beleren van een fries tip gevraagt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bacchus

Re: beleren van een fries tip gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:10

Nou misschien een tip:

Misschien is het beter eerst op een rustige manier met je fries om te gaan: veel borstelen, stoeltje erbij, een beetje over zijn rug heen hangen terwijl je hem lekker borstelt. Als je daamee bezig bent (offcourse niet in zijn stal, maar op een poetsplaats of in de bak, nog beter een longeercirkel) Kun je het beste alle spullen zoals zadel en hoofdstel in de buurt hebben.

Met grondwerk lukt het bij een fries ook mooi. Als je een bak hebt, de helft ervan nemen en lekker met hem knuffelen dingen laten zien, zoals het zadel, een plastic tas enz. Zorg dat je iets van een blok hebt waar je op kan staan, zodat je hem kan aaien en je gewicht tegen hem aan kan leunen. En als hij dat allemaal toestaat en het nog steeds leuk vind, dan kun je misschien een keertje proberen het zadel erop te schuiven. Maar doe dit NOOIT alleen en NOOIT in een stal, maar dus in de bak.
Het belangrijkste is dat hij of zij gewend is aan druk en spulletjes die bij of op het lichaam komen. Alles komt stap voor stap, en friezen zijn naar mijn idee de moeilijkste niet, als je ze maar rustig alle nieuwe dingen introduceert.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Maar als je zeker wilt weten dat je het niet verknalt, kun je het beste een proffesional erbij vragen. Wegbrengen hoeft in princiepe niet, er zijn genoeg ervaren mensen die ook aan huis willen komen.

Het is natuurlijk maar hoe je er zelf tegenaankijkt!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:07

Nou, bovengenoemd genoeg informatie voor je om mee verder te kunnen.

Maar inderdaad is het wel een iets om over na te denken als jijzelf al zoveel moeite hebt met het laten wennen van het paard aan een zadel. Strax nog meer druk van de ruiter erop i.c.m. beenhulpen, teugelhulpen etc. Dat zal hoe dan ook geen gemakkelijke klus worden.

En een tip of trucje.. Als er trucjes voor zulk soort dingen zouden bestaan dan hadden we geen paarden meer gehad met singelnijd, angst voor de zweep etc.
Helaas, trucjes bestaan dus niet. Wel mensen met eeuwig geduld en tijd om paarden met angst weer vertrouwen te laten krijgen. En nu even bij jezelf nagaan of jijzelf zo iemand bent..

clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:03

Ineke2 schreef:
Zo is mijn pony zadelmak gemaakt:
http://www.kimruitersport.nl/images/38.JPG[/img]

Maar aangezien het nu al misgaat, zou ik hem wegbrengen naar een professional, voordat het echt fout gaat.

Je kan er wel een foto bij neer zetten en zeggen hoe het gegaan is maar zo ben je geen ene fluit verder gekomen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:04

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:07

@ Kiwiko; kaartverkoop is gestart!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:08

hihihi :D

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:11

heb je wel eens vakker paarden beleerd????zoniet niet zelf aan beginnen!!!maar als je wel zelf wil prutsen moet je dat zelf weten maar je moet wel goed weten dat als je hem fout inrijd het moeilijk word om het weer af te leren...ik zou eerst ff rustig beginnen met een shabrak er of longeersingel zodat ze wat went om wat op der rug te hebben.als je een goeie band hebt met je paard gata het allemaal veel beter!!!(als het paard je goed vertrouwt)nu zeg ik niet dat jij dat niet hebt....maar zoals de rest ook zegt vraag hulp of laat hem beleren

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:43

never schreef:
dankje maar je kunt echt zien dat er alleen reacties van rijpaarden mensen tussen zitten

FRIEZENRUITER1 meld zich hmm...mijn friesje heb ik net als alle andere paarden en pony's ingereden, qua gangen en beweging kan het idd verschillen, maar het beleren blijft hetzelfde.

mijn reactie was trouwens ook wegbrengen

merel90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:05

idd, met een fries hoef je zeker niet minder voorzichtig om te gaan dan met een ander paard! maar goed, ik hoop dat je wat met de eerder gegeven tips doet... jammer dat de eerste ervaring van je paard nu al slecht is. je zult nu extra rustig en zorgvuldig te werk moeten gaan. de fries waar ik op rijd is door een onkundig iemand ingereden, en kan daardoor heel moeilijk aangalopperen. waarschijnlijk hebben ze haar afgestraft als ze verkeerd aansprong. het resultaat is dat ze nu supergestresst is met aangaloppere, nog steeds niet snapt wat de bedoeling is en het helemaal niet meer leuk vindt. het gaat nu al de goede kant op, maar ik zal er nog erg veel tijd voor nodig hebben omdat goed te krijgen. denk eraan, iets meteen goed aanleren kost een stuk minder bloed, zweet en tranen dan iets moeten corrigeren! en het is natuurlijk veel beter voor je paard... dus wees aub niet te trots om om hulp te vragen, dat is niets om je voor te schamen! succes!

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 20:18

oke bedankt voor jullie tips maar nogmaals weg brengen is geen opsie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:31

clauw schreef:
Je kan er wel een foto bij neer zetten en zeggen hoe het gegaan is maar zo ben je geen ene fluit verder gekomen

Jawel hoor
Pony is zadelmak gemaakt met ruimte om zich heen, kreeg ook de mogelijkheid om bijvb te kunnen rennen/bokken. Op deze manier krijgt hij vanzelf door dat dat geen zin heeft en het zadel in elk geval niks engs is.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:10

Als hij niet weggebracht kan worden en er kan ook geen prof. bij komen, dan zou ik tegen de eigenaar zeggen dat hij het lekker zelf mag doen. Mocht het mis gaan (en die kans is bijzonder groot) kan hij nooit jou de schuld geven!

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:36

tja das dan zijn risico he maar ik ga mijn uiterste best doen om het zo goed mogelijk te doen dus ja

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:38

naaa, en wat als je er net even verkeerd naast gaat........ en nooit meer kan werken? of erger??? is dat dan ook zijn risico???

meid, denk alsjeblieft na........ dit zijn geen geintjes

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:39

Je uiterste best is niet goed genoeg. Je moet zeker weten dat je het kunt, en uit de vragen die jij hier stelt, wordt mij erg duidelijk dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent. Arm paard.

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:44

prima als jullie dr zo over deken maar ik heb jaren lang ervarin met paarden en ook met beleren dus weet echt wel hoe het moet

eerst lezen voor je conclusies terk BILLY!!!!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:45

Das Kul Never, anders had je nooit het zadel in de stal op gedaan en hadden we je ook niet hoeven vertellen was de eerste basisstappen zijn

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:47

ach mens rot toch op wat weet jij nou met de dravers deden we dat altijd dus ga buiten spelen in plaats van hier on nodige antwoorden te plaatsen

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:49

van mij mag dr een slotje op want dr worden toch alleen maar onnodige reacties geplaats!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:52

euh, hou ook van jou

joh weet je, ik probeer je alleen maar te helpen, je te behoedden voor een ongelooflijke fout!

maargoed. Zoek het maar lekker uit! maar niet komen huilenbalken als het verkeerd gaat. En ik kan je zo nu al vertellen dat de kans dat het verkeerd gaat onnoemelijk veel groter is dan de kans dat het goed gaat.

Dravers zijn een stuk makkelijker zadelmak te maken dan onbeleerde rijpaarden omdat die de druk al kennen........

maargoed IK ROT OP

Toodles en een prettige wedstrijd

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:52

Ga door Never, je zet je zelf steeds verder voor gek.
Je krijgt trouwens geen slotje op bokt als de antwoorden je niet bevallen

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:53

maar goed dat ik dan zelf kan stoppen met reageren hahah stel slimmeriken!!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:56

Hahaha, ja he, ben benieuwd of het je lukt
Ben benieuwd ook naar de rest van je stoere verhalen over jaren in de paarden en de Fries verpesten.
Ik trek ff een zakkie chips opn en ik schenk me een colaatje in

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:57

Jeetje war slaat dat op dat je nu gaat schelden!!!!je vroeg om tips!!!die krijg je....en daar ben je het niet mee eens nou daar kunnen wij ook niks aan doen!!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:01

Hercules_ schreef:
Citaat:
Het gaat opzich er goed ik vraag alleen of dr nog wat dingen zijn waar ik op moet letten want een fries is een totaal ander paard als een draver is dat nu zo moeilijk om allen wat nuttige dingen te zeggen als alleen dat domme antwoord weg brengen

Inderdaad, een fries is een ander paard dan een draver. Helemaal mee eens, en daarom juist lijkt het me verstandig om te erkennen dat je nu onvoldoende kennis hebt om hem goed zadelmak te maken. Een fries heeft hele andere gangen dan een draver. Alles draait om de ontspanning en op deze wijze bereik je precies het tegenovergestelde. Nee meid,....ik zou hem ook wegbrengen en hem op een plezierige en ontspanning manier kennis laten maken met het rijpaard zijn. Niet nog meer nare herinneringen als de eerste keer dat er een zadel op zijn rug zit.......pffffff.....

Denk niet dat de gangen van een paard iets uitmaken als je het zadelmak wil maken ?