Paard springt veel te hoog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SjilliejJj

Re: Paard springt veel te hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 16:58

tessyke schreef:
Citaat:
het balkje staat dan maar op 30 cm

hier zeg je dat je balk maar op 30 staat

maar......

Afbeelding
die sprong beneden lijkt mij geen 30 maar vele (!!!!!) hoger

uitleg?

de mensen waar ik ga trainen in de bak hebben allemaal top paardjes staan die parcour 1m30 springen zij trainen daar ook en voor ik ga rijden laat ik hem altijd effe vrij lopen in de bak en aangezien mijn paardje dol op springen is gallopeerd hij vanzelf naar alle sprongen
ik vondt het wel leuk om dat een keertje te fotograferen hij rent er zelf heen dus zal het wel fijn vinden

En op de andere reactie van een beetje te blijven zitten:

ik zei dat ik eerst te ver meeging nu moet ik wat minder meegaan maar ik stoor hem niet in de rug en mond dus kan bij mijn weten geen kwaad

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:03

Dat heb ik ook gehad met mn pony(nu 6 ben nbegonnen met springen toen ze 3 jaar was) ze sprong veel te hoog. Volgens mij heeft dat echt met de leeftijd te maken. Nu ze ouder is springt ze nog steeds wel wat hoog over de sprong heen, maar niet meer zoals eerst

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:37

Al eens aan inuitjes gedacht..?

Met 2 hindernissen 3 m van elkaar af kan het paard alleen maar of heel hoog en ver springen of lager en 2 sprongen maken
Met 3 hindernissen zal het paard toch eens wat meer moeten passen en meten, het hoeft natuurlijk ook niet hoog, het helpt zelfs om je paard elastischer te maken....

mooi meegenomen... Met inuitjes maakt een paard vaak de sprong ook beter af, weet niet of ie dan niet uitslaat maar hij zal het in ieder geval drukker krijgen

je kan ook 2 hindernissen 6 meter van elkaar af leggen en er een drafbalkje tussen leggen (3 meter van de ene en drie meter van de andere hindernis af, 3 meter omdat 1 sprong omhoog 1,5 meter is, een sprong omlaag ook, enz.) als hij een grote sprong maakt kan je het iets verder uit elkaar leggen tot ie wel gewoon 3 sprongen maakt... 1 over de eerste sprong, 1 over het drafbalkje en 1 over de tweede sprong.

Als je bang bent dat je er de eerste keer af valt kan je het natuurlijk ook met vrijspringen doen...
en maak het niet te moeilijk! niet meer dan 4 sprongen achter elkaar voor zon jong paard!

(nog iets, veel jonge paarden gaan van de rechte lijn af... dus ik bedoel dat het paard langs de hindernis loopt... probeer er recht op aan te rijden en wat je ook kan doen is balken over de staanders heen leggen zodat het paard minder snel uitbreekt) doe het wel eerst zonder balkjes over de staanders want het is natuurlijk wel best gevaarlijk......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:01

Bij een in-uitje heb je bij zo'n krachtpatser wel eens dat ze die in een keer nemen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:34

Pa idd op met in-uitjes, straks denk ie nog dat ze in 1 keer moet nemen en krijg je ongelukken! Ik ben zelf van mening pas een in-uitje springen als je paard ook een dubbeltje normaal kan nemen en als ie weet wat de bedoeling is.
Laat je paard nog even lekker jong zijn en vraag pas over een half jaartje of ie een dubbeltje kan, dan heb je nog zat tijd. Je MAG starten op 4-jarige leeftijd, het MOET niet....
En 1.20 bij de pony's is natuurlijk al heel anders dan B bij de paarden.
Leer eerst zelf tellen enzo, dan komt het vanzelf.
Succes!

risicosuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:06

hoi,als je paard pas 3 jaar is waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig.laat hem/haar eerst eens een beetje mentaal volwassen worden en ga pas op zijn 4de beginnen met eerst wat balkjes draven en daarna pas uitbreiden naar wat kleine sprongetjes.als je hem met zijn 3jaar zonder goede begleiding(lees topruiter)zulke hoogtes laat springen staat ie gegarandeerd over een paar jaar in de ziekenboeg met beenblessures

dus rustig aan doen,voor jullie allebei beter

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:39

Ik ben het met je eens!! Het is echt zot om daar nu al mee bezig te zijn... Leer het paard eerst eens op zijn eigen benen lopen... (Loopt beetje achter de teugel en loopt niet over de rug... ) Het kan natuurlijk zijn dat dat komt door het moment van de foto, maar het lijkt mij niet de juiste houding voor dit paard. Train eerst eens wat meer dressuurmatig en ga lekker de bossen in om zijn uithouding te trainen en het paard recht te laten lopen... Je zult zien dat dat echt een betere basis is.. Hoop niet dat ik hier mensen mee op stang jaag LET WEL dit is mijn mening...

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:57

Ik vind dat je veel te vroeg bezig bent.
Weet je, je kan wel met in-uitjes gaan werken bla bla bla, maar daar schiet je niets mee op. Dat je paard zo hoog springt is gewoon onstuimigheid. doe het rustig aan.. t is nog maar een peuter

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:57

ik vindt het helemaal niet erg dat je met een 3jarige af en toe een sprongetje neemt, zolang het maar laag blijft wat zij hier doet.
wat denk je die 3 en 4 jarige die op de keuring komen die kan je onder het zadel ( dat is 4 jaar) toch niet in 1 keer een hindernis laten springen met iemand er op als die dat nog nooit heeft gedaan.
moet je zien wat de 3jarige op de keuring vrijspringen dat gaat echt veel hoger hoor! en krijgen die gelijk wat huh nee!

gewoon af en toe springen is niet erg hoor.
succes met je paardje, en je moet blij zijn met zo'n super springer!

Delriva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:57

paard springt te hoog? ik zou het eerder noemen: ik krijg de sprong niet uitgezeten. Als je der af tuimelt is dat toch een teken dat je niet vast in je zadel. je paard springt boven de staanders uit, stel je nu even voor dat je ooit 1m60 zou rijden }> dan zou je na hindernis 1 op de vlakte liggen.... allez t is maar om te zeggen, dat een paard nooit te hoog springt. En veel oefenen en springen zou ik persoonlijk niet doen, gewoon al maar om t paard fris te houden op de hindernis.
In ieder geval nog veel succes ermee.

grtjs

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:00

ik heb ook een paard gehad die dat deed,(die deed t omdat ie gewoon super voorzichtig was ) er zat een goede springruiter op, dus dat scheelde.
Het eenigste wat een probleem vormde was de dubbel en de 3 sprong. die stond voor hem atijd te krap.dit is beter geworden toen we veel , laag deden oefenen.We hebben het toen langzaam opgebouwd naar hoogere sprongen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:51

Valt het niemand op dat dit paard gewoon opgerold loopt? (ongeacht of ie nou in de krul getrokken word of achter de teugel kruipt...)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:16

Robijntjah schreef:
Valt het niemand op dat dit paard gewoon opgerold loopt? (ongeacht of ie nou in de krul getrokken word of achter de teugel kruipt...)

jawel dat had ik ook gezien, maar daar gaat dit topic niet over
dus daarom begin ik er niet over
je hoeft niet altijd commetaar te hebben op foto's
zij vraagt iets over het springen en te hoog springen dus vandaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:20

Eh ja maar voor je begint te springen lijkt mij dat ie dressuurmatig ook wel redelijk moet kunnnen lopen, en dus zeker niet zijn rug wegdrukt...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:39

ze moet het paard gewoon door iemnd laten rijden die er wel op blijft zitten. Het is voor een jong paard nl niet normaal dat er iemand steeds boven de sprong vanaf valt en idd, eerst dressuurmatig 100% in orde hebben voordat je met een paard gaat springen.....

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:37

Ik heb ook n merrie die 9 van de 10 keer zo achterlijk hoog (maar wel heel gaaf ) springt, daarom spring ik er zelf ook niet mee, kan ik er ook niets aan verpesten

narrator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:54

Whoooow
nog nooit van gehoord !! dat ie zo hoog springt! pfuuu heeft dus echt springersbloed inzich? nou, Succes er mee! ..!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 01:23

Het is heel leuk om met een 3-jarige te gaan springen en 50- 60 cm is beslist niet erg. Met mijn eigen paard hebben we ook 2x een huppeltje gemaakt om te zien hoe ze is op een sprong, dit was al wel op bijna 4-jarige leeftijd.

Hierna heb ik haar nog een keer vrij laten springen. Ik wacht tot ze de leeftijd van 5 jaar bereikt heeft en haar gewrichten volgroeid zijn.
Het is ook een laatbloeier

Mijn merrie gooit haar kont absoluut niet omhoog maar springt zoals van een paard verwacht mag worden. Benen optrekken naar het hoofd en niet andersom. De rug is recht boven de sprong vandaar dat je hier ook zo makkelijk op kunt blijven zitten. Een goed paard taxeert hoeveel energie hij nodig heeft voor een hindernis en dat kunnen ze al op heel jonge leeftijd .

Hieronder zal ik een aantal foto's plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kijk die rug mooi recht, daar kun je op blijven zitten en nog makkelijk ook

Afbeelding

Afbeelding
Landt in de goede galop.

Afbeelding

Ik wil graag foto's van jou paard zien tijdens het springen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:02

Dat het paard zijn kont omhoog gooit is niet erg, hij is gewoon erg onstuimig. Maar ook ik wil wel graag foto's zien! Kun je hem laten vrijspringen en een foto'tje maken?
Dan kan iedereen zien wat je bedoelt.....

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:07

beter te hoog dan te laag toch ? ha h aha h ah

blacky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:28

Een paard wat zijn kont in de lucht gooit tijdens het springen heet bascule, een goed springpaard moet goed kunnen basculeren op de sprong en is dan inderdaad een stuk moeilijker uit te zitten, dit moet je niet willen veranderen springruiters doen een moord voor een paard wat dat talent heeft. Het is alleen niet goed om met een drie-jarige al te gaan springen onder het zadel, ik zou daar mee wachten totdat hij 4 jaar is de basis qua dressuur goed is en je hem ook echt los kan rijden qua spieren in de rug etc. voordat je met hem gaat springen.

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:20

Een paard moet kunnen taxeren hoe hoog de sprong is en met zo min mogelijk verspilling van energie deze hindernis kunnen nemen want er volgen er nog een aantal. Waarom zou een paard een hindernis van 1.00 mtr. met 1.60 nemen.

De rug moet recht zijn boven de sprong. Het paard moet volledig in evenwicht zijn.

Met de kont in de lucht wil ik niet springen dan donder ik er voorover af.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:58

Heb niet alles gelezen. Maar als ie pas 3 is, geef hem nog even de tijd. Laat het springen nog even achterwege en doe dat af en toe, richt je verder nog even op dressuur en balken. Over een balk liggen op de grond, als je daarover galoppeert.Springt ie dan ook zo hoog?Misschien daarmee eerst oefenen dat ie daar rustig en beheerst overheen moet.

Dan als ie 4 is geweest (liever nog later) pak je het springen gewoon goed op met lessen enzo. Is ie al wat ouder, meer richting uitgegroeid en heeft ie betere controle over zijn eigen benen. Als je dan het springen oppakt, kan het geen kwaad als je wat vaker oefent omdat ie al wat ouder is en kun je hier gericht op trainen. Voor nu misschien even blijven bij dressuur, VD en af en toe afwisselen met balkjes en soms een sprongetje.. Lijkt mij het beste..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:42

Citaat:
Een paard wat zijn kont in de lucht gooit tijdens het springen heet bascule

Een paard dat zijn rug rond maakt boven de sprong is aan het basculeren. Zijn kont in de lucht gooien werkt dit juist tegen. Dit doet hij uit baldadigheid. Hij is gewoon nog hartstikke jong.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:29

het zou kunnen dat hij na het hoogste punt van de parabool zijn kont nog eens extra omhoog gooit, om achter geen fout te maken. Dat is idd lastig uitzitten, probeer zelf je schouders terug te houden zodat je niet te ver naar voren zit.

En verder vooral werken aan de rust en ontspanning, vooral lage sprongen doen. Die hoogte komt straks wel.

En een in-uitje in een keer kan best, je staat alleen als ruiter wel raar te kijken