Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Fielychi schreef:als jij zijn grootte angstaanjagend vind, ben je misschien niet het juiste persoon om ermee bezig te zijn?
Niet vervelend bedoeld hoor, helemaal niet!
Denk dat iemand die heel zeker van zichzelf is en heel veel jaren ervaring heeft met paarden zich over dit paard moet ontfermen?
Verder zijn er genoeg tips e.d. gegeven denk ik, snap dat dit een dilemma is voor je.
Alytuiere schreef:@ romy 2 a 3 maanden weet ik niet hoor, het paard is al 7 en zal daardoor waarschijnlijk ook iets minder snel leren.
@ Daniella volgens mij zijn hier al heel veel goede tips gegeven, maar toch lees ik bij jou hier en daar wat twijfel. Ik denk dat je eerst duidelijk moet krijgen of jij het paard wel/niet gaat kopen en dus op de eigenaren afstappen. Bedoel als je al dat werk erin gaat stoppen, wat denk ik voor jou af en toe ook nog wel moeilijk zal zijn, en je kunt hem niet kopen en hij komt weet ik veel waar terecht en valt weer in zn oude gedrag.... je kunt ze niet allemaal redden denk ik dan. Niet gemeen bedoeld ofzo maar die aandacht kun je dan beter aan je eigen paard schenken.
Dan moet je eens voor jezelf op een rijtje zetten hoe dit paard zo geworden is, wat wanneer begonnen is, hoe hij reageert. Nog helemaal niet denken aan poetsen,dekjes, singels, hoofdstellen.... eerst zn vertrouwen in mensen en geef hem daar alle tijd en ruimte voor, zodra je hem met je handen overal kunt aanraken kun je eens gaan bedenken hoe je verder wilt. En als je toch ietwat geintimideerd bent door zijn grote, zoek dan professionele hulp.
Ikzelf heb dit jaar een 5-jarige half connemara merrie gekocht en herken gedeelten van jou verhaal. Met haar was eveneens weinig gedaan in de eerste 3 jaar, altijd dezelfde wei, dezelfde kudde, altijd de andere paarden die aandacht kregen en zij hing er maar wat bij. Ze is al ietwat nerveus van zichzelf en het niet veel omgaan met mensen, niet gaan wandelen aan een halster en dus geen nieuwe dingen zien e.d. heeft daar niet bij geholpen. Haar fokkers zijn met zadelmak maken begonnen toen ze 3 was, terwijl dit bij connemara's eigenlijk pas met 4 jaar kan (ze zijn mentaal laat volwassen) en opzich ging het redelijk maar ja de mensen werden iets te veeleisend en hebben er iemand opgezet, die ze er ook genadeloos afgebokt heeft. Toen is ze toch maar terug de wei ingegaan, helaas was er al een gedeelte schade gedaan.
Er werd besloten het paard te verkopen, een jaar later kwam er daar een meisje in huis wonen die veel met het paardje heeft gedaan. Veel goede dingen; regelmaat aanbrengen, zadelmak maken e.d. maar ook was ze niet consequent genoeg en daar maakte het paardje goed gebruik van. Ze was niet zeker van zichzelf maar wilde het beestje persee zelf inrijden en heeft er 9 maanden over gedaan daar moed voor te verzamelen. Er uiteindelijk opgestapt, maar ze had een tijd niet gereden, ze had altijd engels gereden en er lag een western zadel op (paardje had nog geen eigen zadel) en ze had niet goed aangesingeld. Paard vertrouwde dr volledig, liep heel netjes maar ging toen draven en het meisje gleed er met zadel en al af. En toen had het paard het gedaan hoor, meisje is dan ook vertrokken en paard was helemaal in de war. Kwam een week later met een grote beenwond op stal te staan. Toch is dit ergens wel goed geweest, want ze moest op stal, veel stil staan en ze moest noodgedwongen op mensen vertrouwen om te overleven. Toen ben ik dr gaan borstelen, gewoon dr bijzitten. Toen ze klaar was met dr wond ben ik gaan longeren en heb dr gekocht. Zadel en hoofdstel accepteerde ze weer maar als ik aanstalten maakte om erop te stappen stond ze te trillen als een rietje. Heb dr weggebracht naar kennissen en binnen een maand was ze rijklaar. En bij dit paardje heeft het juist geholpen haar in een hele andere omgeving te zetten, omdat ze mij kende en dus naar mij toe trok voor steun en zo kon ik net iets meer voor elkaar krijgen. Ben nu nog met dr bezig 6 maand later, ze heeft nog balans problemen maar wel heel wat meer vertrouwen. Merk wel dat doordat ze al bijna 6 is wel dingen wat langzamer oppikt.
heel veel succes in ieder geval!
:D dus door deze tips van iedereen kom ik steeds wat verder..
figora schreef:Ik zou inderdaad eerst zijn vetrouwen proberen te winnen voor er uberhaupt een zadel of zelfs maar een longeersingeltje op gaat. Misschien is er iemand in de buurt die wat aan NH doet en je kan helpen met tips ofzo? Die dus ook het paard daadwerkelijk ziet en niet zo vanaf een verhaal...
calliou schreef:figora schreef:Ik zou inderdaad eerst zijn vetrouwen proberen te winnen voor er uberhaupt een zadel of zelfs maar een longeersingeltje op gaat. Misschien is er iemand in de buurt die wat aan NH doet en je kan helpen met tips ofzo? Die dus ook het paard daadwerkelijk ziet en niet zo vanaf een verhaal...
Misschien is het een optie om hem helemaal gaar te longeren en dan pas de singel om te doen..
dat doe ik ook wel een met moeilijke paarden... heel hard rond laten lopen en als hij echt niet meer kan uitstappen met singel...
Dan leert hij dat het best fijn is met een singel want dan is ie klaar...
Vonnie84 schreef:Zou een dierentolk je niet kunnen helpen (iemand die met dieren praat). Misschien dat je daar iets wijzer van wordt en dat die je zou kunnen helpen. Misschien dat reiki ook erg goed werkt bij dit paard.
Dit topic gaat b.v. over diergesprekken:
[VMR] dierengesprekken
Ohw en nog iets over alleen een sjabrak op leggen. Dat zou ik dus niet doen. Als het paard begint te lopen, valt die er ook af. Ben je weer terug bij waar je begonnen bent (bij dit paard).
Daniella schreef:Vonnie84 schreef:Ohw en nog iets over alleen een sjabrak op leggen. Dat zou ik dus niet doen. Als het paard begint te lopen, valt die er ook af. Ben je weer terug bij waar je begonnen bent (bij dit paard).
ik heb het sjabrak ook niet opgelegd ik heb het sjabrak in de bak neergelegd en op een gegeven moment ging hij er aan ruiken en knorren heb ik hem even laten gaan toen heb ik hem met halster + touw achter mij aan laten lopen over het sjabrak heen!!!!
ik ga hem er nog niet op gooien!!!
johnnie schreef:Ik lees heel aandachtig dit topic en ondanks alles kan ik de eigenaresse maar een tip geven en dat is laat het paard bij het zadel rustig tot rust komen en laat zien dat er geen gevaar van uit gaat.
Leg het zadel inclusief alles op een plaats waar hij er aan kan snuffelen. Speel ermee in zijn aanwezigheid, en bouw hier rustig een relatie mee op.
Ook kun je het zadel in zijn bak of wei op een bokje zetten en loop met het paard hierom heen.