slofteugel, gebruik?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:01

En btw om een paard in een houding te dwingen die hij eigelijk dus fysiek niet aankan ben ik ook niet zo voor... Kun je beter gaan recreeren of een ander paard kopen. En als het aan het talent van de ruiter ligt moet t bijgespijkerd worde

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:05

Woodstock ik weet niet hoe jij rijdt doorgaans maar met een slof hoef je je paard niet te dwingen !!
Stimuleren kan ook. Je doet net of je met een slof perse en par din een houdign dwingt. Dat zegt mij dat dat jij er niet mee overweg kan en er tegen bent maar er zijn mensen die er wel heel handig mee zijn.
Ik rijd liever twee dagen met een slof dan dat ik 2 maanden vechten en protest en weerstand oproept. Dat is ook niet bevorderlijk en zeker niet te best voor het paard.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:10

Neej, kheb een tijd wel vaker met de slof gereden, en ik heb hem ook los zodra het niet meer nodig is, maar ik vind de inwerking gewoon niet prettig en los het veel liever echt goed rijtechnisch op. Daar leer je weer ontzettend veel van en het wordt voor het paard ook weer bevestigd dat het ook op deze manier kan.
btw als je echt moet vechten etc vind je paard het wsl gewoon moeilijk. Ja je stuit altijd wel op een moeilijker stuk, anders kom je gewoon niet verder, maar als je deze grensverlegging niet te extreem doorvoert ineens is het goed rijtechnisch zonder slof op te lossen/leren.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:11

nou ga maar zeggen wat er verkeerd is aan slofgebruik. Neemt niet weg dat ik absoluut tegen een slof ben om een peerd in de krul te krijgen of wat voor een meer sjit je wel eens hoort

Slof is voor mij pure begrenzing, en een stukje zekerheid die ik tussen mijn oren nodig heb om ontspannen genoeg op een wat lastiger of jong paard te stappen.

Afbeelding

Afbeelding

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:12

oja, slof zit aan de zijkant van het zadel vastgemaakt, niet tussen de voorbenen

Sabientjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:12

Woodstock schreef:
En btw om een paard in een houding te dwingen die hij eigelijk dus fysiek niet aankan ben ik ook niet zo voor... Kun je beter gaan recreeren of een ander paard kopen. En als het aan het talent van de ruiter ligt moet t bijgespijkerd worde

Het gaat vaak niet om de houding :@ maar om het ruggebruik...
En dwingen is nooit goed. Enals je hem met slof wil dwingen berijk je nog nix!!!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:15

Als je paard het moeilijk vind dan je het toch wel extra ondersteunen?? En echt niet alle paarden zijn braaf en lief. De meeste paaren weten heel goed een heleboel truuken om onder het werk uit te komen.

Ik begrijp dat jij het geen prettige methode vind en dat is jouw mening, maar het is daarom niet de waarheid of een feit denk ik.

Als een ruiter meer ontspant met een slof dan komt dat het paard alelen maar ten goede lijtk me. Als je zonder kan moet je zeker doen maar het is gaan schande als je een een keer een hulpteugel wil gebruiken.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:17

Als je een slofteugel gebruikt omdat je paard vervelend of zo is ben je zowieso al op verkeerde voet begonnen natuurlijk

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:19

Sabientjeuh schreef:
Woodstock schreef:

En dwingen is nooit goed. Enals je hem met slof wil dwingen berijk je nog nix!!!

Uhuh Ik ben ook tegen hoor

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:22

je moet ook niet te vaak met slof gaan rijden. dan raakt je pony er aan gewend en kan die niet meer zonder. je moet de slof ook niet te strak hebben. ik heb er zelf een, ik heb het er ook niet zo erg op maar van mijn instructrice moest ik er maar even mee gaan rijden. omdat mijn pony niet nageeflijk was. maar dat lag aan het zadel dat die niet nagevelijk was. maar ik heb t niet zo op slosteugels. ik weet niet waarom ik heb mijne ook niet echt vaak gebruikt. ik heb m nu te koop op bokt. anders weet ik ook niet wat ik er mee moet

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:23

Karolina we hebben ons paard neit allemaal van veueln af aan en fouten worden gemaakt door iedereen. Maar het verleden kan je niet veranderen, de toekomst wel.
Waarom denkt iedereen hioer dat er alleen maar braven en werkwillige paarden bestaan ?? Gelukkig zijn de meeste wel zo maar er zitten hele vervelende exemplaren tussen en die willen we ook graag een nieuwe kans geven en braaf africhten. Hulpteugels zijn daarbij soms heel verstandig en veilig

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:25

je moet er echt mee kunnen rijden en je moet het echt leren, ga niet met slof rijden als je niet weet hoe je er mee moet rijden.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:32

Riant schreef:
Karolina we hebben ons paard neit allemaal van veueln af aan en fouten worden gemaakt door iedereen. Maar het verleden kan je niet veranderen, de toekomst wel.
Waarom denkt iedereen hioer dat er alleen maar braven en werkwillige paarden bestaan ?? Gelukkig zijn de meeste wel zo maar er zitten hele vervelende exemplaren tussen en die willen we ook graag een nieuwe kans geven en braaf africhten. Hulpteugels zijn daarbij soms heel verstandig en veilig

Snap echt niet waar dit op slaat. Als jij een paard alleen met een slof rijd omdat je hem anders niet kan houden of zo dan ben je echt heel verkeerd bezig. Dan zit er rijtechnisch iets fout gewoon. Ik heb ook wel eens een heel vervelend exemplaar onder mn kont gehad toen ik nog reed maar dat is dus echt geen reden om een slof te pakken want dan gebruik je hem dus gewoon verkeerd.

Een slof is er om iets toe te voegen aan je training en niet omt e zorgen dat je paard berijdbaar is simpel zat.

Wat hebben mijn paarden daar nou weer mee te maken dan?

Sabientjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:33

[
[/quote]
Uhuh Ik ben ook tegen hoor
[/quote]

Nou ik niet mits goed gebruik, maar jij geeft ook alleen de slecht dingen maar weer..
EN de goede dingen laat je achterwege!
[/quote][/quote]

Sabientjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:34

karoliena schreef:
Riant schreef:

Snap echt niet waar dit op slaat. Als jij een paard alleen met een slof rijd omdat je hem anders niet kan houden of zo dan ben je echt heel verkeerd bezig. Dan zit er rijtechnisch iets fout gewoon. Ik heb ook wel eens een heel vervelend exemplaar onder mn kont gehad toen ik nog reed maar dat is dus echt geen reden om een slof te pakken want dan gebruik je hem dus gewoon verkeerd.

Een slof is er om iets toe te voegen aan je training en niet omt e zorgen dat je paard berijdbaar is simpel zat.

Wat hebben mijn paarden daar nou weer mee te maken dan?

Bla bla bla

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:36

Als je niks zinnigs te melden hebt kan je beter niets zeggen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:37

euhmzzzz ik rij een berijdbaar paard altijd zonder slof, het zijn de minder berijdbare die een slof omgeknupt krijgen

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:38

Dat kan.

Ik gebruiik alleen hulpteugels als dat iets toevoegd aan mijn training (daarvoor zijn ze ook gemaakt) en niet om goed gedrag af te dwingen.

Maar ieder zijn mening natuurlijk

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:41

Mijn werk bestaat voornamelijk uit problemen oplossen verder train ik paarden niet echt door, ik maak ze doortrain klaar

wellicht als ik ooit een paard heb die ik echt door ga trainen en merk dat er een kink in de kabel zit, dat ik er dan ook voor het rijtechnische een slof aan hang.

vooralsnog hangt het ding er alleen aan voor mijn innerlijke gemoedsrust, zodat ik ontspannen op een jong of donders paard kan stappen, en zo het boeltje rijtechnisch weer in de juiste richting kan brengen

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:44

Jij gebruikt hem ook keurig had het dus ook zeker niet over jou hoor

Van je foto's kunnen mensen nog wat leren.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:45

Idd KiWiKo . Het kan dienen als hulpje, maar ook als levens verzekering .
Bij een gewoon vrolijk paard zal ik er niet zomaar eentje aan knopen. Maar bij een rotzak(op welke manier dan ook) waar je liever niet op klim hang ik zo'n ding er graag aan.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:47

Ik ben ook geen sloffan maar ik vind het van alle hulpteugels wel de fijnste in gebruik.

Ik zie ook dingen voorbij vliegen hier die echt, echt mijn nekharen overeind doen staan.

een collega instructeur bij de rijvereniging zei laatst tegen een lesklant dat ze maar een slof moest gebruiken want hij was niet nageeflijk............ en dan denk ik echt bij mezelf...... naja ga ik hier niet opschrijven, is niet netjes

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:48

Ja dat is helemaal erg ja. Zulke dingen.

Ik vind de slofteugels ook het fijnste hulpmiddel. Heel veelzijdig en doet precies wat nodig is

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 20:49

wow, wat vliegt dit topic weer
bedankt voor de info allemaal

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:50

precies, dat is het grootste voordeel van een slofteugel, kan begrenzend, aanmoedigend, uitnodigend EN irriterend inwerken, tis maar net wat de ruiter er mee doet.

Maar het is niet een hulpteugel om die kop maar naar beneden te krijgen