Toch nog even een reactie van mij, want jouw paard klinkt als een kopie van die van mij... Mijne was nog iets erger, want verdroeg 't bijvoorbeeld ook niet eens dat er paarden achter haar langs liepen!
Ze ging ook zwaar 'over de riedel' van het rijden met andere paarden in de bak (slaan, wegvluchten, het schot inkruipen, niks mee te beginnen!), en liep in haar uppie super. Ik heb dat als volgt opgelost, maar let op: 't kost wel heel veel geduld!
Ik ben allereerst UIT de groepsles gegaan, met als filosofie dat ik mijn paard daar blijkbaar gewoon geen plezier mee deed (zacht uitgedrukt, hoor!). Vervolgens ben ik in eerste instantie zo vaak mogelijk alleen in de bak gaan rijden, tot ik echt het idee had dat er weer een stijgende lijn in zat, het vertrouwen terug was. En daarna ben ik het gaan uitkienen: dus eerst een paar keer met een enkele ruiter in de bak erbij, en langzamerhand uitbreiden. We zijn nu 2 jaar (!) verder, en ik zorg nog steeds dat ze nooit 'gesandwiched' (= opgesloten tussen 2 paarden) wordt, ik rijd geen wijdstrijden met plekken waar de inrijbak zo klein is dat je wel dicht langs elkaar MOET rijden, en ik houd zoveel mogelijk rekening met haar.
Want weet je, veel mensen zeggen "het ligt aan jou, je maakt 'm bang" maar dat is gewoon niet zo. Maar op een gegeven ogenblik verliest je paard het vertrouwen in jou en dan boer je in een groep alleen nog maar achteruit. Dus denk gewoon een beetje om haar, als 't weer erger wordt gewoon weer terug naar 'met minder ruiters in de bak' en weer langzamerhand opbouwen. Altijd vanuit rust, en de 'ongeleide projectielen'-ruiters (je weet wel, je kijkt ernaar en je hebt geen idee waar ze naartoe gaan, of ze slaan/schoppen hun paard verrot) zo veel mogelijk vermijden. Wacht dan liever tot die uitgereden zijn, en als 't echt niet anders kan: blijf in de bak bij ze vandaan. Rijd achter ze aan en zorg dat je paard ze altijd kan zien en niet alleen kan horen...
Zoals gezegd: bij mij heeft 't twee jaar geduurd, maar inmiddels kunnen andere paarden er zonder gevaar eigen leven achter langs lopen, ik kan in een drukke bak rijden, maar altijd met beleid. Dus succes, en veel, heel veel geduld gewenst....