Überstreichen uit duitse proef ( nageeflijkheid testen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:32

@t Goofy44:
Oke, hmm...interessant...ik heb het juist met 1 hand geleerd en alleen met 2 handen op een volte in een verzamelde galop... daar was ook een reden voor dat dat in galop moest maar natuurlijk ben ik die kwijt. Heel interessant om het te horen dat er meerdere visies op zijn.
Dan nog een vraag: wat kan er fout gaan op de rechte lijn als je het maar met 1 hand zou doen? Als het de binnenhand is voorzie ik geen problemen.

Agnes75

Re: Überstreichen uit duitse proef ( nageeflijkheid testen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:33

Goofy 44 legt het super uit zeg! Het bestaat al heel lang en het is een heel handig trucje. Ik doe dit altijd op de volte met de binnenhand en je kunt dan inderdaad uitstekend voelen of je paard "op eigen benen" loopt en of ie nog ergens vast zit. Als je nl. 1 hand loslaat en het paardenhoofd draait meteen in de richting van de teugel die je nog in je andere hand hebt, dan zit je paard nog ergens vast en dan kun je daarmee aan de slag.
Als je dan op de rechte lijn 1 hand loslaat, dan ga je een beetje zwabberen denk ik....
Je paard is ook wel degelijk nageeflijk, in ieder geval op de ene teugel die je nog in handen hebt, want anders zou je de teugel niet goed meer kunnen aannemen nadat je los gelaten hebt.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:48

fijne vraag. Ik moet het doen in een proef. (de A5 en de A6)
Geen idee of ik het goed doe eigenlijk. Er staat nooit wat op mijn protocol over dat deel.. Heb altijd al een 7 gehad voor die cirkel in galop met uberstreichen.
Heb er wel een foto van, poging tot
Afbeelding
commentaar over wat hier goed en slecht aan is, mag zeker!
Heb nl 26 dec opnieuw wedstrijd
xxx

Linn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 01:07

KimS schreef:
fijne vraag. Ik moet het doen in een proef. (de A5 en de A6)
Geen idee of ik het goed doe eigenlijk. Er staat nooit wat op mijn protocol over dat deel.. Heb altijd al een 7 gehad voor die cirkel in galop met uberstreichen.

Niet slecht, maar je mag je handen wel iets meer bij je houden en ik vind dat je iets naar voren zit. Bij überstreichen is het de bedoeling dat je paard hetzelfde blijft in tempo en houding, maar dat geldt zeker ook voor de ruiter!

Ik had trouwens een paar jaar geleden in Nederland wel een komische situatie met dit: ik wou de instructeur vragen of ze niet überstreichen maar omdat mijn Nederlands niet toereikend was vertaalde ik het met overstrijken. Hij wist niet wat ik bedoelde en dacht eerst aan overwerken. Ik zei toen dat ik met paardrijden bedoelde, en toen dacht hij dat ik "overstrekken" bedoelde, overdreven gestrekte draf of zoiets? Uiteindelijk heb ik het te paard uitgelegd en herkende hij het wel

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 03:25

Ik doe het toch bijna bij iedere proef .
maar ook om mijn paard gerust te stellen het is een beetje een heethoofd maar ben er nog nooit op afgestraft .
tenzij je het doet en je paard doet zijn hoofd snel in de lucht dan zou het best kunnen dat je word afgestraft en dat er komt te staan paard gaat in verzet of kleine storing.

Maar ik doe het echt iedere proef zo ei zo wel 1 a 2 keer eventjes en vooral als mijn paard iets fout doet in de proef en ik pak haar weer rustig aan op altijd even strijken over de hals.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 08:41

Ik vond net per toeval dit plaatje!
Is dit ook überstreichen? Ik moet het iig maar met een hand doen, een klein moment. Dit is meer die andere manier hoe sommige het doen ( foto hier in topic van iemand).

Afbeelding

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:05

Ik doe het dus ook altijd met 1 hand op de volte. Als ik het plaatje van Goofy zie, moet ik eerlijk zeggen dat als ik niet wist dat dit uberstreichen moest voorstellen, ik zou denken dat dit paard enorm in de krul loopt. Wat is nou het verschil tussen een paard achter de teugel en een paard waarbij de ruiter twee handen naar voren kan steken zonder dat het neusje naar voren gaat? (even aangenomen dat ik beide gevallen de achterhand hetzelfde blijft doen). Ik zal eens een foto van Vos proberen te vinden waarop hij dat kunstje flikt, hij liep graag te diep maar wel met een mooie zelfhouding en ondertredend. Of was hij dan continue uberstreichen aan het oefenen ?

(ik bel vanavond mijn vroegere instructrice even, horen wat die er van vindt)

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:01

Even gesnuffeld bij onze buren, aan de andere kant van de plas en bij het Gobal Dressage forum dat in Hoge Mierde werd gehouden.

zie:

1/.
link:
http://www.psvr.de/disziplinen/dressur/ ... ichen.html

Überstreichen
Der Reiter geht für 2 bis 3 Pferdelängen mit den Zügelfäusten entlang des Mähnenkammes etwa 2 Handbreit vor. Die Selbsthaltung des Pferdes bleibt erhalten, wobei die Stirn-Nasenlinie, etwas deutlicher vor die Senkrechte kommen darf. Das Tempo bleibt unverändert.

2/.
link:
http://www.wilde-pfer.de/thread.php?postid=47624

Überstreichen
Beim Überstreichen wird die Anlehnung des Pferdes getestet. Diese Übung wird oft im Galopp auf dem Zirkel oder auch im Trab gefordert.
Zum Überstreichen geht der Reiter mit beiden Zügelhänden etwas vor den Widerrist - kappt also die Verbindung zum Pferdemaul. Das Pferd soll im selben Tempo und in der selben Aufrichtung/ Anlehnung (also in Selbsthaltung) weiter laufen. Es werden meist 3-4 Galoppsprünge übergestrichen.

Überstreichen ist nicht das Gleiche wie Zügel aus der Hand kauen lassen! Bei zweiteren soll sich das Pferd nach vorne abwärts dehnen - bei ersterem ins Selbsthaltung weiter laufen!!!

3/.
link:
http://www.hottelino.de/printtopic1229.html

Überstreichen" bedeutet entweder an der offenen Zirkelseite oder an der langen Seite (beim Mittelgalopp) mit den Händen entlang des Mähnenkammes vorzugehen - und zwar bis zur ungefähren Streckung der Arme (also mehr als 2-5 cm *sowas ist für die Richter garnicht zu erkennen*). Sinn der Übung ist es, zu erkennen, ob der Reiter im Stande ist, das Pferd mit Kreuz und Schenkel an den Hilfen zu halten. Denn das Pferd soll in Selbsthaltung bleiben und darf nicht wie beim Zügel aus der Hand kauen lassen die Nase nach vorwärts-abwärts strecken. Nach zwei bis drei Trabtritten oder Galoppsprüngen werden die Hände im gleichen Tempo wie beim Vorgehen zurück in ihre "Ausgangsposition" gebracht. Ganz einfach - zumindest theoretisch.

4/.
In een beginnersoefening komt Überstreichen al voor.

Link:
http://www.wilde-pfer.de/thread.php?postid=48483

Überstreichen

In A-Dressuren kommt vor:
Mitteltrab
Mittelgalopp
Überstreichen
Viereck verkleinern, vergrößern
Zügel aus der Hand kauen lassen/wieder aufnehemen im Trab
Rückwärtsrichten
einfache Galoppwechsel

L:
Kurzkehrt
Außengalopp
Kehrtwendung auf der Hinterhand
Zügel aus der Hand kauen lassen/wieder aufnehemen im Galopp

M:
Schulterherein
Travers
nach Links/Rechts traversieren
starker Schritt/Trab/Galopp
fliegende Galoppwechsel
Einreiten im versammelten Galopp
Vom halten angaloppieren
Schrittpirouette

S:
Vermerht Galoppwechsel auf den Wechsellinien
Galopppiouetten
Piaffe
Passage
(Letztere beiden Lektionen nur in S8/S9)

Alle Lektionen findet man wieder, also in S kommen auch Lektionen dran die in A gefordert sind, angegeben sind nur die neuen Lektionen.

5/.
Nogmaals een beginnersoefening (A - Anfänger)

Link:
http://forum.yellopet.de/beitrag-2932.htm

Die A5 kann ich grade auswendig :
Einreiten im Arbeistrab, bei x halten, grüßen, im Arbeitstempo antraben, c rechte Hand, Mitte der langen seite Volte (10m), durch die Länge der Bahn wechseln, zwischen C und H (?) Mittelschritt, durch die ganze Bahn wechseln, dabei Zügel aus der Hand kauen lassen, vor F Zügel wieder aufnehmen, A im Arbeisttempo antraben, nächste lange Seite eine einfache Schlangenlinie, Mitte der nächsten langen Seite halten, eine Pferdelänge rückwärtsrichten, danach halten, im Mittelschritt anreiten, auf dem Zirkel geritten, zur geschlossenen Zirkelseite rechts angaloppieren (1, 1/2 mal herum), an der offenen Zirkelseite überstreichen, A Arbeitstrab, aus dem Zirkel wechseln, C links angaloppieren, ganze Bahn, lange Seite Mittelgalopp, A Arbeitstrab, durch die ganze Bahn wechseln,
Mitteltrab, auf die Mittellinie abwenden, x halten, grüßen.

6/.
Link:
http://www.ponyclub.org/pdfs/rulebooks/ ... essage.pdf

Überstreichen

1. A clear relase of contact where the horse maintains self-carriage,
rhythm, tempo, straightness and quality of the gait.
(Pagina 23, versie: 2004)

7/.

Global Dressage forum.
Link:
http://www.horses-academy.nl/2002/html_ ... forum.html

Uberstreichen
Loosening of the reins by moving the hands forward along the horse's neck, to demonstrate that the horse is in self carriage- neither increasing nor decreasing the pace, nor changing the balance or outline.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:13

Zo de term is nu wel erg duidelijk omschreven
Leuk die onderdelen uit de Duitse dressuurproeven hierboven!
Ik doe het ook heel vaak, ik heb les gehad van een oud-internationaal jurylid die deze oefening vaak terug liet komen en mijn huidige instructeur heeft een aantal jaar op een Duitse dressuurstal gewerkt en zijn trainingsmethode is dus ook helemaal gebaseerd op het Duitse Ausbildungsskala, inclusief uberstreichen...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:00

@KimS --- je verbreekt de verbinding met de paardenmond, wat de bedoeling is, echter doordat je je handen zo hoog boven de schoft en ver van je lichaam afhoudt, ga je meer voorover zitten. Je zit wordt daardoor minder effectief, je zwaartepunt komt meer naar voren en daardoor wordt de gang van het paard beinvloed. Dus je handen iets lager en iets dichterbij de schoft, iets meer met je schouders naar achteren en vooral je rug en bekken ontspannen. Ga niet met bijna je volle gewicht in de beugels staan. De beugels zijn handig om te hebben, gebruik ze niet als treden van een ladder. Probeer te zitten op het evenwicht van je zit, op je zitbeentjes, dus niet op afhankelijkheid van je voeten in de beugels. Dat heeft direct impact op je handen en op het gaan van je paard. Gaat het nog beter!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:03

hey
bedankt voor de tips! Die zit is idd een heel groot probleem. Ik lijk er altijd zo "boven te hangen", ik sta teveel in mijn beugels. Het is een tijdje beter gegaan met veel zonder beugels te rijden, maar de laatste tijd is het weer slechter.

de proef A5 die hierboven wordt beschreven, is trouwens de proef die ik moet rijden op wedstrijd!!

Ik ga alleszins aan het werk met die tips
xxx

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:54

Ik heb het ook geleerd om met 2 handen naar voren te gaan.Ik doe het wel iets korter als 2 paarden lengtes maar dat kan ik ook wel eens proberen te doen.Ik vind het een geweldige oefening om jezelf en je paard te controleren.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:06

Ik laat ook wel regelmatig me hand eventjes naar voren glijden, maar dan volgt ie heel mijn hand met een hele zachte verbinding.
Verders veranderd er niets.
Is dat van deze oefening ook de bedoeling of juist niet?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:04

Ik wil Goofy even bedanken voor alle uitleg en illustraties!