paard is 7 jaar onbeleerd en 1.86 hoog!!! allemaal problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 22:27

ja paard laat zich makkelijk op de trailer wel eerst even van zou ik niet zou ik wel maar oplaatst gaat hij toch.
we hebben omheide en een longeerkraal!!

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:39

als jij zijn grootte angstaanjagend vind, ben je misschien niet het juiste persoon om ermee bezig te zijn?
Niet vervelend bedoeld hoor, helemaal niet!
Denk dat iemand die heel zeker van zichzelf is en heel veel jaren ervaring heeft met paarden zich over dit paard moet ontfermen?
Verder zijn er genoeg tips e.d. gegeven denk ik, snap dat dit een dilemma is voor je.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:21

Wanneer is dat 'uitbreekgedrag' begonnen dan? Want ik begrijp dat ie het grootste deel van zijn leven op de wei heeft gestaan. Of is dit ook na dat ongelukje met het zadel gekomen?

Romy18

Re: paard is 7 jaar onbeleerd en 1.86 hoog!!! allemaal probl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:54

Hey hey

Ik ben hier nieuw maar zal toch mijn ervaring/ideen/oplossing geven.

Allereerst een vraag je zegt dat hij altijd in de wei heeft gestaan heeft hij dan ook met andere jonge hengsten in een groep gestaan of alleen? als ie alleen heeft gestaan kan ik goed begrijpen dat ie bang is en geen vertrouwen heeft in jou (leider) omdat hij nooit leiderschap heeft gekend en altijd alleen op zich zelf heeft moeten vertrouwen. als er dan ineens mensen komen die dingen met hem willen gaan doen is ie natuurlijk helemaal de kluts kwijt.

Zijn stokmaat geen probleem hij's alleen bang heeeel erg bang en dat is een probleem en de oorzaak van zijn gedrag. Het is en blijft een vluchtdier dat nog nooit op de mens heeft moeten vertrouwen dus alles wat eng is moet ie zelf oplossen omdat hij geen vertrouwen heeft in de mens hij ziet jou dus ook duidelijk niet als leider/iemand op wie je kan vertrouwen waarom zou hij dan niet over je heen lopen?

stap 1 is dan ook zijn vertrouwen winnen en hem leren dat mensen niet eng zijn en hem willen helpen en hem niet op eten.
Dus nog niet gaan poetsen etc. hij moet eerst leren dat jij de leider bent en dat hij niet in jou ruimte mag komen tenzij jij dat toe staat. Hoe je dit doet is per paard verschillend. Ik zou hem zoizo voorlopig dag&nacht in de wei/paddock oid zetten zodat dat zijn vertrouwde ruimte word en daar met hem gaan werken (zorg wel dat hij geen overvloed aan eten heeft zodat hij makkelijker zijn aand8 op jou gaat richten ipv op eten) (in zijn stal (zijn vertrouwde ruimte) kan je niet op een veilige manier met hem werken) daar laat je hem eerst een dag of 4 staan zonder iets met hem te doen behalve contact maken pak een boek ga in/aan de rand van de wei zitten en ga lezen geef hem geen oogcontact maar laat hem wennen aan jou aanwezigheid.

na een paar dagen ga je hem contact laten zoeken je gaat de wei in gaat ergens een stukje bij hem vandaan staan komt hij onderdanig en op een rustige manier naar je toe laat hem aan jou snuffelen loop dan een paar passen weg stop met je rug naar hem toe en richt je op de grond hem niet aankijken. komt ie weer naar je toe laat hem weer snuffelen zo ga je 10 min met hem "werken" stop wanneer jij dat wil dus als hij bij je staat dan stop je door weg te gaan. asl hij bij je is kan rustig tegen hem praten gewoon rustig praten niet belonen oid gewoon praten geen oogcontact niet aaien.
mocht ie heel opdringerig naar je toe komen en je weg willen duwen/om ver lopen jaag je hem weg en probeer je opnieuw.

als dit goed ging en hij je elke keer weer volgde kan je naar een volgende stap ging t nog niet goed dan herhaal je dit de volgende dag.

geval dat het goed ging. Ga je een stap je verder begint weer met wat je de eerste dag hebt gedaan je laat hem naar jou toekomen komt ie loop je weer een paar passen weg en laat hem weer komen. komt ie weer praat je rustig tegen hem en begin je hem over zijn hoofd te aaien vervolgens zijn hals gewoon kijken hoever je mag gaan zonder dat hij weg loopt (wel uitkijken met benen aaien ga zo staan dat hij als hij slaat/klauwt hij je niet kan raken). loopt ie weg begin je gewoon opnieuw door hem te laten komen en aai je hem maar net tot waar hij weg liep dan loop je zelf weg was weer genoeg voor die dag.

Volgende dag doe je weer het zelfde maar probeer je verder te komen. als je zo ver bent dat je hem overal aan mag raken zonder dat hij weg loopt laat je hem achter met een paar oude borstels.

zorg er altijd voor dat jij de gene bent die stopt met de oefening; overhaast niets 10 min per dag in het begin en later smorgens en savonds 10 min is meer als genoeg; zorg ook dat jij als enige met het paard werkt; dat zodra hij te opdringerig word of over je heen loopt jij hem weg jaagt laat ook altijd zeker in het begin hem naar jou toe komen hij moet bij jou willen zijn; nooit vast zetten dus; altijd geruststellen met je stem ;als het even kan probeer ook dat jij de gene bent die hem eten geeft

volgende dag begin je weer het zelfde eerst hem overal aanraken met je hand vervolgens 1 van die oude borstels gaan zoeken hem laten snuffelen aan de borstel en dan hem rustig en super zachtjes met de borstel over z'n hals aaien (echt aaien) en kijken hoe ver je kan komen zonder dat hij weg loopt. (weer uitkijken bij de benen) tot je weer hem overal aan kan raken met borstel. dan laat je hem achter met een oud dekje.
volgende dag weer terug komen helemaal aaien met de borstel dekje opzoeken daar mee beginnen helemaal aaien met het dekje. dat doe je ook een paar dagen tot hij geen schrik meer heeft voor dekje of borstels. dan leg je het dekje op zijn rug niet in 1 keer er op leggen maar aaien met het dekje tot je op zijn rug bent en het daar rustig goed leggen(uitkijken en proberen ervoor te zorgen dat het dekje niet valt dus in het begin het dekje mee vasthouden) doe je ook een paar dagen zodat hij er niet bang voor is dan kan je gaan proberen het dekje echt op zijn rug te leggen en eraf te pakken.

dat doe je om de dag de ene dag dekje op en af leggen andere dag ga je met hem wandelen aan een lang halster touw of longeerlijn je loopt hij volgt(volgen hij MOET achter je blijven hooguit met zijn hoofd naast je schouder wilt hij er voor bij geef je een snukje aan het touw) je gaat stil staan en hij MOET ook stoppen geef een snukje aan het touw als hij niet meteen reageert zo ga je zichzaggend door de wei/paddock lopen stoppen lopen stoppen lopen etc. als hij dit door heeft kan je hem ook een paar passen terug laten zetten dus lopen stoppen achteruit 1 pas is voldoende de eerste keer daarna uitbreiden 5 passen maximaal (zelf achteruit lopen eventueel kan je met duim en wijsvinger druk uitoefenen aan 2 kanten langs zijn borstbeen zodat hij achterwaarts gaat)

als dit allemaal goed gaat ga je met hem ergens anders wandelen (zodat hij ook op vreemde terreinen vertrouwen in je krijgt )doe dan voor de zekerheid en het touw/longeerlijn en een hengstenketting aan (ketting alleen gebruiken als ie je echt voorbij vliegt) de eerste keren in de bak gaan wandelen iig in een afgesloten ruimte. ook daar lopen stoppen achteruit zigzaggen etc. doe je om de dag

in de wei laat je een oude longeersingel achter volgende dag ga je daarmee aan de slag dus eerst dekje herhalen dan aan de longeer singel (singel eraf halen eerst zodat je alleen het schoftje hebt) laten snuffelen dan aaien beginnen bij zijn hals en dan rustig richting z'n rug daar weg leggen (vasthouden) en dan er weer af etc zelfde als met het dekje.

als dat goed gaat volgende dag(en) de singel er aan maken eerst weer alleen maar weg leggen met singel dan de singel onder tegen zijn buik laten voelen (nu wel het paard vast houden aan een lang los touw)
dat een paar dagen om de dag doen. ipv wandelen ga je hem weer aan de longe pakken eerst met hem in de cirkel zijn gaan wandelen en dan daar gaan longeren eerste keer eerst gewoon los geen longeer lijn en dan langzaam weer een lijn er aan weer werken aan je overgangen op stem.

je doet nu dus hem naar jou laten komen>poetsen> dekje op leggen >dekje eraf> longeersingel
dan ga je langzaam de longeersingel vast doen eerst het onderste gaatje (zo los mogelijk) de volgende dag 2 strakker tot de singel niet zomaar verschuift/valt (dat zou het ergste zijn als de singel en nu af zou vallen dan ben je weer bij 0 niet overhaasten dus) als ie vast zit laat je hem los en gaat zelf lopen hij volgt als het goed is (hou hem wel in de gate voor het geval dat ie gek gaat doen altijd zorgen dat je zelf veilig bent (wel ergens doen waar ie niet zomaar uit kan breken en waar hij toch vertrouwd is door het wandelen gerust stellen met je stem)
dan ga je hem voortaan om de dag (andere dag weer wandelen in de bak (waar je straks wilt gaan rijden) longeren met singel (nog geen hoofdstel) als dat goed gaat hij braaf z'n rondjes loopt geef je hem een hoofdstel aan over het halster longeerlijn aan het halster en zo longeren.

nu doe je dus hem naar jou toelaten komen> poetsen> dekje erop> longeersingel erover> longeren.

als dat allemaal goed gaat pak je een heel oud zadel (zonder beugels) dat je in de wei achterlaat. en ga je dat op z'n rug leggen zonder singel paard vast houden en zadel vast houden. als ie dat allemaal goed toe laat (waar ik wel vanuit ga na de longeersingel) leg je het zadel op met singel (niet vast doen alleen maar opleggen). als dat goed gaat neem je t zadel mee naar de longeercirkel na het longeren met singel wissel je de singel voor het zadel (zonder beugels)en laat je hem nog even met zadel rond lopen. daarna ga je longeren met zadel en hoofdstel (halster eronder). tot ie daar aan gewend is en geen rare sprongen meer maakt (longeerlijn nog steeds aan het halster)

nu doe je dus> hem naar jou toelaten komen>poetsen> dekje> zadel> hoofdstel over halster heen> longeren.

alle nieuwe dingen zijn nu wel gebeurt en als alles goed is gegaan heeft hij nu voldoende vertrouwen in je en dus kan hij weer terug naar stal (zo groot mogelijke) ook dat rustig opbouwen niet gelijk 23/24 op stal zetten eerst alleen snachts en dat dan weer uitbouwen.

en dan ga je met bijzets aan het werk eerste keer echt helemaal op het lost zo lang mogelijk (hij moet z'n hoofd nog in de lucht kunnen steken) des noods ipv. officieele bijzet lange strotouwtjes iod. en dan ga je elke keer dat je longeerd de bijzet korter zetten tot hij netjes met z'n neus net voor de loodlijn loopt (zodra je strotouw kunt verwisselen voor echte bijzet gelijk doen zijn toch wat sterker) zo is al gewend aan druk in de mond door de bijzets wat het makkelijker maakt straks met het rijden.(nog steeds longeerlijn aan het halster) (nog steeds om de dag longeren andere dag wandelen/losgooien in de bak (waar je straks wilt gaan rijden))
Je blijft nog een eindje longeren tot hij het echt super goed doet ondertussen ga je hem laten wennen aan een krukje (of ga je zo op stappen?) en dat jij op dat krukje staat en dus groter word als normaal Nu is ook de tijd dat je beugels aan je zadel kan gaan hangen de eerste keren wel weer zonder bijzet doen tot hij niet meer op de beugels reageert dan pas weer met bijzet. ondertussen moet je hem nu ook kennis laten maken met een ander mens (liefst de eigenaresse) en hem die laten vertrouwen voor als je straks op wilt gaan stappen dus die moet nu ook met hem gaan wandelen stoppen achteruit etc. (precies de zelfde manieren gebruiken om met hem om te gaan als jij gebruikt) zorgen dat hij jullie bij 100% vertrouwd voor je er aan denkt op stappen. Zorg ervoor dat hij moe is heel moe voor je de eerste keer opstapt.

Nu ben je ik denk 2 a 3 maanden verder...ligt eraan hoe snel hij het oppakt.
Normaal gesproken gezien is het nu weer een normaal paard en zal het beleren niet veel anders gaan als bij een ander paard.
veel succes met je GVR

greetz Romy

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:29

@ romy 2 a 3 maanden weet ik niet hoor, het paard is al 7 en zal daardoor waarschijnlijk ook iets minder snel leren.

@ Daniella volgens mij zijn hier al heel veel goede tips gegeven, maar toch lees ik bij jou hier en daar wat twijfel. Ik denk dat je eerst duidelijk moet krijgen of jij het paard wel/niet gaat kopen en dus op de eigenaren afstappen. Bedoel als je al dat werk erin gaat stoppen, wat denk ik voor jou af en toe ook nog wel moeilijk zal zijn, en je kunt hem niet kopen en hij komt weet ik veel waar terecht en valt weer in zn oude gedrag.... je kunt ze niet allemaal redden denk ik dan. Niet gemeen bedoeld ofzo maar die aandacht kun je dan beter aan je eigen paard schenken.
Dan moet je eens voor jezelf op een rijtje zetten hoe dit paard zo geworden is, wat wanneer begonnen is, hoe hij reageert. Nog helemaal niet denken aan poetsen,dekjes, singels, hoofdstellen.... eerst zn vertrouwen in mensen en geef hem daar alle tijd en ruimte voor, zodra je hem met je handen overal kunt aanraken kun je eens gaan bedenken hoe je verder wilt. En als je toch ietwat geintimideerd bent door zijn grote, zoek dan professionele hulp.

Ikzelf heb dit jaar een 5-jarige half connemara merrie gekocht en herken gedeelten van jou verhaal. Met haar was eveneens weinig gedaan in de eerste 3 jaar, altijd dezelfde wei, dezelfde kudde, altijd de andere paarden die aandacht kregen en zij hing er maar wat bij. Ze is al ietwat nerveus van zichzelf en het niet veel omgaan met mensen, niet gaan wandelen aan een halster en dus geen nieuwe dingen zien e.d. heeft daar niet bij geholpen. Haar fokkers zijn met zadelmak maken begonnen toen ze 3 was, terwijl dit bij connemara's eigenlijk pas met 4 jaar kan (ze zijn mentaal laat volwassen) en opzich ging het redelijk maar ja de mensen werden iets te veeleisend en hebben er iemand opgezet, die ze er ook genadeloos afgebokt heeft. Toen is ze toch maar terug de wei ingegaan, helaas was er al een gedeelte schade gedaan.
Er werd besloten het paard te verkopen, een jaar later kwam er daar een meisje in huis wonen die veel met het paardje heeft gedaan. Veel goede dingen; regelmaat aanbrengen, zadelmak maken e.d. maar ook was ze niet consequent genoeg en daar maakte het paardje goed gebruik van. Ze was niet zeker van zichzelf maar wilde het beestje persee zelf inrijden en heeft er 9 maanden over gedaan daar moed voor te verzamelen. Er uiteindelijk opgestapt, maar ze had een tijd niet gereden, ze had altijd engels gereden en er lag een western zadel op (paardje had nog geen eigen zadel) en ze had niet goed aangesingeld. Paard vertrouwde dr volledig, liep heel netjes maar ging toen draven en het meisje gleed er met zadel en al af. En toen had het paard het gedaan hoor, meisje is dan ook vertrokken en paard was helemaal in de war. Kwam een week later met een grote beenwond op stal te staan. Toch is dit ergens wel goed geweest, want ze moest op stal, veel stil staan en ze moest noodgedwongen op mensen vertrouwen om te overleven. Toen ben ik dr gaan borstelen, gewoon dr bijzitten. Toen ze klaar was met dr wond ben ik gaan longeren en heb dr gekocht. Zadel en hoofdstel accepteerde ze weer maar als ik aanstalten maakte om erop te stappen stond ze te trillen als een rietje. Heb dr weggebracht naar kennissen en binnen een maand was ze rijklaar. En bij dit paardje heeft het juist geholpen haar in een hele andere omgeving te zetten, omdat ze mij kende en dus naar mij toe trok voor steun en zo kon ik net iets meer voor elkaar krijgen. Ben nu nog met dr bezig 6 maand later, ze heeft nog balans problemen maar wel heel wat meer vertrouwen. Merk wel dat doordat ze al bijna 6 is wel dingen wat langzamer oppikt.

heel veel succes in ieder geval!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 18:26

Fielychi schreef:
als jij zijn grootte angstaanjagend vind, ben je misschien niet het juiste persoon om ermee bezig te zijn?
Niet vervelend bedoeld hoor, helemaal niet!
Denk dat iemand die heel zeker van zichzelf is en heel veel jaren ervaring heeft met paarden zich over dit paard moet ontfermen?
Verder zijn er genoeg tips e.d. gegeven denk ik, snap dat dit een dilemma is voor je.

heej ja dat snap ik uiteraard . maar het is niet zijn groote waar ik bang voor ben ben helemaal niet bang maar zodra hij steigerd hou ik hem niet en niemand!! zelfs 10 man niet!!..

en wat ik al vaker in dit topic heb gezegd die vrouw van wie hij nog is heeft er geen geld voor om hem weg te brengen .. als ik hem er wel bij koop dan laat ik hem goed beleren..

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 18:33

Alytuiere schreef:
@ romy 2 a 3 maanden weet ik niet hoor, het paard is al 7 en zal daardoor waarschijnlijk ook iets minder snel leren.

@ Daniella volgens mij zijn hier al heel veel goede tips gegeven, maar toch lees ik bij jou hier en daar wat twijfel. Ik denk dat je eerst duidelijk moet krijgen of jij het paard wel/niet gaat kopen en dus op de eigenaren afstappen. Bedoel als je al dat werk erin gaat stoppen, wat denk ik voor jou af en toe ook nog wel moeilijk zal zijn, en je kunt hem niet kopen en hij komt weet ik veel waar terecht en valt weer in zn oude gedrag.... je kunt ze niet allemaal redden denk ik dan. Niet gemeen bedoeld ofzo maar die aandacht kun je dan beter aan je eigen paard schenken.
Dan moet je eens voor jezelf op een rijtje zetten hoe dit paard zo geworden is, wat wanneer begonnen is, hoe hij reageert. Nog helemaal niet denken aan poetsen,dekjes, singels, hoofdstellen.... eerst zn vertrouwen in mensen en geef hem daar alle tijd en ruimte voor, zodra je hem met je handen overal kunt aanraken kun je eens gaan bedenken hoe je verder wilt. En als je toch ietwat geintimideerd bent door zijn grote, zoek dan professionele hulp.

Ikzelf heb dit jaar een 5-jarige half connemara merrie gekocht en herken gedeelten van jou verhaal. Met haar was eveneens weinig gedaan in de eerste 3 jaar, altijd dezelfde wei, dezelfde kudde, altijd de andere paarden die aandacht kregen en zij hing er maar wat bij. Ze is al ietwat nerveus van zichzelf en het niet veel omgaan met mensen, niet gaan wandelen aan een halster en dus geen nieuwe dingen zien e.d. heeft daar niet bij geholpen. Haar fokkers zijn met zadelmak maken begonnen toen ze 3 was, terwijl dit bij connemara's eigenlijk pas met 4 jaar kan (ze zijn mentaal laat volwassen) en opzich ging het redelijk maar ja de mensen werden iets te veeleisend en hebben er iemand opgezet, die ze er ook genadeloos afgebokt heeft. Toen is ze toch maar terug de wei ingegaan, helaas was er al een gedeelte schade gedaan.
Er werd besloten het paard te verkopen, een jaar later kwam er daar een meisje in huis wonen die veel met het paardje heeft gedaan. Veel goede dingen; regelmaat aanbrengen, zadelmak maken e.d. maar ook was ze niet consequent genoeg en daar maakte het paardje goed gebruik van. Ze was niet zeker van zichzelf maar wilde het beestje persee zelf inrijden en heeft er 9 maanden over gedaan daar moed voor te verzamelen. Er uiteindelijk opgestapt, maar ze had een tijd niet gereden, ze had altijd engels gereden en er lag een western zadel op (paardje had nog geen eigen zadel) en ze had niet goed aangesingeld. Paard vertrouwde dr volledig, liep heel netjes maar ging toen draven en het meisje gleed er met zadel en al af. En toen had het paard het gedaan hoor, meisje is dan ook vertrokken en paard was helemaal in de war. Kwam een week later met een grote beenwond op stal te staan. Toch is dit ergens wel goed geweest, want ze moest op stal, veel stil staan en ze moest noodgedwongen op mensen vertrouwen om te overleven. Toen ben ik dr gaan borstelen, gewoon dr bijzitten. Toen ze klaar was met dr wond ben ik gaan longeren en heb dr gekocht. Zadel en hoofdstel accepteerde ze weer maar als ik aanstalten maakte om erop te stappen stond ze te trillen als een rietje. Heb dr weggebracht naar kennissen en binnen een maand was ze rijklaar. En bij dit paardje heeft het juist geholpen haar in een hele andere omgeving te zetten, omdat ze mij kende en dus naar mij toe trok voor steun en zo kon ik net iets meer voor elkaar krijgen. Ben nu nog met dr bezig 6 maand later, ze heeft nog balans problemen maar wel heel wat meer vertrouwen. Merk wel dat doordat ze al bijna 6 is wel dingen wat langzamer oppikt.

heel veel succes in ieder geval!

Heej dank je wel voor de uitleg en tips maar wat ik al zei ik ben absoluut niet bang voor het paard maar het gaat mij erom dat hij mij gaat vertrouwen die vrouw doet nooit dat paard weg aan anderen of hij gaat naar mij of hij blijft bij haar en dan laat ze hem om het zo maar te zeggen aan mij over zei heeft 2 kunstheupen en allemaal probleempjes.
dus hij gaat nooit weg!! alleen als ze het allemaal niet meer kan hebben gaat hij naar mij .

Ik ben vandaag al met hem bezig geweest in de bak met dat hij op mijn stem reageerd en dat hij mij vertrouwd het is allemaal eng buiten . en walst soms zo over mij heen dus ik ben met hem bezig geweest en heb hem als een idioot beloond wat hier al eens was gezegd door iemand. van ga hem maar belonen als een idioot en at ging wel aardig goed hij was heel erg gestrest en had een heel oud sjabrak op de grond neer gelegd ben bij hem weg gelopen en heb hem net zo lang laten wachten tot hij zelf er naar toe ging daarna ben ik er bij gaan zitten en was hij helemaal ontspannen ik kon het sjabrak over zijn hoofd heen krijgen dus al een klein stapje voor uit heb hem goed beloond met mijn stem en een lekkere wortel :D dus door deze tips van iedereen kom ik steeds wat verder..

echt super bedankt!!!!!!

als jullie meer weten laat het me a.u.b horen want probeer echt alles met hem

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 18:34

het is begonnen vanaf 7 jarige toen hij echt in de handen kwam van mensen er is altijd wel mee omgepield maar niet echt serrieus!!!!
nadat dat zadel er van af is gedonderd is hij helemaal van slag!!!

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:57

Als ik jou was liet ik het sjabrak eerst nog hoor. Laat hem eerst maar eens volkomen relaxed in die bak rondlopen, wanneer je hem zo ver hebt dat hij vanaf het moment dat hij in de bak staat gewoon rustig is, dan kun je beginnen met hem te aaien over zijn hele lijf. En zo ga je steeds een heeeeel klein stapje verder. Persoonlijk denk ik dat je met je sjabrak vandaag al een stapje te ver bent. Voor dit paard moet je uitgebreid de tijd nemen, als ik dit zo lees. Ik bedoel het niet aanvallend hoor, ik wil je alleen maar behoeden voor weer een teleurstelling strax, als hij toch een terugval krijgt.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:58

Zou een dierentolk je niet kunnen helpen (iemand die met dieren praat). Misschien dat je daar iets wijzer van wordt en dat die je zou kunnen helpen. Misschien dat reiki ook erg goed werkt bij dit paard.
Dit topic gaat b.v. over diergesprekken:
[VMR] dierengesprekken

Ohw en nog iets over alleen een sjabrak op leggen. Dat zou ik dus niet doen. Als het paard begint te lopen, valt die er ook af. Ben je weer terug bij waar je begonnen bent (bij dit paard).

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:58

Helemaal terug naar niets en eerst zijn vertrouwen en respect op de grond winnen.Een paard wat op de grond nog zoveel paniek en angst vertoont is nog helemaal niet toe aan het zadel.

Veel grondwerk, TTEAM, loswerken en tijd en geduld en misschien wordt heeft hij dan nog een kans om een betrouwbaar en rustig rijpaard te worden.

Miss_Monet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:49

Nouja, dan moet je dus sowiso eerst vertrouwen winnen. Daarna helemaal vanaf het begin opnieuw beginnen en dat geleidelijk aan opbouwen. Maar je moet altijd het vertrouwen houden en veel belonen. Als het goed gaat moet je stoppen, belonen en ga je de volgende keer weer verder, dan heeft ie de kans namelijk niet meer om gek te doen. Nouja ik heb er verder niet zoveel ervaring mee probeer eerst maar eens wat de anderen zeggen

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:44

figora schreef:
Ik zou inderdaad eerst zijn vetrouwen proberen te winnen voor er uberhaupt een zadel of zelfs maar een longeersingeltje op gaat. Misschien is er iemand in de buurt die wat aan NH doet en je kan helpen met tips ofzo? Die dus ook het paard daadwerkelijk ziet en niet zo vanaf een verhaal...

Misschien is het een optie om hem helemaal gaar te longeren en dan pas de singel om te doen..
dat doe ik ook wel een met moeilijke paarden... heel hard rond laten lopen en als hij echt niet meer kan uitstappen met singel...
Dan leert hij dat het best fijn is met een singel want dan is ie klaar...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:50

calliou schreef:
figora schreef:
Ik zou inderdaad eerst zijn vetrouwen proberen te winnen voor er uberhaupt een zadel of zelfs maar een longeersingeltje op gaat. Misschien is er iemand in de buurt die wat aan NH doet en je kan helpen met tips ofzo? Die dus ook het paard daadwerkelijk ziet en niet zo vanaf een verhaal...

Misschien is het een optie om hem helemaal gaar te longeren en dan pas de singel om te doen..
dat doe ik ook wel een met moeilijke paarden... heel hard rond laten lopen en als hij echt niet meer kan uitstappen met singel...
Dan leert hij dat het best fijn is met een singel want dan is ie klaar...

Ik denk niet dat de oplossing is eigenlijk... Sneu dat mensen het nog altijd zo proberen op te lossen...

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:59

[/quote]
Ik denk niet dat de oplossing is eigenlijk... Sneu dat mensen het nog altijd zo proberen op te lossen...
[/quote]

Ik weet zeker dat het werkt want ik heb zo vaker probleem paarden wel onder het zadel gekregen!
[/quote][/quote]

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 23:51

Vonnie84 schreef:
Zou een dierentolk je niet kunnen helpen (iemand die met dieren praat). Misschien dat je daar iets wijzer van wordt en dat die je zou kunnen helpen. Misschien dat reiki ook erg goed werkt bij dit paard.
Dit topic gaat b.v. over diergesprekken:
[VMR] dierengesprekken

Ohw en nog iets over alleen een sjabrak op leggen. Dat zou ik dus niet doen. Als het paard begint te lopen, valt die er ook af. Ben je weer terug bij waar je begonnen bent (bij dit paard).

ik heb het sjabrak ook niet opgelegd ik heb het sjabrak in de bak neergelegd en op een gegeven moment ging hij er aan ruiken en knorren heb ik hem even laten gaan toen heb ik hem met halster + touw achter mij aan laten lopen over het sjabrak heen!!!!

ik ga hem er nog niet op gooien!!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:08

Als je een omheide ronde longeerkraal hebt, dan heb je een belangrijk hulpmiddel. Dat maakt het gemakkelijker om het probleem aan te pakken omdat het paard dan altijd binnen je invloedssfeer is en ook voldoende afstand kan nemen. Met je positie kun je altijd de goede plek innemen.

Levert het problemen op om het paard in de longeerkraal te krijgen en te houden ? Hoe reageert het paard daarop ? Blijf zelf buiten de longeerkraal.

Waar het mij om zou gaan is te bepalen wat er met het paard aan de hand is door naar het paard te kijken, er dan in een longeerbak wat mee te gaan doen en dan tot een oordeel komen wat er aan de hand is, of er iets aan te doen is en hoe je het zou moeten aanpakken.
Als je met je oordeel afgaat op wat mensen zeggen en denken te zien, dan kun je bedrogen uitkomen. Het gaat dus om een zo goed mogelijke diagnose of inschatting van wat er aan de hand is, een conclusie en plan van aanpak. Ik zou iemand inschakelen die hier objectief en realistisch gebaseerd op kennis en ervaring naar kijkt. Mijn ervaring is dat je dit niet even met een cursus of een boekje doornemen oplost....

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 00:22

neej dara heb je ook helemaal gelijk in.. maar waaar ik nu mee bezig ben gaat ook al een kleine stap vooruit!!

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:28

zie pm.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 01:28

ok

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:29

Daniella schreef:
Vonnie84 schreef:

ik heb het sjabrak ook niet opgelegd ik heb het sjabrak in de bak neergelegd en op een gegeven moment ging hij er aan ruiken en knorren heb ik hem even laten gaan toen heb ik hem met halster + touw achter mij aan laten lopen over het sjabrak heen!!!!

ik ga hem er nog niet op gooien!!!

Nee, maar dat zag ik als advies hier ergens tussen staan. Dus dat sloeg niet op jou.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:41

Ik lees heel aandachtig dit topic en ondanks alles kan ik de eigenaresse maar een tip geven en dat is laat het paard bij het zadel rustig tot rust komen en laat zien dat er geen gevaar van uit gaat.
Leg het zadel inclusief alles op een plaats waar hij er aan kan snuffelen. Speel ermee in zijn aanwezigheid, en bouw hier rustig een relatie mee op.

Ook kun je het zadel in zijn bak of wei op een bokje zetten en loop met het paard hierom heen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:22

zou je nog wel met dat paard bezig moeten zijn?
ik bedoel, wat wil die zieke vrouw nog met dat paard, kan ze ooit nog rijden ofzo, kan ze nog komen kijken?
als je er echt mee door wil gaan, zou ik aanbieden om geld te geven om het paard naar Gert van den Hof of iemand anders die goed kan beleren te sturen, hoe eerder hoe beter denk ik.

lijkt me wel goed voor het paard, laat hem wennen aan wapperende dingen, schabrak ophangen aan de bakrand enzo, zelf ermee wapperen, zorg wel dat hij weg kan komen (zodat je geen ongelukken krijgt) maar probeer hem nieuwsgierig te maken, als hij iets goed doet kan je dan weer stoppen, zo krijgt hij dan beloning, anders zal hij altijd bang blijven voor wapperende dingen, en die zijn er tegenwoordig genoeg in de wereld

calliou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:23

johnnie schreef:
Ik lees heel aandachtig dit topic en ondanks alles kan ik de eigenaresse maar een tip geven en dat is laat het paard bij het zadel rustig tot rust komen en laat zien dat er geen gevaar van uit gaat.
Leg het zadel inclusief alles op een plaats waar hij er aan kan snuffelen. Speel ermee in zijn aanwezigheid, en bouw hier rustig een relatie mee op.

Ook kun je het zadel in zijn bak of wei op een bokje zetten en loop met het paard hierom heen.

Dan krijg je tenminste binnenkort een nieuw zadel of ja.. anders dan vind ie het nog steeds eng..

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 01:29

Maar is het nou ook erg om hem een dagje op stal te laten staan ???????