Mijn paard staakt. HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:38

Of hij wil gewoon niet aan het werk die heb je ook nog

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:54

KiWiKo schreef:

Die heb je idd

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:34

Ik heb er ook zo eentje, die zal echt alles proberen om onder het werk uit te komen. Stijgeren en bokken probeert hij bij mij inmiddels niet meer, maar hij is onder het zadel zoooooo traaaaaaag
Aan de longe is het een trein, maar zodra ik opstap is het over. Ik stap op en geef been om weg te stappen. krijg ik daar geen of weinig reactie op, dan krijgt hij meteen een flinke mep met de zweep, handen naar voren en laat maar een rondje galoperen. Belonen en stilzetten, been geven en moet jij eens opletten hoe enorm die van mij op het been reageerd
Het paardje (heb niet alles gelezen, maar zal wel een merrie zijn moet echt even weten dat lopen ook echt lopen is!

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:04

KiWiKo schreef:

Ja, die heb je ook, en dit paardje blokkeert echt voor alle hulpen zoals ik het lees, dus ook voor de zweep. Met geweld los je zoals k het lees niets op, heeft de TS al geprobeerd zo te lezen. Enige manier om hem dan aan het lopen te krijgen is zorgen dat hij het snapt en leuk vind (spreekt uit ervaring , helemaal nergens op reageren en k denk dat ze op de africhtingsstal er ook echt wel een zweep op doormidden hebben geslagen ).
Daarom zou het handig zijn om te weten of hij met de buiterit aan de teugel loopt, en wat hij aan de longe met touwtjes doet.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:09

Wat ik doe met een paard dat zo blokkeerd is zitten, en niks en dan vraag ik met woordjes heel droog "en nu???" ze gaan vanzelf wel weer lopen

Een paard dat ook niet meer reageert op de voorwaardse hulp van de zweep zal je toch echt anders moeten benaderen , zolang zo een dier er uiteindelijk maar niet mee wegkomt

Anoeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 13:42

Buiten heb ik wel altijd m'n teugels 'op maat'. Ze kan nogwel eens wat onzeker zijn, schrikkerig, en dan heb ik graag mijn teugels op maat. Buiten loopt ze dus wel een beetje netjes door de hals, maar niet perfect dresuurmatig. Wel zijn ook wel voor de lol buiten.

Bijgezet longeren gaat eigenlijk ook wel goed. Vindt ze niet heel leuk, maar uiteindelijk gaat het wel. Opvallend vind ik dat ze bij het longeren, als ze onder het werk uit probeert te komen, ze er eerder naar voren vandoor gaat, dan staken en bokken.

Rijden ging de afgelopen week redelijk. Ik ben nu vooral bezig met heet consequent zijn. Benen geven is naar voren, zo niet, tik achter mijn been erbij. Maar goed, zulke problemen komen natuurlijk niet in een weekje in orde.

Laska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:44

En als je nu iets heels anders gaan doen, dat ze denkt van wát doe je nú weer???

Ik heb namelijk deze dingen geprobeert toen ik aanvoelde dat ze ( vz pony) het echt niet meer leuk vond. (saai vond eerder denk ik)

Bijv. een keer gekke dingen in de bak zetten en daar omheen rijden. Tonnen of paraplu's of iets dergelijks. Of misschien eens een keertje aan iemand vragen of hij/zij je voltigeerd. Of een keer wat met muziek, een cd speler bij de bak en dan bijv oefeningen op de maat, mijn vz pony vond het allemaal wel interesanter dan alleen maar 'gewoon' rijden in de bak.

Toen ik ik het verleden ( die vz pony heb ik nu niet meer) een beetje 'gekke' dingen ging doen ging de pony het ook leuker vinden. Soms had ik het idee dat ze dacht van : Goh arlet wat gaan we vandaag weer doen?

Maar goed het kan zijn dat je op een hele drukke pension stalling staat en er veel mensen gebruik maken van de bak, dan staan zulke dingen wel een beetje raar ( er stonden bij mij namelijk maar 3 paarden, en met die mensen kon ik goed opschieten.)

Maar ja dit is ook een vorm van variatie natuurlijk, en dat is al gezegt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:47

Rome is ook niet in één dag gebouwd. Ik ben met de mijne twee jaar bezig en we gaan in januari voor het eerst starten.
Geduld is een schone zaak

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:23

Anoeska schreef:
Rijden ging de afgelopen week redelijk. Ik ben nu vooral bezig met heet consequent zijn. Benen geven is naar voren, zo niet, tik achter mijn been erbij. Maar goed, zulke problemen komen natuurlijk niet in een weekje in orde.

Goed bezig iig Als dit bevestigd is, kun je misschien gewoon heel langzaam je teugels op maat maken. Dus niet ineens van lang laag naar de dressuurhouding, maar gewoon net een paar cm hoger. Op deze manier houdt je haar dan net ff voor de gek. De inspanning die ze moet verrichten is niet ineens zo zwaar en als je het een beetje stiekem doet, heeft ze het niet eens in de gaten. Doe dit heel even (2 min ofzo) en daarna weer lang laag (minuut of 10)

Probeer de dresuurhouding niet in een uurtje, niet in een week, maar echt pas na enkele maanden/jaren te bereiken. Je paard moet zn achterhand, bovenhalsspieren en buikspieren ontwikkelen voordat hij in de dressuurhouding kan lopen, en dat gaat niet zomaar in een uurtje. Vergelijk het met het feit dat jij na een uurtje gewichtheffen ook niet zomaar 100 kg kunt tillen maar dat dit ook een proces van jaren is.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:32

Ik ga naar wat weekjes rust die van mij morgen weer aan het werk zetten, ik hoop dat ie wat bijgetrokken is.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:57

Ennes? Hoe ging t?

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:42

Hmmsz, ik herken je probleem.. Het heeft mij ongeveer een half jaar/ driekwart jaar geduurd voordat ik haar weer voorwaarts had..

Zeg Kiwiko, weet jij misschien of dit vaker bij merries is? Volgens mij wel namelijk..? (ik dacht, ik vraag het aan jou, jij geeft les, en kent meer paarden )

Maar.. Bij mijn merrie was het duidelijk geen zin.. Dus heb ik haar erdoorheen gereden.. Is moeilijk (vooral als je zelf nog niet zo lang rijdt..) maar wel gelukt..

Ik wens je in ieder geval veel succes..
*en ik weet dat ik geen tips heb gegeven, maar die zijn al gegeven, en nog een keer, schiet je niks mee op *

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:09

Hengstige merries KUNNEN hier wel eens vaker last van hebben, maar dat is dan niet zo zeer staken als tegen het been inkomen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:50

Tja, merries.... Het blijven vrouwen....

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:39

Haha, ik ben nu heel blij met mijn ruintje
Hij is een stuk rustiger..!
(mijn merrie ging bij het minste of geringste al op een vage manier reageren )

Anoeska

Re: Mijn paard staakt. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 18:40

Gisteren heeeeel goed gewerkt. Bijgezet gelongeerd (in de regen ). Maar ze was zo goed aan het werk, dat ik toch maar even doorgezet heb. Echt lekker aan het lopen, niet hangen op de touwtjes, maar gewoon netjes over d'r rug. Dus dat ging goed. Nu nog verbetering als ik erop zit..... want dat wil nog niet altijd even lekker.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:20

Mijn paardje is de laatste weken ook erg gaan stakerig gaan doen, vooral bij het aangallopperen en ook redelijk bij het aandraven. Ik rijd western, dus in principe zonder teugelcontact, dus daar kan het niet aan liggen. Hij bokt of steigert niet, maar wil soms alleen nog maar achterwaarts. Ik heb hem ook al wel eens in zo'n geval juist achterwaarts gezet. Zo ver dat hij blij was dat bij weer vooruit mocht, maar dat hielp nauwelijks.

Hij is 3 1/2 jaar en is een half jaar geleden beleerd. Het afgelopen half jaar heeft hij het super gedaan en nu opeens begint dat staken.

Het is een ruin. Zou het aan het doorkomen van de hengstentanden kunnen liggen? Of algemeen aan het wisselen van de tanden? Hij knauwt overal op; neemt teugels/halstertouw in zijn mond, eigenlijk alles wat hij te pakken kan krijgen.

Het gekke is dat hij af en toe ook heel maf kan doen onder het zadel. Opeens wegschieten enzo en dan bokken. Dat is pas net sinds een paar weken. Hij was altijd ontzettend cool maar absoluut niet sloom.

Ik heb de tandarts al gebeld en ik hoop dat hij snel kan komen, maar nu zit ik te denken wat ik de komende dagen kan doen. Gewoon doorgaan en steeds het gevecht aangaan of wachten tot de tandarts is geweest? Hoe schatten jullie de kans in dat dit een tandenprobleem is?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 02:47

@LindyH

het zou heel goed aan het gebit kunnen liggen met een leeftijd van 3 ½ jaar
(mijn paard had op die leeftijd erg veel last van het wisselen en ook vastzittende doppen op de kiezen)
is zijn gebit al eens nagekeken? (zelf laat ik het gebit eerst nakijken /behandelen voordat ik ze ga beleren)

paarden die een half jaartje onder zadel lopen worden wel wat "stouter"
bij het zadelmak maken hebben ze toch wat moeite om je gewicht te dragen en daarbij ook nog in balans te blijven
zijn ze daar eenmaal aan gewend hebben ze dus weer meer aandacht voor alles om hun heen
en dan zijn ze in de winter toch een stuk frisser
dat hoor je van veel mensen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:10

Dankjewel Unamie

Het gebit van mijn paard is nagekeken en bijgewerkt voordat ik hem kocht, vlak voordat hij beleerd werd. Maarja, er kan zoveel veranderen in zo'n half jaar van wisselen. En nu zijn juist de achterste tanden en voorste kiezen aan de beurt. Precies het gebied van het bit dus. Hij heeft ook niet echt opvallend veel problemen met eten itt paarden met haken op de kiezen.

Ik wacht nu maar met rijden tot de tandarts is geweest want ik durf hem nu niet aan te pakken zolang ik niet precies weet wat er aan de hand is. Ik heb het idee dat het ook wel gewoon een gedragsprobleem is, dus áls ik hem aanpak moet ik daar wel 100% achter staan en geen twijfels hebben. Ik zal ook wat meer aan afwisseling moet doen denk ik. Het eenvoudige werk heeft hij nu wel gezien blijkbaar. Ik denk dat balkjes lopen daarvoor heel geschikt is. Het vraagt niet echt meer fysieke inspanning en hij hoeft niet echt iets nieuws te leren, maar het vraagt wel bijzondere aandacht. Ik durf helaas niet met hem naar buiten. Daar is hij te onbetrouwbaar voor op dit moment.

Zijn er meer mensen met ervaring met staken en wegrennen op 3 1/2 jarige leeftijd? En wat bleek te helpen?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:13

LindyH schreef:
Zijn er meer mensen met ervaring met staken en wegrennen op 3 1/2 jarige leeftijd? En wat bleek te helpen?

Jo! Zie profiel!

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:22

Mijn paard is tegenwoordig ook 'aan de staak'.
Oorzaak is overduidelijk; ik verlang gewoonweg meer van hem en meneer heeft daar geen zin in.
Variatie genoeg; wekelijks uitrijden, minstens 1 keer longeren en als t kan op de wei of los in de bak.
Gimli is sowieso een verhaal apart omdat hij tot z'n 6e nooit wat heeft hoeven doen.
Nu we hard aan het werk zijn ga ik bij elke twee stappen vooruit weer een stapje terug.

Ik wist ook eigenlijk niet meer wat ik moest doen.
(mijn paard springt dus voor elke niks weg, vindt alles eng en reageert gewoon tegenstrijdig aan mijn hulpen).
Vrijdag had ik les en toen zei m'n instructrice '2 teugels in 1 hand en geef 'm een mep op zijn kont, dan bokt hij maar even maar hij moet even leren wie de baas is.'

Na 2 bokkesprongen heb ik de les lekker door kunnen rijden.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:46

Medisch heb je m al laten checken, je moet ze ook fris tussen de oren houden dus afwisseling is voor sommige paarden erg belangrijk.
Maar als jij aangeeft dat ie aan t werk moet, heeft ie niets te willen dan hoort ie gewoon mee te werken. Het lijkt idd of ie je in t ootje neemt dus een paar keer goed doorpakken lijkt mij een goed idee!
Als ie echt niet meer reageert op jouw kuit/zweep kun je eventueel nog iemand in de bak mee laten lopen met een longeerzweep, hij MOET voorwaarts, de rest komt dan wel weer!
Suc6

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:39

Nog over het slaan enzo hoor:

Jij kiest ervoor om het paard te rijden, het paard staat meestal toch het liefst in de vrije natuur met zn vriendjes, en dan bedoel ik niet in de weide maar echt doen wat je wil (bos, heide enz)
wij mensen hebben ervoor gekozen om het paard in een weide zonder bomen en zonder afwisseling in de omgeving neer te zetten veel mensen doen het paard zelfs 23 uur in de box met 1 uurtje rijden.
Wat is hier eigenlijk natuurlijk aan, als je het niet aardig vind voor het paard om hem te slaan denk daar dan eens aan, wij hebben eigenlijk tegnwoordig zelf het paard gevormd.
wat mij betreft ga je erop zitten en iemand die het durft pakt de longeerlijn (en een zweep), niet een zitles maar een voorwaarts les,
pak de teugels op zodra het paard warm wordt en doe dat pas als je best wel snel draaft, de gene die longeert houdt het paard voorwaarts met de zweep en degene die erop zit houdt het paard voorwaarts met de benen, laat het paard met rust (zonodig stoppen) zodra het niet staakt en toch een BEETJE aanleuning neemt, dat is ook makkelijker als je het paard in een aardig tempo hebt. wees duidelijk dat het toch echt eens moet doorlopen.
Ik ben zelf niet zo into dat natural horsemanship enzo geloof ik maar je moet duidelijk zijn, dat is met alles wat je met dieren doet nodig, dus lijkt het voor mij logisch, eerst aan het been zonder druk op de teugels en daarna lichte druk op de teugels en nog steeds aan het been.

dit is natuurlijk wel een beetje extreem, maar als het echt de laatste uitweg is...

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:27

Goh, ik ben dus niet de enige die momenteel met dit probleem zit.
Mijn 4-jarige merrie doet dit dus ook. Binnen 5 minuten dat je zit komt ze terug.
Op mijn been komt ze helemaal terug. Een tik met een zweep werkt niet, hooguit op de schouder, een brul wil nog wel eens helpen.
Ik rij deze merrie nu ongeveer anderhalf jaar, zelf beleerd, weinig problemen gehad. Maar ze kon altijd al behoorlijk bokken. Geen bescheiden bokje, maar recht omhoog.
Op dit moment heb ik iemand in de bak staan met een longeerzweep. Dit is voor haar voldoende. Het idee dat daar iemand staat met zweep is voor haar genoeg.
Na verloop van tijd gaat het dan weer beter en is ze weer voorwaarts.
Aan de longe is ze voorwaarts genoeg. Haar een tik met de zweep geven werkt niet, dit resulteert in nog meer bokken en dan gaat ze door totdat jij ernaast ligt.
Wat ik dus nu nog in mijn achterhoofd heb is er inderdaad een afspringen en dan op haar donder geven.
Maar zo lang de longeerzweep nog wonderen doet gaan we zo even door.
Bizarre is: op wedstrijden loopt ze wel goed.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:55

Woodstock schreef:
LindyH schreef:

Jo! Zie profiel!

Jouw verhaal lijkt wel iets op die van mij, maar toch niet helemaal. Met mijn paard is begonnen met beleren twee maanden voor zijn 3e verjaardag door een trainingsstal. Na twee maanden heb ik hem meegkregen en ben ik samen met hem nog twee maanden naar een andere trainster gegaan. Al die tijd niks aan de hand. Hij schoot wel eens een enkel keertje weg, maar verder niet.

Daarna is hij naar mijn eigen stal gekomen en ook daar heb ik hem zonder problemen doorgereden. Het ging zelfs zo goed dat ik half oktober met hem het NK Quarters voor 3-jarigen heb gereden. Helemaal geen probleem.

Daarna heb ik het een maandje rustig aan gedaan omdat ik bang was dat het anders te veel werd voor hem. Dus vooral geen nieuwe dingen gedaan; alleen geconsolideerd. Maar nu ik weer echt aan de gang wil gaat hij dus staken.

Wat ik wel frappant vind is dat hij ook graag springt! Dat is niet het eerste waar je aan denkt bij een Quarter. Maar ik heb hem vandaag voor het eerst laten springen aan de longe. Hij vond het prachtig! Ik moet dus maar eens op zoek gaan naar een springzadeltje, dan gaat hij misschien onder het zadel ook weer wat beter voorwaarts.