

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:28

Nou, kheb genoeg paarden dingen kapot zien trekken hoor, leren halsters, stalen kettingen, you name it! Paarden zijn sterker dan je denkt.
Vraag me overigens ook af, waarom je dan het beest vast zet zodat hij (IMO) geen kant op kan, om vervolgens te beweren dat hij hartstikke rustig is? Dat klopt dan toch niet
Vastgezet brengt een paard waarschijnlijk meer schade toe dan wanneer iemand hem vast heeft .

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:38

Ik had al gezegd dat ieder het op zijn eigen manier doet. Ik doe het zo. Niet iedereen is het daar mee eens maar je moet het gewoon met beleid doen. Cadisch: dan weet jij niet over welk halster ik het heb!

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:33

mensen mensen, aub verpest dit topic nu niet!
Er zijn gewoon verschillende meningen, maar daar heeft de TSers nu wel genoeg over gehoord..

Percy

Re: Voor het eerst er weer op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:54

Er zijn nu al genoeg voors en tegens gegeven over het al dan niet vastzetten. Dat is een welles nietes discussie geworden die nergens meer toe leidt.

Ik laat het topic open in de hoop dat deze discussie hier verder achterwege blijft.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:23

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:09

Alles wat we een paard leren doen we vanuit vertrouwen. Ons vertrouwen in het paard dat hij ons vertrouwt, maakt het mogelijk dat hij iets voor ons wil doen. Hoe...hangt per persoon en per paard af. Voor de een werkt het vastzetten blijkbaar goed, voor de ander werkt het beter als iemand hem gewoon vasthoudt met opstappen. Een ieder heeft daar zijn eigen mening over. Voor degenen die tussendoor nog de berichtjes van SnuitJ hebben gelezen: het is nu wel gelukt om op te stappen zonder bokken! Ik lees hieruit dat het beestje zijn vertrouwen weer heeft gevonden en dat de ruiter het vertrouwen heeft dat zijn beestje hem weer vertrouwt. Goed zo Snuit!

snuitJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:47

Ik heb maandag weer geprobeert en het ging weer super! Eerst gelongeert met beugels opgestoken en daarna los. Daarna gingen we op en afstappen en belonen natuurlijk ! en toen paar stappen naar voren terwijl ik erop zat. En ze was super braaf

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:45

dat is heel fijn voor je dat het beter gaat.. veel succes verder nog.. komt helemaal goed met jullie..