Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Applelove schreef:De nek hoort het hoogste punt te hebben. tuurlijk moet je VOOR de oprichting de achterhand er onder hebben. het maximale + uitgestrekte/middendraf als je wilt dat dat goed uitkomt moet je eerst zijn hoofd+hals in oprichting hebben. Ooit een uitgestrekte draf gezien met een paard dat lang en laag loopt? kwam het paard goed uit de voeten?

Okkie1 schreef:
Het is juist de kunst om VWNW/LDR je paard op de achterhand te rijden, dán ben je pas de rug aan het trainen en voorkom je ook dat je vast loopt op een bepaald punt door aanleuningsproblemen/blessures/rug- en/of nekklachten van het paard.
)
Citaat:Ik train de verzameling door het paard in een rustig, beheerst en constant tempo te laten lopen. Met (meestal) in elke hand één zweep, daarmee tik ik in het ritme op het kruis van het paard om elk achterbeen apart aan te kunnen moedigen dat sneller te verzetten zonder het tempo te verhogen. Daarbij wil ik dat het paard over de rug en door de hals door blijft treden, vrij rond ingesteld met zo min mogelijk druk op mijn teugels zodat het paard zichzelf blijft dragen. Wanneer het zwaar wordt en het paard op mijn teugels wilt hangen maak ik een ophouding en laat ik de achterhand even extra ondertreden, daardoor verleg ik de grens en na een paar passen extra vragen, als ik tevreden ben laat ik het paard een paar rondes stappen. Dat herhaal ik tot ik een beetje vooruit ben gegaan in mijn training.
Kafue schreef:De nek moet ALTIJD het hoogste punt zijn. Zelfs in het VWNW is de nek het hoogste punt.
Kafue schreef:Als je eerlijk rijd en niet gedwongen in de houding trekt dan is en blijft de nek altijd het hoogste punt. Oneerlijk geeft de derde nekwervel als hoogste punt.
In ongewone houdingen dan kan het wel in bepaalde gevallen zo zijn dat de nek niet meer het hoogste punt is, alsmede bij het achter de loodlijn rijden/trekken.
Kafue schreef:Het echte LDR zet het paard altijd op de voorhand om een actief verder ondertreden achterbeen te krijgen.
Kafue schreef:En als je de hals van een paard wilt gaan plaatsen kun je dat alleen bereiken door het dier van achter naar voren met zit en been naar de vragende hand toe te rijden. Waarbij 80% zit, 15%veen en slechts 5% handwerking is.
Kafue schreef:Trekken naar een houding is uit den boze daar een blokkerende hand het binnenachterbeen blokkeert en takt verloren gaat.
Voor het oog mag iets mischien goed lijken, we moeten echter net even iets verder kijken, wat goed lijkt kan wel helemaal verkeerd zijn.
Kafue schreef:Een houding moet bij het paard en zijn niveau van spier, pees en botwontwikkeling passen niet bij het idee van de ruiter.
Rijd met je gevoel, rijd eenvouding en vriendelijk.