Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Re: Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 13:40

Persoonlijlk denk ik dat de Klassieke dressuur voor iedereen te leren valt, het is allemaal zo ontzettend vanzelfsprekend! Maar wat ik niet helemaal met Kafue eens ben is om te verwachten van een driejarige dat hij al 4 a 5 van de 6 stappen van het ''scala der ausbildung'' doorgelopen en bevestigd moet hebben. IMO is dat een proces van jaren en het ene paard heeft al meer takt en losgelatenheid van zichzelf waardoor je makkelijker de aanleuning voor elkaar krijgt, wat de oprichting weer ten goede komt. Maar volgens mij staat dat hele scala ervoor om het paard op te richten en niet al na die eerste 4 stappen doorgelopen te hebben. sorry als ik het verkeerd begrepen heb

Ik heb met het eerste paard heel veel aan de takt en ontspanning moeten werken, pas de laatste tijd heb ik weliswaar 'aanleuning' en begint de schwung zo af en toe te komen. IMO ogen hebben wij nog zo'n 2,5 stap (om maar even zo kort door de bocht te zeggen) te gaan, voordat wij pas kunnen spreken over oprichting.
En met het tweede paard ben ik nog ontzettend hard aan het werken aan de takt, ontspanning en aanleuning.
Je hebt helemaal gelijk met het feit dat het nu wel tijd is om er meer aan te gaan rijden om die laatste stappen ook te bereiken (met name met het eerste paard), maar daarvoor wil ik eerst de goede begeleiding hebben

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:54

georgia schreef:
Sorry ik denk dat ik jou en okki1 een beetje door elkaar haal. Heb teruggelezen en zag idd dat de kritieken van okki1 komen en niet van jou

Ik volgde dit topic en vond het een beetje belachelijk dat dit meisje (en zelfs de Duitse ruiters) zo werd aangevallen terwijl ze wel degelijk zinnige kritieken heeft gegeven en ook duidelijk weet waar ze het over heeft.

Wat de foto's betreft ... ja, je zegt het zelf het zijn momentopnames maar vooral op het eerste paard ziet het er gewoon lekker ontspannen uit en een ontspannen paard is voor mij nog altijd een beter compliment dan een aantal centimeter verschil in de LL.

Dank je wel voor het compliment

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:10

Om op het skala der ausbildung terug te komen. Die punten staan allemaal met elkaar in verbinding, het een kan niet zonder het ander.
Ik denk ook niet dat eerst de eerste vier bevestig moeten zijn voordat je aan recht richten moet gaan werken. Recht richten is namelijk ook weer iets dat vanzelf komt als de biasis weer in orde is. We vallen telkens weer terug op de basis.

Als je keuring van achter naar voren rijd naar de elastisch vragende hand toe dan kan het bijna niet anders of de aanleuning, takt, ontspanning komt. Vraag niet teveel het paard bied het meestal zelf aan. Het is natuurlijk per drie jarige verschillend de een is vroeg klaar de andere laat. Oprichting moet je ook niet zien als houding, het is een geheel van eigelijk moet je het zien als het paard is in balans gekomen en zoekt de ruiterhand op.
Oprichting kun je ook alleen bereiken door correct van achter naar voren te rijden.

Ik heb zo vaak het gevoel en dat zie je overal over de wereld dat ruiters denken dat ze de hoofd/halshouding op de plaats kunnen trekken. Lukt het niet met een vriendelijk bit dan pakken we wel een scherpere. Maar de kracht van het paard laat zich niet lijden, het is de edelmoedigheid van het paard die zich laat dwingen. Het paard is iemand die zich graag schikt, het schikt zich aan de goede kant maar ook aan de slechte kant. Daarom alleen al kunnen paarden in rare houdingen lopen, daarom alleen al vind het paard het uberhaupt goed dat wij op zijn rug zitten.

Takt is het eigen zuivere ritme van de beweging als je een paard leert op zijn eigen vier benen te lopen en als je duidelijk toe staan komt die takt ook het is iets dat het paard van nature heeft. Zo ook de ontspanning, vriendelijkheid in het rijden en niet overvragen. Activeer je de achterhand, rijd je met de zit naar je hand toe dan komt de aanleuning met andere woorden het paard zoekt je hand op, mooi is om als controle punt telkens weer even te checken of het paard de hand nog zoekt.
Schwung is iets dat in draf en galop komt als je net iets meer vraagt en de voorwaartse energie net iets meer opvangt voor, iets meer spelen dus meer halve ophoudingen en logisch komt er dan iets meer druk maar meestal lost het paard dit handig op door meer verheven te gaan lopen. Met meer veer zeg maar, trekken is uit de boze dan krijg je spanning en met spanning kun je niks. Recht richten, komt dat ook. Maar voordat recht richten en verzameling komt komt oprichting.
Het paard heeft geleerd zichzelf en jou te dragen en daarbij zijn hoofd/halshouding in een onafhankelijke postitie te dragen.

Ik denk dat zodra de rugspieren en de buikspieren sterk genoeg zijn om je goed te dragen en de achterhand er goed onder komt er ook oprichting komt. Zodra het paard op zijn eigen vier benen loopt is er sprake van een oprichting.
Die mooie houding van de verzamelde draf noem het voor het gemak passage achtige beweging is ook een oprichting maar een verzamelde oprichting, oprichting is ook tijdens het halsstrekken, tijdens de zijgangen, tijdens het voorwaartse achterwaarts gaan. Oprichting is een streven dat eigelijk niet met een woord genoemd wordt in het skala het is een manier van gaan.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:15

Kafue schreef:
Om op het skala der ausbildung terug te komen. Die punten staan allemaal met elkaar in verbinding, het een kan niet zonder het ander.
Ik denk ook niet dat eerst de eerste vier bevestig moeten zijn voordat je aan recht richten moet gaan werken. Recht richten is namelijk ook weer iets dat vanzelf komt als de biasis weer in orde is. We vallen telkens weer terug op de basis.

Als je keuring van achter naar voren rijd naar de elastisch vragende hand toe dan kan het bijna niet anders of de aanleuning, takt, ontspanning komt. Vraag niet teveel het paard bied het meestal zelf aan. Het is natuurlijk per drie jarige verschillend de een is vroeg klaar de andere laat. Oprichting moet je ook niet zien als houding, het is een geheel van eigelijk moet je het zien als het paard is in balans gekomen en zoekt de ruiterhand op.
Oprichting kun je ook alleen bereiken door correct van achter naar voren te rijden.

Ik heb zo vaak het gevoel en dat zie je overal over de wereld dat ruiters denken dat ze de hoofd/halshouding op de plaats kunnen trekken. Lukt het niet met een vriendelijk bit dan pakken we wel een scherpere. Maar de kracht van het paard laat zich niet lijden, het is de edelmoedigheid van het paard die zich laat dwingen. Het paard is iemand die zich graag schikt, het schikt zich aan de goede kant maar ook aan de slechte kant. Daarom alleen al kunnen paarden in rare houdingen lopen, daarom alleen al vind het paard het uberhaupt goed dat wij op zijn rug zitten.

Takt is het eigen zuivere ritme van de beweging als je een paard leert op zijn eigen vier benen te lopen en als je duidelijk toe staan komt die takt ook het is iets dat het paard van nature heeft. Zo ook de ontspanning, vriendelijkheid in het rijden en niet overvragen. Activeer je de achterhand, rijd je met de zit naar je hand toe dan komt de aanleuning met andere woorden het paard zoekt je hand op, mooi is om als controle punt telkens weer even te checken of het paard de hand nog zoekt.
Schwung is iets dat in draf en galop komt als je net iets meer vraagt en de voorwaartse energie net iets meer opvangt voor, iets meer spelen dus meer halve ophoudingen en logisch komt er dan iets meer druk maar meestal lost het paard dit handig op door meer verheven te gaan lopen. Met meer veer zeg maar, trekken is uit de boze dan krijg je spanning en met spanning kun je niks. Recht richten, komt dat ook. Maar voordat recht richten en verzameling komt komt oprichting.
Het paard heeft geleerd zichzelf en jou te dragen en daarbij zijn hoofd/halshouding in een onafhankelijke postitie te dragen.

Ik denk dat zodra de rugspieren en de buikspieren sterk genoeg zijn om je goed te dragen en de achterhand er goed onder komt er ook oprichting komt. Zodra het paard op zijn eigen vier benen loopt is er sprake van een oprichting.
Die mooie houding van de verzamelde draf noem het voor het gemak passage achtige beweging is ook een oprichting maar een verzamelde oprichting, oprichting is ook tijdens het halsstrekken, tijdens de zijgangen, tijdens het voorwaartse achterwaarts gaan. Oprichting is een streven dat eigelijk niet met een woord genoemd wordt in het skala het is een manier van gaan.

Mooi verwoord hoor.
Ik heb het ook geprobeerd maar ik kan het niet zo goed in een zin vertalen.
Als ik les geef dan praat ik deoren van je kop maar dan zie ik het live en in beweging.
En dat praat wat makkelijker voor mij pffffff.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 14:23

Ik zie de dressuur (heel kort door de bocht) als een soort som:

takt+ontspanning+aanleuning+schwung+rechtrichten+verzameling = oprichting

Maar gezien jou verhaal is het dus eigenlijk:

takt+ontspanning+aanleuning+schwung (=oprichting)+rechtrichten+verzameling =......? het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat dan de ''uitkomst'' is?

Het zal wel aan mij liggen...ik ben
Maar dat is hetgeen wat ik nog niet helemaal snap geloof ik!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:43

De uitkomst van de dressuur en dat is onafhankelijk van welke niveau je rijd en welke tak van sport je beoefend is altijd:

een tevreden gezond paard dat met plezier de oefeningen uitvoert welke jij van hem vraagt

Dat kan zijn een mooi appuyement maar ook een fijne overgang van stap naar draf. Een paard dat dus in balans loopt, happy is, gezond is en blijft.

Dressuur is eigelijk trainen of africhten van een paard. Het skala van de opleiding bestaat idd uit 6 punten maar het een kan niet zonder het ander en het is ook geen vast omlijnde volgorde dus ik zou er niet perse punt een tot en met 6 voor zetten.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:11

Kafue met heel veel dingen ben ik het eens maar met een paar toch echt niet

Recht richten, komt dat ook. Maar voordat recht richten en verzameling komt komt oprichting.

Voor mij komt recht richten toch eerst. Een paard wat niet recht is kan nooit z'n achterhand er goed onder hebben.
Is er geen correcte aanleuning, dus je basis is al niet aanwezig

Zodra het paard op zijn eigen vier benen loopt is er sprake van een oprichting.

Dit is voor mij ook niet zo. Natuurlijk ben je dan al een stap in je basis verder maar het betekent geen oprichting.

Heb toevallig nu een paard wat dus volgens mij dus inderdaad flink verkloot is door te snel en onder oneerlijke voorwaarden met oprichting te beginnen. Ze loopt opgericht maar was dus zo scheef as een banaan, volgde dus echt je hand niet. Ging in een zelfhouding lopen zonder haar spieren in de rest van haar lichaam mee te nemen. Heb heel wat werk gehad om haar uit die zelfhouding te werken. En elke dag komt het nog terug zodra ik iets van oprichting vraag. Dus ga ik zodra ik ze voel verstarren terug naar voorwaarts/neerwaarts Ze ontrekt zich gewoon als ze zich opricht.
Dus lang laag, voorwaarts neerwaarts, strekken, overgangen en recht richten daar ben ik constant mee bezig in m'n training.
En we zullen terug in die oprichting komen maar onder eerlijke voorwaarden.

Dit paard was dus niet meer te berijden door verschillende mensen. en echt ik denk dat het hier dus echt gaat om te vroeg onder verkeerde voorwaarden aan een oprichting te werken.

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:10

Heb even opgezocht wat voor mij oprichting is. tenminste correcte oprichting.

door het sterke onderbrengen van de achterbenen onstaat ook een hogere oprichting van de hals omdat de schoft omhoog komt.
Het paard gaat de hals meer zelf dragen, de aanleuning wordt daarvan lichter. Dit noemen we een zelfhouding.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:32

Ben het eens met piepelotje in zie dat in gradaties een beetje is voor mij al een beetje oprichting.

Verder klopt het zonder takt geen aanleuning en dergelijke. En zonder aanleuning geen goede verzameling. Het is dus niet zo dat ik in opleiding met verzameling kan beginnen. Maar het is wel zo dat alle punten met elkaar in verbinding staan, En allemaal even belangrijk zijn.
Het een kan n iet zonder het ander en het ander kan niet zonder het een.

Natuurlijk hebben sommige paarden een pre op andere paarden omdat ze zichzelf makkelijker dragen meer een eigen houding hebben zeg maar.
En als je gewoon eerlijk te werk gaat met gevoel dan komt het allemaal vanzelf een paard leert verbazend snel als je het maar vriendelijk, consequent en met beleid doet.
Het ligt in ieder geval nooit aan het paard het is de ruiter die hem in een houding laat lopen, die houding tolereert.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:08

Kafue schreef:

Daar wil ik ff op inhaken Kheb namelijk een beetje een dilemma. Mijn paard is nu 4 en een half en is ongeveer driekwart jaar onder het zadel. Van tevoren heel veel gelongeerd met touwtjes voor ontspanning. Zo dus:
Afbeelding
Daarna heel langzaam weer begonnen met rijden (was zadelmak gemaakt maar wou gwoon niet lopen). Eerst voorwaarts neerwaarts en ontspannen over de rug. Toen dat goed voor elkaar was ben ik begonnen aan de achterhand er actiever onder te krijgen. Momenteel is hij zo aan het lopen dat hij na het werk zijn hals fijn bezweet heeft vanaf de aanzet tot achter zijn oren, onder zijn buik, in zijn liezen en bij zijn broekspieren. Ik voel dat de oprichtig beter word en hij met meer afdruk (heeft hij van nature zowieso al heel erg) gaat lopen.
Afbeelding
Afbeelding
MAAR.................
Ik heb het idee dat hij zich in zijn rug vrij vast begint te houden. Als ik hem lager laat lopen (ff halsstrekken of lager en ronder instellen ofzo) laat hij zijn rug veel losser en zit hij ook fijner. Nu vraag ik me dus af of mijn paard dan wel toe is aan deze mate van oprichting? Hij gebruikt de juiste spieren, maar ik heb dus het idee dat het ten koste gaat van zijn lossigheid in de rug, terwijl zijn gangen wel beter worden en hij van achter goed onderkomt en buikspieren ontwikkeld Daar komt nog bij dat zn hals aan de bovenkant beter ontwikkeld is de laatste tijd, evenals zijn broekspieren en zn kont is ronder geworden. Ook is hij constanter geworden in de aanleuning (had de neiging om een beetje achter de teugel te kruipen) en zijn neusje komt zelfs op of voor de loodlijn. Ik ben absoluut niet aan de voorkant aan het werken om die oprichting te krijgen, maar echt van achter naar voren, veel tempowisselingen en overgangen te rijden, kdenk dat k dus wel aan de goede manier aan de oprichting aan het werken ben, maar waarom gaat hij zijn rug dan vaster houden? Of ligt het gewoon aan mij dat het zo lijkt omdat hij meer afdruk krijgt?
Beetje vaag allemaal, maar hoe denken jullie hierover?

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:33

BTW deze foto's zijn van augustus, toen ik er net aan begon te werken, dus niet helemaal representatief maar goed...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:14

Als de achterbenen actiever ondertreden voelt dat natuurlijk wel anders. Een rug die vast wordt gehouden zit als een plank. Het kan zijn dat je paard het nog wat moeilijk vind de oprichting die jij wil dus waarschijnlijk het zgn. aan de teugel gaan. Korte reprises gevolgd door het lage rijden is prima. En indien je goed kunt zitten de draf uit gaan zitten.
De zweetplekken die je noemt zijn oed, lies en tussen de billen is een teken dat er daar goed gewerkt wordt. Een gang kan niet beter worden als er ergens een spanning optreed in het lichaam. Een gespannen rug kan niet dansen en je niet fijn laten zitten. Ter controle in de aanleuning een keer je handen naar voren doen om te checken of het paard de hand volgt.
Maar nogmaals een gespannen paard kan niet beter worden in de gang.
Waarschijnlijk voel je gewoon de kracht van het achter ondertreden.

Ik ben nu met mijn ruin bezig aan het losser in de aanleuning rijden, zelf beter zitten meer rechtop, nog meer aan de zit. Resultaat is een paard dat achter meer en krachtiger ondertreed en eerlijk is eerlijk ik vind het op het moment even bescheten zitten. Laat je instructeur eens meekijken zien wat die ervan vind. Want iets dat even anders voelt kan best wel de goede weg zijn. Sucses, en een leuk mooi paard.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:15

Hihi dat mn zit bescheten is weet k Kprobeer eraan te werken, maar het is moeilijk, gezien dat al heel lang mijn houding is, zowel op als langs het paard maar k doe mn best . Kdoe idd regelmatig mn handen naar voren om de aanleuning te checken en dat zit over het algemeen wel goed. Het uitzitten is wel vrij moeilijk omdat hij best veel van de grond draaft. Als het zo is dat een gang niet beter kan worden als er ergens spanning is, dan zal het idd wel het achterbeen zijn... Gelukkig Maar kblijf evengoed oplette hoor Verder heb k momenteel geen instructie, kben wel op zoek, maar tis nog nie zo simpel om er eentje te vinden En thanx

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:38

Een hele lap tekst en bokt kan het niet aan dus ik ga het even in drie stukken splitsen

Kafue schreef:
In onze dressuur die ik klassiek noem en jij voor jouw gemak duitse dressuur noemt kennen wij niet een houding maar verschillende hoofd/halshouding. Het is de bedoeling dat het paard mijn hand zoekt dus mijn aanleuning opzoekt. Zoekt het paard de hand niet op dan is hij niet eerlijk gereden je kan en mag daar dan niet de naam klassieke dressuur aangeven. Noem het dan maar trek dressuur of verstand op nul dressuur geen gel*l in de krul dressuur. Geef het maar een naam maar noem het in Godsnaam geen klassieke dressuur aangezien het daar dus gewoon niets mee te maken heeft.

Dat heeft niks met klassieke dressuur te maken. Dat heeft met dressuur in het algemeen te maken. Het gaat niet om wat het betekend het gaat om hoe het uitgevoerd wordt!

Kafue schreef:
Het gaat ook niet om de tijd het gaat om de manier.

Waarom drong je er dan een paar maal op aan dat het bij de twee paarden van de foto's nog niet goed genoeg was voor hun leeftijd? Dat ze op die leeftijd al verder moeten zijn? Dat driejarige paarden ook al in oprichting kunnen lopen?

Als het niet met tijd te maken heeft en je hebt alle tijd dan kun je toch beter wachten met zo'n mentaal en fysiek zwak (ze zijn namelijk nog niet eens volgroeid) jonkie?

Kafue schreef:
De ervaring leert dat je een paard die je in vertrouwen en met respect rijd al redelijk snel het verhaal takt, aanleuning ontspanning en schwung kunt leren, geen van deze begrippen is hem namelijk vreemd.

Mijn ervaring heeft geleerd dat dat van het paard afhangt. Ik train o.a twee 6 jarige. Een van de twee loopt nu ongeveer Z2 en ga ik ook zo snel mogelijk starten omdat hij er helemaal klaar voor is. De andere begint zichzelf nu pas te dragen omdat ze gewoon een totaal ander karakter heeft en er mentaal en fysiek nog helemaal niet aan toe is. Terwijl dat paard wel de kwaliteiten heeft voor 't laatste eruit te halen. Ze heeft zelfs enorm veel aanleg voor de piaffe/passage vermoeden we, maar zij heeft véél meer tijd nodig!

Daarbij zijn er paarden die heel veel moeite hebben met de ontspanning en voor dat die er is krijg je ze ook niet verder! En die paarden vallen vaak en snel terug in de spanning. Dan duurt het nou eenmaal wat langer en als je dan toch al aan oprichting gaat denken ben je naar mijn mening gewoon aan problemen het werken. En daardoor raakt een paard het vertrouwen ook kwijt. Te veel, te snel willen. Niet alleen door getrek. Dus heeft het wel degelijk met tijd te maken.

Kafue schreef:
Een paard kan namelijk mischien wel leuk marcheren als hij niet vrij gelaten wordt alleen vergeet je dat daarbij de TAKT wel verloren gaat. Een paard in spanning kan niet ontspannen dansen die spanning vind je altijd terug.

Precies en om die ontspanning te krijgen zul je de tijd moeten nemen.

Kafue schreef:
Oprichting is relatief een paard dat namelijk op zijn eigen benen loopt, balans gevonden heeft op de achterhand kan richting oprichting dat is vrij snel bereikt en daar krijg het paard mits de ruiter het goed doet absoluut niets van. En natuurlijk zijn er paarden die er langer over doen en die laten we graag de tijd, alles in overleg met het paard hoor.

Maar wanneer is dat paard er dan klaar voor volgens jou? En hoe beoordeel jij dat dan vanaf een foto? Eerder vermeldde je namelijk dat een paard klaar is omdat hij genoeg bespiering had. Dus ga ik er maar vanuit dat het puur om het fysieke gaat, anders spreek je jezelf tegen. En dat stoort me aan veel ruiters die de klassieke rijkunst beoefenen. Het mentale aspect wordt in het niet gelaten.
Laatst bijgewerkt door Solvej op 05-11-05 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:39

Kafue schreef:
En dat jij nooit de weg van de klassieke dressuur zult kiezen mag ik zo vrij zijn om je te vragen welke weg je dan gekozen hebt? Alles is namelijk gebasseerd op de principes van de klassieke dressuur.
Zelfs het LDR rijden is daarop gebasseerd.

Nogmaals de theorie ja! De theorie is in elke richting hetzelfde. Maar de manier van uitvoering, daar draait het om. Zelf probeer ik uit alles wat ik als positief ervaar iets mee te pikken en hou me dan ook zeker niet vast aan één soort trainingsmethode. Ik heb voorheen vooral VWNW getraind en had altijd vrolijke, zeer ontspannen paarden, helemaal los over het lijf met een ruime pas, nu combineer ik dat met LDR om de verzameling en het hogere werk te verfijnen. Maar blijf terugvallen op VWNW op een moment dat het iets minder gaat omdat ik denk dat dat de veiligste manier (mits goed uitgevoerd) is om de spieren en gewrichten van het paard niet te laten lijden.
Ik wil ook iedereen er vrij in laten om te trainen volgens de manier die hem of haar het beste lijkt, maar ik ben het met veel dingen gewoon niet eens als het gaat om de manier waarop sommige paarden getraind worden. En vooral in Duitsland zie ik dat terug. Daarbij is het niet alleen mijn ervaring maar van heel veel mensen.

Kafue schreef:
dat paard flipte volkomen op de zaterdag die was het vertrouwen compleet kwijt of is at ook niet jouw manier.

Nogmaals ik ben het met heel veel mensen en de manier waarop zij trainen niet eens

Kafue schreef:
Ik denk dat je nog maar eens moet gaan studeren op het begrip oprichting en of dat een houding is of een manier van gaan. Overleg eens met je lesgever, wie weet kom je dan ook tot de conclusie dat het meer een manier van gaan is dan een gefixeerde houding.

Ik zal mijn hele leven blijven 'studeren' over paarden. Je kunt naar mijn mening namelijk pas goed rijden als al je vingers gelijk gegroeid zijn.
Maar oprichting is naar mijn mening een hoofdhals houding ontstaan door een manier van rijden, goed of slecht uitgevoerd tot daaraantoe. Je paard kan in oprichting lopen, of dat een goede oprichting is, is een tweede.

Kafue schreef:
En bovendien een driejarige mag in de B lopen maar die moet ook al de begrippen aanleuning, takt, ontspanning, schwung hebben een mate vn rechtgericht zijn.

Tuurlijk ik heb train en breng vooral jonge paarden uit dus dat weet ik wel, maar daar ging het niet om.
Ik vind goede oprichting gewoon te zwaar voor zo'n groen paard. Misschien komt het wel gemakkelijk maar als je naar de anatomie en fysiologie van het paard gaat kijken is dat gewoon af te raden. En zeker op de lange termijn ondervind je op die manier vaak problemen.
En dat zie ik vaker gebeuren bij de klassieke dressuur in Duitsland dan bij andere trainingsmethodes in Nederland en België. Dat was dan ook mijn punt.

Kafue schreef:

Sterker nog, met rechtrichten begin je bij het zadelmak maken. Een niet rechtgericht paard krijg je ook niet goed gereden imo en daarom stel ik dat vooraan samen met de reactie voor de hulpen en de ontspannig. Dán pas de rest en o.a dat verschilt denk ik in mijn manier van rijden en die van jou.
Laatst bijgewerkt door Solvej op 05-11-05 00:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:40

Kafue schreef:
Als je keuring van achter naar voren rijd naar de elastisch vragende hand toe dan kan het bijna niet anders of de aanleuning, takt, ontspanning komt.

Mooi gezegd maar in de praktijk komt hier bij welke rijstijl dan ook, toch iets meer bij kijken.

Kafue schreef:
Vraag niet teveel het paard bied het meestal zelf aan. Het is natuurlijk per drie jarige verschillend de een is vroeg klaar de andere laat.

En juist bij die paarden die zich zo goed aanbieden moet de ruiter opletten want die overvraag je het makkelijkste. Dan kun je er of goed gebruik van maken en snel tot een oprichting komen. Of rustig aan doen ook al lijken ze klaar en later nog steeds een fijn paard hebben.

Kafue schreef:
Oprichting moet je ook niet zien als houding, het is een geheel van eigelijk moet je het zien als het paard is in balans gekomen en zoekt de ruiterhand op.

Dat is geen oprichting dat is gedragenheid. Oprichting zonder de hals hoger te brengen is geen oprichting en wanneer er iets in de hoofd- halshouding veranderd is het een houding (het woord hoofd- hals
houding

zegt het al ).

Kafue schreef:

Dat klopt, goede oprichting althans, daar ben ik het ook zeker mee eens. Maar oprichting hoeft niet altijd goed te zijn!

Kafue schreef:

Niets is minder waar, helemaal mee eens. Maar dat hier even los van. Vandaar dat ik ook mijn topic begon waar dit het gevolg van is. Gedwongen hoofd- halshoudingen en een ontevreden ruiter als het fout gaat.

Kafue schreef:
....Zo ook de ontspanning, vriendelijkheid in het rijden en niet overvragen.

Wat probeer je hiermee precies te zeggen want ik begrijp de context ervan niet.

Kafue schreef:
Activeer je de achterhand, rijd je met de zit naar je hand toe dan komt de aanleuning met andere woorden het paard zoekt je hand op, mooi is om als controle punt telkens weer even te checken of het paard de hand nog zoekt.

Ik rijd zo min mogelijk met mijn zit, dat verschilt o.a in onze manier van rijden. Ik denk namelijk hoe minder je doet hoe zuiverder het rijden wordt. En uiteindelijk maak je het jezelf gemakkelijker wanneer je oefeningen moet doen waar minimale hulpen snel achter elkaar nodig zijn.
Wat gebruik jij als controle punt dat kan ik namelijk niet uit je zin halen?
Daarbij wil ik ook dat mijn paarden niet constant mijn hand volgen. (Wel bij de hele jonge beesten natuurlijk). Omdat je dan in de verzameling en uiteindelijk de passage etc. problemen krijgt naar mijn mening. Ik denk dat ze zichzelf moeten dragen en met een constante aanleuning over de rug door moeten blijven lopen zonder ondersteuning van mijn hand. Pas wanneer ik een halve ophouding maak mag het paard mijn hand volgen, meestal neerwaarts.

Kafue schreef:
Schwung is iets dat in draf en galop komt als je net iets meer vraagt en de voorwaartse energie net iets meer opvangt voor, iets meer spelen dus meer halve ophoudingen en logisch komt er dan iets meer druk maar meestal lost het paard dit handig op door meer verheven te gaan lopen.

En dáár gaat het met de klassieke rijkunst vaak fout! Door veel in 'oprichting' oftewel een hoge hoofd- halshouding te trainen zoekt het paard vanzelf zijn weg opwaarts wanneer het moeilijk wordt. Persoonlijk heb ik liever dat het paard neerwaarts weg wilt. En nu haal ik het anatomische punt aan wat ik eerder noemde.

De rug spieren van het paard worden door het 'verheven lopen' korter en dat is op dat moment geen probleem. En het paard zal ook tact en schwung laten zien, zondermeer. Maar ik heb bij 9 van de 10 paarden die ik in training had en bij anderen in training heb gezien het probleem ondervonden dat geen enkel van deze paarden voorwaarts neerwaarts kan lopen. Eerder heb ik ook uitgelegd hoe belangrijk ik VWNW vind. En halsstrekken was helemaal taboe. Dat komt omdat de spieren super getraind zijn in oprichting/hoge hoofd- halshouding, maar bij het oprekken veroorzaakt dat pijn (de rugpijn die ik noemde). En dan blijft er opeens bar weinig van die schwung over zo ontstaan dan ook vaak blessures/verzet.

Ik heb ook al eens eerder gezegd dat Dressuur niets meer of minder betekend dan het ontwikkelen van de natuurlijke bespiering en beweging van het paard door het te gymnastiseren.

Als je paard dóór je rijden niet eens zijn hals kan strekken zonder schwung te verliezen, ben je dan nog aan het Dressuren?

Kafue schreef:
Ik denk dat zodra de rugspieren en de buikspieren sterk genoeg zijn om je goed te dragen en de achterhand er goed onder komt er ook oprichting komt.

Maar waar is die oprichting dan goed voor? Als het paard het toch vanzelf kan hoeft er ook niet op getraind te worden. Waarom wordt er dan in de klassieke dressuur zoveel (bijna constant) in oprichting getraind? Welke extra waarde voegt dat aan het rijden toe? Een mooi plaatje of ook nog een doel?

Kafue schreef:
Zodra het paard op zijn eigen vier benen loopt is er sprake van een oprichting.

Nee nogmaals dan is er balans. En een paard dat niet opgericht, toch gedragen en verzameld kan lopen, díe is pas aan het werk! Dát kost extra inspanning en dan ben je naar mijn mening ook bezig met dressuur! Het trainen van beweging en bespiering.

Kafue schreef:

Wat is dan de benaming voor de hoge hoofd- halshouding?
Hier in Nederland is dát oprichting. Wat jij bedoeld is naar mijn mening puur het gedragen lopen.

Kafue schreef:
De uitkomst van de dressuur en dat is onafhankelijk van welke niveau je rijd en welke tak van sport je beoefend is altijd:

een tevreden gezond paard dat met plezier de oefeningen uitvoert welke jij van hem vraagt

Dat kan zijn een mooi appuyement maar ook een fijne overgang van stap naar draf. Een paard dat dus in balans loopt, happy is, gezond is en blijft.

Dressuur is eigelijk trainen of africhten van een paard. Het skala van de opleiding bestaat idd uit 6 punten maar het een kan niet zonder het ander en het is ook geen vast omlijnde volgorde dus ik zou er niet perse punt een tot en met 6 voor zetten.

Nee, dressuur betekend, nogmaals,

"Het ontwikkelen van de beweging en bespiering van het paard dmv gymnastiseren."

Zijgangen, wendingen, overgangen, tempowisselingen zijn slechts een hulpmiddel om het paard optimaal te kunnen ontwikkelen in beweging en bespiering.

Kafue schreef:
Ben het eens met piepelotje in zie dat in gradaties een beetje is voor mij al een beetje oprichting.

Dus je bent het er eindelijk mee eens dat oprichting een houding is?

Sorry voor alle tekst maar ik vind dit gewoon een belangrijk onderwerp!

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:27

[quote="Okkie1De rug spieren van het paard worden door het 'verheven lopen' korter en dat is op dat moment geen probleem. En het paard zal ook tact en schwung laten zien, zondermeer. Maar ik heb bij 9 van de 10 paarden die ik in training had en bij anderen in training heb gezien het probleem ondervonden dat geen enkel van deze paarden voorwaarts neerwaarts kan lopen. Eerder heb ik ook uitgelegd hoe belangrijk ik VWNW vind. En halsstrekken was helemaal taboe. Dat komt omdat de spieren super getraind zijn in oprichting/hoge hoofd- halshouding,

Dit verhaal herken ik dus zo........goed.

En ik denk dat er dus heel veel paarden zo getraint zijn en in grote problemen komen.

Daarom maakte dat hele oprichtings verhaal van Kafeu me zo ongemakkelijk.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:37

ok ik probeer het weer.
mijn defenitie van oprichting.
ik vind dat oprichting altijd het gevoel moet zijnvan het feit dat een paard rect gericht gaat en dat het dier het gewicht terug kan brengen, doordat het zakt in de achterhand.
Hierbij moet hijlicht in de hand blijven en makkelijk bedienbaar zijn en vanuit een gewelvde rug en lichtheid rijzen in het front.
maar het kan moeilijk te berijken zijn door eventueele factoren door een te korte nek een zware hals etc etc.
Bij tuigpaarden zie je dit heel veel terug die hebben vaak een prachtig front maar wat erl ten koste gaat van de gedragenheid.
Met dat soort van trainen ben ik het niet eens tuigpaarden lopen dan ook vaak de verkeerde kant op
pffff wat een verhaal weer haha

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:33

Moniek schreef:
ok ik probeer het weer.
mijn defenitie van oprichting.
ik vind dat oprichting altijd het gevoel moet zijnvan het feit dat een paard rect gericht gaat en dat het dier het gewicht terug kan brengen, doordat het zakt in de achterhand.

Juist, dat vind ik dus ook. Oprichting hoort pas thuis in de training als het paard kán verzamelen en wel bevestigd. In de klassieke dressuur zie ik dit altijd eerder gebeuren. Waardoor het paard zijn rug niet juist gebruikt ook al lijkt dat op dat moment misschien wel zo en voelt het ook zo aan maar daarna kom je in de problemen (paard kan rugspieren niet meer optimaal strekken). Een verzameling in draf is vaak pas redelijk bevestigd op Z niveau en hoger. Een 3 jarige in oprichting vind ik dus ook tegenstrijdig met waar het in de dressuur om gaat.

Moniek schreef:
Bij tuigpaarden zie je dit heel veel terug die hebben vaak een prachtig front maar wat erl ten koste gaat van de gedragenheid.
Met dat soort van trainen ben ik het niet eens tuigpaarden lopen dan ook vaak de verkeerde kant op
pffff wat een verhaal weer haha

Daarom heeft het KWPN waarschijnlijk een tuigpaard én een rijpaard

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:21

haha ja waarschijnlijk wel ja.
maar fijn dat wij op een rechtelijn zitten hihi

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 08:10

Okkie1 schreef:
Juist, dat vind ik dus ook. Oprichting hoort pas thuis in de training als het paard kán verzamelen en wel bevestigd. In de klassieke dressuur zie ik dit altijd eerder gebeuren. Waardoor het paard zijn rug niet juist gebruikt ook al lijkt dat op dat moment misschien wel zo en voelt het ook zo aan maar daarna kom je in de problemen (paard kan rugspieren niet meer optimaal strekken). Een verzameling in draf is vaak pas redelijk bevestigd op Z niveau en hoger. Een 3 jarige in oprichting vind ik dus ook tegenstrijdig met waar het in de dressuur om gaat.

Ik ben van mening dat dit nooit door de klassieke dressuur kan komen, maar enkel door verkeerde uivoering daarvan. Maar dat gebeurt niet alleen in de klassieke dressuur. Ik ken paarden die LDR gereden zijn, die helemaal vast zitten in de eerste drie halswervels.

Afbeelding
Hier een foto van Rien van der Schaft, bij wie ik vorig jaar een aantal maanden gewerkt heb. Hij rijd volgens de klassieke dressuur en ik vind het echt geweldig hoe hij zijn paarden loswerkt.
Op deze foto zie ik een paard wat al zijn bovenlijn spieren aanspant/ontspant. Doordat ie op een juiste manier van achter naar voren doortreed kan het paard zijn hoofd nog zo laag naar beneden brengen, maar het paard valt niet op de voorhand, hij is in evenwicht! Dat is IMO de kunst van de klassieke dressuur. Dat krijg je met andere methoden bijna niet voor elkaar.

Afbeelding
En dit is een foto van Marieke, leerling en stalruiter van Rien. Ik vind dat zij echt ontzettend goed kan rijden! Op deze foto zie je haar op een vierjarige. Ik zie hier een paard wat op zn eigen benen in evenwicht loopt, mooie aangespannen bovenlijn, lengte het lichaam, zonder ook maar ergens spanning te hebben. Het paard loopt in een natuurlijke houding en dat zie ik graag!
Dit heeft niks met oprichting te maken, maar puur de natuurlijke houding van het paard nastreven, door hem voorwaarts, rechtgesteld naar je hand toe te rijden! En op deze manier kan zij het paard op elke hoogte instellen die zij zelf maar wil, in die ontspannen aanspanning!

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:22

Whoa chill!!!! Okkie voordat je Kafue helemaal veroordeeld tot het 'hartstikke fout uitgevoerde' klassieke rijden, wil je eerst ff lezen wat ze allemaal zegt? Kdenk namelijk dat jullie nog niet zo heel veel verschillen hoor, behalve dat Okkie Kafue veroordeeld tot het fout uitgevoerde klassieke en Kafue Okkie tot het op de foute manier gereden LDR.
Ja er worden veel fouten gemaakt door mensen die niet zo diep ingaan op de effecten op de anatomie en fysiologie van het paard, maar die trainingsmethoden zijn er niet voor niets en worden ook niet voor niets met succes uitgevoerd. UIteraard lang niet door iedereen, maar dat heb je toch altijd. Niet iedereen kan even goed autorijden, rekenen, schrijven of whatever. Het heeft te maken met aanleg die aanleg heb je pas als je zowel klassiek als LDR goed uit kunt voeren of liever nog een combinatie, dan is er niets mis mee!
Het punt is alleen dat deze aanleg regelmatig ontbreekt, waar je niks aan kunt doen (ja verbeteren, maar deze verbetering heeft vaak ook een limiet, door beperkte begeleiding, ruitergevoel etc).
Alle uitspraken zijn wel onderuit te stampen, maar het is toch veel beter om een zinnig overleg te voeren en tot een gezamelijk standpunt te komen? Daar is het forum voor bedoeld.
Ik weet zeker dat jullie t allebei eens zijn met deze uitspraak!
Kafue schreef:
Korte reprises gevolgd door het lage rijden is prima.

Een qoate van Kafue die door Okkie veroordeeld wordt tot enkel in hoge oprichting te trainen (is maar een voorbeeld hoor). Maar dit is waar het bij jullie beiden om draait, maar niet willen erkennen dat de ander precies hetzelfde zegt!
Zover ik kan lezen hebben jullie er allebei toch wel verstand van, of het door jullie goed uitgevoerd wordt kun je niet over oordelen via internet, jullie niet en niemand niet en daar gaat het nu ook niet om.
Je kunt toch proberen de theorien te vergelijken en op vershcillende punten een overeenkomst bereiken? Vanuit hier komen jullie denk ik tot bovenstaande quote. Jullie zijn het erover eens dat de achterhand actief moet ondertreden. De een wilt dan graag een iets hogere halshouding zien (als resultaat van de achterhand die eronder komt) en de ander juist een lagere zodat de spieren gestreched worden. En zowel met de ene als met de andere manier kunnen fouten gemaakt worden. Bij de eerste dat het paard vastgereden wordt en bij de andere dat de spieren overrekt worden. Daarom is het goed om de training afwisselend te houden, zodat je wel de voordelen maar niet de nadelen hebt van iedere manier. Nog n keer de bovengenoemde quote dus... Of zit ik er nu heel erg ver naast?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:41

Jullie banketstaaf heel wat af, maar er is maar een methode van rijden, en dat zijn de klassieke.
Al die andere is prut, rotzooi en paard onvriendelijk. Lees toch allemaal in godsnaam en in de naam van het paard, eens goed, en kijk toch niet naar succesen op wedstrijden, en banketstaaf niet over oprichting, als je niet weet wat dat is.

Oprichting kan je relatief rijden, en dat is goed.

En je kan de oprichting absolut rijden dit is fout.

Oprichting is het dragen van de hals van het paard, en dit in relatie tot de oefening.(graad van de verzameling).

En alle die aan dit topic meelullen, want anders kan ik het niet noemen.
Denk toch eens na, over wat je zegt en beweerd.

En hier nog een intresante foto: op het dekje van deze jongeman, staat precies op wat hij denkt.

http://www.sustainabledressage.net/rollkur/index.php

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:42

Professor schreef:
Uhmm kzal hem hieronder zetten, kkan hem nie aanklikke

Wat dus ook voor jou geld...
Woodstock schreef:
Ja er worden veel fouten gemaakt door mensen die niet zo diep ingaan op de effecten op de anatomie en fysiologie van het paard, maar die trainingsmethoden zijn er niet voor niets en worden ook niet voor niets met succes uitgevoerd.
UIteraard lang niet door iedereen

, maar dat heb je toch altijd.

Professor schreef:
En hier nog een intresante foto: op het dekje van deze jongeman, staat precies op wat hij denkt.
http://www.sustainabledressage.net/rollkur/index.php

Dit is dus ook weer zo'n typische voorbeeld van een foute weergave. Ik heb thuis een dvd liggen van Anky, maar zover k me kan herinneren laat ze op geeneen moment der paard zo lopen... Ik wil niet zeggen dat ik alleen maar begrip heb voor LDR! Zowel klassiek als LDR hebben slechte volgelingen, en dat is heeeeel erg, maar ga daar dan niet de methode van de schuld geven! Beide manieren hebben sterkere en zwakkere/moeilijkere punten, waarbij de mensen die het na willen doen zonder er verder over na te denken het uiteraard fout doen en het dan vaak fout gaat op de zwakkere/moeilijkere aspecten!
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 06-11-05 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:47

haha, waarom komt me dit allemaal zo bekend voor! haha is weer een goede discussie