Ik weet me geen raad meer.. verkopen of toch niet?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knapmannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:01

tienus63 schreef:
Kort door de bocht: wanneer de ruiter het vertrouwen in z'n paard kwijt is, heeft het geen zin om een combinatie te blijven.

Ben ik het ook mee eens. Mijn eerste paard kon ook in ene uitspatten. Ik werd ontzettend bang van hem en durfde amper nog te rijden. Helaas heb ik die om andere redenen moeten laten afmaken. Toen kocht ik mijn huidige paard. Super braaf had al wat gezien (toen ik hem kocht 8 jaar) maar geen trapzak. Hij steigerd of bokt nooit. Er ging een wereld voor mij open. Ik ben nu 4 jaar verder en ik ben angstvrij. Ik had altijd gezegd mijn 1e paard gaat niet weg hoe bang ik ook was. Nu heb ik door omstandigheden geleerd hoe het is om echt plezier te hebben met je paard, en kom ik op die uitspraak terug. Je moet angstvrij kunnen zijn met je paard dan beleef je de mooiste momenten. Dus hoe moeilijk het ook is verkoop haar en zoek een paard wat wel bij je past. Je hebt een leuke merrie en die zal echt wel goed terrecht komen bij een ruiter waar het wel mee klikt. Ik wens je heel veel succes met het maken van je beslissing ik snap dat dat erg moeilijk is.

Eusebio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:05

tienus63 schreef:
Kort door de bocht: wanneer de ruiter het vertrouwen in z'n paard kwijt is, heeft het geen zin om een combinatie te blijven.

Nee hoor dit is niet kort door de bocht, het is de werkelijkheid.

gucci_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 09:42

even over degene die het hebben over de wei.. ze MAG niet langer dan 2 uur.. en nu KAN ze NIET meer i.v.m. een slechte wei.. ik laat haar ook niet voor me lol binnen staan hoor!! dan kan er weer geroepen worden ga naar een andere stal maar dat beesie wordt ook helemaal gek van al dat verhuizen..

Issy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:58

je staat voor een meoilijke keuze, ik denk ook dat als er geen klik en geen vertrouwen is het voor jezelf en voor je paard uiteindelijk beter is om haar dan te verkopen ookal doet dit veel pijn. Jij kan met een ander paard je vertrouwen weer terug krijgen, en jouw paard kan ook weer op een goed adres terecht komen. De verkoopreden dat het niet goed klikt is helemaal niet iets waar jij je voor moet schamen. ik denk juist dat heel mensen lang blijven doormodderen terwijl de klik er niet is, dat is voor zowel ruiter als paard niet goed.

Eusebio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:31

Issy schreef:
je staat voor een meoilijke keuze, ik denk ook dat als er geen klik en geen vertrouwen is het voor jezelf en voor je paard uiteindelijk beter is om haar dan te verkopen ookal doet dit veel pijn. Jij kan met een ander paard je vertrouwen weer terug krijgen, en jouw paard kan ook weer op een goed adres terecht komen. De verkoopreden dat het niet goed klikt is helemaal niet iets waar jij je voor moet schamen. ik denk juist dat heel mensen lang blijven doormodderen terwijl de klik er niet is, dat is voor zowel ruiter als paard niet goed.

Issy, ik sluit me helemaal bij je aan.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:42

gucci_girl schreef:
even over degene die het hebben over de wei.. ze MAG niet langer dan 2 uur.. en nu KAN ze NIET meer i.v.m. een slechte wei.. ik laat haar ook niet voor me lol binnen staan hoor!! dan kan er weer geroepen worden ga naar een andere stal maar dat beesie wordt ook helemaal gek van al dat verhuizen..

zo bedoelde ik en de rest die het over de wei hadden ook niet!...ik weet echt wel dat je er alles aan doet om je paardje gelukkig te maken..alleen is het wel een mogelijkheid dat ze zo is!

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 11:46

Als je toch nog mocht willen proberen met haar, overleg eens met Balingehof in Drenthe, die hebben veel ervaring met dit soort probleemgevallen. ALs de klik er echt niet is en je bent het vertrouwen kwijt, dan is verkopen de enige optie. Het vervelende van verkopen is dat je niet goed weet waar ze dan terecht komt. Uit je hele verhaal proef ik toch nog wel een grote verantwoordelijkheid voor je paard en dat is te loven! Ik zou toch nog overwegen of een stal met meer vrijheid voor haar (land, paddock, gezamenlijke stalling) iets zou kunnen helpen.

Sterkte,

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:22

gucci_girl schreef:
ja verschil is er wel.. op me vorige stal stond ze de hele dag op de wei buiten het rijden om en 's nachts stond ze op stal.. hier staat ze nu binnen ivm. het slechte weer en de wei die slecht is.. anders mogen ze maar 2 uur per dag op de wei maargoed.. daar zal het probleem echt niet door ontstaan hoor

Toch denk ik dat het er zeker wel mee te maken kan hebben!

Als ik kijk naar mijn eigen 5-jarige merrie...ik heb dr vanaf dat ze drieenhalf was, op de stal waar ik toen stond had ze het totaal niet naar dr zin (zre stond daar ook 22 uur per dag op stal) en was ze niet vooruit te branden.
Vorig jaar heb ik haar drie maanden mee genomen naar Rien van der Schaft toen ik daar werkte, ze stond daar elke ochtend zo'n 5 uur in de wei en smiddags moest ze en uurtje aan het werk, dat deed haar goed, ze leefde helemaal op!
Vervolgens gingen we weer naar huis en kwam ze weer op de oude stal te staan! Ik had verwacht dat ze meteen weer een dooie trapzak zou worden. Maar dat was niet zo, ze kon na een uur werken ineens helemaal zo uit dr pan schieten (hetzelfde als bij jou) en dan bleef ik echt niet zitten! Ik heb toch best wat ervaring maar het was gewoon niet leuk meer, als ze ging dan ging ze ook gewoon! Twee maanden later had ik mijn oude dode knolletje weer terug die niet vooruit te branden was en altijd in een hoekje stond met haar hoofd hangend!
Toen ik dr zo zag heb ik meteen actie ondernomen en ben op zoek gegaan naar een stal meet meer bewegingsruimte voor haar en die heb ik gevonden, ze staat nu sinds een maand of 8 op een privestal waar ze zomers dag en nacht buiten lopen op een land van 3hectare met een schuilstal en alles en s'winters overdag buiten en snachts in een stal van 4x4!

Je herkent mijn paard echt niet meer terug, het is nu echt het ideaalbeeld van een fijn paard!

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je goed moet luisteren naar je paard en je eigen gevoel, jij weet zelf wat het beste is voor jou en je paard!
Maar bij mijn paard heeft het ook ongeveer 3 maanden geduurt en daarna was het over, dus maak aub niet te snel een beslissing voordat je er spijt van krijgt!

En wat dat verhuizen betreft: mijn paard is ook een aantal keer verhuist, maar ze is er wel elke keer op vooruit gegaan, dat is het allerbelangrijkst, als je haar verkoopt verhuist ze toch ook

In ieder geval heel veel suc6 en sterkte met je beslissing!

marleen_usar

Re: Ik weet me geen raad meer.. verkopen of toch niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:42

Als het een reactie is op pijn dan moet dat bokken er altijd zijn,of ieder geval wel vaker.Wanneer je een paard niet meer vertrouwd is dat heel jammer ik heb het idee dat het toch ergens vandaan komt.Wat je kan doen is je paard verkopen maar het paard houd dan het probleem en gaat dan van de ene eigenaar naar de andere eigenaar. Doet het paard het als het een ander paard ziet? Of ook op andere momenten?

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:22

Heel veel sterkte..

ik heb met Gracy ook heel veel problemen gehad, ik was ook het vertrouwen in haar kwijt door haar gedrag. Dit had als achtergrond zowel medische als traumatische problemen..

Uit eindelijk hebben we alles weer goed gekregen en het vertrouwen in elkaar terug gewonnen..Maar het blijft lastig..

Je hebt in lek geval goed alle dingen overwogen en wat je ook kiest, het zal voor jou de juiste zijn!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:38

Als ik het zo lees, denk ik dat het verstandiger is om met het paard te stoppen. Dat kan heel moeilijk zijn. Als je op een ander paard je vertrouwen weer terug kan krijgen, weet je weer wat genieten van paardrijden is. Op deze manier kom je daar niet achter, hoe graag je dat ook zou willen. Als je medische problemen, pijn, trauma e.d. kan uitsluiten, dan kan het ook aangeleerd gedrag zijn. Het is zeer moeilijk om dat eruit te krijgen. Als het paard gevaarlijk reageert, kan dat gevaarlijk voor het paard, de ruiter en andere ruiters zijn. Het idee om het paard te verkopen kan voor jou een oplossig zijn. Je moet echter wel afvragen of het paard onder een andere ruiter niet dezelfde problemen zal geven. Als dat zo is, dan zijn er weinig vooruitzichten voor het paard om als rijpaard gebruikt te worden. Je kan het paard ook als gezelschapspaard voor andere paarden kopen. Er kan dan mee getut worden en mensen kunnen er plezier aan beleven. Ik zou het paard niet als rijpaard verkopen als je kan verwachten dat de volgende eigenaar in de problemen komt met rijden of als er iets gebeurt. Je krijgt dan hele andere problemen die je beter niet kan hebben of krijgen.

Sluit medische problemen uit. Kijk wat een echt ervaren ruiter ervan vindt. Als je paard door een andere ruiter, zonder extra risiko, bereden kan worden doe er dan afstand van. Als het paard niet zonder extra risiko bereden kan worden, maak er dan een gezelschapspaard van of zoek naar een andere oplossing. Verkoop het paard als het niet bereden kan worden niet als rijpaard. Je weet niet wat je je paard of de volgende eigenaar aandoet. Je zal dan een andere oplossing moeten zoeken.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:59

Goofy44 schreef:
Als ik het zo lees, denk ik dat het verstandiger is om met het paard te stoppen. Dat kan heel moeilijk zijn. Als je op een ander paard je vertrouwen weer terug kan krijgen, weet je weer wat genieten van paardrijden is. Op deze manier kom je daar niet achter, hoe graag je dat ook zou willen. Als je medische problemen, pijn, trauma e.d. kan uitsluiten, dan kan het ook aangeleerd gedrag zijn. Het is zeer moeilijk om dat eruit te krijgen. Als het paard gevaarlijk reageert, kan dat gevaarlijk voor het paard, de ruiter en andere ruiters zijn. Het idee om het paard te verkopen kan voor jou een oplossig zijn. Je moet echter wel afvragen of het paard onder een andere ruiter niet dezelfde problemen zal geven. Als dat zo is, dan zijn er weinig vooruitzichten voor het paard om als rijpaard gebruikt te worden. Je kan het paard ook als gezelschapspaard voor andere paarden kopen. Er kan dan mee getut worden en mensen kunnen er plezier aan beleven. Ik zou het paard niet als rijpaard verkopen als je kan verwachten dat de volgende eigenaar in de problemen komt met rijden of als er iets gebeurt. Je krijgt dan hele andere problemen die je beter niet kan hebben of krijgen.

Sluit medische problemen uit. Kijk wat een echt ervaren ruiter ervan vindt. Als je paard door een andere ruiter, zonder extra risiko, bereden kan worden doe er dan afstand van. Als het paard niet zonder extra risiko bereden kan worden, maak er dan een gezelschapspaard van of zoek naar een andere oplossing. Verkoop het paard als het niet bereden kan worden niet als rijpaard. Je weet niet wat je je paard of de volgende eigenaar aandoet. Je zal dan een andere oplossing moeten zoeken.

Ben het zover met je eens, maar wat ik al in een eerder stuk vermelde is dat het paard bij mij ONDER het zadel GEEN PROBLEMEN heeft gegeven, juist helemaal niet, ze was altijd braaf en werkte graag.
Toen ze die bewuste dag door het lint ging, stondt ik er (gelukkig) naast. Maar het gaat hier niet om mij, het gaat om Gucci_girl die absoluut het vertrouwen zoek is. Dit paard zal heel goed functioneren onder een ervaren ruiter of amazone.

gucci_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 15:18

nou wat ik dan wel raar vind is dat ze het niet altijd doet wanneer ik erop rij.. ze heeft het 2 keer gedaan.. en niet 2 keer achter elkaar maar daar zaten ook weken tussen.. als ze het tructje door heeft dat ze dit bij mij kan flikken dan had ze het allang veel vaker gedaan denk ik....

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:41

Tja, ik zou er toch nog eens een andere veearts/holist naar laten kijken. Dat de 1e niets heeft kunnen vinden wil niet zeggen dat er ook niets aan de hand is.

Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat de overgang te groot is geweest voor je paard. Als ik het goed gelezen heb heb je een jong paard gekregen dat 24/7 in een kudde liep. Nu is hij ingereden en staat 22/7 op stal. Ik heb geen idee hoe vaak en hoe lang je met hem werkt maar het kan nooit kwaad om een paard dat net aangereden is een rustpauze (in de wei) te gunnen.

Sowieso zou ik naar een andere stal gaan want 22/7 op stal is voor geen enkel paard goed maar een paard dat kort geleden is ingereden heeft zeker vrije beweging nodig (spierpijn!).

Succes en geef het niet te snel op he
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 28-10-05 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Eusebio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:46

gucci_girl schreef:
nou wat ik dan wel raar vind is dat ze het niet altijd doet wanneer ik erop rij.. ze heeft het 2 keer gedaan.. en niet 2 keer achter elkaar maar daar zaten ook weken tussen.. als ze het tructje door heeft dat ze dit bij mij kan flikken dan had ze het allang veel vaker gedaan denk ik....

Precies, en dat heeft ze dus niet gedaan.
Nog zo'n vraagteken dus......

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:58

gucci_girl schreef:
daar zal het probleem echt niet door ontstaan hoor

O, jawel, verandering in voer, een andere omgeving, alleen maar binnen, misschien een medisch probleem...allemaal mogelijk.
Eerst wat je kunt veranderen is het voer, en het feit dat ze maar paar uurtjes naar buiten mag.
Verder is het erg lastig om te beslissen of dit echt puberaal gedrag is, of dat er lichamelijk iets niet in orde is. Daar kan veel tijd overheen gaan, zonder dat je iets kunt vinden.
Ik zou iig kijken of er iets aan de rug schort, eventueel de arts laten kijken of er cyste op de eierstokken zit.
Maar uiteindelijk moet jij de beslissing maken of je met dit paard verder wilt. Ze heeft een mooi groot oog, en als ik het zo hoor zou je het ver met haar kunnen schoppen, maar als het vertrouwen er niet is doe je jezelf er geen plezier mee.
Een paard is te duur om alleen maar naar te kijken.

gucci_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 16:04

ellenlouise schreef:
Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat de overgang te groot is geweest voor je paard. Als ik het goed gelezen heb heb je een jong paard gekregen dat 24/7 in een kudde liep. Nu is hij ingereden en staat 22/7 op stal. Ik heb geen idee hoe vaak en hoe lang je met hem werkt maar het kan nooit kwaad om een paard dat net aangereden is een rustpauze (in de wei) te gunnen.

je hebt het niet helemaal begrepen.. ze stond daar in de wei.. werd heel af en toe door mij bereden.. toen werd ze van mij ging ze 's nachts op stal en verder de wei op en had +/- 1,5 uur beweging per dag.. weer wat later stond ze langer op stal omdat de wei slecht was.. na een paar maanden ben ik verhuisd naar een andere stal.. daar liep ze 2 uur per dag op de wei.. werd ze bereden.. en nu staat ze niet meer in de wei i.v.m. een te slechte wei door het weer.. het is dus niet zo dat ze van de wei geplukt is.. ingereden is en op stal gedonderd is.. ze was al ingereden er werd alleen weinig mee gedaan.. toen ik ermee ging rijden zijn het aantal uren op de wei afgebouwd

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:23

Ik kan me voorstellen dat je zo geschrokken bent (zou ik ook zijn) dat je nu je paard niet vertrouwt. Dat lijkt me ook wel verstandig: een paard dat flipt is niet te vertrouwen. Helemaal de onregelmatigheid en onverwachtheid van de buien (tot nu toe pas 2x toch) maken het gevaarlijk.

Maar echt, ik heb je verhaal nu een paar keer gelezen, en het klinkt toch echt niet alsof dit paard specifiek met jouw een probleem heeft. Ik heb echt sterk een vermoeden dat het niet aan jou ligt (het is toch heel lang goed gegaan?). Het klinkt niet als normaal verzet/puber-gedrag.

(Ik ken jou en je paard niet, dus het is moeilijk om zo van papier te beoordelen. In ieder geval: volg je eigen gevoel en luister niet teveel naar de mening van anderen. Jij kent je paard toch het beste...)

Een advies van velen dat je hopelijk wel ter harte neemt :
Ik denk dat het heel verstandig zou zijn om, voordat je verder gaat (wat je ook besluit) een goede dierenarts/fysio naar dit paard te laten kijken.

Eusebio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:34

Birta schreef:
Ik kan me voorstellen dat je zo geschrokken bent (zou ik ook zijn) dat je nu je paard niet vertrouwt. Dat lijkt me ook wel verstandig: een paard dat flipt is niet te vertrouwen. Helemaal de onregelmatigheid en onverwachtheid van de buien (tot nu toe pas 2x toch) maken het gevaarlijk.

Maar echt, ik heb je verhaal nu een paar keer gelezen, en het klinkt toch echt niet alsof dit paard specifiek met jouw een probleem heeft. Ik heb echt sterk een vermoeden dat het niet aan jou ligt (het is toch heel lang goed gegaan?). Het klinkt niet als normaal verzet/puber-gedrag.

(Ik ken jou en je paard niet, dus het is moeilijk om zo van papier te beoordelen. In ieder geval: volg je eigen gevoel en luister niet teveel naar de mening van anderen. Jij kent je paard toch het beste...)

Een advies van velen dat je hopelijk wel ter harte neemt :
Ik denk dat het heel verstandig zou zijn om, voordat je verder gaat (wat je ook besluit) een goede dierenarts/fysio naar dit paard te laten kijken.

Het paard is doorgemeten en er is een veearts bij geweest etc....
Zoals je al eerder kon lezen in het verhaal van Gucci_girl, is zij een student die weinig te besteden heeft en dan al die kosten die je maakt,
tot nu toe zonder resultaat. We hebben alles al besproken, en de conclussie blijft dat er geen klik meer is tussen die twee.

Naomi_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:35

mwaa als ik jou was zou ik echt gek worden hoor!!,,als de klik er niet is is die er niet,, maar ik ben met mijn paard van stal veranderd omdat ik op de oude stal niks met haar kon (explosies in de bak op stal en alles) en nu rij ik in het bos,, loopt ze super in bak en is ze rustig op stal! nu zeg ik dit niet om te zeggen dat jij zou moeten veranderen want daar zit jij helemaal niet op te wachten. maar ik wilde het gewoon even laten weten! maar ja heel veel suc6!!!!!!!!!!

gucci_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 16:40

ik durf niet te zeggen of er nou wel of geen klik is.. als er geen klik zou zijn.. waarom is ze nu dan weer zo superlief? ze bijt niet, trapt niet, dat heeft ze 1 keer bij mij gedaan en ze heeft 1 keer naar eusebio geslagen maar misschien kwam dat omdat ze niet wilde omdat ze pijn had ofzo? dat kan ik niet zeggen.. maar als er geen klik zou zijn zou ik er veel vaker afgevallen zijn.. alle andere keren ging het goed.. en eusebio je moet eerlijk toegeven.. we gingen met sprongen vooruit tijdens de lessen of niet?

ILOVETARO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:41

Ik heb de foto`s van je paard in
je profiel gezien, het is inderdaad
een echte Beauty, maar je bent
je vertrouwen kwijt, en je rijd
er ook niet meer op, wat heeft het
dan voor zin?, het klinkt hard
maar zo bedoel ik het echt niet !,
Ik zou haar verkopen en een paard
zoeken waarmee het echt klikt ..

maarja het is maar mijn mening ...

Eusebio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:44

Naomi_Star schreef:
mwaa als ik jou was zou ik echt gek worden hoor!!,,als de klik er niet is is die er niet,, maar ik ben met mijn paard van stal veranderd omdat ik op de oude stal niks met haar kon (explosies in de bak op stal en alles) en nu rij ik in het bos,, loopt ze super in bak en is ze rustig op stal! nu zeg ik dit niet om te zeggen dat jij zou moeten veranderen want daar zit jij helemaal niet op te wachten. maar ik wilde het gewoon even laten weten! maar ja heel veel suc6!!!!!!!!!!

Goed lezen, Gucci_girl wil wedstrijden rijden, lekker naar buiten, springen en noem maar op. Wij hebben op stal geen mogelijkheden om het bos in te gaan of je moet een half uurtje met de trailer op pad.
Ze wilde met dit paard een toekomst opbouwen en alle bovengenoemde dingen doen, helaas lukt dit gewoon weg niet. Het paard trapte mij bijna de stal uit vorige week, kan je vertellen dat dit echt niet fijn is. En gucci_girl jullie gingen zeker met sprongen vooruit, maar die angst blijf jij houden. Kijk maar terug naar maandag, dan weet je al genoeg.

Naomi_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:55

Eusebio schreef:
Naomi_Star schreef:

Goed lezen, Gucci_girl wil wedstrijden rijden, lekker naar buiten, springen en noem maar op. Wij hebben op stal geen mogelijkheden om het bos in te gaan of je moet een half uurtje met de trailer op pad.
Ze wilde met dit paard een toekomst opbouwen en alle bovengenoemde dingen doen, helaas lukt dit gewoon weg niet. Het paard trapte mij bijna de stal uit vorige week, kan je vertellen dat dit echt niet fijn is. En gucci_girl jullie gingen zeker met sprongen vooruit, maar die angst blijf jij houden. Kijk maar terug naar maandag, dan weet je al genoeg.

zo was het ook niet bedoeld hoor!!! echt niet!! en helemaal niet dat gucci_girl met haar paard het bos in moet gaan! maar ik wilde gewoon mededelen dat het bij mij wel geholpen heeft! sorry hoor! heb het wel goed gelezen hoor! maar ja gucci_girl suc6 ermee!!!

Eusebio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:05

Iets duidelijk maken via de mail blijft moeilijk, dingen worden anders gelezen dat dat ze geschreven worden.
Naomi_Star, gelukkig is het bij jou goed gekomen.