goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margo

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:52

*meldt zich*

Hier nog een 3-jarige onder het zadel.

Normaal gesproken rijd ik haar om de dag ongeveer een half uur tot uiterlijk 40 minuten. Daarnaast komt ze los in de paddok en longeer ik soms in plaats van het rijden en heel soms 1 keertje erbij. Longeren doe ik gewoon los aan een halstertje.. ze gaat vanzelf fijn zakken met haar hals.. en 1 keer in de 2 weken ga ik een half uurtje lessen.
Naar het bos ben ik nog niet geweest dat durf ik nog niet aan omdat we langs een hele drukke straat moeten en dat zie ik nog niet zo zitten...

Maar dan even iets anders;

Het ging allemaal heel prima, lekker los door d'r lichaam al redelijk voor mijn been en ze zoekt zelf de aanleuining al een beetje op.

Tot afgelopen maandag!! de terreur was losgebarsten! Bokken, steiegeren, stoppen en alles tegelijk.. in ieder geval echt van alles om mij eraf te krijgen. na een UUR!!! was het pas over, ik was blijven zitten, had gewonnen maar we waren allebij bekaf.. toch bleef ze zelfs met het uitstappen nog vervelend dus had besloten om er de volgende dag weer op te stappen net zolang totdat het over is...
Dinsdag weer hetzelfde verhaal. Alleen had ik het nu gelukkig na een kwartier in de hand en was het na 45 minuten helemaal over. Ging dus al een stuk beter.
en woensdag (gister dus) er maar voor de zekerheid weer opgestapt maar voelde dat ze echt helemaal op was van de vorige dagen. Ze probeerde dus nog wel een paar halve pogingen maar de krachten waren echt op. dus nog even 20 minuutjes gereden en haar weer teruggezet... vandaag heeft ze vrij....

Ze is nu 4 maanden onder het zadel dus denk dat ze nu wat meer kracht begint te krijgen en mij toch behoorlijk aan het uitproberen is (daarvoor heeft ze daar nooit de kracht voor gehad)

Hebben jullie dit moment ook gekend? en hoe lang heeft het geduurd en wat hebben jullie er aan gedaan?
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee....

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:58

Nee, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat voor een paard het "onder het zadel zijn" eerst een hele belevenis is waar ie nog een beetje van onder de indruk is. Op een gegeven moment wordt het allemaal wat normaal voor ze en dat kan natuurlijk een moment zijn dat ze denken van ehhhh effe kijken of ik er ook onderuit kan komen!

Het kan ook zijn dat het misschien wat teveel is, echt om de dag een half uur tot 40 minuten werken vind ik al best veel, maar het ligt er ook aan wat je dan doet natuurlijk en hoe je paard is.

Maar ik denk wel dat je het goed hebt aangepakt zo, gewoon even doorzetten en dan kan je alsnog kijken of je het misschien even rustig aan moet doen of dat ze inderdaad even pubert! Ze moet zich natuurlijk wel gedragen, maar geef haar ook even de tijd om alles te verwerken.

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:03

ja ik had nu zoiets van moet het even een paar dagen doorzetten dan krijgt ze daarna wel weer wat extra rust als het nodig is.. maar als ik haar nu de dag erna weer vrij had gegegeven had ik die dag erna een nog groter probleem gehad..

maar echt veel doe ik nog niet in de 30 tot 40 minuten (dat is inclusief in en uitstappen he..) mijn instructrice zei dat ik er wel wat meer aan het werk mocht gaan zetten omdat ze zo afgeleid was de laatste tijd.. (het werd er inderdaad allemaal iets te makkelijk waarschijnlijk...)

Goudkuipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:33

Naima schreef:
Mijn instructeur rijdt vooral veel voltes met haar (geen kleine, soms volte halve baan, maar vooral grote voltes), en links/rechtse buigingen over de middenlijn.

Momenteel is ze echt geen makkie eigelijk.. Ze zet een paar passen vooruit, en stop dan weer, idem voor de draf.
Wat kan je hier aan doen? Vooral veel overgangen rijden veronderstel ik?

Klopt, veel overgangen rijden en been erbij houden, je paard moet voorwaarts blijven gaan. Als het goed is voel je het namelijk aan als je paard wilt stoppen, wees hem te snel af en corrigeer met je benen en drijf hem voorwaarts (niet stampen, maar drijven met je benen èn je zit).

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:52

Margo (effe off topic nog) ja, dat kan natuurlijk ook nog (dat ie zich verveelt)! Het hangt ook helemaal van het paard af ja, voor de een is het gauw teveel, de ander is een buffel die aan het werk moet om braaf te blijven. Dus goed gedaan en lekker aan het werk zetten...

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:59

Er is weer gespreksstof

Margo: Het lijkt mij ook uitproberen al vind ik het wel lang aanhouden.
Zou er qua gezondheid niks aan de hand kunnen zijn?

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:07

daar heb ik zelf ook al aangedacht.. ook vooral omdat het voornamelijk zo was dat ze niet rechtsom wou en ik al eerder problemen heb gehad in de rechter galop... dus er ging wel meteen een belletje rinkelen bij me..
Alleen wou ik toch eerst even kijken hoe het deze week verder zou gaan en het is dus nu alweer in normale proporties.. alleen vandaag heeft ze vrij en dan ben ik heel benieuwd wat ze morgen doet als ze weer wat meer energie opgedaan heeft..

Het is waarschijnlijk zoiezo wel slim op de tandarts even een keer te laten kijken al denk ik niet dat daar iets mis is want daarna is ze gewoon een licht in d'r mond en ze loopt ook niet met het bit te rommelen en eet goed etc..

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:14

Hoe ligt het zadel erop? Heeft ze misschien een schuiver gemaakt op het land oid?
Het kan idd gewoon uittesten zijn maar voordat je een paard aan zal pakken moet je zeker weten dat er niks lichamelijk aan de hand is. Vorig jaar reed ik wedstrijden met mijn oudere merrie de training werd steeds zwaarder en ze kwam steeds heviger in protest.
Achteraf gezien was het paard al langer ziek, ze had een ernstige verstopping. We hadden geen dag later in de kliniek moeten zijn anders had ze het niet gehaald. Aan het paard was al die tijd niks te merken dat ze ziek zou zijn. We vonden het een logische verklaring dat ze heviger in protest kwam omdat de training zwaarder werd en ze gewoon veel beter in de spieren kwam.
Ik heb me na die tijd vreselijk schuldig over gevoeld. Dit paard is echt 1 die maar door gaat en niks laat merken.

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:25

Ja ik weet er alles van... ik heb ook een paard gehad die in protest kwam waar later bleek dat deze fysiek niet in orde was...

Het zadel ligt inprincipe goed (moet nog wel weer bijgevuld doen maar wou ik even mee wachten tot ze nog iets meer in d'r spieren zit.

Maar je ziet mijn dillema wel heel goed. want er waren wel meer mensen die vonden dat ik er gewoon (met een iets hardere hand) dooor heen moest rijden maar ik kreeg dan inderdaad dat idee van.. ja maar wat als ze fysiek niet in orde is...

Toch denk ik dat niet want zo voelt het niet, het voelt echt een beetje als; ik zal eens kijken hoe ik jou nou van mijn rug kan krijgen.. maar moch ik er morgen nou weer opgaan en het is weer net zo erg als maandag wil ik r toch voor de zekerheid na laten kijken. Ze staat wel al gepland bij Erik Laarakker om haar even helemaal na te lopen maar dat is pas half november.
dus heel misschien moet ik hem dan nog maar even heeeel lief aankijken en vragen of het eerder zou kunnen en dan het probleem erbij uitleggen... misschien dat ik zometeen hem zoiezo hierover wel even ga bellen....

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:44

hoi, ik heb nu 4x op mn 3 jarige gezeten,1 x aan de longe en 3 x los.
maar hoe leer ik hem om voorwaarts te gaan??
hij luisterd absoluut niet naar de zweep, (dan lacht hij je gewoon uit ),want zo word het rijden wel heel vermoeiend ,groetjes ilona

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:48

Heb je er goede begeleiding bij? Dat is al heel belangrijk!
Kent hij/zij de stemhulpen? Je moet dan proberen om je stem te gebruiken en daarnaast de juiste beenhulpen daarbij te gebruiken. Zo leert hij het te begrijpen maar nogmaals goede instructie is erg belangrijk.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:29

@ilonaz: het is niet dat je paard niet luisterd het is omdat hij het niet begrijpt! idd stem hulp gebruiken en tegelijkertijd been geven (zachtjes) en op een gegeven moment zonder stem. wat ook werkt is om hem in een rondje te laten wegstappen omdat hij dan wel zijn benen moet verzetten.
veel succes!

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:58

*meldt nog iemand zich hihi*
Ik rij met Volumia bijna alleen maar op de 2e hoefslag zodat ze goede balans krijgt. Ook bied ik haar veel afwisseling, door overgangen te rijden. Ook veel hals laten strekken, dat is nog een goede oefening om haar op haar op dr eigen benen te leren laten lopen.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:32

Als je los gaat, laat dan nog iemand in het midden staan die hem een beetje aan kan sporen alsof hij hem nog aan de longe heeft, tegelijktijd geef je been zodat hij het gaat snappen. Degene in het midden gaat steeds minder doen tot jij het helemaal kunt overnemen. Dan kan diegene ook gewoon aan de kant gaan staan.

Oefen ook aan de longe de stemhulpen goed, die kun je dan onder het zadel ook gebruiken. Dit een beetje onzekerheid van het paard, hij snapt niet wat je van hem wil en gaat dan maar langzaam lopen.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:55

Ik ben mijn paardje nu ook aan het longeren, 1X in de week. Puur om haar op de stemhulpen te laten stappen en draven (galop komt later wel). Soms snapt ze het niet, gewoon rustig blijven en uitgebreid belonen (stem) als ze het goed.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:38

Hallo Bokkers,

Ik rijdt nu ook op een 3 jarige. Ik rijdt veel overgangen en veel rechte lijnen afgewisseld met grote voltes. Op de lange zijde probeer ik zo nu en dan beetje stelling aan te nemen maar dit vind ze nog wel moeilijk, maar het gaat steeds beter. Ik probeer ook meer met me stem te werken om haar terug te krijgen in tempo want in het begin is ze vaak niet enorm voorwaarts en vervolgens dan is ze weer te vlug.

Het bit dat neemt ze gewoon aan en ze knauwt er een beetje op. Ze schuimt ook vrij snel. Zo nu en dan hoor je ook een beetje knarsende geluiden als ze het bit in heeft.

Tijdens de galop dan wil ze vaak eigenlijk omhoog en naar voren springen. Net alsof ze de eerste paar passen heel hoog opgooit.

Veel succes allemaal met jullie 3 jarigen.

Groetjes sjaslique

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 00:07

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:28

Nimmedor: Wat een machtig mooi dier! Ik vind het er goed uit zien hoe je hem rijdt!

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:29

MISTRAL94 schreef:
Nimmedor: Wat een machtig mooi dier! Ik vind het er goed uit zien hoe je hem rijdt!

dankje

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:38

Nimmedor: Vertel jij eens wat meer over je 3 jarige hengst, we moeten het topic wel levendig houden

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:46

liesje1986 schreef:
Ik rijd juist niet zo veel kleine wendingen, veel rechtuit, tempowisselingen en schijnovergangen. Op de volte af en toe eens wat stelling naar buiten vragen. Lekker achter je hand aan naar beneden rijden. Ook trainen op een snellere reactie aan je been. Verder binnenhoefslag en als het kan lekker veel het bos in gaan. Ook afwisseling door longeren, grondwerk e.d.

ben ik mee eens moet ik ook doen van mijn instructeur

gr

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:49

Wat ik nu moeilijk vind aan mijn driejarige is de overgang buiten wandelen met hem (aan de hand) en er op zitten. Aan de hand volgt hij me overal, ook tussen merries met veulens, over enge brugjes, langs tractoren,... maar eens ik er op zit lijkt hij nog niet door te hebben dat ik er nog ben en wordt hij moeilijk te rijden. Nu vertrek ik vaak te voet, stap na een eindje op, stukje er op, dan weer wat er langs, maar soms ben ik gewoon te laat met afstappen en wil hij in volle galop naar huis scheuren, is het echt even moeilijk om hem er door te rijden. Hoe is dat bij jullie?

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:08

Bij mij was het geen probleem omdat ik met een ouder-bomproof paard mee ben gegaan, dat was en is een perfect voorbeeld voor mijn ukkie.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:32

*meld zich weer*
oh leuk, de topic heeft weer nieuwe gesprekstof

Met mijn 3,5 jarige maak ik nu iedere week een buitenrit. Regelmatig alleen. Aan de hand ging het al heel goed, dat had ik al een paar maanden gedaan voordat ik er voor het eerst op zat.

M'n eerste keer onder het zadel naar buiten, liep er een vriendin naast. zij hield hem aan het halster, terwijl ik de teugels vast had. Later liep ze er naast zonder hem vast te houden, om vervolgens eens op haar paard mee te rijden. Dat ging heel apart... in plaats van dat mijn 3-jarige steun had aan dat paardje, had dat paardje juist steun aan mijn paard!! Inmiddels heeft Volumia die lijn doorgezet en staat mijn paard algemeen bekend als *dat jonge paard dat nergens bang voor is*

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:41

Eerste weekend dat ik haar had, zijn mijn vriendin te paard en ik te paard samen de bos in geweest.
Soms doe ik wel een blokje om alleen, maar een echte bosrit doen we samen. Het is en blijft een driejarige, ik blijf allert en voorzichtig.

Er is nog niets misgegaan, ook een blokje om alleen gaat prima. Ze loopt trouwens ook alleen in het land, dus niet met anderen.