druk op de teugels, wat vinden jullie hiervan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:12

Cer schreef:
Maar nee, zoek het vooral bij het paard... dan kom je er! Want paarden doen tenslotte niets liever dan de mens dwarszitten, en het leven voor zichzelf zo oncomfortabel mogelijk maken
r

HIhihi dis lachen Cer ik kan genoeg sturen om aan te voelen wat er bij welk paard wel en niet werkt, een gevoellig paard heeft ook geen flos of skup nodig......... die heb je al over de zeik als je gewoon je hand sluit, en dat is voor zo een paard al "straf" zat.

Maargoed, geeft niks

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:14

Oh gelukkig dat het niks geeft....
Ik zou me bijna zorgen gaan maken...

Zoveel mensen zoveel meningen, en over internet beoordelen hoe je iets op moet lossen is altijd erg ingewikkeld.

Uiteindelijk ben ik arrogant genoeg om van mezelf ook te vinden dat ik weet waar ik over praat. Nou, dan is iedereen weer blij..

Geeft niks!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:18

ik rij heel veel verschillende paarden allemaal ook een verschillende aanpak. De ene duld ik nul van, de ander heeft spelingsruimte, Standaard is echter dat ik niet vriendelijk blijf als een paard niet wenst te luisteren. Komt heel, heel zelden voor...... maar vooral bij jongelingen die aan het zoeken zijn naar grenzen wel, en dan kan je maar beter duidelijk die grens aangeven. En hoe je die grens aangeeft is per paard verschillend, maar die grens moet JIJ wel bepalen. En als dat betekend dat ik bij het ene paard effe flos en bij het andere paard alleen mijn hand sluit..... dan is dat zo.

Maaruh hoe geef jij een grens aan dan, of ben jij zo een ruiter die het maar blijft vragen, en vragen, en vragen, en vragen

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:36

KiWiKo schreef:
maar vooral bij jongelingen die aan het zoeken zijn naar grenzen wel, en dan kan je maar beter duidelijk die grens aangeven.

Grappig, mijn ervaring is juist dat jonge paarden heel meegaand zijn, en alleen 'zogenaamd' dwars zijn als ze iets niet begrijpen. Als je normaal aanrijdt, stap voor stap, kom je vaak niet eens een probleem tegen.. Ieder wezen heeft het recht om aan te kunnen geven dat ie zn dag niet heeft. Iedere dag moeten presteren houdt niemand vol, maar gek genoeg verwachten we dat van onze dieren wel.

Citaat:
En hoe je die grens aangeeft is per paard verschillend, maar die grens moet JIJ wel bepalen. En als dat betekend dat ik bij het ene paard effe flos en bij het andere paard alleen mijn hand sluit..... dan is dat zo.

Ik kan er echt niets meer van maken dan dat ik niet flos... ik hou daar gewoon niet van. Ik geef druk met mn hand en met mn been ondersteun ik dat. Los het op door stelling te rijden, voltes, gebroken lijnen, goed de motor activeren.
Een paard wat comfortabel is, geeft na en is licht op je hand.
Als het echt niet zou werken zou ik wellicht nog eerder kiezen om het vanaf de grond op te lossen.. pessoa oid.

Een paard wat te rennerig is, moet eerst rustig worden, voordat ik uberhaupt iets met nageeflijkheid ga doen. Een paard wat niet rustig is, leert niks.

Citaat:
Maaruh hoe geef jij een grens aan dan, of ben jij
zo een ruiter
die het maar blijft vragen, en vragen, en vragen, en vragen

En van deze typering hou ik al helemaal niet ...

Ik heb het meeste ervaring met paarden die door een ander verziekt zijn, en zelfs bij die paarden wil 99% het gewoon weer voor je proberen. Veel meer credit dan dat je bij mensen krijgt hoor. Moet ik hun dan gaan straffen omdat iemand anders t verpest heeft? Nee, het is aan mij creativiteit om een passende oplossing aan te reiken. En ik moet bij mezelf te rade gaan hoe ik het het paard het makkelijkst kan maken om te gaan snappen wat ik bedoel, dat ben ik verplicht naar het paard toe. En het hoeft al helemaal niet binnen het uur dat ik daar sta. Maar dat lukt meestal wel En daar heb ik dan een enorm goed gevoel bij!!

Via internet is er geen pasklare oplossing aan te reiken. En jij weet net zo goed als ik dat niet iedereen die hier leest, kundig genoeg is om 'raggen' te onderscheiden van 'een grens stellen' zoals jij dat zo keurig noemt. Dus vandaar dat ik altijd heeeeel voorzichtig ben om woorden zoals 'flossen' te gebruiken, als je daar niet de praktijk van kan laten zien.
Buiten dat flossen gewoon bijzonder onsympathiek klinkt. Ik pas er ook voor om te schelden in de buurt van mn dieren, ik vind dat niet kunnen. Ik heb echt geen respect voor ruiters die tijdens het rijden constant aan het vloeken en tieren zijn op hun paard. Verkoop dat beest dan, als je er zo van baalt (maar goed, dat is een andere discussie).

En, het voornaamste punt, weet ZEKER dat je paard helemaal gezond is als je gaat werken!! En niet omdat de buurman gezegd heeft dattie gezond is, of omdat men zelf wel denkt te kunnen zien hoe het er van binnen uitziet. Een paard kost al genoeg, dus die ene keer een goede diagnose van een kundig iemand (anders dan reguliere DA) kan er dan ook wel vanaf, en dan kan je met een goed geweten aan t werk.

jij weet waarschijnlijk ook wel dat de meeste rijtechnische problemen eigenlijk lichamelijke problemen zijn, denk ik zo?

Als ik hier zou schrijven dat ik mn paard gewoon es even goed op zn plek zet, terwijl ik heel goed weet (of althans denk te weten ) wat ik doe, en iemand met een paard met een blessure leest dat (want die oetlummels zitten ertussen) en gaat daar een eigen interpretatie aan geven en gaat vervolgens heel onvriendelijk rijden, vind ik dat geen fijn idee.

Maar goed, ik ben nu eenmaal een softie (met vooralsnog hele brave paarden)... Geeft niks hoor!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:45

Grandmommy schreef:
Bedoel je met kuithulpen of je gehele been? ik gebruik normaal natuurlijk ook alleen kuitdruk, maar in die situatie gaat mijn hele been eraan. waarschijnlijk bedoel je dat met het conflicteren> want als je het onderscheid goet maakt is heel goed duidelijk wat je bedoelt. het is natuurlijk een kwestie van aanvoelen voor elk paard maar mijn pony weet dondersgoed wanneer ik mijn kuit aanleg of wanneer ik mijn knieen er bij gebruik. dus ik kom nooit in een situatie waarin de hulpen die ik geef onduidelijk zijn.

Jij bedoelt dan opsluiten binnen de zit neem ik aan? Kruis aantrekken, bovenbeen opspannen, kuiten eraan en sluiten?
Dat is nl. mijn optie 2, na gewoon gaan zitten, echter volgens mij gaat deze discussie over paarden die daar doorheen rammen.
Of bedoel je wat anders?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:50

Alle rijtechnische problemen zijn of lichamelijke problemen OF ruiterfout, heel simpel.

als een paard zijn dag niet heeft dan doen we ook niet veel, al het werk wordt altijd aangepast aan wat het paard die dag geeft...... MAARRRRR er moet WEL geluisterd worden, naar mijn been, zit en handhulpen. Dat heeft namelijk niks met oefeningen te maken, je kan alleen over de hoefslag rijden en toch willen dat er geluisterd wordt.

Ik heb het ook niet over loperige paarden, die vind ik juist fijn om mee te werken omdat ik heel goed in staat ben die loperigheid in arbeid om te zetten, met gewoon een stille, rustige ontspannen hand........

Waar ik slecht tegen kan is doordrammen, tegen het been hangen..... en dan kom ik wel eens in, niet nadat ik het eerst vriendelijk gevraagd heb, daarna rijtechnisch correct geeist.

Wat doe jij als je paard door je heen loopt???

Als een paard niet goed in zijn lijf in elkaar zit dan voel ik dat al bij pas 1 als ik erop zit. Ook bij vreemde paarden. Een paard die enorm stijf is zal ik nooit vragen om te buigen, omdat je eerst een lange weg ernaar toe hebt voordat het dier uberhaupt KAN buigen.

Maar ook dat dier moet luisteren, en als hij niet luisterd heeft het gewoon een probleem. En natuurlijk pas je de arbeid aan aan het paard.

Ik voel en zie dagelijks zo enorm veel paarden, en ik leer al mijn lesklanten eerlijk te zijn........ streng maar rechtvaardig, en ik ben heel trots op hoe ze het oppakken allemaal.

Hoe doe jij dat dan als het paard niet aan het been is? blijf je elke pas zo een paard weer naar voren rijden, OF kom je een keer goed in met een spoor, als een gezond paard geen stelling aan wil nemen......... laat je hem dan helemaal recht als een plank de hoek om gaan OF kom je een keer goed in met een spoor.
Wat doe jij als je bij a halt wil houden vanuit draf, je gaat in de hoek zitten, maakt een ophouding, maakt je lang, spant je buikspieren aan, maakt je zwaar en ontspant jezelf....... en het paard dendert door......

Wat doe jij als je paard het voortouw gaat nemen en op de lange zijde of over de diagonaal maar effe een middendrafje eruit gooit, zonder dat jij wat gezegd hebt, en zich ook even niet terug laat rijden op de zit?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:58

Cer schreef:
Via internet is er geen pasklare oplossing aan te reiken. En jij weet net zo goed als ik dat niet iedereen die hier leest, kundig genoeg is om 'raggen' te onderscheiden van 'een grens stellen' zoals jij dat zo keurig noemt. Dus vandaar dat ik altijd heeeeel voorzichtig ben om woorden zoals 'flossen' te gebruiken, als je daar niet de praktijk van kan laten zien.
Buiten dat flossen gewoon bijzonder onsympathiek klinkt. Ik pas er ook voor om te schelden in de buurt van mn dieren, ik vind dat niet kunnen. Ik heb echt geen respect voor ruiters die tijdens het rijden constant aan het vloeken en tieren zijn op hun paard. Verkoop dat beest dan, als je er zo van baalt (maar goed, dat is een andere discussie).

En, het voornaamste punt, weet ZEKER dat je paard helemaal gezond is als je gaat werken!! En niet omdat de buurman gezegd heeft dattie gezond is, of omdat men zelf wel denkt te kunnen zien hoe het er van binnen uitziet. Een paard kost al genoeg, dus die ene keer een goede diagnose van een kundig iemand (anders dan reguliere DA) kan er dan ook wel vanaf, en dan kan je met een goed geweten aan t werk.

jij weet waarschijnlijk ook wel dat de meeste rijtechnische problemen eigenlijk lichamelijke problemen zijn, denk ik zo?

Als ik hier zou schrijven dat ik mn paard gewoon es even goed op zn plek zet, terwijl ik heel goed weet (of althans denk te weten ) wat ik doe, en iemand met een paard met een blessure leest dat (want die oetlummels zitten ertussen) en gaat daar een eigen interpretatie aan geven en gaat vervolgens heel onvriendelijk rijden, vind ik dat geen fijn idee.

Maar goed, ik ben nu eenmaal een softie (met vooralsnog hele brave paarden)... Geeft niks hoor!

Hier heb je overigens helemaal gelijk hoor :D

i

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:07

Citaat:
Hoe doe jij dat dan als het paard niet aan het been is? blijf je elke pas zo een paard weer naar voren rijden, OF kom je een keer goed in met een spoor, als een gezond paard geen stelling aan wil nemen......... laat je hem dan helemaal recht als een plank de hoek om gaan OF kom je een keer goed in met een spoor.
Wat doe jij als je bij a halt wil houden vanuit draf, je gaat in de hoek zitten, maakt een ophouding, maakt je lang, spant je buikspieren aan, maakt je zwaar en ontspant jezelf....... en het paard dendert door......

Wat wil je nou?
Dat ik op al die dingen antwoord ga geven, terwijl ik net uit heb zitten leggen dat dat niet gaat over internet?

Als een paard heel flegmatiek is, eerst es kijken hoe je m enthousiast kan maken over lopen. Ik rij zeker niet bij elke pas naar voren, en ik vind het niet sympathiek dat je er dus maar vanuit gaat dat ik dat doe, of iig dat suggereerd.

Een paard wat braaf is, voert zn ding uit. Als hij dat niet doet, heeft ie daar een reden voor. Als een paard door een ophouding heenloopt omdat ie misschien net even afgeleid is, of omdat ik de hulp niet correct uitvoer (en mijn hulp is veeeeel simpeler dan dat jij beschrijft, ik zou t niet eens kunnen onthouden ) krijgt ie altijd een tweede kans. Als hij niet bevestigd is qua halthouden, kan ik ook niet verwachten dat het altijd correct uitgevoerd wordt..

maarre, we komen hier niet uit. Doe het vooral zo als jij denkt dat je het moet doen. Het enige waar ik je op wijs, is op een forum uitspraken die iedere malloot anders interpreteert. Dat doet niks af aan hoe jij dingen doet.

Ik heb ook geen zin om er een welles/nietus spelletje van te maken. Ik ga graag met paarden om op een manier waar ik me goed bij voel,en ik ga er maar vanuit dat iedereen dat wil (hoewel daar bij sommige aan te twijfelen valt).

Als ik nog es niet zo snel weg hoef, kijk ik weer es bij een les van je. (maarre, ik zal er dan niet bij gaan rijden hoor )

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:10

Citaat:
CER: Maar goed, ik ben nu eenmaal een softie (met vooralsnog hele brave paarden)... Geeft niks hoor!

KiWiKo:Hier heb je overigens helemaal gelijk hoor :D

Dat ik een softie ben?
Ja dat weet ik wel, and proud of it!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:18

Haahaha nee over mensen die onredelijk zijn tegen het paard en dan maar grof worden en denken dat het zo goed is

Kom je veel te veel tegen, die mensen moet je zulke enorme spiegels voorhouden.

Ik ben ervan overtuigd dat een paard een enorm dienstbaar dier is die altijd het beste zal geven wat het in zich heeft. Een paard kan ons in een voor hem hele simpele beweging rustig airborn maken, dat zouden van mij toch meer paarden moeten doen in sommige situaties..

Ik heb het geluk gehad dat ik veel paarden met heel veel karakter heb gereden en nog rij. Als ik onterecht strafte, ging ik met mijn kop in het zand, terwijl als het terecht was dat dan wel geaccepteerd werd. Dat soort paarden zijn de beste leermeesters, en eigenlijk vind ik het heel jammer dat er niet meer van dat soort paarden zijn, en nog jammerder vind ik dat ALS een paard iemand eraf gooit omdat deze loopt te klootviolen, dat het paard dan de schuld krijgt.

Ik zeg het wel eens in de les, "als ie je er nu afgooit, beloon ik hem he"

maargoed, zucht mijn frustratie

Katelijne

Re: druk op de teugels, wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:37

Ik ben nu pas begonnen met mijn 5 jarige arabier. Ik ben veel overgangen aan het maken. En ook veel plotse overgangen zodat mijn paard aandacht heeft voor mij. Als ik voel dat hij wat te snel gaat dan begin ik met voltes en dan kleinere voltes en veel met je zit werken.
Als ik een overgang maak naar een tragere tempo dan gebruik ik buiten mijn zit ook mijn stem zodat die die klik heeft . Mijn paard voelt dat ik met mijn zit hem afrem en tegelijk hoor hij een stemgeluid die hij kent en begrijpt en zo maakt hij die klik van wanneer hij die afremming voelt, dat hij spontaan al afremt.

Maar ik kan het wel begrijpen dat je soms wel eens je teugels moet gebruiken voor sterkere paarden.

Met mijn arabier werkt het nu zo prima maar er zijn nog zoveel methodes die misschien beter met jou paard klikken.
Moet je echt gaan uitzoeken en uittesten.

Groetjes,
Kat

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:41

BTW dat wij niet 'flossen' wilt niet zeggen dat we softies zijn en ons paard maar laten doen wat hij wilt. Ja ze worden gecorrigeerd als ze een fout maken, maar dus niet door te flossen. Ik kom ook echt wel eens wat sterker in dan normaalgesproken, maar niet door te trekken, hangen of flossen. Gewoon ook didactisch onderlegd, waarbij goed in het achterhoofd wordt gehouden 'kan mijn paard dit aan en zou hij het aan moeten kunnen?'
Daarbij komt ook nog dat idd niet iedereen (lees heeeeel weinig mensen) kunnen zien dat het paard het gewoonweg niet kan omdat hij het lichamelijk niet aankan, de hulp nog niet bevestigd is, of omdat de ruiter de hulpen niet goed geeft (de schuld ligt natuurlijk altijd bij het paard, want die heeft geen zin en wilt jou boos maken Zover kan een paard niet eens nadenken!!!)....
Als k dan op wedstrijden kijk en zie hoe laag het niveau vaak is (lees: rijden zonder enig verstand) vind ik het niet gek als paarden niet reageren. Door uitspraken als: 'dan ff flink trekken' of 'flossen' gaan mensen dit nadoen, terwijl de fout gewoon bij hunzelf ligt. Ben geloof k tzelfd aant vermelde als Cer, maargoed....Delen grotendeels dezelfde mening geloof k.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:38

mijn paard is ook loperig, en als ik dan teveel aan de teugels ga hangen enzo, gaat ze alleen maar harder
gewoon kleine ophoudingen, dieper zitten en stem werkt veel beter bij die van mij

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:57

Juist en omdat je op internet niet alle nuances uit kunt leggen zijn er ook mensen die jullie stukjes (cer en woodstock) verkeerd interpreteren. Deze mensen zullen uit jullie stukjes lezen dat je je paard nooit op zijn plek mag zetten. Vervolgens rijden ze in het bos het paard galoppeerd en komt niet netjes terug. Dan durven ze niet een flinke ophouding te maken omdat dat niet 'hoort' en het paard gaat vrolijk met ze op de loop. Vind ik bijna net zo erg hoor.

Verkeerd interpreteren kun je niet voorkomen.

Citaat:
natuurlijk altijd bij het paard, want die heeft geen zin en wilt jou boos maken Zover kan een paard niet eens nadenken!!!)....

Jij denk te ver door. je kunt rustig stoppen bij 'het paard heeft geen zin'. Als hij dat al doet om je boos te maken heeft daar niets mee te maken. Dat hij iets even moeilijk vind kan genoeg reden zijn om te proberen of hij even over die grens heen kan gaan en net even niet te luisteren. Ik help hem er dan graag aan herinneren dat hij het wel even moet doen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:40

pol013 schreef:
Juist en omdat je op internet niet alle nuances uit kunt leggen zijn er ook mensen die jullie stukjes (cer en woodstock) verkeerd interpreteren. Deze mensen zullen uit jullie stukjes lezen dat je je paard nooit op zijn plek mag zetten. Vervolgens rijden ze in het bos het paard galoppeerd en komt niet netjes terug. Dan durven ze niet een flinke ophouding te maken omdat dat niet 'hoort' en het paard gaat vrolijk met ze op de loop. Vind ik bijna net zo erg hoor.

Ik probeer geen termen neer te zetten die te heftig overkomen. En ik geef nergens suggesties hoe je het moet doen. Ik zeg niet dat je niet mag ingrijpen, ik zeg alleen dat hard inkomen niet hoeft. En dan heb ik het niet eens over buiten rijden, maar alleen over werk in de bak. Buiten rijden is een kunst apart, en een ieder die zn paard niet onder controle heeft, hoort niet buiten te rijden. Maar dat merk je in de bak al hoor

Citaat:
Dat hij iets even moeilijk vindt....

hier kan ik nog inkomen...

Citaat:
....kan genoeg reden zijn om te proberen of hij even over die grens heen kan gaan en net even niet te luisteren.

maar ook hier denk jij te ver door... hij probeert t niet, meestal gaat t per ongeluk, vanuit zn eigen gedrag. Maar hij probeert niet opzettelijk door jouw grens heen te gaan...

Citaat:
Ik help hem er dan graag aan herinneren dat hij het wel even moet doen

aardig van je

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:04

ik ben toch nog steeds liever een keer heel duidelijk dan 100 keer een beetje

En geloof me, kan je aan iedereen vragen die mijn rijtechniek kent, ik ben eigenlijk nog een te zachtaardige ruiter

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:25

pol013 schreef:

Verkeerd interpreteren kun je niet voorkomen.

Ja, over dat verkeerd interpreteren, daar ben ik het helemaal met je over eens.
Maar mijn punt is niet dat je een paard niet een keer op zn plaats mag wijzen (dat vind ik namelijk dat wel mag en ook gewoon af en toe nodig is) maar op welke manier dat gebeurd en door wie, daar gaat het mij om.
En in dat opzicht ben ik ontzettend tegen trekken en flossen, deze methode op zich al, en al helemaal als het ruiters met minder verstand van rijden en paarden betreft. Deze gaan het namelijk ook nog op 'onterechte' momenten gebruiken. (Mijn mening is dat dit onder geen enkele omstandigheden en door niemand gedaan mag worden maar goed)

pol013 schreef:
Quote:
natuurlijk altijd bij het paard, want die heeft geen zin en wilt jou boos maken

Jij denk te ver door. je kunt rustig stoppen bij 'het paard heeft geen zin'. Als hij dat al doet om je boos te maken heeft daar niets mee te maken.

Misinterpretatie denk k, ik denk dat ABSOLUUT niet, maar er zijn ruiters die dus echt menen dat een paard zo in elkaar steekt... Met de rest van de reactie voeg k me weer bij Cer

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:30

Ik rijd vaak op de pony's die veel trekken en het juist lekker vinden als je dus gaat "hangen" aan de teugels. Ik heb nu zelf ondervonden dat als ik knijp-los-knijp-los de hele tijd blijf doen, dat die 2 pony's dan veel ontspanner lopen, ze gaan soms zelfs evenjtes dat koppie naar beneden doen (ze lopen altijd met de neus in de wind, eigewijze haflingers, brede type )

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:44

In 99% van de gevallen is het de fout van de ruiter. Maar bij jonge dieren moet je heel duidelijk rijden en bevestigen.
Ik sluit mijn hand heus ook weleens door, ho is ho en doordenderen omdat ze heet is wordt niet getolereert.

Ik moet zeggen dat mijn paard heel duidelijk is in haar signalen en als ik haar onterecht bejegen, ik toch echt een zandruiter wordt.

Ik ondersteun haar in de aanleuning en bevestig alles wat ze goed doet. Heel af en toe pak ik er een zweep bij om net even wat duidelijker door te komen met mijn hulp. (rijdt zonder sporen)

Ik rijdt haar terug naar het halthouden/stap omdat ze daar het beste op reageert, is ze heel drammerig dan mag ze ook nog een aantal passen in de achteruit.

Elk paard heeft een andere aanpak nodig en de ene krijgt meer ruimte dan de ander.

Carmuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 14:00

[quote="KiWiKo"]ik ben toch nog steeds liever een keer heel duidelijk dan 100 keer een beetje

Ben ik het helemaal mee eens.....
En idd mij noemen ze ook nog wel een beetje softy

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:47

Heb niet alles gelezen, maar wil toch weer even terugkomen op de vraag die is gesteld..

Ook ik ben voor liever in een keer duidelijk, dus als een paard onder je vandaan loopt een flinke ophouding geven om daarna weer te ontspannen. En dat is volgens mij iedereen, maar zodra ik dan op een paard zit en dit moet toepassen is dat een stuk moeilijker..

Continu druk op de teugels vind ik dus niet goed, maar het is helaas een voorkomen waar veel ruiters zichzelf schuldig aan maken. Het paard loopt onder ze vandaan, dus klampt de ruiter zich aan de teugels trekkend vast. Liefst nog met beide benen afgestoken van het paard, want hard gaat hij al. Tegenovergestelde van wat goed is, maar ondanks dat toch een feit veel veel ( vaak nog onervaren ruiters) zich onbewust schuldig aan maken. Ik heb ook moeten leren en voelen dat dit niet goed is en hoe goed dat je het weet, doen is dan nog een tweede!! :

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:22

Carmuh schreef:
Ik zie heel vaak mensen die als hun paard een beetje loperig is en steeds onder hun vandaan lopen dat ze dan constant druk op de teugels hangen dus de hele tijd druk op de teugels om proberen in te houden, zelf doe ik altijd ophoudinkjes geven en diep zitten luistert hij niet, trek ik een keer hard, zoals mijn lesgeefster "kiezen er 1 x uittrekken" en dan moet ik hem weer laten ontspannen, zelf ben ik meer voor een keer erge druk zodat hij het maar even voelt dan maar de hele tijd in die mond van het paard te lopen hangen/trekken
Wat vinden jullie??

precies het is vragen en dan ontspannen anders weten ze het verschil toch niet meer!!