Via internet is er geen pasklare oplossing aan te reiken. En jij weet net zo goed als ik dat niet iedereen die hier leest, kundig genoeg is om 'raggen' te onderscheiden van 'een grens stellen' zoals jij dat zo keurig noemt. Dus vandaar dat ik altijd heeeeel voorzichtig ben om woorden zoals 'flossen' te gebruiken, als je daar niet de praktijk van kan laten zien.
Buiten dat flossen gewoon bijzonder onsympathiek klinkt. Ik pas er ook voor om te schelden in de buurt van mn dieren, ik vind dat niet kunnen. Ik heb echt geen respect voor ruiters die tijdens het rijden constant aan het vloeken en tieren zijn op hun paard. Verkoop dat beest dan, als je er zo van baalt (maar goed, dat is een andere discussie).
En, het voornaamste punt, weet ZEKER dat je paard helemaal gezond is als je gaat werken!! En niet omdat de buurman gezegd heeft dattie gezond is, of omdat men zelf wel denkt te kunnen zien hoe het er van binnen uitziet. Een paard kost al genoeg, dus die ene keer een goede diagnose van een kundig iemand (anders dan reguliere DA) kan er dan ook wel vanaf, en dan kan je met een goed geweten aan t werk.
jij weet waarschijnlijk ook wel dat de meeste rijtechnische problemen eigenlijk lichamelijke problemen zijn, denk ik zo?
Als ik hier zou schrijven dat ik mn paard gewoon es even goed op zn plek zet, terwijl ik heel goed weet (of althans denk te weten

) wat ik doe, en iemand met een paard met een blessure leest dat (want die oetlummels zitten ertussen) en gaat daar een eigen interpretatie aan geven en gaat vervolgens heel onvriendelijk rijden, vind ik dat geen fijn idee.
Maar goed, ik ben nu eenmaal een softie (met vooralsnog hele brave paarden)... Geeft niks hoor!